Kopátsy Sándor EH 2018 11 01
A szellemi vagyon
termelésének hatékonyága
Jelenleg az emberiség nagyobb
fele olyan társadalmakban él, ahol a többség boldogulása első sorban azon
múlik, milyen társadalomba menekült. Az emberiség nagyobb fele ugyanis olyan
társadalmakban él, amelyekben generációkon keresztül csak abban lehet reménye,
a jövője csak akkor lehet viszonylag jobb, ha akár eltartott munkanélkülinek is
valamelyik jóléti társadalomba költözik. Olyan jóléti társadalmak csak Nyugat-Európa
már gazdag államaiban vannak, amelyek könyörületből is befogadnak. Ezek
befogadó képessége azonban nem éri el a bevándorlást várók egyetlen százalékát sem.
Az ENSZ, mivel a tagjainak
többsége olyan elviselhetetlenül gyorsan szaporodó, szegény és elmaradott, hogy
számára semmi lehetőség nincs a felzárkózásra, hogy minden kimenekülő lakosa
segítene az ott maradók helyzetén. Tekintve, hogy az ENSZ is olyan szervezet,
amiben minden ország szavazatának azonos a súlya, a lakosságának a kimenekülése
az érdeke, ez az ostoba javaslata is elfogadásra kerül.
A második világháború után
újraszerveződő ENSZ alkotmányát a hidegháború viszonyaihoz igazították, ezért az
öt győztes nagyhatalom, az Egyesült Államok, a Szovjetunió, jelenleg
Oroszország, Nagy Britannia Franciaország és Kína számára a Biztonsági
Tanácsban állandó, vétójoggal járó tagságot biztosítottak. Ez a vétójog a
hidegháború alatt az ENSZ működését szinte megbénította. Elég volt, ha egyetlen
jelenlévő állandó tagja ellene szavazott. Most a minden állampolgárt megillető
államválasztási jog vitájából egy állandó tag, az Egyesült Államok kivonult, de
az nem tisztázódott, hogy részt vesz-e a szavazáson. Ettől függetlenül a
befogadó országok eleve kevesen vannak, és ez a probléma egyesül az Európai
Unióban aktuális. Azon belül is csak a már gazdag jóléti országokban aktuális,
ezek az egyetlenek, amelyek elvileg a vallásuk, az etnikumuk és az eltérő
szexuális ösztönük alapján üldözötteket befogadják. Ráadásul a bevándorlók
többsége is tisztában van ezzel. Az EU brüsszeli vezetése a tagállamok között
akarja elosztani a menekülteket, de azok csak olyan tagállamokba akarnak menni,
ahol a jóléti ellátás létbiztonságot biztosít. Nemcsak a kevésbé gazdag
országok, de a menekültek sem vágynak ezekbe. Mivel az EU tagországok között
nem ellenőrzik a személyek mozgását, a befogadottak szabadon utazhatnak a
számukra ígéretes országokba, ahol azonban semmiféle ellátásuk nem garantált,
munkaalkalomra is csak a szakmával rendelkezők és a nyelvet valahogy beszélők
számíthatnak. Az ilyen a beözönlők nagyon kis százalékában van.
A 2015 óta beengedettek tizede sem felel meg a minimális elvárásoknak.
Csak négy alulnépesedett
angolszász ország, az Egyesült Államok, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland nyer a
szakmai és kulturális elvárásoknak megfelelő bevándorlókkal. Az utóbbi három
összes lakossága 65 millió, tehát a befogadhatók száma eleve jelentéktelen.
Tehát egyetlen jelentős befogadó ország az Egyesült Államok, ahol éppen a
legutóbbi elnökválasztáson nyertes a nem megfelelő bevándorlók elleni
szigorításokat ígérő jelöltet választottak. Ennek a példátlan szuperhatalomnak
a legnagyobb fejlődési fékje, hogy a lakosságán belül nagyon magas a visszahúzó
latin-amerikaiak és négerek aránya. Kalkulációm szerint az Egyesült Államok
puritán, európai protestáns és távol-keleti konfuciánus lakossága hatvan
százalékkal gazdagabb, mint az ott élő latin-amerikai és afrikai etnikumoké.
Ezt nemcsak az ország puritán
lakossága, de a Köztársasági Párt is hamar felismerte. Ezért aztán a másik
három volt angol gyarmat, Kanada, Ausztrália és Új-Zéland gyakorlatát vezette
be. Ez azt jelenti, hogy a második világháború óta kiépített apparátussal szűri
a befogadást. Elsősorban az angolul beszélő, képzettek kapnak beutazási
vízumot, úgy nevezett zöld kártyát, ami három éves megfelelés után
állampolgárságot. Szinte mindenki megfelelőnek bizonyult. A másik három ország
még következesebb e módszer alkalmazásában. Az EU brüsszeli bürokratáinak is
ezektől kellene tanulni, hiszen ez a négy országban az egy lakosra jutó jövedelem
és vagyon közel kétszer olyan gyorsan nőtt, mint az EU tagországaiban.
Csak abban reménykedem, hogy a
jövő tavaszi EU választásból lényegesen megerősödve kerülnek ki azok, akik nem
a kétmilliárd reményveszettet, hanem a tagállamokon belüli tartalékot
igyekeznek munkához juttatni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése