Kopátsy Sándor EH 2018 10 26
21 lecke a 21. századra.
Yuval Noah Harari
harmadik könyve.
Borítólapról
Két napja kaptam meg Yuval Noah
Harari harmadik könyvét. Talán a legjobbkor, mivel kezdtem kifogyni az első két
könyvének értékeléséből. Az eddig leírtak nem lehetnek eredményesek, ha a
jelenkorról nem írom meg a véleményemet. Engem a jelenkor jobban érdekel, mint
a régmúltunk.
„A kalapács és az üllő közé
szorultunk. Az emberiség egyetlen civilizációt alkot, és az olyan problémákat,
mint az atomháború, az ökológiai összeomlás és a technológiai bomlás csakis
globális szinten lehet megoldani.” Ez az egyetlen mondat is leleplezi Hararinak
az emberi fajunknak a haladástól való félelmét.
Az atomháború.
Hetvenöt éve dobták le két japán
nagyvárosra a két atombombát. Az ugyan tagadhatatlan, hogy hasonló pusztítást
nem ismer a történelem, de az óta ezt a fegyvert senki sem használta annak
ellenére, hogy az atomfegyverek két szuper hatalma, az Egyesült Államok és a
Szovjetunió ezrével gyártott atomfegyvereket és néhány ország képessé vált
arra, hogy atombombákat készítsen, és készített is, de azokat nem használta
senki. A történelemben példátlan, hogy a
leghatásosabb fegyver használatától azok is tartózkodtak, akik már birtokolták.
Az atomfegyvereket két okból nem használta senki.
A hadászati oka az volt, hogy könnyebb volt ezt a fegyvert is
megszerezni, mint ellne védekezni. Az a tény, hogy a hidegháború volt a
történelmünk legnagyobb fegyverkezési versenye, az egymástól félés tartotta
vissza a feleket. Túlzás nélkül mondhatjuk, hogy a hidegháború két katonai
szuperhatalma azért nem esett egymásnak, mert egymás erejétől joggal féltek.
A gazdasági oka pedig az volt, hogy a világkereskedelemben
kialakult munkamegosztás több előnnyel járt, mint amit akár a remélt győzelem
is hozhatott. Akkora háborús győzelem nem érhet egy országnak, mint amennyi
veszteséget okoz a világkereskedelemből történő kizártság. Harari is tudomásul veszi, hogy az emberiség egyetlen faj közös
civilizációját alkotja, amiben a részvétel több előnnyel jár, mint az
izoláltság okozta kár. Ma szinte nincsen olyan feladat, amit nem abban az
országban kell elvégezni, ahol azt a leghatékonyabban oldják meg. Ez nagyon
egyértelműen bizonyosodott be az Egyesült Államok és a Szovjetunió
fegyverkezési versenyében. Az előbbiben a hadiipar a gazdaság szerves részként
működött, az utóbbiban attól izoláltan.
A jelenkor példátlanul gyors
technikai fejlődése elsősorban annak köszönhető, hogy a világgazdaságon belüli
munkamegosztás jellemzi.
„A globális problémáknak és a lokális identitásnak az az ütközése
testesül meg abban a világban, amely jelenleg a legnagyobb multikulturális
kísérletét, az Európai Uniót sújtja.”
Harari félreérti az EU kudarcát.
Ugyan az EU óriási előnye volt az eltérő
kultúrájú és fejlettségű országok vámuniója, de végzetes tévedése a tagok
többségének a közös valutája. A vámunó ugyan óriási előny, de csak akkor,
ha a közösség tagállamai szuverének maradnak a saját valutájuk értékelésében. A vámunió tagjai csak akkor lehetnek eltérő
kultúrájú és fejlettségű tagországok, ha a saját valutájuk értékét a
kultúrájukhoz és fejlettségükhöz igazíthatják. A skandináv és a mediterrán
országok csak akkor lehetnek közös vámunióban, ha a valutájukat a
puritanizmusukhoz és a fejlettségükhöz igazíthatják. Minél puritánabb és fejlettebb egy tagország, annál keményebb valutája
lehet. Ugyanakkor a nem puritán és a kevésbé fejlett mediterrán országoknak jelentősen
leértékelt valutára van szükségük. Ezért volt súlyos szakmai hiba és
közgazdasági ostobaság a közös valutát a nagyon eltérő kultúrájú és fejlettségű
országokban bevezetni. Ezzel katasztrofális helyzetbe hozták az euró övezet
négy mediterrán országát, és aránytalan előnyt biztosítottak a puritán és
fejlettebb tagállamok számára. Ezért az európai vámunió pozitív, az euró övezet
pedig negatív hatású.
„A terroristák annyira gyengék, hogy háborút viselni nem képesek.” Az
így kezdődő fejezet azt bizonyítja, hogy Harari a jelenkorra jellemző
bevándorlási nyomás okát félreérti. A bevándorolni akaró képzett munkaerő
százezreit, és a képzetlenek százmillióit az anyagi érdekük diktálja.
A tőkés osztálytársadalmakat az jellemezte, hogy a munkaerő mennyiségi
és minőségi kínálata meghaladta a társadalom igényét. Ebből következően nem
hiány, hanem felesleg jellemezte a munkaerő piacát. A tudományos és technikai
forradalom ebben a tekintetben is fordulatot hozott.
A fejlet társadalmakban a fogamzásgátlás általánossá vált.
Ennek következtében a nők
gyermekvállalása a korábbi tört részére zuhant, megszűnt a mennyiségi
túlkínálat, ennek következtében emelkedtek a bérek. Harari a megszűnt
túlnépesedési nyomást tudomásul sem veszi. Az általános csökkenés ráadásul
kontraszelekciós lett. A nők termékenysége a képzettségükkel, munkaerejük
értékével fordítottan arányos lett. Ugyanakkor a tudományos és technikai
forradalom felértékelte a képzett nők munkaerejét. Ez a társadalmi érdeket
sértő népesség csökkenés az államok vezetését arra késztette, hogy anyagilag támogassák
a gyermekvállalást, azok egészségvédelmét és képzését. Ez a támogatás, mivel a
vállat gyermekek számával és nem a felnevelt értékükkel arányos,
kontraszelekciót eredményezett. Minden társadalomban a gyermekvállalás nagysága
fordítottan arányos a felnevelés várható és tényleges eredményével.
A tudományos és technikai
forradalom felértékelte a munkaerő minőségét, és leértékelte a fizikai erejét. A munkaerő kereslete a minőségtől függően
nőtt, a nemezközi kínálata pedig a minőségével fordítottan arányos.
A szerzőt foglalkoztató kérdések.
Összefüggés áll fenn a történelem és a biológia között.
Harari még nem ismerhette két
egyetem kutatócsoportjának a párhuzamos kutatási eredményét, amelyek eljutottak
odáig, hogy egy millió éve a homok kromoszómájában megjelent az az elem, ami az
agyfejlődést lehetővé teszi. Ennek ellenére csak tízezer éve lett először az
elődeinél nagyobb agyú a már ezerötszáz éve lényegesen kisebb agyú homo sapiens
lényegesen nagyobb agyú faj. Ez akkor
történt, amikor a homo sapiens táplálkozásában forradalmi előrelépés történt.
Amikor az ember a gabonanövények magjait megszárította, megtörte, élesztővel
emészthetőbbé tette és megsütve, az állatok húsát pedig megsütve, vagy
megfőzve, megdarálva fogyasztotta. Vagyis a táplálékát sokkal könnyebben
emészthetővé tette. Ekkor vált először a homo sapiens étkezése annyival
hatékonyabbá, hogy az elfogyasztott táplálék negyedét az agya kaphassa.
Harari sem foglalkozik azzal,
hogy amíg a homok testének szüksége volt a megszerzett táplálék értékének 90
százalékára, és csak 10 százalék maradhatott az agyának. Ahogyan a munkájával a
táplálékát lényegesen emészthetőbbé tette, maradhatott a táplálék negyede a már
biológiailag fejlettebb agyának. A homo sapiens és a Homo sapiens között az a
minőségi különbség, hogy az előbbi kromoszómája már alkalmas volt arra, hogy az
agyát fejleszthesse, de a táplálkozás még nem tette lehetővé, hogy annak
negyedét az agya kaphassa. Az ember azzal lett képessé a hatékonyabb
táplálkozásra, hogy a kezeinek ügyessége révén ismerte a tűzet, azt szállítani,
tárolni tudta, és a kezeivel pattintott kőszerszámokkal feldarabolni tudta az
elejtett, de sokkal gyakrabban a ragadozók által elejtett zsákmányt, nemcsak
megvédeni, de sokkal többször az elejtett zsákmányról elüldözött vad után
birtokba venni, feldarabolni, megsütni, megfőzni, ezzel emészthetőbbé tenni. A fajunk volt az első, amelyik a táplálékát
előbb könnyebben emészthetővé tette, az csak aztán vált olyan könnyen
emészthetővé, hogy a táplálékának negyede az agyának igényét elégíthesse ki.
Ez a felismerés adott
magyarázatot arra, hogy a fajunk megteremtését nem a homo sapiens
megjelenésének, hanem a táplálékát előzetesen könnyen emészthetővé tevésének
idejére teszi. Annak ellenére, hogy az ember a táplálékának hiányánál is
nehezebben viseli a folyadék hiányát, szinte nyoma sem található annak, hogy a
fertőzésmentes folyadék biztosítása még sürgetőbb probléma volt, erről nagyon
keveset tudunk. A víznek forralással történő fertőtlenítését nem is említik.
Megelégszenek azzal, hogy a források vize szinte szent volt.
Az köztudott, hogy az árpából
sört az egyiptomiak eleve készítettek, de annak nyomát sem találtam, hogy az
egyiptomi magas-kultúra az árpa erjesztésével történő sörkészítés ismerete
nélkül létre sem jöhetett volna. Más kultúrák a szőlő, és más gyümölcsök
levéből készített borokat tekintettek fertőzésmentes italokat.
A fentiek alapján állítom, hogy fajunk táplálkozásának története sokkal
nagyobb szerepet játszott, mint a politika, vagy a háborúzás. Ez nemcsak a
múltban, de a jelenkorban is érvényes. Az ételek és italok tartósítása volt az
alapja annak, hogy a termelő kultúrák egyre északabbra vonultak. Egyik korai könyvemben éppen annak
igyekeztem magyarázatát adni, hogy fajunk társadalmi fejlődésének élcsapata
nemcsak az egyenlítőről vándorolt Mezopotámiába, a jelenkorra pedig
Észak-nyugat Európába a sarkkör közeléig vándorolt.
Azt csak később tudtam meg, hogy az első háziállat, a kutya, az első
pásztorkodási forma pedig a rénszarvascsordákhoz a kutyájával csatlakozott
ember volt. A rénszarvas lett az első igás állat, és a szán az első szárazföldi
jármű.
Mindennek a magyarázata, hogy a
Homo sapiens könnyebben megbirkózott a hideggel, mint a meleggel.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése