Kopátsy Sándor EH 2018 11 22
A szakszervezetek
szerepének változása
Harari
Nemcsak Harari, de a közgazdászok
sem foglalkoznak azzal a ténnyel, hogyan alakult a szakszervezeti tagok aránya
a munkavállalókhoz viszonyítva, és az ágazatokon belül.
1860-ban az akkor a legfejlettebb
birodalomban, Angliában a dolgozók 3 százaléka volt szakszervezeti tag.
1980-ban már 53 százalék, és ez mára 20 százalékra csökkent. A jelenkor
példátlan szuperhatalmában, az Egyesült Államokban pedig a legalacsonyabb
szintre, 10 százalékra csökkent. Akkor a bányászat és a nehézipar dolgozói
voltak a legmagasabb szinten a szakszervezeti tagok aránya. Jelenleg az állam
által végzett szolgáltatásokban, ezen belül is a közoktatásban a legmagasabb a
szakszervezeti tagság aránya. Ami azt jelenti, hogy a 80-as évekig a
szakszervezetek a tőkés munkaadókkal álltak szembe, jelenleg pedig a
szolgáltató állammal.
A fejlett társadalmakban leállt a túlnépesedés.
Ez esetben ismét a fordulat fő
okát figyelmen kívül hagyják. Az osztálytársadalmakban mindig nagyobb volt a
munkaerő kínálata, mint a kereslete, mert gyorsabban nőtt a munkát keresők
száma, és javult a minőségük, mint a keresletük. A tudományos és technikai
forradalom e tekintetben is fordulatot hozott. A fejlett társadalmakban a
fogamzásgátlók használatának köszönhetően, a felére csökkent a születések, és
megnőtt a munkaerőpiacról kiöregedettek aránya. Ezzel fajunk azon ötöde, akik
iskolázottak és jólétben élnek, de nemcsak a lakosságuk száma csökkent, de
ennél is jobban a munkaerő piacán munkaalkalmat keresők aránya is. A munkaerő
tízezer éven keresztül jellemző túlkínálata megszűnt. Ez azt jelentette, hogy a munkavállaló és a munkaadó közti egyensúly
megfordult, a munkaerő túlkínálatát felváltotta a minőségi munkaerő ki nem
elégíthető kereslete. Ezt már viszonylag hamar felismerte Max Weber, aki a
tudományos és technikai forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott létre,
amire csak a puritán erkölcsű népek lesznek képesek hatékony társadalmi
felépítményt létrehozni. Az ő korában
puritán erkölcsűnek csak a Nyugat protestáns népeit tartották. A messze
legtöbb puritán a Távol-Keleten élt, de ezek óriási többségét a gazdasági
elmaradottságban ragadt kínaiak jelentették. Japán ugyan már felébredt, de
egészen a második világháborúig, sikerét tudomásul sem vették.
A hidegháború első tudomásul vett
csodája Japán volt, amit a Kis Tigrisek gyorsan követtek. Ezt a csodát nemcsak
akkor, de a tízszer nagyobb Kína csodája magyarázatát máig sem találták meg.
Pedig egyszerű a magyarázat, a távol-keleti puritánok a tömegcikkek
termelésében is kiemelkednek. Ezt először Japán, majd a három Kis Tigris
bizonyította. Ennek ellenre még a nyoma sem található annak, hogy ezek csodája
két alapra épült. Egyrészt a kiváló
munkaerkölcsükre, másrészt a túlnépesedésük megállítására. Ezek a
távol-keleti országok mindegyike túlnépesedett volt, de azzal hogy általánossá
váltak a fogamzásgátlók használatában, felére csökkentették a
gyermekvállalásukat, ezzel megszűnt a túlnépesedésük.
Ugyan Kína úgy vezette be
1990-ben a gyermekvállalás kemény korlátozását, hogy ennek szükségességét
megtanulta a sikeres keleti szomszédjaitól, vagy maga is felismerte. De 28 évvel a kínai gyermekvállalás
korlátozása után sem ismerjük el, hogy a társadalmi fejlettség élére jutásnak
elengedhetetlen feltétele a túlnépesedés megállítása is.
Harari ugyan elismeri, hogy a
társadalmi fejlődés hatékonyabb eszköze a gazdaságfejlesztés, és nem az
erőszakos hódítás, de ő sem fogalmazza meg a lényeget. A társadalmi fejlettség élcsapatába kerülésnek két feltétele van, a
lakosság puritán viselkedése, és a népszaporulat lefékezése. Jelenleg a
fajunk ötöde jóléti társadalmakban él, de ezek között nincs olyan, amelyiket
nem a puritán magatartás jellemi. Aztán van egy másik ötödünk, Kína, amelyik
elképesztő gyorsan fejlődik, és már megállíthatatlan abban, hogy a század
közepére szuperhatalom legyen az Egyesült Államok mellett.
A tudományos és technikai
forradalom egyre inkább a kisebb létszámmal dolgozó kis- és középvállatok
beszállításaira épül, ahol a szakszervezetek támogatása értelmét veszti.
A legnagyobb változás a tengeri árumozgatásban történt.
Ötven év alatt a hajók ki- és berakása sok ezer
képzetlen munkással történt. Jelenleg a tömegárukat óriás teljesítményű gépek szinte
órák alatt elvégzik. Az olajt be sem viszik a kikötőkbe, hanem több mérföldre
kitelepített befogadó csöveken viszik be oda. Az ömlesztett árukat pedig
emberek ezrei helyett óriás gépek rakják be és ki. Ennek következtében a
nyersanyagok mozgatása szinte a tengeri út hosszától független lett. Ami
tengeren szállítható, amivel még a vasút sem versenyezhet. Szállítási
költségben a kikötők közti anyagmozgatással semmi sem versenyezhet.
Szár éve a bányászat is rengeteg fizikai munkát igényelt. Jelenleg
már nemcsak a külszíni, de a mélyen folyó bányászat néhány nagyon drága
kombájnt, és ezekhez magasan képzett néhány mérnökök igényel.
A gépkocsigyártásban sem kisebb változás történt. Száz éve Ford úgy
gyártotta a tömegek számára megvehető autókat, hogy saját kohászattal is
rendelkezett, minden beépülésre váró anyagot és alkatrészt a gyárban
készítettek el. Utólag ugyan csak azt hangsúlyozzuk, hogy minden alkatrészt a
futószalagra ott gyártottak le. Azt alig veszik figyelembe, hogy a futószalagon
10-15 órai munkával rakják össze a beszállító vállatok által percekre
odarendelt alkatrészeket. Ezek között nagyvállalt csak a gumiabroncsokat
szállítja. A párhuzamosan készülő autókhoz, a kárpitozás soktucatnyi kisvállalt
szállítja, amik képesek a naponta változó igényekhez igazodni. A beszállítók
közül a nagy többség olyan kisvállalkozás, amiben értelmetlenség a szakszervezeti
tagság. Ezért aztán a gépkocsi elkészítésében résztvevő munkások 90 százalékban
értelmetlen a szakszervezeti tagág.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése