Kopátsy
Sándor EH 2013-07-16
Gondolatok a tudásvagyonról
Amíg fajunk eddigi életének 95 százalékát
jellemző gyűjtögetés tudásigényes volt, a termelésre épülő osztálytársadalmak
tudásfeleslegesek voltak.
Az ember a fejlet
agyának köszönhette, hogy szinte minden természeti környezetben képes volt
kialakítani az annak megfelelő életmódot. Sem a történészek, sem a biológusok
nem tulajdonítottak annak kellő jelentőséget, hogy az ember volt és maradt az egyetlen faj, amelyik már nem darwini alapon
szelektálódott a környezetéhez, hanem az eszével alakította a környezet
igényéhez az életmódját.
A fajunk megjelenése után, néhány tízezer
év alatt képes volt minden természeti környezethez alkalmazkodni. Ennek
érekében alakította ki életmódját, táplálkozását, lakását, ruházatát. Ennek
eredménye volt, hogy a gyűjtögető
életmódok között igen jelentős különbségek alakulhattak ki. Ehhez hasonlót
nem találunk a fajok történetében. Az ember egészen más életmódot alakított ki
a sarkkörön, mint az egyenlítő közelében, egészen másként élt a nedves, mint a
száraz éghajlaton, másként rendezkedett be a magas hegyekben és a síkságokon.
Nemcsak Darwin,
de a darwinisták sem ismerték fel, hogy az
ember volt az első, és egyetlen faj, amelyik már nem szelekcióval, hanem az
eszére hallgatva alkalmazkodott a környezetéhez. Ez az alkalmazkodás
ezerszer gyorsabb, és hatékonyabb volt, mint a mutáció és szelekció
automatizmusa. Az embernek a környezethez történő alkalmazkodása nemcsak nagyon
gyors volt, hanem folyamatosan igazodó is. Az ember nemcsak több tucatnyi
természeti környezethez alkalmazkodott nagyon eltérő módon, de az évezredek
során ez az alkalmazkodása is folyamatos változáson ment át. Ennek az
alkalmazkodásnak ugyan voltak közös elemei, de a részletek, a megoldások nagyon
elérők voltak.
Minden közösség kialakította a saját
nyelvét. Minden bizonnyal, fajunk eleve használt valamilyen közös, nagyon
egyszerű nyelvet, de ezt minden természeti környezetben, minden közösség egyre
inkább a saját igényéhez igazította. Sok-sok nyelv aztán a kapcsolatok
kiépülése során egyre kevesebbe olvadt.
Minden közösségnek volt vallása, ami a
túlvilágban való hiten alapult. Ebben is nagyon nagy volt a
változatosság. Az osztálytársadalmak kialakulásával megtörtént a közös vallások
kialakulása. Sokkal kevesebb vallás vált győztessé, mint amennyi nyelv, vagy
éppen politikai egység fennmaradt.
Minden kultúra, egymástól függetlenül,
kialakította a saját írását és számolását. Ezt csak azzal magyarázhatjuk,
hogy agyunkba be volt kódolva mind az írásra, mind a számolásra való képesség,
ami aztán bizonyos szinten meg is jelent. Méghozzá nagyon eltérő formában.
Egymástól függetlenül létrejött olyan írás, ami fogalmakban, olyan, ami
szótagokban, és olyan, ami hangokban oldotta meg az írásjelekkel történő
kommunikációt.
A számolás is
különböző számrendszerben jelent meg.
Ezek aztán
lassan váltak általánosabbakká.
Minden kultúrának kialakult a saját
művészete. Ebben az a rejtély, hogy a nagyon eltérő kultúrák művészi
kifejezéseit más kultúrák és más fejlettségi szinten is megértik. A legrégibb
művészi ábrázolásokban, zenében, irodalomban a modern ember is eligazodik,
megérti azok mondanivalóját.
Minden kultúra kialakította a maga
haszonnövényeit, haszonállatait. Mára
semmiben nem történt nagyobb átvétel, mint ezekben.
A jelenkor haszonnövényei, és haszonállatai
közül néhány általánossá vált.
A legfontosabb haszonnövények egymástól
izolált kultúrákban jelentek meg. A rizs, a köles, a búza, az árpa, a burgonya,
a kukorica, a bab, a paradicsom sok ezer éven keresztül a saját kultúrkörükben
éltek, mielőtt más kultúrák átvették.
A legfontosabb haszonállatok nagy
többsége eurázsiai.
Amerika e tekintetben szerény eredményt
ért el. Sem a láma, sem a tengerimalac, de még a pulyka sem vált más
kultúrákban igazán jelentőssé.
Ausztráliában pedig háziállat ki sem alakult.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése