Kopátsy
Sándor EE 2014-05-05
Új közgazdaságtanra van szükség
Ez alatt a cím
alatt közel két tucat témát szedtem sorba, és ezeket szedem sorba. Naponként
egyet-egyet.
I.
A
legfőbb érték az értékes ember
Ennek az
igazságnak a felismerése érdekében szerencsésen alakult az életem, mert előbb
voltam amatőr irodalmár és történész, minthogy közgazdász lettem. Az előbbi orientációm
lelkesedésből fakadt, az utóbbira a megélhetési gondból kényszerültem. A
szerencsém azzal fokozódott, hogy amikor még elsősorban a humán szféra
érdekelt, akkor tagja lehettem a Parasztpárt belső körének. Ma sem tudok
elképzelni jobb környezetet, mint egy közösségen belül élni Veres Péterrel,
Erdei Ferenccel, Kovács Imrével, Darvas Józseffel, Fülep Lajossal, Bibó
Istvánnal, Tamási Áronnal, Kodolányi Jánossal, és sok társukkal.
Ahogyan a
Parasztpártot felszámolták, közhivatalnok lettem. Ott is szerencsém volt, hogy
a Tervhivatalba kerültem. Akkor a Vas Zoltán által vezetett Tervhivatal jelentette
a csúcsminisztériumot. Annak tejhatalma volt a gazdaági tárcák felett. Ott döbbentem
arra, hogy milyen fontos szerepe lehet az államnak a gazdaság racionális
működetésében.
Néhány év alatt
a nagyon nyüzsgő gyakorlati munka mellett elolvastam a közgazdaságtan
klasszikus műveit, és megszereztem a közgazdasági diplomát. Hamar felismertem,
hogy milyen előnye van annak, ha valaki humán területről nyergel át a
közgazdaságtanra.
Az akkor vált
tudatossá bennem, amikor Max Weber műveit megismerem. Ő mutatott rá először a
kultúra döntő szerepére a tőkés társadalom gazdasági teljesítményében. Ő írta
le először, hogy a tőkés
osztálytársadalmakat a protestáns etikájú népek hatékonyabban működtetik, mint
a többi kultúrákhoz tartozók.
Ez még az
ötvenes években történt. Ezzel nemcsak gazdasági, de politikai iránytűt is
kaptam. Ebből vontam le a következtetést, hogy a szocializmust is csak a protestáns népek működtethetik hatékonyan.
Ezért aztán a Szovjetunióban történőket ugyan, viszonylag megértően személtem,
de tudtam, hogy az nem a mi közép-európai, nyugati keresztény kultúránkra lett
szabva. Mivel a Szovjetunió népei nem protestáns, azaz nem puritán kultúrájúak,
az ott kialakított felépítmény nem lehet
hatékony nálunk, Közép-Európában.
Ennek a
felismerésnek köszönhettem, hogy a
tőkésnél fejlettebb és hatékonyabb társadalmat is csak a puritán népek képesek
hatékonyan működtetni.
Ez nagyon
hasonló ahhoz, amit a kereszténység esetében történt. A keresztény vallás is csak
ott modernizálódhatott, ahol az a puritán népek vallása lett. Szinte minden
keresztény egyház népei számára a kultúrájuknak megfelelő kereszténységük jött
létre. Katolikus vallásom ellenére, a puritán népek kereszténységét, a
protestáns vallásokat tartom ma is a társadalom érekéhez legjobban igazodó
kereszténységnek. Ezt bizonyítja a tény, hogy jelenleg a protestáns népek élnek
jobban, a társadalmuk érdekéhez jobban igazolódva.
Eljutottam oda,
hogy a társadalmi fejlődés előrevezető
útját csak ott érdemes keresni, ahol a lakosság viselkedését a puritanizmus
jellemzi. Arról a tények győztek meg, hogy a konfuciánus népek még a
nyugat-európaiaknál is puritánabbak. Ezért kísértem kezdettől fogva különös
figyelemmel a kelet-ázsiai marxizmust.
A világpolitikában azért nem tévedtem el,
mert a politikai és gazdasági teljesítményt csak ott vártam, ahol puritán módon
élnek az emberek. Jelenleg a
világ leggazdagabb, és leggyorsabban fejlődő népei kivétel nélkül puritánok,
vagy a Nyugaton protestánsok, vagy a Távol-Keleten konfuciánusok.
A klasszikus közgazdaságtant azért nem
tartottam a jelenkor megértő tudománynak, mert a jelenkor legfontosabb termelési
tényezőjét, az embert, annak kulturális megfelelését kihagyja a gazdasági
tényezők közül.
Már fiatalon, a
háború eseményeit úgy követtem, hogy a katona minősége a fő. Ugyanolyan
felszereléssel a német és a japán katona volt a legjobb. Ha azok éréke 100,
akkor az angolszászoké 70, a
franciáké 50, az oroszoké 40, az olaszoké pedig maximum 20 volt. Ezt az arányt módosította
a technikai és gazdasági ellátottság, ami ehhez a minőségi arányhoz sokat hozzátett,
vagy elvett. A nagy példát a keleti fronton láttam, ahol az orosz
embervesztesége ötszöröse volt a németekének, ennek ellenére végül ők maradtak
többen.
Már fiatalon
természetesnek vettem, hogy minden
rendszer hatékonysága elsősorban az emberek minőségétől függ. Ezzel szemben a
közgazdaságtan a társadalmak gazdasági teljesítményét az emberek minőségétől
függetlennek tartja. Ez a leginkább abban érhető tetten, hogy a
közgazdaságtan, mindenek előtt annak liberális felfogása, az alépítménytől
függetlenül minden társadalom számára csak a politikai demokráciát, és a
liberális piacot tartják eredményesnek. Az sem zavarja őket, hogy egyes
diktatúrák nemcsak a múltban, de ma is eredményesen működnek.
Abban ma is
következetes marxista vagyok, hogy minden
társadalmi alépítményhez más felépítményre van szükség.
Mivel ma százszor jobban differenciáltabbak
az alépítmények, azokon sokkal változatosabb felépítmények jönnek létre, mint a
múltban.
.II.
Az osztálytársadalmak közös jellemzője.
Nagyon sokáig
minden osztálytársadalmat én is rossznak, lecserélendőnek tartottam. Nem
akadtam azon fel, hogy hatezer éve minden termelésből élő társadalom
osztálytársadalom volt, vagyis minden
termelő társadalomnak lényegében azonos alépítménye van. Azonos
felépítmények ugyanis csak azonos alapra épülhettek. Már közel voltam a nyolcvanhoz,
amikor rátaláltam az osztálytársadalmak közös alapjára. Minden osztálytársadalom rákosan túlszaporodó lett volna. Még nem
akadt senki, aki kiszámolta volna, hogyan alakul a múltunk, ha a társadalmak mindegyike nem a legnagyobb közvetlen
és közvetett halálokozó. Azonnal kiderült volna, hogy minden társadalom
néhány évszázad után annyira túlnépesül, hogy megsemmisíti önmagát. Ugyanis
minden társadalom népszaporulata meghaladta volna a néhány százalékot, ha a
társadalom nem maga gondoskodik a halálokozásról. Az osztálytársadalmak
népszaporulata, hosszú évek átlagában, nem haladta meg az évi 1 ezreléket.
Csak azért lehetett, egészen az ipari
forradalomig, féken tartani a túlnépesedést, mert minden osztálytársadalom
elsődleges feladata a halálozás fokozása volt.
Ettől kezdve,
számomra az osztálytársadalmak minden „embertelensége” objektív szükségszerűség
volt. Marxnak tehát csak abban volt igaza, hogy a társadalmi felépítmény akartunktól független szükségszerűség. Abban
azonban tévedett, de nagyot, amikor az elmélete alapján az objektív
felépítményt erőszakkal akarta tökéletesé tenni. Nem látta be, hogy aki a társadalmat meg akarja változtatni,
annak az alépítményét kell ennek érdekében módosítani.
Ha a termelő társadalmak spontán
népszaporulata többszöröse lenne az elviselhetőnek, akkor csak olyan társadalmi
felépítmény működőképes, amelyik lefékezi a népszaporulat ingadozását a még
elviselhető egyetlen ezrelék környékére.
Ezért Marx
felismeréséből az következik, hogy minden túlnépesedő társadalom első feladata
a spontán túlnépesedés megszüntetése. Amíg
az 1-2 ezreléknél nagyobb a spontán népszaporulat, addig az osztálytársadalom
objektív szükségszerűség. Ha azt nem a társadalom akarata, akkor a
társadalom ösztöne hozta létre. A nyoma sem található annak, hogy valakiben
felmerült volna, hogy miért kell a halálozást fokozni.
Ennek ellenére, minden túlnépesedő társadalom felépítette a
maga emberpusztító felépítményét. Ezek spontán, tapasztalatcsere nélkül,
lényegében azonos módszerrel oldották meg, hogy a népesség ne növekedjen gyorsabban
a társadalom által elviselhető egyetlen ezreléknél.
Minden gyorsan szaporodó társadalom csak osztálytársadalom
formájában működhet. Vagyis, minél gyorsabb lenne a spontán népszaporulat, a
társadalom felépítménye csak az annál nagyobb halálokozó osztálytársdalom lehet.
Ezzel szemben
áll családok, települések, vallások, államok és a társadalomtudományok közös törekvése
a minél kisebb halálozásra. Ennek
ellenére tény, hogy minden túlnépesedő társadalom olyan felépítményt hozott
létre, aminek haladóság fokozó hatására a népességének növekedési átlaga az egy
ezrelék közelében maradt. Egyetlen társdalom még a közelébe sem került az olyan
mértékű népszaporulatnak, amit az emberiség nagyobb fele jelenleg átél. Ebből az a következtetés, hogy fajunk életében még soha nem volt nagyobb szükség a halálozást fokozó
osztálytársadalomra, mint jelenleg az emberiség nagyobbik felén.
Minden vallás,
politikus és társadalomtudós a minél kisebb halálozásra törekedett, ennek
ellenére minden társadalomban működtek azok a halálozást fokozó módszerek. Ez
azt bizonyítja, hogy felépítmény nem hatott az alépítményre, viszont az
alépítmény determinálta a tényleges társadalmi folyamatokat.
Ennek ellenére ma
a fejlett, gazdag, és erős Nyugat politikai elitje, akár fegyverrel is megpróbálja
kikényszeríti a kultúrától, társadalmi fejlettségtől független „egységes emberi
jogokat”.
Az utókor mosolyogni
fog ezen az ostobaságon. Ami a világ legfejlettebb hatodában elvárható, azt
akarják ott is alkalmazni, ahol többet árt, mint használ.
A fejlett világ
mindenütt elvárja a demokráciát, a nők egyenjogúságát, faji, a vallási és a
politikai türelmet, a halálbüntetés eltörlését, az általános szavazati jogot, a
sajtószabadságot, sokuk a fogamzásgátlás tilalmát még ott is, ahol a társadalom
még azon a szinten sincsen, amit a fejlett világ már a középkorban elért.
Aki elfogadja,
hogy a halálozást fokozó osztálytársadalom objektív szükségszerűség ott, ahol a
spontán népszaporulat gyors, annak be kell látni, hogy az ilyen halálozást
fokozó társadalmakra ma nagyobb szükség van, mint valaha.
Még a
demográfusok sem foglakoznak azzal, miért ugrott meg a spontán népszaporulat
ott, ahol a lakosság elsősorban már nem a gyűjtögetésből, hanem a munkájával
megtermelt javakból élt. Az ugyan elfogadott, hogy az önözéses növénytermelés
nagyon gyorsan elérte a még eltartható népsűrűséget, ami a gyűjtögetésnél közel
százszor nagyobb népességet jelentett, de azt már nem vizsgálják, hogy mekkora
volt a spontán népszaporulat addig, amíg az osztálytársadalom nem nyúlt bele,
és nem növelte a halandóságot.
A Nílus
árterületét öntöző egyiptomi osztálytársadalom szinte észrevétlenül, nagyon
rövid idő alatt jött létre, mégis azonnal rendelkezett az osztálytársadalmak
minden jellemzőjével.
III.
Az osztálytársadalmak
közös jellemzői.
1. Kialakul az uralkodó osztály, aminek
létszáma a lakosság néhány százaléka. Ez Egyiptomban a papság, a földhiányos
társadalmakban a földbirtokosok, a tőkehiányosban a tőkések.
2. Az uralkodó osztály súlyos adókkal
fokozza a lakosság nagy többségének nyomorát. A súlyos adó alatt az
értendő, hogy sokkal nagyobb, mint amennyi a társadalom működtetéséhez
szükséges forrásigény. Bőven jut belőle kincsképzésre, luxusra, liturgikus
célokat szolgáló létesítményekre.
3. Az állam aránytalanul sokat költ a
hadseregre. Erre ugyan az államok közti verseny is kényszeríttette, de a
fegyverkezés fokozta a nagyobb nyomort, az erőszakos és a járványokat okozó halandóságot.
4. Az elvont jövedelemből viszonylag
keveset fordítottak racionális célokra. Az ipari forradalom előtt alig találunk olyan jelentős
befektetést, ami a gazdaság hatékonyságát szolgálta volna. A piramisoktól a
székesegyházakig, a főúri palotákig, szinte csak pompát, vallási és katonai célokat
szolgáló létesítmények voltak. Egyetlen nagyon racionális óriás beruházást
ismerek, a Kínai Nagycsatornát, ami százmilliók számára teremtett életteret, és
a Kínai Birodalom gazdasági egységét tette lehetővé.
5. Üldözte az ember természetes tudásvágyát.
Azt értettem meg a legkésőbb, hogy miért volt eredendő bűn a legemberibb
tulajdonság a tudásvágy. Ezt nemcsak a zsidó, keresztény és mohamedán vallás
deklarálta az emberisség eredendő bűnének, hanem minden osztálytársadalomban szervezetten üldözték azokat, akik a
dogmákban kételkedtek. A kereszténység is mindennél jobban üldözte a
dogmákban kételkedőket, ugyanakkor szentjei lehettek a semmittevők. Ideje volna
egyszer feldolgozni, hogy minden vallás milyen zseniálisan üldözte a
tudásvágyat, a kételkedést, a kíváncsiságot. A vallások ugyan képezték a saját
kádereiket, de elsősorban arra, hogy a dogmákban ne kételkedjenek.
Mivel az osztálytársadalom miden
túlnépesedő társadalomban objektív szükségszerűség, ellene értelmetlen
harcolni, hanem azon kell munkálkodni, hogy szűnjön meg a létrehozó oka. Aki
jobb társadalmat akar, mint a meglévő, az a létrehozó okát szüntesse meg. Aki
az osztálytársadalmat le karja cserélni, az ne erőszakkal akarja
megsemmisíteni, hanem tegyen annak érdekében, hogy megszűnjön a létrehozó oka,
a spontán túlnépesedés. Azon munkálkodjon, hogy az álljon le. Ahol az leáll, ott
humánus lesz még a szegények társadalma is. Ha kiderül, hogy a szegény
társadalomban nem állítható le a túlnépesedés, akkor a meggazdagodás érekében kell
munkálkodni.
Ennek a
logikának a spontán felismerését látom Móricz Zsigmond jelszavába: Ne politizálj, építkezz!
Móricz nem tudományos
úton ismerte fel, hanem mint író zseni, ösztönösen érzett rá, hogy nem
politizálni, hanem építkezni kell.
Az osztálytársadalom mindaddig objektív
társadalmi érdeket szolgál, ameddig a lakosság szaporodása a jobb életviszonyok
esetén felgyorsulna. Aki emberségesebb társadalmat akar, azt oldja meg, hogy
a jobban élés esetén sem növekedjen a lakosság száma.
IV:
Mikor
áll le a népszaporulat?
Ennek három előfeltétele van.
1. Az egy főre jutó jövedelem
túllépte a 10 ezer dollárt.
A demográfusok
sem mondják ki ezt az igazságot. A
húszas évek első felét meghaladó várható életkor, és a fogamzásgátlás
megoldatlansága mellett, az túlszaporodás megállíthatatlan. Ez addig tart,
amíg az átlagjövedelem el nem éri a fenti szintet. Az emberi faj szaporodási
törvénye, hogy a létszáma fenntartása és a szaporodása akkor van egyensúlyban,
ha a várható életkora nem lépi túl a húszas évek közepét. Ez azt jelentette,
hogy a gyűjtögető emberek várható életkora ilyen alacsony volt. A gyűjtögető
társadalmak népessége, az adott természeti környezetben, évezredek alatt sem
változott. Ez alól nem ismerünk kivételt. Az emberi faj szaporodási törvénye
olyan, ami az ilyen rövid élettartam mellett biztosítja a létszámának fenntartását.
Fajunk létszáma
a jégkorszak végéig csak nagyon lassan növekedett, de ez is csak azzal, hogy
újabb és újabb élettereket hódítottunk meg. A gyűjtögetés volt az egyetlen életforma, ami mellett nem volt
túlnépesedés. Fajunk létszáma csak annyira nőtt, amennyi új életteret
talált. Ez a törvény késztette fajunkat arra, hogy nagyon rövid idő alatt
szinte minden természeti környezetben megjelent.
Biológiai elődeink között mi vagyunk az
egyetlen faj, amelyik a fejlett agyának köszönhetően, nem mutációval és
szelekcióval, hanem a fejlett agyának köszönhetően, viselkedésével szinte
minden természeti környezetben képes kialakítani azt az életvitelt, ami a
fennmaradását biztosította. A nagyon eltérő természeti környezetek
mindegyikében olyan életmódot alakítottak ki, úgy rendezkedtünk be, hogy a
várható életkor és a szaporaságunk között fennmaradjon az egyensúly. Ez azt
jelentette, hogy minden gyűjtögető társadalomban a várható életkor a húszas
évek első felében volt.
Ez azonban nem csak
az emberre, hanem miden fajra jellemző. Minden faj a szaporasága és a
halandósága között egyensúlynak kell lenni. Minden fajnak akkora halandósága,
ami mellett a létszáma nagy átlagban állandó. A sok száz utódot hagyó fajok
halandósága pontosan akkora, amekkora mellett a létszáma állandó.
Az ember
esetében az első mintegy százezer évben, a jégkorszak végét jelentő
felmelegedésig, fent is állt ez az egyensúly. Az ember ugyan néhány tízezer év
alatt szinte minden természeti környezetbe berendezkedett, de ott a viszonylag
gyorsan elért eltarthatóság után a létszáma tízezer évek alatt sem változott.
V.
A
felmelegedés hatása
A jégkorszak végét jelentő felmelegedés
hatására jelentősen megnőtt a földünk eltartó képessége. Ma a tudósok ezrei foglalkoznak a
felmelegedés által okozott károkkal, de azt szem elől tévesztik, hogy az éghajlat felmelegedése még messze abban
a tartományban van, amiben a felmelegedés az életterünk nagyobbodását
eredményezi. A jégtakaró csökkenése sokkal nagyobb területet tett termőképesebbé,
mint amekkorát a tengerszint emelkedése elfoglalt. A nem sokkal magasabb hőmérséklet pedig jelentősen megnövelte a talajon
termőképességét.
Elég
volna egy olyan térképre nézni, ami megmutatja, hogy mekkora átlaghőmérséklet
mellett mekkora az eltartható népsűrűség. Egyelőre,
a hőmérséklet néhány fokos emelkedésével az életterünk eltartó képessége nem
csökken, hanem nő. Ezt a tény akkor is fennáll, ha bizonyos
területek elsivatagosodnak. Okkal nagyobb terület válik az északi féltekén a
jelenleginél termelékenyebbekké. Ezzel szemben a sok ostoba tudós csak a
felmelegedéssel járó károkat, nehézségeket látja.
A
jégkorszak végét jelentő felmelegedés hatására nem csökkent, hanem nőtt a föld
eltartó képessége. Mert annak ellenére, hogy jelentős területek elsivatagosodtak,
óriási területeken csökkent, illetve megszűnt a gyűjtögetése alkalmas élettér,
a tengerszint 70 méteres emelkedése nagyon kedvező térségeket is elnyelt,
sokkal nagyobb területen a melegebb éghajlatnak köszönhetően megnőtt az eltartó
képesség. Ezek a változások kényszeríttették számos térégben az embereket arra,
hogy térjenek át a termelésre. Ezek hozták létre mind az öntözéses
növénytermelő, mind az állattartó társadalmakat, és ezeken a korábbinál sokkal
magasabb kultúrákat.
A
legújabb biológiai ismeretek azt bizonyítják, hogy évezredekkel a felmelegedés
megindulása előtt, néhány növény kapás termelése megindult. A burgonya, a
kukorica, a köles, a rizs lakóhely közeli kapás termelése tény. De ez még nem a
megélhetés alapja, hanem a gyűjtögetést kiegészítő, mai szóval háztáji kiegészítő
forma volt.
Az
már az én véleményem, hogy néhány állat
domesztikációja is jóval korábbi volt. Az a kutya és a rénszarvas estében
bizonyított. Mint már számos estben leírtam, a felmelegedés előtt mintegy tízezer évvel az északi tundrákon
kialakult az ember, a kutya és a rénszarvas kooperációja alapján az első
állattartó társadalom. Ezzel alig foglalkozik a kor történelme.
A
macska és a tengerimalac is előbb lett háziállat. Ez a két állat ugyanis az
ember társaságában találta meg a maga ideális életterét. Az ember pedig örömmel
befogadta, mert a macska megvédte a tárolt magvakat a rágcsálóktól, a
tengerimalac pedig hasznosította a háztartási hulladékot, és ezért nagyon
értékes húsával fizetett.
Az emberi fej fejlődése, mivel annak
motorja az emberi agy fejlettsége, viszonylag változatlan környezetben is
fejlődött volna, de nagyon lassan. Aligha vonható kétségbe hogy a
rénszarvassal való pásztorkodás tapasztalatai nem szivárognak délebbe, és térnek
rá más állaltok domesztikációjára is. De ez, sok okból nagyon lassú folyamat
lett volna.
Az
sem kétséges, hogy a házkörüli kapás kultúrák is terjeszkedtek volna. Az
amerikai társadalmak története azon ban azt mutatja, hogy sokkal lassabban, és
szűkebb körben. Fajunk fejlődésének felgyorsulását
az éghajlat felmelegedésének köszönhetjük.
Ezt
illene tudni annak a sok ezer tudósnak, és nem tudós természetvédőnek, akik a
néhány fokos felmelegedéssel riogatják a közvéleményt. Minden, elviselhető méretű környezetváltozás olyan kihívást jelent, ami
serkenti a fajok fejlődését. A lassú felmelegedés pedig különösen ilyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése