2018. november 25., vasárnap

Sok a koraszülött

Kopátsy Sándor                PH                   2018 11 22

Sok a koraszülött

Középiskolás koromban a Sztálin vezette Szovjetunió le akarta rohanni a kis Finnországot. Figyeltük a harci eredményeket. Meglepetten olvastam az újságban, hogy a finn Parlament törvényt hozott arról, hogy az újszülöttek adatait, a testsúlyúkat, a testük hosszát és a koponyájuk körméretét, rögzíteni, és rangsorolni kell, majd öt éveként ellenőrizni az életpályájuk alakulását. Meghatódtam, hogy ez a kis ország harcolva a harmincszor nagyobb ellenséggel, azzal is törődik, hogy milyen legyen az ezután született nemzedék.
Ötven ég után kiderült, hogy a legjobban kihordott tized az alsónál öt évvel többet végzett az iskolákban, és élete során háromszor annyi adót fizetett, mint az átlag.
Ettől kedve gondosan követtem a finn újszülöttekről közölt jelentéseket. Csak ötven év után hagytam abba, mivel megszakadt az adatokhoz jutásom. De egy életre megtanultam, hogy nem elég a jelennel foglalkozni, mert napi politika alig hat a következő nemzedék teljesítményére, de a magzatok kihordása annál inkább.
A közelmúlt egyik napja a koraszülöttek megmentésével foglalkozott. Utána néztem, megdöbbentem állapítottam meg, hogy az EU tagországok között, hátulról a harmadikak vagyunk. Arról sincs azonban adat, hogy a koraszülöttek milyen családi hátterekből, milyen arányban szerepelnek. Erre lennék kíváncsi, mivel ötven éve vallom, hogy a családtámogatási rendszerünk kontraszelektív. Hozzáteszem, hogy ez minden országban, többé-kevésbé így van, mivel a családi pótlékot darabszámra fizetik. Véleményem szerint, a szülők végzettsége és kereste alapján kellene. Ebben az irányban tett lépést az első Fidesz kormány, de bukása után azt is megszűntették. Most visszahozták, de ez kevés ahhoz, hogy ne kontraszelektív legyen.

Most csak azért füstölögtem, hogy megelégedünk azzal, hogy javítjuk a koraszülöttek megmentését, de az senkinek nem jut eszébe, hogy miért vagyunk e téren is sereghajtók. Annak ellenére, hogy nincsen adatom, bátran állítom, hogy a koraszülöttek nagy többsége a családok alsó tizedéből kerül ki. Meg kell tennünk mindent a koraszülöttek megmentésért, de százszor fontosabb volna az okukat megszűntetni. Elsősorban a jó kihordott anyákat jutalmazni kellene. Milliókat takaríthatnánk meg azzal, ha az átlag feletti születéseket jutalmaznánk. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése