Kopátsy Sándor
EH 2018 11 07
21 lecke 21. századra
8.
Vallás
Isten az ember
szolgálatában
Harari
„A szent iratok
relevánsak lehettek a középkorban, de hogyan kalauzolhatnának el bennünket a
mesterséges intelligencia, a biológiai tervezés, a globális felmelegedés
világában? Az ateisták kisebbségben vannak.” Harari megfeledkezik arról, hogy ő könyvében a világot
nem az emberisség egészének, még csak nem is a többségének, hanem a még midig
szúk elitje írja. Az emberiség óriási többségének fogalma sincs arról mi a
mesterséges intelligencia, a biológiai tervezés, a globális felmelegedés és a
kiberhadviselés.
A vallások elmaradnak a valóság mögött.
Az ortodox egyházak, az ortodox
zsidók, keresztények és a mohamedánok nagyon. A római katolikusok pedig
viszonylag egyre inkább.
Most csak a magam statisztikai
hovatartozásom alapján, és azért, mert ez gyengíti leginkább a Nyugat erejét, a
római katolikus egyház válságával foglalkozom. Ennek az egyháznak az elmaradása
már ötszáz éve is egyértelmű volt. Európa ebben a fél évezredben azért nem
maradt le, mert a puritán népeinek nagy többsége a reformációhoz csatlakozott.
A Római Pápaság azért nem fogadta el a reformáció vívmányait, mert még
mindig indoktalanul gazdag volt. A hatvanas években tölthettem fél évet
Itáliában, és megállapíthattam, hogy a pápák közelében lévő bíborosok mennyivel
fényűzőbben éltek, mint a királyok az Alpoktól északra. Ennek a mesés vagyonnak
a védelmében döntöttek úgy a pápák, hogy a papok ne házasodhassanak, ne
lehessenek az egyházi vagyonuknak örökösei. Ez akkor racionális döntés volt, de
ezt fenntartani akkor is, súlyos károkozás. Jelenleg nemcsak a főpapok, de a
klérus alsó vezetői is a ragjukhoz, szerepükhöz képest szegény fizetésből
élnek, alamizsnából gazdálkodhatnak. Ugyanakkor a legnagyobb kincs, az egyház
tekintélye mögött nem áll annak megfelelő jövedelem. A katolikus papság
viszonylag rosszul fizetett szakma lett, amihez a nemi ösztönüket sem élhetik
ki. Ezért a fiatalok legértékesebb része elretten ettől a pályától. A legjobb
utánpótlás a papok gyermekei lennének, de az az út el van zárva, mivel a
katolikus egyháznak még száz éve is, mesés vagyona volt, a kléruson belüli
érvényesülés nemcsak erkölcsi, de anyagi jólétet biztosított.
Ezt mindennél jobban bizonyítaná az
adat, hogy a protestáns papok hány százaléka született papi családban.
A római katolikus vallás másik nagy hátránya, hogy a kléruson belül a
nőknek nincs érvényesülési lehetőségük. Az egyházi szertartásokban feltűnő,
hogy a résztvevők nagy többsége nő és viszonylag idős. Ennek ellenére a
klérusban csak alsó pozíciójuk lehet.
A vallások jelenkori legnagyobb hibája, hogy a hívei szexuális
életétnek szabályozására koncentrálnak. Az még a múltban szükségszerű volt,
hogy a vallás szerint nemcsak a fajunk, de még az egyének sorság is az isten
alakítja. Ezt kell elfogadtatnia minden olyan társadalomnak, amelyikben a nagy
többség sorsa determinált. Az osztálytársadalmakban csak az osztályon belüli
szűk kereteken bel volt az egyéneknek szerepük. Ezt a determinációt isteni
akaratnak lehetett minősíteni. Az mégis túlzás volt, hogy az utódok születése,
a fogamzás is isteni akaraton múlt. Ez azonban anakronizmussá vált, amikor a
fogamzást óvszerrel, pasztillával lehetett megakadályozni. Ez a teológiai
úttévesztés azonban lelepleződött a fogamzásgátlás megoldhatóságával. Ezt
megelőzően el lehetett hitetni, hogy a szexuális vágyunk kielégítésért ugyan
felelősek vagyunk, de ennek az eredménye az isten akaratán múlik.
A római katolikus egyháznak a
fogamzásgátlók használata elleni hisztérikus harca azért okoz óriási kárt, mert
az emberiség tízezer éve túlnépesedő. Ennek kényszere miatt a vallások is
szótlanul elnézték a többség nyomorát, a nemzetek egymás közti háborúzását és a
tudásvágy üldözését. Azt ugyan nem állítom, hogy a római katolikus népek csak
azért maradnak le a reformátusokhoz képest, mert több gyermeket vállalnak, de
az mégsem vitatható, hogy elsősorban ez az ok.
A református vallás fölénye azért
nagyobb a katolikussal szemben erősebb Amerikában, mint Európában, mert a
latin-amerikai országokban sokkal nagyobb a vallás politikai tatalma. Ez
jelentkezik abban, hogy a fogamzásgátlás elleni tiltakozás jobban érvényesül a
jogalkotásban a katolikus Latin-Amerikában, mind Dél-Európában. Amerikában a
lakosság harmadát kitevő latin népek számára nincsenek a fogazásgátlás elleni
korlátozások, ezért ott a latin etnikumúak és a négerek is lassabban
szaporodnak, ezért lassabban maradnak le a protestánsok mögött.
Ezt Harari is jól látja, hiszen a
saját országában különösen nagy a judaizmuson belül a viselkedési különbség.
„Nem sok minden szól például a vallásos ösztönzésű nőgyűlölet, vagy a
kasztalapú diszkrimináció mellett.” Az anyajogra épült vallás a templomokban
alacsonyabb rendű helyre szorítja a nőket.
Japánban, „Tudatosan vagy öntudatlanul számos mai kormány követi a japán példát.
Átveszik a modernitás egyetemes eszközeit és struktúráit miközben a
tradicionális vallások segítségével igyekeznek megőrizni egyedi nemzeti
identitásukat. a japán állami sintó szerepét tölti be kisebb, vagy nagyobb
mértékben az ortodox kereszténység Oroszországban, a katolicizmus
Lengyelországban, a sita iszlám Iránban, a vahabizmus Szaúd-Arábiában, és a
judaizmus Izraelben.” Harari ezeket a kulturális kövületeket akarja közös
államokká átalakíthatóvá tenni.
E fejezet utolsó néhány sora jól
jellemzi Harari elképzelését a különböző kultúrájú etnikumok közös
szuperhatalmaiban.
„A globális problémáknak és lokális identitásoknak ez az ütközése
testesül meg abban a válságban, amely jelenleg a világ legnagyobb multikulturális
kísérletét, az Európai Uniót sújtja. Az egyetemes liberális értékekre alapozó
EU éppen a széthullás peremén ingadozik az integráció és a bevándorlás
nehézségei miatt.”
Erről éppen ellenező a
véleményem. Európa nyugati fele azért lehetett az elmúlt ezer év motorja, mert
sok államra, városi autonómiákra tagoltan fejlődhetett.
9.
Bevándorlás
Lehet, hogy a vegyes kultúrák jobbak
Ennél jobb, vitámra serkentő
címet Harari aligha találhatott volna. Erre a problémára már középiskolás
koromban haraptam rá. A Horthy rendszer társadalmi támogatást azzal kapott,
hogy elfogadtatta a közvélemény nagy többségével az elődleges nemzeti célnak
Trianon revízióját. Trianon előtt ugyanis a Habsburg Monarchia, azon belül is
az egész Kárpát Medencét uraló Magyarország volt a Nyugat legheterogénebb
állama. A Magyar Királyságban az államalkotó magyarság soha nem volt abszolút
többségben, ennek ellenére mindig úgy működött, mintha csak a magyarok országa
lenne.
A magyarságnál fejlettebb etnikum
csak a szászok voltak. Ezek eleve élvezhették 1848-ig az önkormányzatúságukat.
Az Oszmán Hódoltság után a betelepített svábok is valamivel megelőzték az
államalkotó magyarságot, de politikai súlyuk csak a náci Németország vonzásában
nőtt meg.
A lakosság hat százalékát kitevő zsidó kisebbségnek alig volt politikai
és gazdasági szerepe a vasúthálózat kiépítése előtt. Alig ötven év alatt
azonban a gazdasági és társadalomi élcsapat lettek. Gazdasági értelemben ez a
kisebbség lett a tőkés és tudományos elit, a polgárság. Azt a ritka
politikai és gazdasági forradalmat a magyar történészek máig sem dolgozták fel.
Ha megtették volna, akkor világossá
válna, hogy a mi nemzeti tragédiánk nem a tatároktól Möh9ná, az oszmánoknál
Mohácson vesztett csaták voltak, hanem a mintegy 400 ezer zsidó elvesztése. Becslésem
szerint, ezek egy főre jutó vagyona tízszerese, az évente megtermelt jövedelme
négyszerese volt az országos átlagnak. Ezzel szemben Trianonban elveszett közel
tízmillió lakos átlaga a megmaradt magyarénál harmadával kisebb volt. Az
elcsatolt területeken gazdag magyarok csak a Kisalföldön és Bácskában éltek. A
magyarokkal hasonló gazdagok csak a kis-alföldi szlovákok, gazdagabbak pedig
csak a bánáti svábok voltak.
Azt nem állítom, hogy e becslésem
egy alapos tudományos felméréssel szemben is megállná a helyét, de az szomorú,
hagy a történészeink nem végeztek hasonló munkát. Nem véletlenül, mert sem a
kormányok, sem a közvélemény nem háborgott volna az ilyen tárgyilagosságra
törekvésen. Még most is háborogni fognak a bátorságomon. Ennek ellenére az a véleményem, hogy jelenleg is harmadával jobban
élünk, mint akkor élnénk, ha megmarad nekünk az egész Kárpát Medence.
De van egy megalapozottabb példám
is. Meglepett, amikor vagy negyven éve a kezembe került egy ENSZ statisztika a
tagállamok társadalmi fejlettségi sorrendjéről. Ezen a tíz legfejlettebb
sorrendje: Norvégia, Dánia, Kanada, Svédország, Finnország, Új-Zéland, Ausztrália,
Svájc, Hollandia és az Egyesült Államok. Ez a sorrend az óta csak annyit
változott, hogy Ausztrália két hellyel előbbre lépett. Ez a ragsor a ma ismerek
között a legjobb, mert három mutató, az egy lakosra jutó jövedelem, a várható
életkor és az iskolázottság eredője. Nem véletlen, hogy ezt csak az ENSZ
használja, az államok nem. A sorrenden belül két tény meglepett. Ezt miért nem
használják, másrészt, hogy az Egyesült Államok az utolsó, nemcsak hat kis
protestáns nemzeti állam előbb van, de a másik három óceánokon túli volt
angolszász gyarmat utódállama is. Ez óta ezt a tízes rangsort nyomon követem, és
keresem a magyarázatát is.
Amikor először
láttam, akkor még az Egyesült Államokat tartottam a leggazdagabbnak. Aztán ott
töltöttem három hónapot, rájöttem, hogy Ausztrália csendesen sikeresebb. Ma már
tudom, hogy az Egyesült Államok azért az utolsó a négy volt angolszász gyarmat
mögött, mert a lakosságának kétötöde néger és latin-amerikai. A másik háromban
ezek aránya fel sincs ezeknek. Kanada hideg a négereknek és a
latin-amerikaiaknak, hiszen nagy többségük az Egyesült Államok déli harmadban
él, és ezek déli testvérei is oda akarnak menni, ahol a nyelvüket, a spanyolt
és a portugált sokan beszélik. Jelenleg is a Mexikónál is sokkal szegényebb
közép-amerikai országokból akarnak az Egyesült Államok déli államaiba
betelepülni. Kanada is már elérhetetlen messzeségben van Közép-Amerikától, nem
is szólva a két óceánokon túli befogadó államtól, ahol a befogadás feltétele
még sokkal szigorúbbak.
A fő indok azonban az, hogy a
latin-amerikai népek is az Egyesült Államokban élnek a legjobban. A
kommunikációs csatornák szinte semmit nem árulnak el, hogy melyik országban
hogyan élnek a latin-amerikaiak, az amerikai négerek, az arabok és a Szaharától
délre élő feketék. Harari is azért nem tudja lekövetni a különböző kultúrák
vonulásait, mert nem veszi tudomásul, hogy a Nyugat jóléti államainak alsó
tizedéhez képest hogyan él az elmaradt országokban a lakosság többsége. Ezek
figyelmen kívül hagyása miatt a liberális kormányok nem veszik tudomásul, hogy
százszor annyian jönnének, mint amennyi befogadása megvalósítható akkor is, ha
a kilátástalan bevándorlásnak néhány százalékos sikere kínálkozik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése