Kopátsy
Sándor PS 2014-05-03
Cigánykérdés
Csak remélni
merem, hogy végre előítéletek nélkül foglalkozik a politika a cigánykérdéssel.
Amíg ez tabu, addig egyre erősebb lesz a Jobbik, és egyre gyengébb támogatást
kapnak a liberálisok. Bármennyire ellentmondásosnak látszik, a liberálisoknak
volna a leginkább érdeke, hogy tisztán lássa a közvélemény, hogy miért probléma
a cigánykérdés. Az első baj tehát az, hogy nem szabad róla tárgyilagosan
beszélni. A sok buta politikus azt hiszi, hogy az nincs is, amiről nem engednek
beszélni. Nem tanulják meg, hogy annál jobban eldurvul a cigányságról alkotott
vélemény, minél jobban tiltjuk a kitárgyalását.
A jelenkori
társadalmak számára már nem a létszám, hanem a minős a fontos. Százszor fontosabb, hogy milyen családi
környezetben születnek a gyerekek, minthogy mennyien. Ezzel ugyan nemcsak a
közvélemény, de a szociológusok is tisztában vannak, de a politika nem hajlandó
tudomásul venni. A szaksajtó tele van a beiskolázás mögötti háttér szerepével.
A Népszabadság
hétvégi számában olvasok egy elcigányosodó Tolna-megyei faluról, ahol a
cigánygyerekek évjáratából minden 15 gyerekből egy érettségizik. Öten szereznek
szakmát. Ezzel szemben az országos átlag alapján 10-nek kellene érettségit, és
ötnek diplomát szerezni. A társadalom felső harmadában születettek szinte
mindnyájan érettségiznek, és kilencven százalékuk diplomás lesz.
Ma nem ismerek
hasznosabb szociális információt annál, hogy milyen szülői háttérből milyen
iskolázott nemzedék nő fel. Ebből világossá válna, hogy a magyar társadalom
felső harmada nyugati szinten iskoláztatja a gyermekét. Vagyis ez a harmad a
finnekkel azonos színvonalon áll a gyermeknevelésben annak ellenére, hogy a
jövedelme sokkal alacsonyabb. Ezzel szemben a társadalom alsó harmadában
született gyerekek iskoláztatása még a hasonló jövedelmi szintű államok
szintjét sem éri el.
Elmondhatjuk,
hogy a gyermeknevelésben a felső harmad a jövedelménél sokkal jobban teljesít,
az alsó harmad pedig még úgy sem, amennyi a jövedelme alapján el lenne várható.
Ezért írtam le
már sokszor, hogy ahhoz, hogy megvalósuljon népünk ezer éves vágya, a Nyugathoz
való felzárkózás, elég volna, ha a társadalom felső h armadában annyi gyerek
születne, mint az alsó harmadban, és fordítva. Az alsó harmadban csak annyi,
mint jelenleg a felsőben. Ez azt jelenti, hogy a modern társadalom fejlődési
tempója elsősorban attól függ, milyen nemzedéket nevelünk fel. Ez pedig
mindenek előtt attól milyen családban születnek többen, és milyenben
kevesebben.
Ehhez képest,
hogy milyen a törvényhozásban a pártok aránya, nagyon másodlagos. Ennek
ellenére mindenkinek politikai céljai vannak, azzal, hogy milyen családban,
mennyien születnek, fel sem vetődik.
A születések
mögötti minél jobb társadalmi, szülői háttér struktúrája fel sem vetődik. Sőt a
gyermekvállalást úgy támogatja a társadalom, hogy ott van nagyobb támogatás,
ahol a kisebb eredmény várható. Azzal, hogy a társadalmi támogatás csak a
gyermekszámtól függ, a társadalmi érdekkel ellentétes családi ösztönzést
teremtünk. A társadalmi érek nem a számszerűség, hanem a minőség. Ezzel szemben
a családi pótlék aránylag annál nagyobb, minél kisebb a család jövedelme. Az
igénytelen család szinte abból is megél, amit családtámogatásként kap. Az
igényes családok számára pedig jelentételen a társadalmi támogatás.
A társadalmi
érdek a minél jobb gyermeknevelés. Azt kellene jutalmazni, nem a darabszámot. Ezen
belül indokolt volna a szegény családoknak az iskoláztatási jutalmat
progresszívan adni. A diplomát szerző gyermek után annál nagyobb legyen a
jutalom, minél alacsonyabb szintűek a szülők.
A legjobb megoldás azonban a gyermeknevelés
eredményéhez kötődő öregkori ellátás. Fajunk történelmében az egyik
legnagyobb szélhámosságnak tartom, a jelenkor fejlett társadalmaiban a
nyugdíjalapok képzését. Ez nem mást jelent, mint a tőkésekre bízni a munkabér
jelentős hányadát. Ez azt eredményezi, hogy a munkások béréből elvonnak, és
abból tőkepiaci keresletet támasztanak. Ezzel mintegy harmadával növelik a
befektetési keresletet, felverik az értékpapírok árát, a tőkések profitját.
A nyugdíjalapok
létesítése érthető volt a tőkés osztálytársadalmakban, mert azokban a tőkehiány
volt a jellemző. A jelenkori társadalmak szűk keresztmetszete azonban már nem a
fizikai tőke, hanem a szellemi vagyon, vagyis a munkaerő értéke. Az elmúlt
évtizedekben már nem találunk olyan társadalmat, aminek a sikere nem a munkaerő
minőségén múlik. Minden társadalom
elsődleges célja a minél jobb minőségű munkaerő termelése. A múltban minden
osztálytársadalom célja a munkaerő minőségi és mennyiségi növekedése elleni
védekezés mellett a szűk keresztmetszetet a termőföld, vagy a fizikai tőke
hiánya jellemezte.
A jelenkori társadalmakat a munkaerő
mennyiségi növekedésének a fékezése, ugyanakkor a minőségének a javítása
jellemzi. Azért kell a jelenkori társadalmak mindegyikének a
népszaporulatot leállítani, ugyanakkor a minőségét maximálisan javítani. A társadalom érdekét az olyan társadalmi
felépítmény szolgálja, melyik társadalmat, a lakosságot, mindenek előtt a
szülőket a kevesebb, de jobban kiképzett gyermeknevelésre ösztönzi.
A jelenlegi
társadalmi felépítmény még, sok vonatkozásban, ennek az ellenkezőjét teszi.
- Olyan családtámogatási rendszert
működtet, ami nem a következő generáció minőségét, hanem mennyiségét ösztönzi. Az
a család kap, a jövedelméhez viszonyítva, nagyobb támogatást, melyik több
gyereket nevel, de gyengébb minőségűt.
- Olyan oktatási rendszert működtet, amiben
minél kisebb legyen a minőségi szelekció. Az oktatás nem a maximális eredményre, hanem a gyenge képességűek,
tanulás eredményével szemben közömbös tanulók oktatására koncentrál. Ezzel az
elérhető összeredményt nagyon lerontja.
A jelenkori társadalmaknak olyan oktatási
rendszerre volna szüksége, ami a hivatásos művészek, és sportolók képzését
jellemzi. E két oktatási területen az
oktatók energiáját hatványozottan a tehetségekre koncentrálják. Tudják, hogy a
százból a legjobb nagyobb eredményt érhet el, mint a 99 összesen.
Természetesen
nem minden szakma olyan differenciáltan értékel, mint a művészek és a sportolók
esetében, de egyre több szakma még annál is differenciáltabban, és minden
szakmában egyre nő a munkaerő minősségétől függő teljesítmény. Természetes
volna tehát, ha a pedagógia is tudomásul venné, hogy a jó tanulókra kell
koncentrálni.
Ezt csak az a
pedagógus érti meg, aki tudja, hogy az oktatásának az eredménye elsősorban a
tanulók képességétől függ. A tehetségtelen és közömbös gyerekek oktatása az
általam ismert legkisebb hatékonyságú munka. A pedagógusokat ennek ellenére a
teljesítményüktől függetlenül fizetik meg. Ezt a többségük természetesnek is
tartja, és azzal érvel, hogy neki nagyobb fáradsággal jár az eredménytelen
oktatás.
Azt már többször
leírtam, hogyan képzelem el a gyermeknevelés minőségétől függő öregkori
ellátást. Az egyetlen gyermek kiemelkedővé nevelése után járjon a maximum, és
sok, de nem iskolázott gyermek után a minimum.
Azt már sokszor
leírtam, hogy Magyarország ötven év múlva utolérné a fejlett nyugatot, ha a
társadalom felső harmadában annyi gyermek születne, mint az alsóban, és
fordítva. Ehhez azt teszem hozzá, hogy ehhez semmi sem adna nagyobb segítséget,
mint a gyermekneveléshez kötött öregkori ellátás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése