Kopátsy
Sándor EE 2013-07-17
ÚJ KÖZGAZDASÁGTAN
I.
Mi fontos a társadalom tagjai számra?
A Népszabadság
tegnapi számában Marosán György Az
oligarchia vastörvényei címen foglakozik De Acemoglu és J. Robinson: Miért buknak el a nemeztek? címmel megjelent
könyvével. Nemcsak a szerzők, de marosán is az oligarchiák hatalmával
magyarázza a nemzetek elbukását.
Az írásuk
indított arra, hogy kifejtsem az övékkel ellentétes társadalomszemléleti véleményem.
Kezdem azzal, nem
igaz az állítás, hogy a nemzetek bukásának a korában élünk. Különösen nem, ha a
nemzetek fogalma alatt a társadalmakat értjük. Sokkal inkább ennek az
ellenkezőjét látom. Az elmúlt hetven év csupán az emberiség életének alig ezred
része, mégis messze kiemelkedik minden más korral szemben.
A társadalom
helyett a nemzet fogalom használata is félrevezető.
Maradjunk
azonban az oligarchák hatalmánál.
Az, hogy az
óriássá nőtt vállalkozásoknak politikai hatalmuk van, nem vitás, de ez a
hatalom bármilyen nagy semminek számít a korábbi hatalmakhoz képest. De alapvető tévedés a politikai hatalom
túlértékelése. A társadalom tagjaira nehezedő kényszernek csak kis hányada, ami
a politikai hatalomból ered. Az egyedekre nehezedő legnagyobb kényszer a
szegénységből fakadt.
A történészek
hibája volt a politikai hatalom túlértékelése. Máig nem írjuk le, hogy az
egyedek életét, szinte a közelmúltig, jobban sújtották az éghajlati változások,
a természeti csapások, mint a politikai hatalomtól elszenvedett erőszak.
A
feudális társadalomban az elnyomás.
A lakosság nagy
többsége jobbágy volt, de még erről is csak a született jobbágygyermekek
harmada számíthatott. A kétharmaduk a szerencsés harmadot irigyelte.
A szerencsések
számára csak nagyon másodlagos volt, hogy a földesuruk jobb, vagy rosszabb az
átlagnál. A többségük a földesurával élet során sem találkozott.
Úgy élt, hogy
munkájának eredménye sokkal jobban függött az időjárástól, a maga és családja
egészségétől, a gabona árától, mint a földesurától. Elég volna arra gondolni,
hogy miért imádkozott a jobbágy. Azért, hogy mikor legyen, mikor ne legyen eső,
ne legyen jégverés, tűzvész a faluban, legyen maga, a családja, a jószága
egészséges, a tehene üszőborjút elljen, legyen vele jóindulatú a tizedet
beszedő kasznár, ne legyen háború, stb.
A földesura
ugyan tejhatalommal rendelkezett felette, de ez a tejhatalom a természeti és a
társadalmi környezetének való kiszolgáltatottságához képest másodlagos volt.
A feudális
társadalom azért volt a nagy többségnek nagyon kemény, mert nagyon szegény
volt.
A
tőkés társadalom elnyomása.
A tőkés
társadalom sem azért nyomta el a munkásságot, mert tőkés volt, hanem azért,
mert a munkaerőnek mind a mennyiségi, mind a minőségi kínálata sokkal nagyobb
volt, mint a kereslete.
Marx is
alapvetően tévedett, amikor a kizsákmányolást a tőkéstulajdonból vezette le,
holott annak az oka a munkaerő túlkínálata volt.
Nemcsak a tőkés,
de minden osztálytársadalom kizsákmányolta a munkaerőt, mert abból túlkínálat
volt. A kizsákmányolás addig szükségszerű, amíg a munkaerőből túlkínálat van. A kizsákmányolás tehát független a
tulajdonformától.
Az oligarchia
túlzott hatalmának is csak egy oka lehet, valami olyan társadalmi igényt elégít
ki, amiben hiány van. De mivel a fejlett világban a nagy többség nem ismeri a
szegénységet, nem zavarja őket az oligarchia hatalma sem. A tudományos és
technikai forradalom azzal hozta meg a lakosság korábban elképzelhetetlen
széles rétege számára a szabadságot, hogy jómódban élhet. A jómódban élő ember elve szabad.
Jelenleg az emberiség hatoda olyan
társadalmakban él, ahol a nagy többség számára elérhető az anyagi jólét, az
iskolázottság, ezzel a társadalom minden hatalmával szemben független. A
függetlenséget abban az értelemben véve, hogy módja van a hatalommal való
ütközést kikerülni.
A tudományos és
technikai forradalomnak köszönhetően ma a fejlett országok társadalmaiban
munkaerő felső minőségi kétharmada a munkaadójával szemben is fölényben van. A
munkaadója számára nagyobb veszteség az elvesztése, mint a munkaerőnek más
munkahely keresése.
A dolgozók
számára a magasabb jövedelem jelenti elsősorban a nagyobb szabadságot. Ma a bérből élők kétharmada jobban él, mint
kétszáz éve az arisztokrácia.
Az élet hossza. A társadalomtudományok,
és a politika egyoldalúságát jól illusztrálja a tény, hogy a várható életkor
alakulását meg sem említik, nem veszik tudomásul, hogy ez a mindennél
fontosabb. E tekintetben fajunk egészen a termelésre való áttérésig alig
történt változás. Ami azonban az óta, egészen a jelenkorig, történt elsősorban
azzal magyarázható, hogy megbízhatóbb táplálékellátásnak köszönhetően a várható
életkor néhány évvel meghosszabbodott. Ez elég volt arra, hogy a népesség
spontán szaporodása lényegesen megnőtt. A fajunk természetes gyermekvállalása
azonban ehhez képtelen volt igazodni. Ezért a társadalomnak kellett a
túlnépesedést megállítani. Az osztálytársadalmak elsődleges funkciója, a
születéskorlátozás, és a halálozásnövelés csak akkor érhető meg, ha a várható
életkor hatásával számolunk.
A gyermekvállalás. Nem kell nagy
magyarázat annak megértéshez, hogy a szülők számára minden politikai hatásnál
fontosabb a gyermekeik sorsa. Ebben az volt az elsődleges, hogy mennyi
gyermeket vállalnak. Ez azonban mindaddig nem rajtuk múlik, amíg nem oldható
meg a normális szexuális élet melletti fogamzáskorlátozás. Mivel ez csak a
jelenkorban oldódott meg, el kell fogadni, hogy a családokban lényegesen több
gyermek született, mint amennyit a szülők akartak. A fajunk utóbbi hat-hét ezer
évének történetét csak akkor érthetjük meg, ha tudomásul vesszük, a hosszabb
várható élettartam több gyermek születését, és nagyobb népszaporulatot is jelentett.
Jobban lakunk. Ez nem azt jelenti, hogy nagyobb a lakásunk, hanem sokkal inkább azt, hogy
egészségesebb, jobban el van látva közművekkel, központ fűtése,
légkondicionálója, melegvizes fürdőszobája, higiénikus toalettje van. Elég
volna azt tanítani, hogy milyen probléma volt szinte a jelenkori a városi
lakosság egészségvédelme, a fertőzésmentes ívó vízzel való ellátás, a
szennyvizek elvezetése. A történelemben még azt sem tudatosítjuk, hogy a
városokban sokkal nagyobb volt a halálozás.
Higiénikusabban étkezünk. Elég arra
gondolni, hogy kétszáz éve még az ivóvíz is probléma volt. Ma palackozva, hűtve
a legjobb forrásvizek elérhetők. Minden ital palackozva, hűtve szinte bárhol
kapható. Ráadásul szinte a jelenkorig a lakosság átlaga számára a jövedelmének
nagy többségét az étkezés emésztette fel.
Százszor könnyebben közlekedünk. Ez azt
jelenti, hogy a saját gépkocsival, légkondicionált vonattal, busszal, repülővel
utazunk. Azt még fel sem tártuk, hogy a térbeni mozgásunk kiszélesedése, hogyan
hat az agyunk fejlődésére, a tapasztalatok cseréjére.
Ezerszer könnyebb a kommunikációnk. Ezen
a téren történt a legnagyobb változás. A mobil telefon és a számítógép néhány
évtized alatt az emberiség kétharmada számára elérhetővé vált. Egyelőre fel sem
lehet mérni, hogy az elérhető információk áradata milyen tudatváltozással fog
járni.
A jólét és ezek
az eredmények százszor nagyobb szabadságot jelentenek, mint a politikai és
gazdasági hatalmaknak az uralma.
Természetesen,
még csak belekóstoltunk a tudományos forradalom okozta fejlődésbe, de már ez is
több szabadságot hozott, mint előtte több ezer év összesen.
A fejlődés
sebessége még az ipari forradalom hatásához viszonyítva is szédítő. Az
emberiség átlagos jövedelme, iskolázottsága, várható életkora az utóbbi 50 éven
többel nőtt, mint az ipari forradalom 300 éve alatt. A jól élők száma pedig
százszorosnál is jobban gyarapodott.
Még nem láttam
olyan statisztikát, ami kimutatta volna, hogyan alakult az anyagi gondok nélkül
élők aránya. Ebből kiderülne, hogy ez az arány csak a jelenkorban lépte túl a
lakosság tizedét. Alig száz év során a fejlett társadalmakban azonban
meghaladta a kétharmadot. Ennek ellenére sorra jelennek meg az olyan
publikációk, amelyek a jelenkori fejlett társadalom szabadsághiányt
reklamálják.
Először azonban
Marosán és a szerzők néhány állítását veszem sorra.
„A jólét és a
szegénység eredetét kutató írás a társadalmak sikerét az ún. befogadó politikai
és gazdasági intézményekkel magyarázza. Ezek egyenlő versenyhelyzetet
teremtenek, mindenki előtt megnyitják a politikai részvétel, valamint a
gazdasági kiemelkedés lehetőségét, az egyének jutalmát a teljesítményükhöz
köti.”
Ennyi idézet is
elég számomra annak a bizonyítására, hogy a szerzők is nagyon elkötelezett
hívei annak a felfogásnak, ami a keresztény Nyugat társadalomtudományában
általános. Olyan felépítményt tartanak
ideálisnak, amelyik mindenki számára azonos lehetőséget biztosít. Ez az
alaptétel azonban egyáltalán nem bizonyított. Sokkal inkább ennek cáfolata. Még ilyen társadalom nem volt. Ezzel
szemben minden eddigi társadalom csak nagyon szűk réteg számára biztosította az
érdekérvényesítést.
Márpedig a
társadalomtudományokban is igaz, amire nincs példa, annak legfeljebb az ellenkezője
érvényes. Ha még nem volt olyan
társadalom, amiben az egyének érdeke egyenlő mértékben érvényesült, akkor ennek
az indokoltságát nem lehet vitatni.
A tudománynak
azt kell keresni, miért volt
szükségszerű, hogy a társadalmak mindegyikében csak a társadalom tagjainak
elenyésző kisebbségének az érdekei érvényesültek.
Ezért a
társadalomtudománynak nem azzal kellene foglalkozni, hogy milyen társadalom
lenne az ideális, hanem először azt kell
megérteni, hogy miért volt minden osztálytársadalom olyan, amiben csak az
elenyésző kisebbségnek volt módja arra, hogy érdekét érvényesítse.
Meggyőződésem
szerint, minden osztálytársadalomban azért volt csak egy nagyon szűk réteg
érdekérvényesülése jellemző, mert csak ezt tette lehetővé a társadalom érdeke.
Az érvelésem
azzal kezdem, hogy a természetben nem ismerek olyan közösséget, aminek életére
az azonos esélyek elve volna érvényes. Ezzel szemben sokkal jellemzőbb a
folyamatos selejtezés, miben a gyengéket a közös cél érekében veszni hagyják.
A
következő generáció termelése.
Az jelenkori
fejlett társadalmak abban jelentik az osztálytársadalmakhoz képest a legnagyobb
különbséget, hogy az utóbbiak mind a munkaerő mennyiségében, mind minőségében
túltermelők voltak, a jelenkori pedig a munkaerő minőségében kielégíthetetlen
hiányt szenved. A jelenkori fejlett
társadalom jövője elsősorban attól függ, milyen minőségű munkaerővel
rendelkezik. A mennyiség elégséges, ha nem csökken néhány ezreléknél
gyorsabban.
A társadalomtudomány
még ott sem tart, hogy felismerje a munkaerő mennyiségi feleslegét, hogy fajunk jelenleg lényegesen nagyobb
létszámú, mint amekkora az optimuma volna. Ez nemcsak súlyos hiba, de nehezen érthető ostobaság. Elég volna
arra gondolni, hogy az elmúlt száz év
alatt a létszámunk négyszeresére nőtt.
Az osztálytársadalmak
évezredei alatt minden osztálytársadalom elsődleges feladata a túlnépesedés
elleni védekezés volt, és ezt ösztönösen megoldotta. Amikor azonban az
egészségügy tudomány a legtöbb haláltokozó betegségeket megoldotta, nem a
társadalomtudomány vette tudomásul, hogy az osztálytársadalmak elvesztették a
népszaporodás feletti hatalmukat. A világ népességének gyarapodása az évezredek
óta jellemző sebesség tízszeresére ugrott.
Ez azért nem vált felismert veszéllyé az
elszabadult túlnépesedés, mert ezzel egy időben a fejlett világban spontán
létrejöttek a túlnépesedést megállító feltételek.
Amíg a fejlett
világban a tudósok ezrei foglalatoskodnak a felmelegedés veszélyével, mély
hallgatás van a túlnépesedés által okozott károkkal. Egyelőre még szakirodalmi
forrást sem lehet találni arról, hogy mennyi volna a technikai fejlődés
jelenlegi és a várható szintjén a fajunk optimális létszáma. Ezen belül, hol,
milyen mértékű a túlnépesedettség, hol mekkora lehetőség kínálkozik nagyobb
népesség elhelyezésére. Ezért aztán csak becsléseim vannak.
A 20. század küszöbén még a 2 milliárd
alatt volt a létszámunk, de már akkor is egyértelmű túlnépesedésben élt a
létszám fele. Az optimálisnál több ember élt a Távol-Keleten, a mai Kína keleti tengelyétől
keletre, Dél-, és Déllelet Ázsiában. Már jó száz éve is azt lehetett mondani,
hogy a túlnépesedett térségben több százmillióval több ember élt, mint amennyi
optimális lett volna.
Még inkább
egyértelmű, ha azt gondoljuk, hogy ma is sokkal magasabb lehetne az átlagos
életszínvonal, az egy főre jutó vagyon, mindenek előtt természeti erőforrás, a
várható életkor, és az iskolázottság, ha a létszámunk nem haladná meg a 2
milliárdot. Minderre a tudományok meg sem kísérlik a válaszadást. Az optimális létszámunk ötszörösének eltartása
elképesztő terhet jelent. Becslésem szerint, a klímaváltozással járó
költségeknél nagyságrenddel többet.
De a becsléseim
csak a mennyiségre vonatkoznak. A minőségben ért veszteség ennél is sokkal
nagyobb. Ezt csak akkor érthetjük meg, ha szem előtt tartjuk, hogy minél fejlettebb a társadalom, annál
nagyobbak az állampolgárok társadalmi értéke közti különbségek. Egyre
inkább anakronisztikussá válik, ha a lakosságot darabra mérjük.
Fajunk
történetében eddig nem okozott problémát, ha a lakosságot darabban mértük, mert
a népesebb nemcsak több, de erősebb, és gazdagabb is volt. Kétszáz éve a
leggazdagabb országban az egy lakosra jutó jövedelem alig ötszöröse volt a
legszegényebb országban élőkének. Indiában negyed akkora volt az egy laksora
jutó jövedelem, mint Angliában. Ez a különbség mára a százszorosa lett.
A fejlett és az
elmaradott társadalmak közti különbség nem is a kevés gazdag gazdagságában,
hanem a gazdagok arányában történt. Igazán gazdagok csak az
osztálytársadalmakban lettek, és ezek aránya csak lassan nőtt. Indiában gazdag
csak a lakosság néhány ezreléke lehetett. Angliában azonban már néhány
százaléka, vagyis tízszer annyian. A 20. század elején a fejlett nyugat-európai
társadalmakban a gazdagok aránya már elérte a 10 százalékot. A fél-perifériákon
azonban csak ennek tizede, a perifériákon százada lehetett gazdag.
Ezzel szemben ma
a skandináv országokban a lakosság négyötöde jobban él, mint Nigériában az 1
százaléka. Még nagyobb különbség van abban, hogy Norvégiában a legszegényebb
tized jobban él, mint Nigériában a felső tized.
A legnagyobb
változás azonban a lakosság alsó kilenctizedében történt.
A legnagyobb különbség azonban ma már abban
van, hogy mennyi értéket termelnek a munkaképes állampolgárok.
A tudományos és
technikai forradalom azzal hozta a legnagyobb változást, hogy nemcsak a
munkaerő, de a lakosság szellemi vagyona felértékelődött és differenciálódott.
Azzal majd a
következő fejezetekben foglalkozok, hogyan hat a lakosság átlagos szellemi
vagyona a társadalom működésének hatékonyságára. Most azt hangsúlyozom, hogy az emberek potenciális szellemi vagyonában
ezerszer nagyobbak a különbségek, mint a fizikai képességükben.
Az osztálytársadalmakban az emberek fizikai
képessége volt az elsődleges. A technika történelmével foglalkozók csak azt
látták, hogy a technika milyen mértékben sokszorozta meg az ember fizikai
erejét. Azt azonban nem vették
tudomásul, hogy ennek során csökkent a munkaerő minőségével szembeni igény. Ez
azért is nehezen érthető, mivel az ipari forradalomban ez nagyon markánsan
jelentkezett.
A gépesítés
által leváltott házi és céhipar sok éves képzést és szaktudást igényelt. A
gyáripari termelés azonban a munkaerő nagy többségétől alig igényelt szakmai
képzettséget, elég volt néhány hetes betanulás. A technika történetére az volt jellemző, hogy minél fejlettebb volt a
technika, annál kevesebb képzettségre volt szükség. Ez azért nem vált
felismertté, mert az iskolai oktatás épen az ipari forradalom után indult
általánossá terjeszkedni. Elfelejtjük, hogy a lakosság iskolázása a
reformációval indult meg. Vagyis nem a technikai fejlődés, hanem a vallás
igényelte. A vallás szerepének csökkenése után pedig a közigazgatás, majd a
hadviselés igényelte az olvasás ismeretét.
A tudományos és technikai forradalom
küszöbén volt a legalacsonyabb a gazdasági ágak tudásigénye a munkaerő nagy
többségével szemben. Száz év alatt azonban óriási fordulat következett be. Az oktatással szembeni igény elsőszámú hordozója a gazdaság lett.
Az ezredfordulóra, a képzetlen munkaerőre
már megszűnt az igény. Nemcsak a gazdagság, de a társadalom számára a
képzetlen munkaerő teherré vált. Vagyis az elemi iskolás fokon a születések
száma nem volna összeadható, mert abban nemcsak nagyon eltérő értékű egyedek,
de különböző előjelűek is vannak. A demográfusok, az egyszerűség kedvéért
továbbra is csak összeadást ismerik.
Ebben a
szociológusok is hibásak, mert nem mérik fel, hogy milyen családi körben,
milyen a várható felnevelési eredmény. Ezért én is csak becsülni tudok. A felső
jövedelmi és diplomás szülők gyermekeiből átlagosan az átlagosnál háromszor
értékesebb állampolgár lesz. Az alsó tizedbe tartozó szülők gyermekiből azonban
negatív átlagértékűek kerülnek ki. Ezért a következő nemzedék társadalmi értéke
elsősorban attól függ, milyen a születések mögötti családi környezet.
Egy született
generáció értéke Fele, vagy kétszerese lehet attól függően, hol, milyen családi
környezetben születtek. Tekintettel arra, hogy az állam a felnevelt gyermekek
száma alapján támogat, minél szegényebb egy család, annál több, minél gazdagabb
és igényesebb, annál kevesebb gyermeket vállal. Minden generáció lényegesen
kisebb eredményű lesz annál, mintha minden családi környezetben azonos volna a
gyermekvállalás, és fele sem lesz annak, ha azok vállalnának többet, akik
igényesebb nevelést biztosítanának.
A következő generáció értéke,
jövedelemtermelő képessége legalább kétszeres lenne, ha az állam mind a
gyermeknevelést, mind az öregkori ellátás mértékét a gyermeknevelés
hatékonyságától függővé tenné. Mániákusan hiszek abban, hogy a jelenkori
fejlett társadalomnak két elsődleges feladata van.
- A folyó termelés maximalizálása. Ennek
érdekében az elsődleges jövedelemelosztást a piacra kell bízni, ahol
eredményarányos jövedelmek alakulnak ki.
- A következő generáció minőségének maximalizálása.
Ennek érdekében kell a másodlagos jövedelmeket elosztani, mind a
gyermeknevelési támogatást, mind az öregkori gondoskodást a gyermeknevelés
hatékonyságához kell igazítani.
Az első
feladatot megoldja a munkaadók teljesítményben való érdekeltsége. A
munkaerőpiacon ugyanis a munkaerő ára teljesítményarányos. Ez annál inkább így
van, minél fejlettebb a technika. Sőt a fejlett technika mellett a gyenge
munkaerő jelentős hányada már nem is hasznosítható. Ezek munkára fogását a
táradalomnak azzal kell megoldani, hogy a gyenge munkaerő ára állami
támogatásban részesül.
A második
feladat tejesítést csak az biztosítja, ha a szülők anyagi tekintetben is érdekeltek
az eredményes gyermeknevelésben. E nélkül nem lehet sikeres a következő
generáció felnevelése. A sikeres
gyermeknevelés ugyanis elsősorban a család hozzáállásán múlik.
Egyre inkább
egyértelművé válik, hogy a magas jövedelmű és magasan iskolázott szülők
gyermeknevelése sikeres. Ennek következtében a társadalom minőségi elitje egyre
inkább az ilyen családokban termelődik újra. A társadalmi kár abból származik,
hogy az igényes gyereknevelés drága, és jelentősen rontja a szülők szakmai
karrierjét. Ezért aztán egyre kevesebb gyermeket vállalnak. A társadalom érdek
azonban éppen az, hogy az ilyen családok neveljenek minél több gyermeket. A
gyermekek számához igazított családi pótlék azonban éppen az ilyen családok
estben, a ráfordításukhoz képest, jelentételen.
Ezzel szemben
minél szegényebb a család a jövedelmükhöz képest annál jelentősebb. Ezért a
gyermekszámhoz kötött családi pótlék kontraszelekciót gerjeszt. Minél
szegényebb a család, annál nagyobb mind a jövedelmükhöz, mind a ráfordításukhoz
képest az állami támogatás.
Mivel a
gyermekszámhoz kötött családi pótlék általános, minden társadalomra jellemző a
minőségi kontraszelekció. Ahol jók a felnevelési esélyek, ott kevés a gyermek,
ahol gyengék, ott viszonylag sok.
Maga a családi
pótlék soha nem lehet elég arra, hogy a következő generáció minőségét
biztosítsa.
Az
osztálytársadalmakban az öregkorról való biztonságot jelentette a következő
generáció. Ez a jelenkorban nem lehet elégséges, mert megszűnt a családi
vagyonra való ráutaltság. Ma már egy részt a szülőktől örökölt vagyon nem
jelent életfeltételt, sokkal inkább a gyermekkorban, a családi élethez tartozás
idején szerzett szellemi vagyon. A következő generáció számára a legnagyobb
biztosítékot a képességre épült képzettség, vagyis az egyének munkaerő piaci
értéke jelent.
Ezért olyan öregkori ellátást kell a
társadalomnak biztosítani, ami a felnevelt gyerekeik értékével arányos. Aki pedig nem nevel gyereket, jövedelméből
gondoskodjon a nyugdíjbiztosításáról.
Egyenlő,
vagy képességarányos lehetőség.
Alapvető vitám
van az egyenlő esély koncepciójával. Ez csak akkor lenne járható, ha a
munkaerőnek csak a fizikai jelenlétét igényelné a társadalom. Ilyen társadalom
azonban soha nem volt, és a tudomány és technika fejlődésével hatványozottan,
egyre távolabb kerül ettől.
Az
osztálytársadalmak évezredei alatt a technika fejlődését két tendencia
jellemezte.
1. Minél fejlettebb lett a technika, annál
szélesebb lett a képzetlen munkaerővel szembeni igény. Az a minőségi leit,
amelyik a korszerű technikai eszközöket kitalálta, létrehozta, a munkaerőigénynek
növekvő, de nagyon kis hányada maradt. A fejlettebb technikát egyre kevésbé
képzett, tehetséges munkaerő is hatékonyan működtette. Ezért vándorolt a tőke
oda, ahol olcsóbb volt a bér.
A jelenkori
társadalomban is azt látjuk, hogy a társadalom minőségi munkaerő igénye
kielégíthetetlen, a gyenge munkaerő pedig minimálbérért sem kell.
Az ilyen
társadalmakban nem lehet a mindenkinek egyforma esélyt biztosítani, hanem azt
kell alkalmazni, ami az elmúlt évezredek során a művészetek területén folyt.
Ezt ugyan már
néhány kultúrában a versenysportok is követték, de általánossá csak a
jelenkorban vált.
A fejlett
társadalmakban szinte minden munkában a kiváló minőség nagyon jól megfizetik,
akárcsak a művészetekben és a versenysportokban. Ezért a képzést is ehhez kell
igazítani.
Mi jellemzi a
hívatásos művészek és sportolók képzési rendszerét, és ad példát minden szakmai
képzéshez?
1. Mielőbb fel kell tárni a tehetséget, és
elkezdeni a felismert képesség fejlesztését. A minél előbb azonban minden egyén
és miden képesség esetében más korban ismerhető fel. Ezért nem lehet hatékony
az olyan oktatási rendszer, amelyik minden képesség kifejlesztését azonos
korban kezdi. Ugyanakkor a képzés annál hatékonyabb, minél előbb igazodik a
képességhez. Ezért kell olyan oktatási
rendszert alkalmazni, ami folyamatosan korrigálja a képességek iránya és tárgya
szempontjából hasonló tanuló közösségeket.
E módszer
irányában történő lépésekkel az Egyesült Államokban és Ausztráliában
találkoztam. A kifejlett formáját pedig Szingapúrban és Dél-Koreában
alkalmazzák. A tanuló csoportok homogenizálása az egész képzés során folyamatos.
Ennek a módszernek a fölényét egyértelműen igazolják a nemzetközi felmérések.
A pedagógia nem
hajlandó tudomásul venni, hogy a tanuló közösség minőségétől is jelentősen függ
a tanulók teljesítménye. Vagyis ugyanaz a pedagógus teljesítménye nagyon
jelentős mértékben attól függ, milyen a diákok közösségének a színvonala, homogenitása.
Hatékonyan oktatni csak a homogén
képességűek közösségét lehet. Ez következik
abból, hogy minden diákot akkor oktatják a leginkább eredményesen, ha az
oktatás módszere, és tempója a diákok képességéhez igazodik. Ezt csak akkor
lehet elérni, ha a tanítás a tanulók képességéhez igazodik. Ez azonban csak
akkor valósítható meg, ha a tanulók közössége a képesség tekintetében homogén.
A nagyon eltérő képességűek esetében nincs lehetőség a képességhez igazodó
oktatásra. A gyakorlatban az oktató idejének, energiájának nagy részét
kénytelen a gyenge képességűekre fordítani. Ezzel éppen a legértékesebb
képességek fejlesztése szenved, vagyis az, ami a társadalom számára a
legfontosabb volna.
Tekintettel
arra, hogy az oktatás társadalmi
hatékonysága elsősorban attól függ, milyen képességűekre fordítják, olyan
oktatási rendszerre van szűkség, amiben a tanulócsoportok, mind a képességük
iránya, min annak foka tekintetében, minél homogénebbek.
Mindez a
hívatásos művészek, és sortolók esetébe maradéktalanul megvalósul. Csak azokat
képeznek arra, amiben tehetségesek, és azokkal foglalkoznak kiemelten, akiktől
a legjobb eredmény várható. A kiemelkedő képességűekkel kiemelten foglalkoznak,
és fontosabbnak tartják az egetlen olyan tanítvány eredményét, aki világszintre
emelkedhet, mint azokét, aki nem is lehetnek kiemelkedők. A kiemelkedő képességűek
szinte mindent megkapnak.
Nem véletlen,
hogy kiváló sportoló, művész olyan országokban is lehet a zsenikből, ahol az
oktatási rendszer viszonylag elmaradott. Ezzel szemben olyan szakmák kiemelkedő
alakjai szinte csak a fejlett országok legjobb egyetemiről kerülnek ki. Ez
azért jellemző, mert bizonyos posztok sikeres betöltéséhez sokoldalúság,
nagyvonalúság, bölcsesség kell. Ezt pedig csak a nagyon sokoldalú oktatói és
tanulói környezetben lehet megszerezni. Ez a magyarázata annak, hogy a világ legjobb
egyetemeinek tanítványai a társadalmi és gazdasági élet vezetői között olyan
nagy súllyal szerepelnek.
Talán ennyi is elég annak bizonyításához,
hogy a társadalomnak nem arra van igénye, hogy mindenki számára azonos
lehetőségeket biztosítson, hanem azt kell biztosítani, hogy mindenki a
képességével arányos társadalmi támogatást kapjon.
- - - - - - -
A Marosán György
által kiemelt könyv ismertetése adott ösztönzést arra, hogy folytassam az ÚJ
KÖZGAZDASÁGTAN kifejtését néhány további írásommal.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése