Kopátsy
Sándor PH 2014-05-19
Muzsikáltak a kínhalálhoz
A Népszabadság Muzsikálnak a kínhalálhoz cím alatt,
hozza le Révész Sándornak három történésszel készített interjúját. Szerencsére
a szöveg felett Dózsa György szobra áll, hogy sejthettem, kinek muzsikáltak.
Mivel amatőr
történész vagyok, most jelent meg egy könyvem, Történelemszemléletem címmel, amit kényetelen voltam zsebből kiadni.
Arról mondja sok történész, hogy pofán vertem őket. Ráadásul parasztpárti
voltam, érdekelt, mit mondanak végre ebben az évszázadok óta a nagyon önkényesen
a napi politika alapján táltat kérésben.
Abból
szerencsére kiderült, hogy szó sem volt forradalomról, ahogyan ezt a marxista
történészeink tálalták. Ahogyan a nyugati feudális társadalomban is voltak
jobbágylázadások, de nem voltak azok sem forradalmak.
Az is jó, hogy
elmondják, a középkorban jellemző volt a bigott vallásosság és az emberek
kínzásos megölése, mert azt csak a jelenkor liberálisai és az ENSZ bürokratái
képzelik el, hogy vannak a kultúrától, és a gazdaági fejlettségtől független
emberi jogok. Ezek a fejlett nyugati országokban helyénvalók, de az emberiség
múltjában a nyomukra sem találunk.
Az interjú három
szereplőnél nyomát sem láttam annak, hogy ismernék Szűcs Jenő, és Győrffy
György munkáit. Ötven évvel ezelőtt, amikor azokat olvastam, megörültem, hogy
végre lesz magyar történelmünk a középkorról, de a jobbágyság felszabadítása
előtti századokról is. Az államalapítás és a jobbágyság felszabadítása közti
röpke közel ezer év történelme érhetetlen a két történész ismerete nélkül. A
magyar történetírást azzal kezdeném, hogy a porosz, a lengyel és a magyar
társadalom azért nem lehetett része a Nyugatnak, mert nem volt magyar etnikumú
polgársága. Ők vetették először össze a legkarakterisztikusabb nyugati feudális
társadalommal, a franciával a magyart. A francia társadalomban a nemesség a
lakosság 1 százaléka, a polgárság viszont 6 százaléka volt. Ezzel szemben
Magyarországon ez az arány fordított volt, a nemesség 6, a polgárság aránya 1
százalék volt. A nagyon fontosat ők sem hangsúlyozták: Franciaország polgárai
franciák voltak. Magyarországon a nemesek szinte csak magyarok, a polgárok
között pedig alig akadt magyar. Vagyis a magyar etnikumú lakosság 10 százaléka
volt nemes, és legfeljebb ezreléke polgár. Aki ezt szem előtt tartja, nem
keresheti a nyugat-európai és a magyar társadalom közti párhuzamosságot.
A három
történész nagy hibát követ el azzal, hogy a jobbágyot parasztnak titulálja.
Marxnak abban igaza volt, hogy a paraszt a tulajdonában lévő, viszonylag kis
fölön árutermelő, a maga gazdája. Ezért fogta rá, hogy szülik a kapitalizmust.
Ez már nagy ostobaság volt. A paraszt, mint olyan fékezett minden társadalmi
haladást, mind a tőkés polgárságét, mind a bolsevik nagyüzemesítést. Parasztpárti
létemre mondom, a parasztság mindig, minden társadalomban fékez erő volt.
De kétségbeejtő,
ha a 21. században magyar történészek a jobbágyot parasztnak minősítik. 1832-ig
még ingatlan tulajdona sem lehetett. Ekkor érte el Deák Ferenc, hogy telket
vásárolhatott, de csak azzal a kikötéssel, hogy tudott magyarul. Előtte egy
évvel jelent meg Széchenyi István Hitel című könyve, amiben azt sürgeti, hogy a
magyar arisztokrácia a földjére vehessen fel hitelt. Ezt mi már reformkornak
hívjuk.
A felkért
történészek azt bizonygatják, hogy a nagybirtokos jobbágya jobb helyzetben
volt, mint az egytelkes nemesé. Ez nevetséges, hiszen az utóbbi a jobbágya
elvesztésével magára maradt volna.
A felkért
történészek a fellázadó nép összetételét zavarosan elemzik. Tudtommal, a
keresztes hadjáratot engedélyező pápai bullák kikötése volt, hogy a hadra az
elsőszülött, vagyis telket öröklő fiúk nem jelentkezhettek. Aki ezt nem tarja
szem előtt, semmit nem érthet meg a keresztes háborúk társadalmi hátteréről.
Azokban ugyanis csak a szülők utáni örökségre nem várók vehettek részt.
Különösen keményen érvényes volt a jobbágyokra. A telkét művelő jobbágyhoz
ugyanis ragaszkodott a földesúr, az egynél több fiúgyermek azonban gondot
okozott neki. A keresztes hadjártatok a világtörténelem legzseniálisabb
népességfelesleget levezető találmánya volt. Ezt a francia történészek már a
két világháború között tudták. Tudták az okát is. A nyugat-európai
agrártechnikai forradalomnak köszönhetően jelentősen megjavultak az
életviszonyok, megugrott a népszaporulat, amit le kellett vezetni. Erre volt
zseniális találmány a reménytelen céllal a Távol-Keletre elküldeni a
jobbágytelekre hiába várakozó fiatalembereket.
Annak is ideje
volna, hogy az oszmán szultán birodalmát oszmán és nem török terjeszkedésnek
hívnánk. Sajnos, a török szó annyira azonosult az oszmánnal, hogy egy naplapban
valóban meg kell gondolni, hogy megértenék-e, miről is van szó.
Az is
megdöbbentő, hogy a három rangos történész abban a hitben él, hogy az oszmán
hódoltság előtt is magyar polgárok által lakott városok voltak. Ezek ugyanis
csak a Hódoltság térségében jöttek létre. 1514-ben ugyanis az Alföldön már
voltak óriás falvak, de azokban jobbágyok laktak. A magyar történészek mélyen
hallgatnak arról, hogy a Hódoltságon megszűnt a jobbágyság, minden föld a
szultáné volt, aki talán nagyobb adót szedett, mint amekkora a földesúri tized
és az egyházi kilenced lett volna, de nem volt kötelező szolgáltatás, robot,
szabad volt a kötözködés és a vagyonszerzés. Ekkor lendült fel a legnagyobb
magyar export, a lábon hajtott élőállat, elsősorban a marha, Nyugatra. Ezt az
árut a felszabadult jobbágyok, mint tőzsérek szedték össze, és szállították a
székesfehérvári és a nagyszombati piacra, és adták el az ott élő nyugati
polgároknak.
Azt is
tanítanám, hogy Tököli Imrének az apja még hódoltsági jobbágy volt, aki a
marhakereskedelemben nagyon meggazdagodott. A budai basa intézte el a Habsburg
császárnál a felszabadulásáért járó összeg megállapítását.
A részletek
ismerete nélkül is elég volna megnézni, hogy hol éltek 1847-ben, a népszámlálás
szerint magyar etnikumú polgárok. Kilenctizedük a korábbi Hódoltság területén,
és Erdélyben.
Az 50-es években
Szűcs és Győrffy munkáit azzal az örömmel olvastam, hogy végre a magyar
történészek is tudomásul veszik, amit Erdei Ferenc politikusként már
bemutatott, kikből lettek a magyar polgárok.
Most
elszomorodtam.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése