Kopátsy Sándor PE 2018 11 25
Olaszország az EU
első nagy súlyú betegje
Az Európai Unió megalakulása azt
jelentette, hogy az alapító Németország és Franciaország eleve nem Európa
szuverén országainak a közösségét, hanem az alájuk rendelt Európai Egyesült
Államokat akart. Ezt jelentette az, hogy eleve megszabták, hogy a költségvetési
hiány maximuma 3 százalék, az államadóságé pedig 60 százalék lehet. Amelyik
tagállam ezt a küszöböt átlépi, legyen megbüntetve. Ez a követelmény eleve azt
jelentette, hogy a tagállamok szuverenitásuknak ezt a két alapvető jogát
elvették.
A két alapító, Németország és
Franciaország nem azt nézte, hogy mennyire eltérő volt előleg nemcsak a leendő
tagországoknak, hanem a világ szuverén államainak is az inflációja és az
államadóssága. Nem véletlen, hogy a mediterrán országok költségvetési hiánya
háromszor akkora volt, mint a németeké és a skandinávoké. Ebből következően
háromszor akkora inflációra voltak kényszerülve, mint a németek. De még a
sokkal nagyobb infláció, vagyis a mediterrán államok fedezet nélküli pénzteremtése
sem volt elég, hogy ne adósodjanak el jobban, mint a puritán államok. Az
eladósodást azonban reálisan kellene mérni. Jelenleg minden eladósodási
statisztikában messze Japán az első, a nemzeti jövedelem kétszeresénél is
nagyobb az államadóssága. Ellenben, ha normális mércét alkalmazunk, a
legkevésbé eladósodott az ország. A japán kamat a legalacsonyabb a világon,
ennek ellenére nagy a lakosság megtakarított pénze. Ezt a pénzt veszi fel a
jegybank. Nem azért, mert hiánya van, hanem azért mert ebből más államok,
elsősorban az Egyesült Államok államkölcsöneit vásárolja. Ez az ország a
lakossági megtakarításokat veszi alacsony kamatokkal, és azt fekteti be más
államok magasabb kamatú értékpapírjaiba. Ezért aztán a hitelminősítők még soha
nem találták a japán államadóságot kockázatosaknak.
Ezzel szemben az euró övezetben a
mediterrán országok boldogan adták el az övezet puritán országainak a hiányuk
fedezésére szolgáló államkölcsöneiket. Azzal azonban nemcsak Brüsszelben, de
még a hitelminősítők sem számoltak, hogy ezek az állampapírok soha nem lesznek
visszavásárolva. Jelenleg az euró övezet puritán, takarékos államai
ezermilliárdos nagyságrendben vásárolták a mediterrán államok számukra magas
kamatozású kölcsöneit. Arra építettek, hogy Németország vállalni fogja az mediterrán
államok eladhatatlan, visszafizethetetlen államkölcsöneit. Ez be is
következett. Németország megtesz mindent
annak érdekében, hogy a mediterrán országok kölcsöneit ne kelljen leírni.
A három kisebb mediterrán ország
öt éve azért nincs államcsődben, mert Németországban nem vallják be, hogy a
spanyol, portugál és görög állampapírok nem érnek semmit. Ezt a brüsszeli
bürokrácia is kiszolgálja. Azt pedig eddig elhallgatták, hogy a legnagyobb
adós, Olaszország is menthetetlen helyzetben van.
2012-ben a 27 tagország közül 23 költségvetésének volt nagyobb a hiánya
a papíron megengedhetőnél, de egyiket sem büntették meg. Jelenleg az olasz
államadóság a nemzeti jövedelem 131 százaléka. Olyan szakember még
Brüsszelben sem található, aki kimerné jelenteni, hogy ez akár egy generáció
alatt is ledolgozható. Most azt javasolják, hogy Olaszország azt vállalja, hogy
évente 3.5 százalékkal csökkenti az államadósságát. Ezt is legfeljebb ígérni lehet, betartani azonban még akkor sem, ha az
EU alapokmányában előírt büntetéstől eltekintenek, és elnézik, hogy nemcsak
Olaszország, de a másik három mediterrán ország is kilép az euró övezetből, az
államadósságukat leírhatják, és a valutájukat 30-50 százalékkal leértékelik az
euróval szemben. Vagyis az EU stratégiáját átállítják az Európai Egyesült
Államokról, az Európai Szuverén Államok Szövetségére. Az EU jelenlegi 27 tagja között olyan nagyok a kulturális és gazdasági
különbségek, hogy egyesült állam keretében működésképtelen lenne. Ezek
számára csak a lakosság és az áruk szabad áramlása lehet előnyös. Már a
munkaerő szabad áramlása is csak akkor oldható meg, ha az értékét a kibocsájtó
országnak megfizeti a befogadó.
A vámhatárok nélküli árumozgatás is csak akkor nem kártékony, ha a
tagországok mindegyikének nemzeti valutája van, és annak értékét az igényéhez
igazíthatja. Ezt Magyarország bebizonyította, amikor mivel nem vették fel
az euró övezetbe, sértődötten a hitelpiacon átértek a svájci frankra. Azzal
szinte senki nem számolt, hogy ezeknek a hiteleknek ugyan alacsony volt a
kamatja, de nehéz a visszafizetése. Szerencsénkre, a kétharmados többségre
jutott Fidesz felszámolta ezt a kalandozást, a vele járó veszteségeket
megosztotta az adósok, a bankok és az állam között. Ugyanakkor elkezdődött a
forint leértékelődése, az euró ára a 260 forintról 320-ra emelkedett. Ettől
aztán varázsütésre, jóra fordult a sorsunk.
A külkereskedelmi mérlegünk jóra fordult. Nőtt az exportunk,
csökkent az importunk. Hosszú távon még többet jelent, hogy a külföldi
befektetők számára negyedével csökkentek a bérek. Senkinek nem jutott az
eszébe, hogy a tőke ezért jön szívesebben, mert olcsóbb lett a munkaerő, és
kevesebb az adó.
Még nagyobb fordulat történt a turizmusban. Ezt a viszonylag
nagyobb közbiztonságunkkal magyarázzák. Ez is hozzájárult, de a főszerepet az
játssza, hogy az ide érkező külföldiek eurója hegyedével többet ér, a kiutazók
forintja pedig ilyen arányban kevesebbet.
A legnagyobb eredményt azonban az hozta, hogy a bérek az EU átlagához
képest jelentősen csökkentek, annak ellenére, hogy azoknál jobban emelkedtek. A
forint leértékelésénél nagyobb ajándékot nem kaphattunk volna külső
segítséggel.
Ami az utóbbi években a foglalkoztatásunk területén történt, annak
mérete az én várakozásomat is meghaladta.
A Németországra szabott Európai Unió, nemcsak a négy mediterrán ország,
de Franciaország számára is önpusztító.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése