Kopátsy Sándor PP 2014-05-21
Négy nappal az EU választások előtt
Az Európai Unió
egy pozitív lépélés, minden tagország számára, de a működése olyan gyenge, hogy
egyre jobban kiábrándulnak belőle. Szerintem joggal, mert nem azt teszi, amit
kellene, és nem azokkal dolgozik, akik érdemesek lehetnének rá.
Elég ránézni az
EU választáson való részvételi arányok csökkenésére. 25 év alatt a választók
részvételi aránya 60-ról 40 százalékra csökkent.
Az okokat
egyértelműen látom.
Mi lenne az EU feladatta?
Tiszázni, hogy a
tagság eltérő kultúrája és fejlettsége milyen integrációt enged meg.
Ami a kulturális tagozódást illeti.
Az EU eleve két
nagyon eltérő kultúrájú tagsággal indult. Franciaország és Olaszország tagságát
természetesnek vették. Abból indultak ki, hogy a hidegháborúban közös fronton
álltak. Elég lett volna, ha meggondolják, miért lenne ostobaság, ha Amerikában
a két angolszász ország szoros közösségbe lépne a latin-amerikai országokkal.
Ez nyilván senkinek sem jutna az eszébe. Franciaország tagága még elképzelhető,
hiszen messze a legfejlettebb latin ország, de még ebben az esetben is
figyelembe kellene venni, hogy milyen szintig mehet a német és francia közös
tagság esetén a közös gazdasági mechanizmus. Olaszország esetében már aligha
lett volna szabad messzebb menni, mint a vámhatárok lebontása.
Spanyolország,
Portugália. Görögország és Románia esetében már ostobaság volt a vámhatárok
lebontásán túlmenni. A felsorolás egyúttal mutatja azt is, hogy az
integrációjuk más okokból is, egyre irreálisabb volt.
Az EU akkor már
a teljes eltévedésben volt, amikor a két ortodox keresztény országot, Romániát
és Bulgáriát is felvette.
A három lényegesen eltérő európai kultúra
közös szervezetben csak akkor fér meg, ha erősen háromszintű az integráció.
Ami a gazdasági fejlettséget illeti.
Az egy főre jutó
nemzeti jövedelemben 3:1-nél is nagyobb a szóródás. A puritán, azt is
mondhatjuk protestánsok állnak az élen. Közelükben csak a latin kultúrájú
Franciaország van. A latinokon belül is 3:1 szórás van. Ők még egymással is
csak nagyon laza közösségben férnének meg. A két ortodox keresztény ország
kakukktojás a közösségben.
Problematikusak
a közép-európai és a balti országok. Ezeki közül csak Csehország, Észtország és
Szlovénia van közel a puritánokhoz. Lengyelország, Magyarország, Szlovákia,
Lettország és Litvánia csak igyekszik a Nyugathoz felzárkózni, de még messze
vannak ahhoz, hogy felsőszintű tagok lehetnek.
Az EU vezetés a
közös valutát is elhibázta, azt fogadta be, aki jelentkezett. Erre azonban csak
a puritánok voltak alkalmasak. A mediterránok számára a közös valuta a
közgazdasági és politikai ostobaság klasszikus példája.
Az EU akkor
került hibás pályára, amikor Németország és Franciaország azért fogott össze,
hogy vezetésük alatt Európa Észak-Amerika és a Távol-Kelet egyenrangú partner
lehessen. Ebbe az irreális vágyba aztán nemcsak Nagy Britannia, de minden
európai ország lelkesen osztozkodott. Az, hogy Európa semmilyen módon a másik
két térséggel nem lehet egyenrangú, máig sem tisztázódott. Pedig nem is kellene
megérteni, hogy Európa ereje abban van, hogy nagyon tagolt.
A
világtörténészek sem mutatnak rá, hogy Európa
ezelőtt ötszáz évvel az ért emelkedhetett minden másik magas-kultúra fölé, mert
tagolt volt. Kínának a 15. század végén az óceánok meghódítására sokkal
nagyobb és alkalmasabb hajói voltak, de a császár ezeket a sikeres próbaútjuk
után elpusztította, mert félt attól, hogy a birodalomnak lesznek olyan részei,
ami felett nem gyakorolhatja a hatalmát, kiesnek a felügyelhetősége köréből.
Ezzel szemben Európában a világ távoli pontjainak megszállásában,
hasznosításában több tucatnyi kikötő polgársága egymással volt versenyben. Elég,
ha Hollandia és Nagy Britannia külkereskedelmi társaságára gondolunk. Európa
ötszáz éves példátlan fölénye a példa arra, hogy nem midig a nagyobb az
erősebb. A brüsszeli bürokrácia azonban mindenáron nagy akart lenni.
Az EU vezetését nem a nép választja, hanem
az államok küldik.
Abban nagyon
demokrata vagyok, hogy a hatalomba kerülésről a népnek kell dönteni. Ezért
tartottam az Antall-Tölgyessy Paktumot demokráciasértőnek. Amikor láttam, hogy
a törvényhozók felét nem a nép választja, hanem a pártvezetés által készült
listáról lesznek azok, azt jósoltam, hogy a nép hatalma helyett a pártok
hatalmát betonozta be az a Paktum. Annak alapján ugyanis a körzetek 99
százalékát kellett megnyerni ahhoz, hogy legyen mód a fontos törvények módosítására.
Hála a Fidesznek, most már 90 százalék is elég. Ezt sem tudtam elképzelni,
pedig mindkettő bekövetkezett. Az EU törvényhozói pedig mind a pártok listáról
kerül be. Márpedig a szavazásnak csak lehet súlya, ha a képviselőt én
választhatom meg. Az nem demokrácia, ahol csak a párok közül választhatok. Az
EU törvényhozásában azonban nincs ilyen képvselő.
Ennél is nagyobb
baj, hogy olyan sincs, akit a pártja fontosnak tart itthon. A pártok ezért
azokat küldik, akiket itthon könnyen nélkülöz, vagy itthon az útjukban állónak
tart.
Azt is hibának
tartom, ami erőseb lesz, mint valaha, pedig eddig is erős volt, hogy
törvényhozásban sokan vannak olyanok, akiknek nincs politikai súlyuk. Márpedig
ezek a legszorgalmasabb parlamenti felszólalók. Sokan vannak olyanok is,
akiknek otthon sincs súlyuk. Ezért indokolt volna sokkal magasabb bejutási
küszöböt alkalmazni. Aki egy kis országban eléri az 5 százalékot az EU
törvényhozója lesz.
Az is kérdéseket
vet fel, hogy miért vannak a felső vezetésben olyan sokan a kis ország
lényegtelen politikusi közül. Ez első ember azért portugál, mert a németek nem
karnak franciát, a franciák németet, de még komoly szaktekintélyt sem.
Luxemburgiak nagy számát is az ország kicsinysége indokolja.
Srassburgban
jelenleg a kispártok képviselői jelentik a 40 százalékot. Az előrejelzés szerit
az arányuk nőni fog. Ezek a képviselők oktatják ki a magyar törvényhozást, ahol
a Fidesznek kétharmados többsége volt, és maradt.
Azt is látni
kell, hogy az EU jól fizeti a nála dolgozókat. Ha valaki tisztességesen akar
jól megélni a politikából, az EU-hoz szegődjön. Ezért aztán ideális száműzetés
azoknak, akiktől otthon meg akarnak szabadulni.
Engem az is
irritál, hogy 22 nyelven beszélnek. A költekezésüknek ez is egyik oka. Ennyi
pénzért elvállalhatnák, hogy angol legyen az egyetlen használható nyelv.
Azt is
megfontolnám, hogy 750 képviselőre szükség van-e. Ez a szám, a tengernyi
szakértő, adminisztrátor, a busás kiküldetési díjak, meg a 22 nyelv az
elsődleges oka, hogy az EU törvényhozás többe kerül, mint a német, a francia és
az angol törvényhozás összesen.
Nem is akarom
tovább sorolni a ki fogásaimat, elég hogy katasztrofális az eredmény.
Azzal ugyan
eleve tisztában voltam, hogy az EU nem lehet versenyképes Észak-Amerikával és a
Távol-Kelettel, de ilyen lemaradásra akkor sem számítottam, ha meg sem alakul
az EU. Számomra a legnagyobb lemaradást fokozó az euró bevezetése volt.
Azt ugyan nem
mondom, hogy EU nélkül ennyire sem ment volna Európa, mert a lemaradásának
objektív okai is vannak, de tudom, hogy többre mehetett volna, ha lassabban,
körültekintőbben integrál, csak azt köti össze, ami összeköthető, ami attól
erősebb lesz. Norvégia és Svájc példája mutatja, hogy a legjobbak EU nélkül is
többre mennek, mint a kiskaliberű vezetés alatt együtt.
Akik abban
reménykedtek, hogy a tagságtól utolérés, felzárkózás várható csalódtak.
Alamizsnát ugyan kaptak, de az inkább ártott, mint használt. Utolérni csak
saját erőből lehet, de a jobbaktól tanulni kell.
Azt, hogy az EU
vezetői jót akaró ostobák, jól mutatja, hogy a szavazás előtti héten bennünket
arra oktatnak, hogy nem lehet az életfogytiglan életfogytig tartó. Nem ennek a
logikáját vetem el, csak az időzítését. Szerintem, a tagországok lakosságának a
többsége még ennél is súlyosabb büntetést tartana indokoltnak kivételes
esetekben. A többnyire ostoba, kicsinyes tanácsaik megfogadását szigorúan
elvárják.
A magasztos célú, feladatú Európai Unió
vezetését kiszerű bürokratákra bízták.
Ha, nem az én
véleményem jelzi a vasárnapi választás, bocsánatot kérek, de annyira bízok az
igazságomban, hogy megkockáztattam az előzetes véleményem.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése