Kopátsy Sándor EE 2014-05-13
Új közgazdaságtanra van szükség
Ez alatt a cím
alatt közel két tucat témát szedtem sorba, és ezeket szedem sorba. Naponként
egyet-egyet.
(Az első öt
témát már korábban közöltem.)
VI.
Az
életminőség és a szaporaság
Nem ismerek
utalást arra, hogy a jobb életkörülmények esetében, milyen szinten mekkora, és
mikor áll meg a túlnépesedést okozó gyermekvállalásnak. Pedig az elmúlt hatezer év történelmének megértéséhez ez a kulcs. Az
elmúlt hatezer évben azért voltak osztálytársadalmak, mert féken kellett
tartani a túlnépesedést.
Nem adott a
tudomány erre választ. A tények azonban azt mutatják, hogy a spontán
népszaporulat csak ott állt meg, ahol ennek az előfeltételei létre jöttek.
Ezek az
alábbiak.
1. Az egy laksora jutó jövedelem túllépte a
10 ezer dollárt.
De az is csak
ott történt meg, ahol még két másik feltétel is létrejött.
2. Az iskolázottság túllépte a 12 évet
3. Megoldott a fogamzásgátlás. Erre a következő részben térek
vissza
Ezek nem is külön
előfeltételek, mert az előző pontban említett előfeltételnek ezek is az elemei.
Ennek ellenére szem előtt kell tartani, hogy még nem találkoztunk olyannal,
hogy az iskolázatlan rétegben leáll a túlzott gyermekvállalás akkor is, ha a
társadalom jobb módú és iskolázott rétegeiben már nincs népességnövekedés.
Ebből fakad,
hogy minden jelenlegi fejlett
társadalomban ugyan már nincs spontán túlnépesedési nyomás, de az ilyen
társadalmakon belül általános, hogy a gyermekvállalás a szülők jövedelmével és
iskolázottságával fordítottan arányos. A nem szaporodó lakosságú
társadalmak a kontraszelekció ellenére az átlagosnál gyorsabban fejlődnek. Azon
mégis érdemes elgondolkodni, hogy hova vezet a társadalmi érdekkel ellentétes
szelekció.
Ahol lelassult az
elviselhetetlen népesség növekedés, az iskolázatlan réteg továbbra is
szaporodik, a kontraszelekció továbbra erős marad.
Jelenleg néhány
közép-európai országban, nálunk is, a lemaradó rétegben, etnikumban nagy a
gyermekvállalás, a társadalom felső harmadában pedig a létszám tartásához is
kevés. Erre más alkalommal már többször felhívtam a figyelmet.
A már nem szaporodó népességű társadalmakban
a felzárkózást elsősorban a következő generáció családi hátterének a társadalmi
érdekkel ellentétes struktúrája fékezi.
VII.
A
fogamzásgátlás megoldhatósága.
Mániákusan
hirdetem, hogy fajunk legnagyobb hatású
találmánya a fogamzásgátlás megoldása. Ennek tudomásulvételéről sem lehet
olvasni a társadalomtudományban, pedig ez
minden forradalmárnál és minden ideológiánál százszor többet segített az
osztálytársadalmakon való túllépés érdekében. A fogamzásgátlás megoldása nélkül ma nem lennék a fejlett társadalmak
olyanok, mint amilyenek.
Elképzelhetetlen
lett volna, hogy a szülők akkor is csak annyi gyermeket adnak a társadalomnak,
amennyit akarnak, ha ezzel a normális szexuális életről való lemondás jár. A sok farizeusnak ideje volna tükörbe
nézni, és végiggondolni, hogyan alakult volna az élete, ha nincs megoldva a fogamzásgátlás.
Minden bizonnyal
sokkal több gyermek születik, és nagyságrenddel gyorsabb lett volna a
népszaporulat. Márpedig, a ténylegesnél
gyorsabb népszaporulat eleve lehetetlenné teszi az elért jóléti szintet.
Itt nem megyek
bele annak bizonyításába, hogy az 1-2 ezreléknél gyorsabb népszaporulat eleve
lehetetlenné teszi a gyors társadalmi fejlődést. Ezt már sokszor bizonyítottam.
Most csak annyit, hogy nem ismerünk
olyan társadalmi sikert, amelyik olyan országban valósult volna meg, ahol a
belső népszaporulat meghaladta az 1-2 ezrelékeket. Márpedig, amire nincs
példa, azt nem állíthatja a tudomány, hogy lehetséges.
Ennek ellenre azért
állíthatják, mert a
társadalomtudományok, mindenekelőtt a közgazdaságtan, megrekedt a tőkés
osztálytársadalom igényét szolgáló szinten.
VIII.
A
közgazdaságtan a tőkésosztály tudománya maradt
A klasszikusnak
nevezett közgazdaságtan osztálytudomány, az ipari forradalom által létrehozott
nyugat-európai tőkés osztálytársadalom alépítményre épült. Ezt leginkább az
emberi vagyon, ezen belül a munkaerő újratermelésének módjának figyelmen kívül
hagyásával érthetjük meg.
Az ipari
forradalom ugyan nem változtatott olyan mértékben a társadalom alépítményén,
hogy arra egy minőségében más társadalom épüljön fel. A tőkés társadalom is
osztálytársadalom maradt.
Még a
demográfusok sem hangsúlyozzák, hogy az
ipari forradalommal többé-kevésbé időben párhuzamosan zajló
jobbágyfelszabadítás következtében nagyon felgyorsult a népszaporulat.
Márpedig minél gyorsabb a népesség növekedése, annál szükségszerűbb az
osztálytársadalmi felépítmény.
Az ipari forradalom abban a Nyugat-Európában
történt, ahol a történelemben egyedüli módon korlátozták a gyermekvállalást.
Ennek mechanizmusát már sokszor leírtam, itt csak annyit, hogy a kiscsaládos jobbágyrendszerben a nők első
szülése közel tíz évvel későbbre tolódott, mint bármelyik más kultúrában. Ennek
következtében kiesett az első 2-4 szülés.
A jobbágyfelszabadítás után a házasságok
közel tíz évvel korábbra kerültek vissza.
Magam is csak
öreg fejjel ismertem fel a jobbágyfelszabadításnak a gyermekvállalásra
gyakorolt hatását. Korábban csak azt
tartottam a magyar társadalom megbocsájthatatlan bűnének, hogy 1793-ban
elszabotálta a jobbágyok felszabadítását. Ma már azt teszem hozzá, hogy már
akkor felgyorsult volna a magyar társadalom túlnépesedése. A református
falvakban már hetven évvel korábban megjelent volna az egykézés. Ideje volna
feldolgozni a jobbágyrendszer hatását az ország népessége alakulására.
Történészeknek
nagyobb figyelmet kellene fordítani a demográfiára, mint a társadalmi
felépítményt meghatározó alépítményi elemre. Az osztálytársadalmakban a
társadalmi fejlődés legfontosabb alépítményi eleme ugyanis a népszaporulat
alakulása volt, és maradt. A népesség mennyiségi
növekedése ugyanis mindig sokkal több volt, mint amennyit a társadalom képes
volt hasznosítani.
Amíg a
gyűjtögető társadalmak nagyon ismeretigényesek voltak, az osztálytársadalmakban
elég volt a néhány százalékos minőségi elit. Az pedig mindig ennél sokkal több
volt, mint amennyit az osztálytársadalmak hasznosítottak.
Itt is
leszögezem, hogy a történészeknek is hangsúlyozni kellene az uralkodó osztály
szelekciójának a jelentőségét. A hatalmi pozíciókra történő szelekció ugyanis
lényegesen hatékonyabb társadalmi működtetést eredményezett. A kínai kultúra sikere elsősorban a
mandarin rendszerrel magyarázható. Ott a hatalom működtetését a mandarin
rendszeren keresztül szelektált tisztviselők működtették.
Az európai
történészek nem figyeltek fel arra, hogy a vérségi és vagyoni örökségen alapuló
hatalomnál mennyivel jobb volt az oktatási rendszeren történt szelekció.
A történészeknek azt kellene megmagyarázni,
hogyan, milyen mértében hasznosította az emberiség a rendkívül fejlett agyát.
Tapasztalatból
tudom, hogy a gyűjtögetés azért volt mindig csoportos, mert csak a legjobbak
tudták, hogy hol, és mit lehet találni. Ennek megtanulása csak a legjobbaknak
sikerült, azoknak is évtizedek tapasztalati kellettek hozzá. Még ma is
megcsodáljuk azokat, akik a filmeknek megmutatják, hogyan lehet a lakatlan
természetben egy késsel megélni. Erre csak a legjobbak lehetnek képesek.
A termelés és az azzal járó munkamegosztás
azonban egyre kisebbre csökkentette a munkaerő többségével szemben támasztott
tudásigényt. Véleményem szerint, a munkaerő 95 százalékával szemben egyre
csökkent a minőségi igény. Ez a legalacsonyabb a 20. század elei iparosodott
államokban volt.
Nem hívjuk fel a
figyelmet arra, hogy történelmünk során
ugyan egyre több tudás, ismeret, egyre fejtettebb eszköz került a társadalom
birtokába, de ezekkel való élés a többségtől egyre kevesebb ismeretet igényelt.
A társadalom tudásvagyona egyre gyorsuló
ütemen nőtt, a lakosság, különösen a munkaerő egyre nagyobb hányada viszont
egyre kevesebb fizikai erő, és szellemi képességgel is életképes maradt.
Ebben a
tekintetben a fordulatig az emberiség csak a 20. században jutott el. A fordulatot
tudományos és technikai forradalom hozta. A
tudomány által nyújtott technikai eszközök készítése, használta egyre több
tudást igényel. Szinte minden termelési mozzanat hatékonysága attól függ,
milyen képességű munkaerő végzi. Ugyanakkor a termékek használata, és a szoláltatások
igénybevétele egyre egyszerűbbé válik.
A jelenkori
technikai eszközöket ugyan szinte mindenki használni képes, de a nagy többségük
kapacitásának egyre kisebb hányadára hasznosul. Ennek karakteres példája a
modern számítógép, amivel a tulajdonosa elvégzi, amire neki szüksége van, de
lehet, hogy ezzel a kapacitásának egyetlen százalékát sem használja ki.
IX.
A tőkés
társadalom is osztálytársadalom
Az ipari forradalom olyan új alépítményt
hozott létre, amiben a fizikai tőke lett a szűk keresztmetszet, ezért a
társadalom felépítménye a tőkések érdekéhez igazodott. Ezt Marx sem vette
tudomásul, és olyan társadalmat akart, akár erőszakkal is létrehozni, amiben a
munkások alkotják az uralkodó osztályt.
Megfeledkezett
arról, hogy az uralkodó osztályt csak
azok alkothatják, akik a szűk keresztmetszet felett rendelkeznek. Ahol a tőke a szűk keresztmetszet, ott a tőkéseké a hatalom, és amiben több
van a társadalom igényénél, azt kizsákmányolják, jogfosztottá teszik. Marx
jellemző hibája volt, hogy a kereslet és kínálat hatását nem vette tudomásul.
Ha ezt nem tette volna, sok vádja alaptalanná válik.
Márpedig Marx
korában a munkaerőből több és jobb volt, a fizikai tőkéből pedig kevesebb, mint
amennyit a társadalom igényelt. Ha ezt tudomásul veszi, rádöbben, hogy
forradalmi, azaz minőségi társadalmi
változás csak akkor történhet, ha a társadalom a munkaerőben akár minőségi,
akár mennyiségi hiányt szenved. Ezzel szemben mindkettőből felesleg volt.
A klasszikus közgazdaságtan nem tisztázta,
mi a társadalom emberi, illetve a munkaerő vagyona. Azt ugyan nem tagadta,
hogy a tőke mellett a másik termelési tényező a munkaerő, de ennek értékével,
újratermelésével, bővítésével nem foglalkozott. Annyira a tőkés termelő
szektorra koncentrált, hogy a fizikai vagyonból is csak annak a részének a
mozgástörvényeit vizsgálta, ami tőkeként működött. Alig találjuk nyomát annak,
hogy a nemzeti vagyonnak mekkora hányada az, ami nem tőkeként működött. A
személyi és közösségi tulajdonban lévő vagyon szerepével alig foglalkozott.
A kisárutermelés
esetében nem tudta megkerülni annak a nemzeti jövedelem termelésében játszott
szerepét. Ezt a szektort legalább értéktermelőnek tartotta, a társadalmi
szerepével azonban csak olyan társadalmak esetében foglalkozott, ahol ennek a
gazdasági szerepe kikerülhetetlen volt.
Annak ellenére,
hogy minden társadalomban az emberi
vagyon volt a társadalom vagyonának nagyobb hányada, a klasszikus
közgazdaságtan lényegében figyelmen kívül hagyta. Ez mindaddig megengedhető
volt, amíg a társadalom ezt a vagyonát nagyobb mértékben termelte újra, mint
amennyit a társadalom igényelt. Ezt megtehette, mert nem jelentett sem
minőségi, sem mennyiségi hiányt.
Azt, hogy a társadalomtudományok nem vették
tudomásul, hogy azért voltak osztálytársadalmak, mert a lakosságot, azon belül
annak minőségét a társadalom érdekénél nagyobb mennyiségben és jobb minőségben
termeték újra.
Az emberi vagyon
újratermelésének figyelmen kívül hagyása azonban akkor lepleződött le, amikor a tudományos és technikai forradalom
hatására, a munkaerő létszámának egyszerű, és a minőégének bővített
újratermelése lett az elsődleges társadalmi feladat.
Kiderült, hogy a
lakosság létszámának bővített újratermelése olyan társadalmi terhet jelent, ami
eleve lehetetlenné teszi a versenyképességet, tehát a létszámot nem szabad 1-2
ezreléknél gyorsabban változtatni, de nemcsak a munkaerő, de a lakosság minőségét
is maximálisan javítani kell. Az olyan
közgazdaságtan, ami a lakosság, és azon belül a munkaerő mennyiségi és minőségi
változásait figyelmen kívül hagyja, nem alkalmas arra, hogy megfejtse a modern
társadalom mozgástörvényeit.
A jelenkorban
csak olyan társadalom versenyképes, amelyikben 1.2 ezreléknél nem nagyobbak a
népesség számának változásai, és a lakosság viselkedését a puritanizmus
jellemzi. Annak ellenére, hogy a társadalomtudomány nem ismerte fel, hogy a
tudományos és technikai forradalom viszonyai között csak olyan társadalom lehet
versenyképes, amelyikben leáll a túlnépesedési nyomás, és a munkaerő minősége
gyorsan javul, a fejlett társadalmakban ezt spontán, a tudománytól, és a
politikától függetlenül megvalósította. A
puritán kultúrájú és gazdag népek társadalmaiban megszűnt a belső túlnépesedési
nyomás, és viharos gyorsasággal javul a munkaerő minősége. Ezt a családok,
és az egyének spontán törekvése valósította meg. A már jómódú, és iskolázott
szülők egyre kevesebb gyermeket vállalnak, ugyanakkor azok minél jobb
iskoláztatása érdekében egyre többet áldoznak.
A jelenkor viszonyai között a minőségi
munkaerő a társadalom szűk keresztmetszete, aminek bővítése az elsőrendű
feladat.
A klasszikus
közgazdaságtan a társadalom vagyonát két termelési tényezőre, fizikai vagyonra
és munkaerőre osztja. Ez durva leegyszerűsítés volt mind az emberi, mind a
tárgyi vagyon esetében.
Ami a tárgyi vagyont illeti.
A tőkés
osztálytársadalomban megbocsátható tévedés volt a tárgyi vagyon helyett csak a
tőkeként működő vagyon alakulását figyelni annak ellenére, hogy a vagyon
jelentős hányada még abban a társadalomban sem működött tőkeként. A legnagyobb
torzítást a földvagyon figyelmen kívül hagyása jelentette. Ezt a közgazdaságtan
klasszikusai azzal kerülték meg, hogy külön kezelték a földvagyont, ami után a
tulajdonos nem profitot, hanem járadékot élvez. Még homályosabb az, hogy miért
vezették be, a különbözeti járadék fogalmát.
Azt máig nem
tisztázta a közgazdaságtan, hogy miért kellett a földvagyont más közgazdasági
fogalomkörbe rakni, mint a tárgyi vagyon tőkeként működtetett részét. A
tőkevagyon esetében sem tisztázták, hogy mi az extraprofit, ahogyan azt sem,
hogy mi a különbözeti földjáradék. Mindkét
esetben nem a föld, illetve nem a tőke értéke volt adott, hanem a járadékuk
tőkésítése határozta meg az értéküket. Mindkét vagyon értékét az utána
élvezett jövedelem tőkésítése határozta meg. A föld értékét a földjáradéka, a
tőkéét a profitja határozta tőkésítése alapján állapították meg.
Marx alaposan
tévedett, amikor nem vette tudomásul, hogy az
árakt nem az értékük, hanem a keresletük és kínálatuk aránya határozza meg.
A földjáradék a föld hiányából, a profit
a tőke hiányából fakad. A munkaerő
kizsákmányolását pedig a munkaerő túlkínálata. Nem ismerte fel, hogy az
érték az áruk esetében sem definiálható. Azt lehet legfeljebb elmondani róla,
hogy az árak ingásának súlypontja, de ehhez is hozzá kell tenni, hogy ebben az
értelemben sem valami fix, szilárd, mert állandóan térben és időben változó.
A piac azokat jutalmazza, akik olyant
termelnek, amiből a kínálat kisebb, mint a társadalom igénye, és olyant vásárolnak,
amiből túlkínálat van. Vagyis a kereslet és kínálat által alakított ár a
társadalom igényéhez való alkalmazkodásra ösztönöz.
X.
A
legfontosabb termelési tényező az ember.
A klasszikus
közgazdaságtan már abban is tévedett, hogy termelési tényezőnek nem az embert,
hanem abból csak a munkaerőt tekintette. Elsiklott a felett, hogy a munkaerő
jelentős része úgy vesz részt az újratermelésben, hogy a klasszikus
közgazdaságtan fogalma szerint nem értéktermelő. Nemcsak a gyermeknevelést, vagyis
a munkaerő újratermelését nem tekintette
értéktermelésnek, hanem a háztartási munkát is csak akkor, ha tőkés
vállalkozásként működött. A kenyeret sütő pék értéktermelő proletár volt, ha
azt a háziasszony végezte, figyelmen kívül maradt.
A klasszikus közgazdaságtan a legfontosabb
termelési tényezővel, az emberrel, a munkavégzővel csak akkor számolt, ha felhasználása
bérmunka formájában történt. A családon belül, a nő kizsákmányolását
hangoztatta, de jogfosztott nők kizsákmányolását nem tekintette olyan kizsákmányolásnak,
mint ami a tőkés részéről a munkavállalóval szemben történik.
A közgazdaságtan
megelégedett azzal, hogy a tőkés a
megvásárolt munkaerőt kizsákmányolja, de azt már nem érintette, hogy ennek az
oka a munkaerő túlkínálata volt. Sőt a
munkaerő értéke alatti árát sem a piaccal, azaz a kereslete és kínálat
arányával, hanem a tőkéstulajdonnal magyarázta.
Ez azért felelt
meg a tőkés osztálytársadalomban, mert azt is, mint minden más
osztálytársadalmat, a munkaerő minőségi és mennyiségi túlkínálata jellemezte.
A tudományos és
technikai forradalom hatására azonban egészen más alépítmény jött létre az
emberiség fejlett egy ötödében. A Nyugat protestáns és a Távol-Kelet
konfuciánus, már fejlett társadalmaiban létrejött az osztálytársadalmak
megszűnésének három alépítményei előfeltétele.
- Megállt a
túlnépesedési nyomás.
- A minőségi
munkaerő lett a szűk keresztmetszet.
- Az emberi
vagyon, vagyis a lakosság minél megfelelőbb viselkedése jelenti a legnagyobb
versenyelőnyt.
A fenti három változás azt jelentette, hogy
megszűnt az osztálytársadalmi felépítmény ott ahol a gazdasági fejlettság
meghaladta a mintegy 10 ezer dollár/főt, és a lakosság spontán szaporodása
leállt. Ez ma már az emberiség egyötödében megtörtént.
Egy másik
ötödében, a még szegény Kínában azonban csak politikai diktatúra kényszeríttette
a gyermekvállalás korlátozását. Ezzel egy politikai diktatúra is túllépett az
osztálytársadalmon azzal, hogy erőszakkal kényszeríttette ki a népszaporulat
leállását. Ezzel Kína példát mutatott
arra, hogy a társadalmi fejlődés felgyorsítható, ha a fékezés fő okát,
túlnépesedést sikerül megállítani.
Annak ellenére,
hogy Kínában is marxista alapon indult el a társadalmi forradalom, a tőkéseket
és a földbirtokosokat kisajátították, a piac szerepét kiszorították. Ez azonban
nem járt gyors fejlődéssel. A kínai politikai
elit felismerte, hogy a gyorsan szaporodó népesség eleve lehetetlenné teszi az
egy lakosra jutó fejlődést, nemcsak a jövedelmet, de a foglalkoztatást sem
lehet kellő mértében javítani. A kitűzött társadalmi cél csak akkor
valósítható meg, ha a lakosság növekedése leáll. Ezt a felismerést ugyan nem
fogalmazták meg, de végrehajtották. Ennek hatására ma az ország lakossága
mintegy 500 millióval kisebb, mint amennyi lenne a gyermekvállalás korlátozása nélkül.
Ha a mai 1.3 milliárd lakosú Kínának 1.8 milliárd lakosa lenne, szó sem lehetne
az elképesztően gyors fejlődésről. Még az sem biztos, hogy egységes birodalom
maradhatott volna.
Hatvan éve nem
véletlenül mondta Mao elnök, hogy Kínának nem kell félni az atomháborútól,
hiszen annak néhány százmilliós emberveszteségét a túlnépesedett kínai
társadalom elviselte volna. A
gyermekvállalás korlátozásával Kína 500 millió lakost veszített, de ettől nem
gyengébb, de sokkal erősebb lett. Ez igazolja azt, hogy az emberiség sokkal jobban élne, ha néhány
milliárddal kevesebben lennénk. Ez a
kisebb létszám elsősorban Afrikát és Dél-Ázsiát érné.
XI.
A
túlnépesedés megállításának feltétele
Az élenjáró
puritánok már nem népesednek túl. Egyelőre csak a Távol-Keleten van két
jelentős puritán ország, amiben a gazdaági fejlettség fél-perifériás szinten
van. Ezek Kína és Vietnám. Kína mintegy 25 éve megoldotta azzal, hogy
kierőszakolta a társadalmi érdeknek megfelelő gyermekvállalást. Vietnám nehezen
mozdul, mert ott a hosszú háború példátlan emberveszteségei okán szinte hiányzik
néhány munkaképes korú generáció. Észak-Korea viszont annyira visszaesett, hogy
a reformja esetén is generációkra lesz szűksége, a felzárkózáshoz.
Ezért sikeres
országra nem a belátható jövőben számíthatunk. Nincs más puritán lakosságú
ország. Márpedig csak a puritánok
számíthatnak gazdaági csodára, az élvonalba kerülést jelentő gyorsa fejlődésre.
A gyors
társadalmi fejlődésnek két feltétele van: A puritán kultúra és a népszaporulat
leállítása. Van ugyan néhány ország, elsősorban pravoszlávok, melyekben nem nő
a lakosság, de ezek lakossága nagyon messze van a puritanizmustól. A gyermekvállalás korlátozását csak a
puritán népek diktatúrái képesek megvalósítani. Ezt a diktatúrák is csak
ott képesek valóra váltani, ahol a lakosság keményen puritán, azaz nagyon
fegyelmezett.
Azzal, hogy Kínában létrejött egy új, eddig ismeretlen osztálynélküli társadalom,
ahol a politikai felépítmény diktatúra. Ez olyan társadalom volt az osztálytársadalmak
között, amiben a diktatúrát a mandarinok működtetették. Ahol a társadalmat a
nagyhatalmú, de lényegében a császár rabszolga apparátusa gyakorolta. Ez nem
vérségi, illetve nem vagyoni alapon szerveződött, hanem az iskolákban a
minőségi szelekció alapján jött létre. A
társadalomtudomány máig nem hangsúlyozza, hogy ez nem osztály volt, hanem
értelmiség. Lényegében ilyen elitcsapat volt az egyiptomi, majd az oszmán
társadalomban a hatalom gyakorlója, és ilyen a nyugati feudális társadalomban
az egyház klérusa. Az utóbbiban azonban
a vallás klérusa csak része volt az osztályhatalomnak, az uralkodó osztályt a vérségi
alapú földbirtokosok alkották.
Arról még
kevesebb szó esik, hogy a bolsevik rendszerben sem volt osztály a párt. A tényleges
hatalmat bolsevik marxista vallás klérusa a párt gyakorolta. Lényegében azok is
nagyhatalmú rabszolgák voltak, a párt rabszolgái. A Szovjetunió és Kína a marxista vallás klérusának diktatúrája volt.
Azzal a különbséggel, hogy a Szovjetunióban a marxizmus ortodox, Kínában a
konfuciánus kultúrához igazodó formája működött.
Ahogy a kelet-európai kultúrkörben a tőkés
osztálytársadalom nem volt versenyképes a protestáns Nyugattal, a kelet-európai
marxizmus sem lehetett az. Ahogy a távol-keleti tőkés osztálytársadalmak a 20.
század végére még a nyugati puritánoknál is sikeresebbek voltak, a kínai
marxizmus példátlan. Sikert aratott, amikor a kelet-európai marxizmus
összeomlott.
A két marxizmus
polárisan eltérő hatékonyságát bizonyítja a jelenkori történelem. A társadalmi felépítmények működésének
hatékonysága elsősorban attól függ, milyen kultúrájú lakosság működteti azt.
Max Weber felismerése az elmúlt száz év során beigazolódott. Ő még csak azt
ismerte fel, hogy a Nyugaton a tőkés osztálytársadalmak a protestáns kultúrájú
országokban működnek hatékonyabban. Vagyis a másik két európai kultúra, a
mediterrán és kelet-európai nem alkalmas a protestáns Nyugttal közös
sebességre.
A következő száz
év két ténnyel esősítette meg Weber állítását.
- A tengerentúli
Nyugaton, a kelet-európai ortodoxia gyökeret sem vert, a mediterrán kultúrájú latin-amerikaiak
pedig még jobban lemaradtak a protestánsoktól, mint Európában.
- A távol-keleti népekről pedig kiderült,
hogy még a protestánsoknál is puritánabbak, a tudományos és technikai forradalom
bázisán még azoknál is hatékonyabbak.
A puritanizmus
fölénye nemcsak a politikai demokráciák esetében, hanem a marxista útkeresésben
még markánsabban megjelent.
Az elmúlt évtizedekben a világ három nagy
agglomerációja fejlődése között, három sebességi fokozat alakult ki. A
Távol-Kelet fejlődése a leggyorsabb. A négy tengerentúli volt angol gyarmat
sebessége ennél lényegesen lassabb, de gyorsabb, mint a puritán Európáé, ahol
az EU a három kultúrát versenyképtelen közösségbe szervezte.
Minden másik kultúra
pedig egyre jobban lemarad. Kulturálisan eleve alkalmatlanok, és nagyságrenddel
gyorsabban szaporodnak, mint amennyit a társadalom érdeke megengedhet.
Az új uralkodó
réteget alig vizsgája a történelemtudomány, pedig a jelenkor fejlett
társadalmait is lényegében ilyen szelektált réteg vezeti azzal a különbséggel,
hogy ezeket alapvetően a választások szelektálják. De még a pártok megmaradó
szelekciója sem osztályalapú.
Ugyanakkor az emberiség háromötöde olyan
gyorsan szaporodik, hogy számukra az osztálytársadalom ma nagyobb
szükségszerűség, mint a múltban valaha volt. Meglepő módon, az emberiség
rákosan szaporodó háromötödében nem látják el az osztálytársadalmak elsődleges
feladatát a népszaporulat halandósággal való fékezését.
Mi a magyarázata
annak, hogy a múltban minden osztálytársadalom lakosságpusztító lett annak
ellenére, hogy a spontán népszaporulatuk lényegesen a jelenleginél lassabb
volt, most a sokkal gyorsabb népszorulat mellett sem okoznak elég nagy
halandóságot?
Mert a
felgyorsult spontán népszaporulat nem a társadalmi fejlődésük szerves
következménye, hanem a fejlett világ hatása. Elsősorban az, hogy az elmaradt társadalmakban is megjelentek a
fejlett világ egészségügyi vívmányai. Ennek hatására megnőtt a várható
életkor, ami önmagában is gyors lakosságnövekedést jelent. Ehhez még azt is
hozzá kell számolni, hogy a születet lányok közül egyre több éri meg a szülésre
való érettséget, és egyre több olyan évet él meg, amiben termékeny.
A kevésbé
fejlett országok rákosan gyors népszaporulatának jelentős hányada azonban annak
a következménye, hogy a fejlett világ
hisztérikusan harcol a túlszaporodó társadalmakban kirobbanó háborúzás ellen.
A fejlett Nyugat hadseregét főleg azzal foglalkoztatja, hogy megakadályozza a
túlszaporodó társadalmakban az emberölést.
Ezért ezekben a
lakosság egy nagyságrenddel gyorsabban szaporodik, mint amit az elmúlt hatezer
évben. Az osztálytársadalmak hatezer évéből ötezerben a népszaporulat nem érte
el az egy ezreléket. Az elmúlt században azonban ennek hússzorosa, kétszázalékos
lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése