Kopátsy
Sándor PS 2014-05-04
Hogyan érhetjük utol a Nyugatot
Népünk ezer éves
vágya a Nyugathoz való felzárkózás.
Ez lényegében
csak az osztrákoknak sikerült. A vasút előtt, számukra is elérhetetlennek
látszott, de az óta megvalósult. Részben azért, mert a vasút tette először
lehetővé a szárazföldi megközelítést. De jelentős szerepet játszott, hogy
germánoknak érzik magukat. Végül az alpi népek mindegyike az utolsó száz év
során előbb, vagy utóbb sikeres lett.
A csehek szerencsések
voltak már azzal, hogy a Német Római Birodalomba tagozódtak, és vízi útjuk volt
a tenger felé. A csehek életvitele sokkal inkább germán, mint szláv.
A Nyugathoz való
felzárkózásunk ezer éves elmaradásának számos gazdaságföldrajzi és kulturális oka
volt. A felzárkózási feladatunk azonban megmaradt, és ennek a módját keresem.
A rendszerváltás
után találtam rá.
A bolsevik
lágerbe csatolásunk társadalmi eredményét én nagyra értékelem. Ennek
félévszázada alatt lettünk először nyugati struktúrájú társadalom. Részben
szovjetnyomásra, felszámoltuk az arisztokrácia és az úri középosztály
fél-feudális társadalmi alapját, és mindenki számára iskolát, munkát
biztosítottunk. Ezt akkor sem lehet letagadni, ha a jelenlegi politikai vezetés
sportot űz abból, hogy a rendszer átkos volt. Volt benne átkos is, de
egyenlegében nagyon pozitív. Megszűnt az ezer éves krónikus polgársághiányunk.
A rendszerváltással olyan magyar
társadalmat örököltünk, aminek már lehetne nyugati a felépítménye. Az adott lehetőséggel botrányosan rosszul
éltünk.
A jelen kor
társadalmi felépítménye még döcögősen igazodik a társadalmi érdekhez. Az elmúlt
harminc év során az eredmények azt igazolják, hogy a távol-keleti, konfuciánus
társadalmak felépítménye működik a leghatékonyabban, mivel azok egy laksora
jutó teljesítménye növekszik a leggyorsabban. Rajtuk kívül sikeres, a
korábbinál gyorsabban növekszi az eleve fejlett puritán Nyugat. Ezen belül is
eltoldódik a súlypont a tengerentúli négy angolszász ország felé.
Minden másik
kultúra, különböző tempóban, de egyre jobban lemarad. A jelenkor alépítményének csak a Nyugat, és a Távol-Kelet puritán
kultúrájú, és nem szaporodó népei felelnek meg. Csak ezek a népek
magatartás épített fel hatékony társadalmi felépítmény.
Mik a puritán
magatartás legfőbb jellemzői?
- Munkában és
tanulásban a szorgalom.
-
Fegyelmezettség és törvénytisztelet.
- Takarékosság
és tisztaságszeretet.
- Társadalmi
szolidaritás.
A lakosságnak
ezek az erényei felelnek meg a leginkább az alépítmény elvárásainak. Ezt úgy is
fogalmazhatjuk, hogy ezek teszik a társadalom számára értékessé a tagjait.
Ennek a
felismerésemnek köszönhetem, hogy különös figyelemmel kísérem a távol-keleti
társadalmak eredményeit.
Ennek alapján
mondom, hogy a jelenkor igényeinek a legjobban a távol-keleti ember felel meg.
Aki utol akar érni, annak úgy kell viselkedni, ahogyan azok viselkednek.
Ezért írtam le
már sokszor, hogy ahhoz, hogy megvalósuljon népünk ezer éves vágya, a Nyugathoz
való felzárkózás, elég volna, ha a társadalom felső harmadában annyi gyerek
születne, mint az alsó harmadban, és fordítva. Az alsó harmadban csak annyi,
mint jelenleg a felsőben. A modern
társadalom fejlődési tempója elsősorban attól függ, milyen nemzedéket nevelünk
fel. Ez pedig mindenek előtt attól, milyen családban születnek többen, és
milyenben kevesebben.
Ehhez a
társadalmi érdekhez képest, milyen a törvényhozásban a pártok aránya, nagyon
másodlagos. Ennek ellenére mindenkinek politikai céljai vannak, azzal, hogy
milyen családban, mennyien születnek, fel sem törődik. Az, milyen a születések
mögött a társadalmi, szülői háttér struktúrája fel sem vetődik. Sőt, a gyermekvállalást úgy támogatja a
társadalom, hogy ott ad nagyobb támogatást, ahol a kisebb felnevelési eredmény
várható. Azzal, hogy a társadalmi támogatás csak a gyermekszámtól függ, a
társadalmi érdekkel ellentétes családi ösztönzést teremtünk. A társadalmi érdek nem a nagyobb szám,
hanem a jobb minőség. Ezzel szemben a családi pótlék aránylag annál
nagyobb, minél kisebb a szülők jövedelme és iskolázottsága. Az igénytelen
család szinte abból is megél, amit családtámogatásként kap. Az igényes családok
számára pedig jelentételen a társadalmi támogatás.
A társadalom érdeke a minél jobb
gyermeknevelés. Ezért a felnevelés minőségét, nem a darabszámot kellene
jutalmazni. Ezen belül indokolt volna a szegény és alacsonyan iskolázott családoknak
a felnevelés eredményét progresszívan jutalmazni. A diplomát szerző gyermek
után annál nagyobb legyen a jutalom, minél alacsonyabb szintűek a szülők.
A legjobb megoldás azonban a gyermeknevelés
eredményéhez kötődő öregkori ellátás. Fajunk történelmében az egyik
legnagyobb szélhámosságnak tartom, a jelenkor fejlett társadalmaiban a
nyugdíjalapok képzését. Ez nem mást jelent, mint a tőkésekre bízni a munkabér
jelentős hányadát. Ez azt eredményezi, hogy a munkások béréből elvonnak, és
abból tőkepiaci keresletet támasztanak. Ez mintegy harmadával növeli a
befektetési keresletet, jelentősen felveri az értékpapírok árát, a tőkések
profitját.
A nyugdíjalapok
létesítése érthető volt a tőkés osztálytársadalmakban, mert azokban a tőkehiány
volt a szűk keresztmetszet. A jelenkori
társadalmak szűk keresztmetszete azonban már nem a fizikai tőke, hanem a
szellemi vagyon, vagyis a munkaerő értéke. Az elmúlt évtizedekben már nem
találunk olyan társadalmat, aminek a sikere nem a munkaerő minőségén múlik.
A jelenkorban minden társadalom elsődleges
célja a minél jobb minőségű munkaerő felnevelése. A múltban a tőkés osztálytársadalmak
érdeke volt a munkaerő mennyiségi növekedése. A nagyobb munkaerő kínálat
leszorította a béreket. A szűk keresztmetszetet a termőföld, vagy a fizikai
tőke hiánya volt.
A jelenkori társadalmak érdeke a lakosság
növekedésének a fékezése, ugyanakkor a minőségének a javítása. Ezért kell a
jelenkori társadalmak mindegyikének a természetes népszaporulatot leállítani,
ugyanakkor a minőségét maximálisan javítani. A társadalom érdekét az olyan társadalmi felépítmény szolgálja, melyik
társadalmat, a lakosságát, mindenek előtt a szülőket a kevesebb, de jobban
kiképzett gyermeknevelésre ösztönzi.
A jelenlegi magyar
társadalmi felépítmény még, sok vonatkozásban, ennek az ellenkezőjét teszi.
- Olyan családtámogatási rendszert
működtet, ami nem a következő generáció minőségét, hanem mennyiségét ösztönzi. Szerencsére
ez az ösztönzés nem működik. Annak, hogy lassan csökken az ország lakossága,
örülni kellene, de az illetékesek kétségbe esnek, pedig örülni kellene. A
társadalom érdeke a néhány ezrelékes népesség csökkenés, de a maximális minőség
javítás. Szerencsés az a társadalom, amelyik vonzza a jó munkaerőt. Azt nem a
társadalomnak kell felnevelni, készen kapja. A magyar társadalom a fejlettségi
szintjében az olyan ritka kivételnek számít, amelyik a határon túl élő
magyarságból válogathat. Ezzel szemben nagy a veszélye annak, hogy a hazai
munkaerő elitje fejlettebb országokban vándorol. A legnagyobb kár mégis abból
származik, hogy a belső létszám kedvezőtlen struktúrában születik. Ezért mi
vagyunk a felelősek, ezt mi ösztönözzük. Az a család kap, a jövedelméhez
viszonyítva, nagyobb támogatást, melyik több, de gyengébb minőségű gyermeket
nevel.
- Olyan oktatási rendszert működtet, ami
arra törekszik, hogy a tanulócsoportok minél kevésbé szelektáltak legyenek. Az oktatás nem a maximális oktatási eredményre,
hanem a gyenge képességűek oktatására koncentrál. Ezzel az elérhető eredményt
nagyon lerontja.
A jelenkori társadalmaknak olyan oktatási
rendszerre volna szüksége, ami a hivatásos művészek, és sportolók képzését
jellemzi. E két oktatási területen az
oktatók energiáját hatványozottan a tehetségekre koncentrálják. Tudják, hogy a
százból a legjobb nagyobb eredményt érhet el, mint a 99 összesen.
Természetesen
nem minden szakma olyan differenciáltan értékel, mint a művészek és a sportolók
esetében, de egyre több szakma még annál is differenciáltabb igényt támaszt, mivel
minden szakmában egyre nő a munkaerő
minősségétől függő teljesítmény. Természetes volna tehát, ha a pedagógia is
tudomásul venné azt, ami nálunk kiválóan működik a sportolók és a művészek
oktatásában, mert a legjobbakra koncentrál.
Ezt csak az a
pedagógus érti meg, aki tudja, hogy az
oktatásának az eredménye elsősorban a tanulók képességétől függ. A tehetségtelen és közömbös gyerekek
oktatása az általam ismert legkisebb hatékonyságú munka. A pedagógusokat
ennek ellenére a teljesítményüktől függetlenül fizetjük meg. Ezt a többségük
természetesnek is tartja, és azzal érvel, hogy neki nagyobb fáradsággal jár az
eredménytelen oktatás.
A gyermeknevelést jutalmazó öregkori
ellátás.
Azt már többször
leírtam, hogyan képzelem ezt el. Az
egyetlen gyermek kiemelkedővé nevelése után járjon a maximum, és sok, de nem
iskolázott gyermek után a minimum.
Azt már sokszor
leírtam, hogy Magyarország ötven év
múlva utolérné a fejlett Nyugatot, ha a társadalom felső harmadában annyi
gyermek születne, mint az alsóban, és fordítva. Ehhez azt teszem hozzá, hogy
ehhez semmi sem adna nagyobb segítséget, mint a gyermekneveléshez kötött
öregkori ellátás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése