Kopátsy Sándor EG 2014-05-20
Piketty sikere
Piketty a
francia közgazdász könyve azonnal megragadott engem is. Végre valaki elméleti
kérdéseket vet fel. Azóta megjelent a könyve angolul is, és régen nem látott
sikert ért el a tudományos könyvel piacán.
Nekem ugyan sokkal nagyobb
aggályaim vannak, mint amit ő felvet. Elsősorban azon botránkozik, hogy a
jövedelmek differenciálódnak, túl sok jut a gazdagoknak. Én ugyan baloldalinak
tartom magam, de a jövedelemarányok sokkal kevésbé érdekelnek, mint a
foglalkoztatás, a népszaporulat és a kultúra, ami a gazdaság mögött áll. Meggyőződésem,
hogy a jelenkori gazdaságot nem lehet továbbra is úgy kezelni, mint ahogyan a
klasszikus közgazdaságtan a tőkés osztálytársadalmak esetében tette.
A tőkés
osztálytársadalomban valóban a fizikai tőke hiánya volt a szűk keresztmetszet,
annak a gyarapítását le lehetett szűkíteni a fizikai tőke felhalmozására. Ahol
gyarapodott az, ott gyarapodott a gazdaság is.
A tudományos és
technikai forradalom azonban alapvetően más társadalmi alépítményt jelent,
abban egészen új keresztmetszetek jöttek létre. A fizikai tőkében is hiány van,
de csak ott, ahol nincs ígéretes megtérülése.
A jelenkor
fejlett társadalmaiban az ember lett a legfontosabb gazdasági tényező. A tények
egyértelműen azt bizonyítják, hogy csak ott van gazdasági eredmény, ahol annyi
és olyan ember van, amire a társadalom igényt támaszt. Az elmúlt fél évszázad csak olyan sikeres országot ismer, amiben a
lakosság belső szaporulata nem, vagy csak nagyon lassan nő, és a munkaerő
minősége javul. Ez csak olyan országokban valósult meg, amelyekben a lakosság
viselkedését a puritanizmus jellemezte. Amelyik országra ez a jellemző,
mind meggazdagodott, amelyikben nem, nem lett gazdag.
Ennek
ellenkezője volt jellemző minden tőkés osztálytársadalomra. Azokban nőtt a
lakosság annak ellenére, hogy ennek érdekében szinte semmit nem áldozott a
társadalom. A tőkének működetéséhez csak nagyon kevés képzett és erkölcsös
munkaerőre volt szüksége, arra is minél olcsóbban. A munkaerő pedig csak ott
lehet olcsó, ahol túlkínálata van. A társadalom szinte semmit nem költött a
felesleges munkaerőre, a jelenkori társadalom azonban kénytelen eltartani
azokat is, akiknek a minőségét a normatív foglalkoztatási feltételek mellett
nem keresik a munkaadók.
Piketty úgy
kezeli a közgazdaságot, mintha független volna attól, hogy milyen társadalmat
szolgál. A tőkés osztálytársadalom és a jelkori fejlett társadalom két
minőségégben mások, azoknak közgazdasági felépítménye nem lehet azonos. Márpedig
ő adataival visszamegy a 19. századba, és a jövedelemarányokat úgy veti össze,
mintha megengedhető volna az. A 19. században óriási túlkínálat volt a munkaerő
minőségében és mennyiségében. A jelenkori társadalom minőségi munkaerő igénye
kielégíthetetlen, abból mindig kínálati hiány van, a gyenge minőségű pedig nem
lehet olyan olcsó, hogy kellő keresete legyen.
A klasszikus
közgazdaságtan nem számolt a szellemi tőkével, mivel abból messze több volt,
mint a társadalom igénye. A tudományos és technikai forradalom megjelenésével
azonban azonnal megindult a minőségi munkaerő iránti kereslet. Max Weber már a
század küszöbén felismerte, hogy a tőkés osztálytársadalom is hatékonyabb ott,
ahol a lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi. Ez az óta elsődleges
társadalmi hiánnyá nőtte ki magát.
A klasszikus
közgazdaságtan legnagyobb fogyatékossága, hogy a munkaerőről ugyan elméletileg
elismerte, hogy termelési tényező, az érték elsődleges létrehozója, de
modelljeiben figyelmen kívül hagyta. Ebből a hibájából eredt az is, hogy a
munkaerő létszámának növekedését nem tekintette vagyonnövekedésnek. Ezért nem
is találkozhatott a népszaporulatból fakadó felhalmozásigénnyel. Márpedig a
jelenkorban az emberisség nagyobb fele olyan társadalmakban él, amelyek az
elviselhetőnél tízszer gyorsabban szaporodnak.
Piketty ugyan
nem mondja ki, de gyakorlatilag csak a fejlett nyugati társadalmakkal
foglalkozik, annak ellenére, hogy a jelenkor világára jellemző, hogy a puritán,
fejlett társadalmak egy lakosra jutó teljesítménye példátlanul gyors, a
távol-keletiek pedig ennél is gyorsabban gyarapodnak. A másik, nagyobb fele
pedig katasztrofálisan gyarapodik. Piketty erről tudomást sem szerez.
Azon lehet ugyan
vitatkozni, hogy a fejlett, puritán világban milyen volna az optimális
jövedelemelosztás, de azon nem, hogy körükben is ez a fontos. Nem találtam példát
arra, hogy azért volt egy társadalomnak jó a teljesítménye, mert kisebb volt a
jövedelmek differenciáltsága.
Ezzel szemben
nem ismerek olyan puritán társadalmat, amelyik nem fejlődött gyorsan, ha nem
volt gyors a népességének a szaporasága.
A gazdagok
viszonylagos gazdagsága minden osztálytársadalomban nagy volt annak ellenére,
hogy a jövedelmük sok esetben független volt a teljesítményüktől. A tőkés
osztálytársadalomban elsősorban a fizikai tőke nagyságától, a jelenkoriban a
teljesítménytől függ a jövedelem. Piketty az elosztást a tőkejövedelem és a
nemzeti jövedelem növekedési rátájával veti össze. Ő is belekerül a klasszikus
közgazdaságtan csapdájába, a tőkéhez viszonyítja a profitot, holott csak a
profitból lehet megállapítani a tőke nagyságát, értékét. Még Marx is
megfeledkezett arról, hogy a profit forrása a tőkehiány, és nem a tőke
jövedelme a profit. Nincs ez másként, mint ahogyan a földjáradékot kell
kezelni. A földnek nemcsak az árát, de az értékét is a műveléséből származó
jövedelem határozza meg. A föld értéke annyi, amennyi a belőle származó
jövedelem tőkésítése. Vagyis nem a tőkének van értéke, hanem annyit ér a
működtetett vagyon, amennyi a működetéséből származó jövedelem tőkésítése.
Ennek a logikának a megsértéséből fakadó hibát azzal korrigálták, hogy
kitalálták az erkölcsi kopást, azaz ha nem hozott annyi profitot a tőke, mint
amennyit vártak tőle, akkor leírtak az értékből annyit, amennyivel kisebb volt
a jövedelmezősége a nyilvántartott tőkeértékből következőnek. Ha a technika
avult el, erkölcsi kopásról beszéltek.
Ez még
markánsabban jelentkezett a munkaerő ára esetében. Azzal nem is bajlódtak, hogy
mennyi a munkaerő értéke, egyszerűen kimondták, hogy a bérek kisebbek, mint a
munkaerő értéke, és ez bizonyítja a kizsákmányolást. Ebben a logikában az sem
zavarta a klasszikus közgazdaságtant, hogy a kizsákmányolt munkaerő bővítetten
termelődött újra, hiszen mind a mennyisége, mind a minősége bővült annak
ellenére, hogy értékük alatt fizették meg őket. Elég lett volna arra gondolni,
hogy a munkaerő értéke alatti jövedelme
azt jelentené, hogy szűkítetten termelődik újra.
A klasszikus
közgazdaságtan elméleti hibája, hogy nem a kereslet-kínálat egyensúlyát mutató
árakból vezeti le az értéket, hanem az önálló fogalomnak deklarálja. Kijelenti,
hogy az árak az érték körül ingadoznak, de ezt a logikát elfelejti a két
termelési tényező, a vagyon és az ember, a tőke és a munkaerő estében. Ha szem
előtt tartaná, kénytelen volna elismerni, hogy a profit, a tőkehiányból, a föld- és a bányajáradék a föld és a
bányakincsek hiányából, a munkaerő kizsákmányolása pedig a munkaerő
feleslegéből fakad.
Piketty a
tőkehozadékot és megtermelt jövedelem növekedési rátájából von le
következtetéseket, holott a nemzeti jövedelem a vagyon és a munka terméke. Ha a
vagyonban nagyobb a hiány, mint a munkaerőben, akkor a vagyon hozzájárulási
rátája nagyobb, ha a munkaerőben van nagyobb hiány, akkor a munkaerő
jövedelmének növekedése gyorsabb, mint a tőkéé. Mivel a tőkés
osztálytársadalomban is a munkaerő mennyiségének és minőségének a feleslege
volt a jellemző, azt kellett szűkítetten újratermelni. A jelenlegi fejlett társadalmakban a munkaerő minősége a szűk
keresztmetszet, azt kell bővítetten újratermelni. Ez történik meg azzal,
hogy mind a munkáltatót, mind a munkást teljesítményével arányosan fizetik meg.
De ez is csak
ott lehet hatékony, ahol nem nő a népesség 1-2 ezreléknél gyorsabban, és a
lakosság viselkedését a puritanizmus jellemzi. Ha valaki a modern társadalom
működését nem abból vezeti le, hogyan lehet lefékezni a népesség növekedését,
és puritánná nevelni a lakosságot, akkor eltévedt, akárcsak a klasszikus
közgazdaságtan.
Piketty
könyvének példátlan sikere is azt bizonyítja, hogy a közgazdások sem látják,
hogy új közgazdaságtanra van szükség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése