Kopátsy Sándor PH 2018 11 23
Piacosítani kell a
közoktatást
Az elmúlt ötven évben százszor többet fejlődtek az oktatás technikai
feltételei, mint az oktatás eredménye, ha nem azt nézzük, hogyan nő az
iskolázottság, hanem hogyan javult annak eredménye. A Világbank legutóbbi
felmérése szerint a Szaharától délre lévő államokban a 9 éves gyerekek ugyan
iskolába jártak, de a felük nem tud egy szót, három negyedük egy mondatot
elolvasni. ennek a fő oka, hogy a tanítók 7 százaléka a feladatára eleve
alkalmatlan.
A térség államai ugyan
biztosítják az iskolába járást, a gyerekek ugyan járnak is az iskolába, de az
eredmény katasztrofális, annak ellenére, hogy a tanítók a nagyon szegény és elmaradott Szahara alatti afrikai
országokban viszonylag jól vannak megfizetve, az ország egy főre jutó nemzeti
jövedelmének négyszeresét kapják. Ezzel szemben az OECD országokban ez az arány
75-150 százalék között mozog. A dél-afrikai pedagógusok politikai súlya
pedig sokkal nagyobb, mint az oktatási teljesítményük.
Húsz éve először találkoztam azzal, hogy az elmaradt országokban
gyorsabban nő a piacosított képzés, mint az állami közoktatás.
Ez hívta fel a figyelmemet arra,
hogy a művészek és a sportolók képzése már az ókorban is piacos volt. Ezeket a
saját, mér felismert képességük fejlesztése, nem a hatalom szolgálatára
nevelték, a tanulók pedig a teljesítményüknek megfelelően érvényesültek. Az iskolázásuk eleve a képességükhöz
igazodott, annak egyetlen szempontja a képességük volt. Ennek következtében minden tanulócsoport
képesség tekintetében homogén volt. A piac pedig minden művészt és
sportolót teljesítménye arányában fizette.
A világon járva szinte mindenütt
az tapasztaltam, hogy hazámról legtöbben azt tudják, hogy hatvan éve arany
labdarúgó csapata volt. Puskás nevét messze többen ismerik még ma is, mint
bármelyik nagy politikusunkét. Jelenleg pedig a legismertebb személy egy
úszónk, Hosszú Katinka. Talán nála ma senki sem függetlenebb a politikai
hatalomtól.
Arra is kevesen gondolnak, hogy mi a zenénkben vagyunk a legrangosabbak.
Ezt elsősorban nem Lisztnek, hanem Bartóknak és Kodálynak köszönhetjük. Az
elmúlt száz évben a politikusainak szinte minden rendszert kipróbáltak, de a
két zeneszerzőnek a hatása ettől függetlenül élve maradt. Ezért élvezem jelenleg
a magyar televízió zenei virtuózokat feltáró versenyét. Ez a legjobb bizonyítéka annak, hogy a művészek és sporttolók
képzésében a világ élvonalában vagyunk, ugyanakkor a közoktatásunk hasonló
eredményekkel nem dicsekedhet. Sajnos, a magyar közoktatás a kormányok
változásaitól függetlenül, a konzervatív pedagógusok uralma alatt működik.
Miért voltak olyan jók a két háború között a középiskolák?
Azért, mert a fiúk az úri
középosztályból, a zsidóságból, és a falusi gyerekek felső egyetlen
százalékából verbuválódtak. A lányok pedig ennek harmadából. Somogy megyében
évente négy fiú, és egyetlen leányosztály érettségizett. Ekkora szelekció
tanítása ma is kiemelkedő eredményekkel működne, szerencsére, jelenleg hússzor
többen végeznek középszinten. Senki nem gondol arra, hogy milyen volna ma az
olyan középiskola, amiben a korosztályból a táradalom csak huszad annyit
szelektált volna.
Egy ilyen szelekció az egyetemek
teljesítésére is magyarázatot adna arra, miért sokkal alacsonyabb a
színvonaluk.
Pedagógiai tapasztalatim alapján
állítom, hogy az oktatás eredménye
százszor jobban függ attól, kiket tanítanak, mint attól, milyenek a tanárok. A
legtöbb zseni esetében nem is keressük, kik tanították. József Attila nem azért
lett nagy költő, mert jó tanárai voltak. Azok értették meg a legkevésbé.
Azt, hogy miért került ki annyi
híres ember a Pápai, vagy a Sárospataki Kollégiumból, csak véletlenül tanultam
meg. A kálvinista községekben minden tízedik faluból egynek a tanítóját
rektornak hívták, és az volt a kötelessége, hogy a körzete tíz iskolájából
válasszon egy, esetleg két diákot, akiket az utolsó évben maga tanított. Ezek
kerültek aztán a két kollégiumba. Még találkoztam egy ilyen nyugdíjas
rektorral, aki azzal dicsekedett, hogy hány híres ember került ki az általa
választott diákok közül. Arról megfeledkezett, hogy évente háromszáz fiúból a
legjobb közül sok sikeres lesz.
Pedig ma sokkal könnyebb felismerni, megtalálni a tehetséget, mint száz
éve. Jelenleg szinte minden tízévesek között van olyan, aki a tanárjánál
jobban bánik a mobil telefonnal. Örömmel venném, ha bevezetnék, hogy a
legügyesebb mobiltelefonos vállalja néhány osztálytársa betanítását és jutalmat
is lapon érte. Ezen a téren nem lehetünk elég gyorsak. Éppen annak az írásnak
az elindítójában olvasom, hogy Kenyában az utóbbi három évben 27 százalékról 55
százalékra nőtt az árammal rendelkezők családok aránya. A többségük a napelemes
áramellátásra tért rá. Márpedig felmérhetetlen hatása lesz annak, hogy
gyerekfejjel szoknak hozzá a mobil telefonhoz, és televízióban láthatják a
világot.
A menekültek előzetes szelekció
nélküli befogadásnak ugyan ellene vagyok, de megdöbbentett, hogy ezek a
képzeten, munkára alig fogható fiataloknak nemcsak mobil telefonjuk, de
hitelkártyájuk is van. Nagyon bátornak kell lenni annak, aki ma meg tudja
mondani, milyen tájékozott lesz ötven év múlva az elmaradt társadalmak
fiatalsága. Nekem ötven éve fogalmam sem volt arról, hova jutottunk máig.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése