Kopátsy Sándor PG 2014-05-23
Elöregedő társadalom
Nagyon fiatalon
felnőtt lettem, és évezhettem az idősebbekkel az egyenrangúságom. Nagyon öreg
vagyok már ahhoz, hogy régen élvezhetem a fiatalabbak való egyenrangúságom. Pedig
soha nem rohant gyorsabban az idő, mint az elmúlt hetven évben.
Nagyon korán
felismerem, hogy sokkal szerencsésebb az
elöregedő társadalom, mint amiben kevesen élik meg az öregkort. Ezzel a
felismerésemmel mégis egyedül maradtam. A közgazdászok csak az elöregedéssel
járó hátrányokat emlegetik, a sokkal nagyobb előnyeiről hallgatnak. Ennek az
elméleti oka az, hogy a nemzeti jövedelem növekedését az országén, és nem az
egy fője jutó értékén mérik.
Ha a társadalom
fejlődését az egy laksora jutó jövedelem és vagyon nagyságával mérnék,
egyértelművé válna, hogy az egylakosra
jutó jövedelem és vagyon optimuma akkor érhető el, ha a lakosság száma évi 1-2
ezrelékkel csökken. Ez ugyan nem az ország nemzeti jövedelmének a növekedésének,
hanem a lakosság jólétének optimuma.
Vagyis nemcsak
az egy laksora jutó nemzeti jövedelem, de az egy lakosra jutó vagyon
növekedését is mérni kell. Az ugyanis
látszatsiker, amikor nő ugyan a jövedelem, de nem nő vele párhuzamosan a vagyon
is. Méghozzá, nemcsak a fizikai, hanem a tudásvagyon is.
Számomra nagyon
hamar megvilágosodott, hogy a
jövedelemmel párhuzamosan a vagyont is növekedni kell. Az 50-es években
jelet meg Rácz Jenőnek és Bródy Andrásnak egy könyve, amiben kimutatják, hogy az adott viszonyok között, a nemzeti
jövedelem és a nemzeti vagyon aránya állandó. Ők még nem számoltak akkor
azzal, hogy a szellemi vagyon, a társadalom tudáskincse sem hagyható ki a nemzeti
vagyonból. Ez elméletileg akkor is igaz volt, de nem annyira, mint a tudományos
és technikai forradalom után. Jelenleg
már megengedhetetlen a tudásvagyon figyelmen kívül hagyása, hiszen az lett a
legfontosabb vagyon. Minél fejlettebb a technika annál jobban függ a gazdaság
hatékonysága attól, milyen minőségű lakossággal, munkaerővel párosul.
Az a tény, hogy
fajunk gyenge fizikai adottságai ellenére, a múltban is példátlanul sikeres
pályát futott, elsősorban a fejlett agyának volt köszönhető.
Azt már leírtam,
hogy fajunk a gyenge fizikai adottságú
ember azért élte át életének első kilenctized részét, mert fejlett volt az
agya. Nem kellett, a többi fajhoz hasonlóan, megjárni a mutáció és
szelekció keserves, hosszú útját, mert képes
volt az életmódját, az eszének köszönhetően, a legkülönbözőbb természeti
környezethez igazítani.
Ezt azzal
koronázta meg, hogy már nemcsak abból élt, amit a természet spontán adott,
hanem áttérhetett az általa termeltből való megélésre. Ennek lettek
felépítményei az osztálytársadalmak, az utóbbi mintegy hatezer éven keresztül.
Ezekben elég volt az uralkodó osztály érdekérvényesítése. Ennek alapján is
olyan sikeres volt, hogy jelentősen növelhette a várható életkorát. Az a
gyűjtögetésben jellemző húszas évek elejéről lassan a negyvenes évekig
emelkedett. Ez az életkor meghosszabbodás azonban olyan gyors spontán szaporaságával
járt, amit nem tarthatott el a lassú technikai fejlődés. Ezért kellett minden osztálytársadalomnak emberirtónak lenni.
Ebből a
csapdából csak a jelenkorban tudott kilépni, amikor a tudomány megoldotta a
fogamzásgátlást, a lakosság jólétét és iskolázottságát. Bebizonyosodott, hogy a jómódú és iskolázott ember nem vállal a
létszáma újratermelésénél több gyermeket, ha a szexuális életét
fogamzásmentesen is zavartalanul élheti. Ezzel létrejött a hosszabb élettel
járó nagyobb gyermekszülés féken tarthatósága, és megszűnt a túlszaporodás elleni védekezés kényszere.
A klasszikus közgazdaságtan figyelmen kívül
hagyta a lakosság növekedésével járó vagyonképzési igényt. Ezt megtehette,
mivel a felesleges lakosság eltartási kötelességét nem kellett vállalni. Akinek
nem jutott munkaalkalom és vagyon, arról a társadalom nem is gondoskodott.
A tudományos és
technikai forradalom azonban olyan alépítményt jelentett, amiben a társadalom
szűk keresztmetszete a minőségi munkaerő lett, és megszűnt a túlnépesedési
nyomás. Erre olyan felépítmény jött létre, amiben a megkívánt minőségű munkaerő
utánpótlása csak akkor valósulhat meg, ha minden társadalmi rétegből ki lehet
halászni a tehetségeseket. Márpedig azok a társadalom minden rétegében születnek.
Ugyanakkor a fejlett társadalom számára egyre nagyobb gazdasági és erkölcsi
terhet jelent az alacsony foglalkoztatás.
A demográfusok
számára természetes, hogy minél nagyobb a várható életkor, annál kevesebb
gyermek születése elegendő a létszám tartására. Ennek ellenére bűvészkednek a
társadalom elöregedésnek rémével. Pedig a társadalom, az emberiség érdeke az volna, ha a létszáma 1-2 ezrelékes sebességgel
csökkenne. Ennek ellenére még a nyomát sem találtam annak, hogy valaki
keresse, mennyi ember a földünk
optimális eltartó képessége. Márpedig minden társadalomtudósnak tudni kellene, hogy minden fajnak, az embernek
is elsődleges érdeke, hogy a populációja az érekének megfelelően alakuljon. Ez
alatt azt kell érteni, hogy a létszámát a faja érekéhez igazítsa.
Ehhez először
arra lenne szükség, hogy mekkora volna az optimális létszámunk. Ez alatt az
értendő, hogy az adott ismeretek
birtokában mekkora létszám mellett volna az egyedeink életkörülményei a
legjobbak. Erről egyelőre fogalmunk sincs, még arról sem, mit értsünk a
legjobb alatt.
A klasszikus
közgazdaságtan értelmében, ezt a legmagasabb anyagi jólét jelenti. Pedig ez is
messze van a legjobbtól, de ennek iránytűként használata is óriási előre lépést
jelentene. Szinte minden közgazdasági célt módosítani kellene ennek érekében.
Ebben az
irányban jelentős lépést tett az ENSZ azzal, hogy a társadalom fejlettségét
három mutató eredőjével méri.
Ezek.
- Az egy főre jutó nemzeti jövedelem,
fogyasztó áron. Ez ugyan óriási
lépést jelent a hivatalos devizaárfolyammal szemben. A javítgatása is elindult.
A gyakorlati használata azonban még nagyon ritka. Ezt a feladatot lehet a
legrövidebben elintézni, hiszen végre elindult a maga útján.
- A várható életkor. Ezt a mutatót
nagyon ritkán használják. Pedig ennek az írásnak sem sok értelme van, ha
figyelmen kívül hagyjuk. Pedig százszor annyit foglalkozunk a hosszabb életkor által
okozott nehézségekkel, mint amennyit számít a gyakorlatban. A vele járó
eredményekről még nem is olvastam. A klasszikus közgazdaságtan alapján az volna
az optimális, ha mindenki a munkavállalásra való képessége határáig, de nem
tovább élne. Még azt sem olvastam, hogy valaki ezt a keresztény erkölcs
szempontjából bírálná. Az élethez való jogot ugyan a fogamzás után szentnek
tartják, de senkit nem zavar az, hogy az embereknek joga van tovább élni akkor
is, ha a munkaerőpiac már nem hasznosítja. A közgazdászok mégis azon rágódnak,
mi lesz, ha egy munkavállalóra egyre több öreg jut. Addig azonban senki sem
jutott el, hogy mennyibe kerül a társadalomnak, hogy azt is számba vegye, hogy
a gyorsan szaporodó társadalmakban, ahol 65 évnél sokkal alacsonyabb a várható
életkor, mennyi fiatalt kell felnevelni, hogy ne legyen magas, az egy dolgozóra
jutó eltartottak száma.
- Az átlagos iskolázottság. Ennek a
fontosságában ugyanis senki nem kételkedik, de attól mindenki mesze van, hogy a
tanulás, a képességfejlesztés legalább annyira értéktermelés, mint a
gabonatermelés. Ez az összevetés azért érdekes, mert eddigi életünk 99
százalékában, és a többség számár még ma is, többet kell áldozni, hogy
meglegyen a mindennapi kenyerünk, mint arra, hogy mindenki a képességét
kifejlessze. A kereszténység megjelenésekor még indokolt volt a kenyeret és
bort szentségnek, elsődleges érdeknek tekinteni, ma azonban tízszer többet kell
áldozni a tudásunk gyarapítására, mint arra, hogy legyen kenyerünk és borunk.
Ha meg kellene
becsülni, hogy mennyivel többet foglalkoznak az elöregedéssel, mint a
foglalkoztatási rátával, százszorost mondanák. Pedig a munkaképes korúak ki nem
használása lényegesen többe kerül, mint az öregekről való gondoskodás.
A
foglalkoztatási ráta ugyan sokkal jobb mutató, mint a munkanélküliség aránya,
mégis az utóbbit használják gyakrabban. A foglalkoztatási ráta ugyan a
használtak között a legjobb, de az is nagyon csaló. Torzít, mert csak az
értéktermelőnek minősítetteket tarja foglalkoztatottnak, a munkaképes korban
tanulókat a nem dolgozók rovatába sorolja. Ennek következtében a 15-25 éves
tanulók passzív munkaképeseknek számítanak.
A klasszikus
közgazdaságtan azért is alkalmatlan a jelenkori társadalmak mozgástörvényének
leképzésére, mert a tudásfelhalmozást, vagyis a tudásvagyon gyarapítását passzív társadalmi tevékenységnek tartja.
Vagyis éppen a leghasznosabbakat tekinti passzívaknak. Ezért, ha tehetem, csak
a 25 év felettiek foglalkoztatási rátáját vetem össze. Sajnos, ez ritkán áll
rendelkezésre. Pedig megdöbbentő különbség van a két adat között annak
ellenére, hogy ebben a korosztályban botrányosan nagy a már nem tanuló,
munkanélküliek aránya is.
Tisztában vagyok
annak nehézségével, hogy a bura világ normáitól sem szabad elszakadni. Ha
mindenki rosszul méri a foglalkoztatást, nem tehetünk kivételt, nekünk is
rosszul kell mérnünk. Azt mégis el lehetne érni, hogy a még tanuló 15-25 éveseket
külön is nyilván tartjuk. Ebben az esetben mintegy 10 százalékkal magasabb
lenne a foglalkoztatási mutató, és azt mutatná, mennyien vannak az olyan
munkátlanok, akiket jó volna foglalkoztatni. Számításaim szerint, az ilyen
módon mért foglalkoztatás optimuma a 80 százalék felett lenne.
Még ezt is
kiegészíteném azokkal az anyákkal, akik egy, évesnél, akik két, három évesnél,
és négy 15 év alatti gyermeket nevelnek. Ezeket sem minősíteném passzív
munkaképeseknek.
Ezzel a
mutatóval válna egyértelművé, hogy mennyi munkaképes nem dolgozik. Ezt kellene
optimalizálni, és nem olyan mutatókat használni, ami mögött ténylegesen passzív
munkaképes korúak vannak.
Még az ilyen
passzív munkaképes korúak között is külön kezelném azokat, akik egészségesek és
két éve nem dolgoznak. A jelenkori fejlett társadalom minőségét, ha egyetlen
mutatót kérnék, mennyien vannak a tartósan, vagyis egy évnél hosszabb ideje
munkanélküliek. Ahol ez az egyetlen mutató rossz, nagy a gazdaságpolitikai
hiba. Ilyen országok között vagyunk mi is. De még nagyobb a kormányzatok bűne,
hogy ez a cigányság körében katasztrofális. Most az egyik választásból megyünk
a másikba, de egetlen pártnak sincs erre javaslata. Legfeljebb azt várják el,
hogy szeressük a cigányságot. Ez elég arra, hogy erős legyen a
cigányellenesség, és a jobbik. Még addig sem jutott el egyetlen párt, hogy
bevallja, a cigányság munkanélkülisége nem az ő, hanem a mi bűnünk.
A jelenlegi
magyar foglalkoztatás, botrányosan alacsony, a munkaerő kapacitás közel
negyedével volna növelhető. Ez sokszor akkora nemzeti jövedelem veszteséget
okoz, mint amennyibe az öregek nyugdíja és egészségügyi ellátása kerül. A
munkátlanság azonban a gazdaságinál is több erkölcsi kárt okoz.
A témát felvető
tanulmány gondosan foglalkozik az elöregedő társadalomban észlelhető gondokkal,
de a módszerét nemcsak erkölcsi, de racionális alapon is elvetem.
Az elöregedés objektív jelenség.
Nem véletlenül
tekinti egyre több közgazdász a társadalmi eredmények egyikének a várható
életkor hosszát. A társadalmak fejlettségének az ENSZ által alkalmazott
mutatót, ami három adat eredője alapján rangsorolja a tagállamok társadalmi
fejlettségét. Ez a három mutató.
1. Az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem. Ezt
a fogyasztó árparitáson mérve.
3. Az átlagos iskolázottság. Ezzel a társadalom tudásvagyonát veszi
figyelembe.
A 2. jellemzővel
van probléma. Ha az elöregedés valóban társadalmi tehet, ahogyan azt a
közgazdászok is állítják, abból legfeljebb az következhetne, hogy a várható
életkornak az optimuma, valahol ott van, ahol az egységnyi felnevelési időre a
legtöbb munkaképes év jut. Ez is valahol a nyugdíjkorhatár felett volna. Ahol
kevesen halnak meg a még munkaképes korban és kevesen élnek ennél is tovább.
Tekintettel arra, hogy a várható élettartam mögött jelentős szórás van, minden
bizonnyal a társadalom számára optimális életkor magasabb a munkaképes
korhatárnál, ami a nyugdíjas korhatárral mérnek.
A munkaképes kor azonban nem meghatározott
életkorral kezdődik, és főleg nem azzal végződik. Hanem lassan emelkedik, és
lassan szűnik meg. Nagyon durva megközelítés a munkaképes kor a
munkavállalással kezdeni, és annak megszűnésével befejezettnek tekinteni. Ez
egy tőkés osztálytársadalom még megtehette, de az előtte és utána lévők nem
tehetik meg.
A gyűjtögetésben szinte gyermekkorban
elkezdődött. Életem első
sikerélménye az volt, amikor első elemistaként a felnőttek élcsapatához
tartoztam a gombagyűjtésben. De az ipari forradalom első századában a gyermekek
foglalkoztatása jelentős szerepet játszott a nemzeti jövedelem termelésében.
Tapasztalatom
alapján is állíthatom, hogy a gyermekek könnyű munkára fogása legalább olyan
fontos, mint az iskolai képzésük. A kettő közötti terhelés megosztása kezdetben
a munka, jelenleg a tanulás felé túlzott.
Az
élet és a munkaképesség hosszát nem szabad évekkel mérni.
Az életem
szerencsés alakulását jelentős mértékben annak köszönhetem, hogy a születésem
óta a környezetem sok tekintetben többet változott, mint sok évszázad alatt.
Tanyán születtem és az első három évem alatt több házi állattal volt szoros
kapcsolatom, mint emberrel. Ott csak szüleim és három évvel idősebb nővérem
volt ember. Nem volt villany.
A következő
három évet már a város központjától távoli utcában éltem.
Az első két
elemit az 500 kilométerre lévő Borsodnádasdon, ahol anyám tanítói állást
kapott, végeztem el. A harmadik elemitől a megyeszékhelyi városban, Kaposváron,
városi gyerekként éltem meg. Az érettségi után Budapestre, a Műegyetemre
kerültem. Attól kedve lényegében magamra maradtam. Minden lépés egy a
korábbinál magasabb társadalmi szintet jelentett. Felmérhettem, hogy milyen
óriás előnyt jelentett a számomra, hogy már abban a világban éltem, amiben nem
volt gond a gépkocsival közlekedni, majd szövegszerkesztővel írni, E-mail-en
kommunikálni. Az utolsó munkaviszonyom pár héttel a 92. évem után szakadt meg. Ráadásul,
néhány éve a remegő kezemmel nem tudok írni, de a géppel igen. Röviden: ha száz
évvel korábban élek, sokkal kevesebb lett volna a társadalmi értékem.
Még többet
torzít a közgazdasági módszer hibája, ami a munkaképes korba nem számolja el a
tanulással töltött éveket. Pedig könnyű belátni, hogy aki 24 éves koráig tanul
az többször annyi nyugdíjast képes eltartani, mint aki 15 éves korban a tanulás
helyett munkát vállalt.
Az is
nyilvánvaló, hogy a munkavállalók között óriási a szóródás az általuk
megtermelt nemzeti jövedelem nagysága alapján.
A tanulmány azt
említi meg, hogy az egyének szellemi kapacitása 24 éves korban a maximális. Ez
is ostobaság, mert a szellemi frissességet méri. Ennél sokkal jobb mérce volna
a munkajövedelmekkel való mérés. Abból egyértelműen kiderül, hogy a szellemi
frissességnél fontosabb a tapasztalat, vagyis a munkaközben történő szakma
továbbképzés.
Amennyire
ostobaság volt a véreke a letöltött évekkel arányosan növelni, legalább annyira
az is, ha a gyűjtött tapasztalatokat figyelmen kívül hagyják. Sok tényezőtől
függ az egyének munkateljesítménye, ezért a legokosabb a mérését a munkaerő
piacra bízni.
A tudományos és
technikai forradalom azzal is minőségi változást hozott, hogy a
munkajövedelmeket egyre inkább a teljesítményhez igazítja. Ennek következtében
a legmagasabb jövedelmeket a szakmák kiválói élvezik.
A vészbaglyoknak
pedig azt tanácsolom, hogy ne számolgassanak, elég, ha elhiszik, hogy ott a
legmagasabbak a nyugtdíjak, ahol a legmagasabb a várható életkor. Nemcsak
ezért, de ezért is. Valami nagyon bonyolult összefüggések állnak a tény mögött,
hogy a nyugdíjasok is ott élnek a legjobban, ahol magas az egy lakosra jutó jövedelem,
vagyon, képzettség és a várható életkor. Aki
nem érti meg a tények mögötti logikát, az ne számoljon, fogadja el a tényeket.
A leggazdagabb
társadalmaknak van néhány közös jellemzőjük.
2. Egy-két
ezreléknél nem jobban változik a lakosság létszáma.
3. Magas a
foglalkoztatás, az iskolázottság és a várható életkor.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése