Kopátsy
Sándor PG 2013-07-28
A vásárlás forradalma
Az elektronika
forradalma lehetővé tette a vásárlás egy új formáját. A vevő vásárlási
szándékának teljesítés idejét az eladó állapítja meg.
Ennek volt az
első, még kommunikációt sem igénylő formája az olcsóbb éjjeli áram. A nagy
villamos áram termelők képtelenek a naponta széles határok között ingadozó
fogyasztási igényhez igazodni. Akkor is termenek, amikor nincsen elég
fogyasztójuk. Ezt oldották meg azzal, hogy külön árammérőkön lehet, éjszaka viszonylag
olcsóbb áramoz jutni.
Ez az éjszakai
kisebb igény idején ösztönözte a fogyasztókat az olcsóbb áramhoz való
igazodásra.
Jelenleg azonban
az elektronika már lehetővé teszi az olyan áramórákat, amelyik folyamatosan
mutatja az áramellátó mindenkori árajánlatát. Vagyis a fogyasztó képes a
folyamatosan változó árakhoz igazítani a fogyasztását. A vevő az árajánlathoz
igazíthatja fogyasztási igényét.
Ez a folyamat
egyre szélesebb forgalomra terjed, és ma még nem is láthatjuk, hogy húsz év
múlva hol válik lehetővé.
Ennek egy
példáját mi is megértük, amikor a nyugdíjasok számára ingyenessé tettük az
utazást.
Ez a vasúti
közlekedésben viszonylag problémamentesen működik, mivel a vonatok utas
befogadó kapacitása könnyen bővíthető újabb vagon rákapcsolásával.
A belső városi
közlekedésben és a távolsági buszforgalomban azonban nehézségeket, és többlet
költséget okozott. Mivel ezeknél a járatok kapacitása adott, a csúcsforgalmak
esetén hátrányosan érintette a fizető utasokat. Ezek a nehézségek könnyen
elkerülhetők lettek volna, ha az ingyenesség nem szól a csúcsforgalmi időre.
A repülőkre
szóló ingyenesség gyorsan csődöt mondott. Ezt, tudomásom szerint, jól oldják
meg néhány nyugati légitársaságnál. A kedvezmény csak az indulás előtti órákban
derül ki. Ezért az öregek számára nem felehet meg. Annál inkább élnek vele az
egyetemek diákjai, akik rugalmasan vállalkozhatnak az utazásra. Az egyetemek
aulájában a villanyújságon megjelenik, hogy melyik járat, mikor fogad
diákigazolvánnyal utasokat. Az utazni vágyók magukkal hordják a kis
csomagjukat, és azonnal indulhatnak a repülőérre. A visszatérést már a
reptereken várják, ahol sokszor csak egy órával az indulás előtt derül ki, hogy
van-e számukra ingyenjegy.
Az olcsó
éjszakai áram hasznosítását már száz éve felismerték a hegyvidéki tározók
építői. Ezek éjszaka az olcsó árammal feltöltötték a tározót, és
csúcsfogyasztáskor engedték le a turbinákra. Ezt hetven éve már tanulhattam az
egyetemen. Most az Alföld öntözésének gondolatával foglalkozva újítottam fel az
ötletet. Az öntözést igénylő területekre tározókat kell építeni, amit éjjel fel
lehet tölteni az atomerőműben termelt árammal, és azokat az üzemeltetők
gravitációs úton használhatják fel. Az elemzés közben rájöttem, hogy nemcsak éjszaka
van a fogyasztásnál nagyobb áramtermelés, de szinte minden nap folyamán is. A
nappali termelésnek is folyamatosan késznek kell lenni a néhány százalékos
ingadozásra. Ezt azonban olyan fogyasztók használhatnák fel, akiknél a
fogyasztást nem a felhasználó, hanem a szoláltató kapcsolja be. Vagyis az
öntözővizet tárolók szivattyúit az áramszolgáltató elosztó központjában
kapcsolják be, és ki.
A villanyárammal
működő gépkocsik esetében nemcsak a feltöltést lehet ilyen módon olcsóbbá
tenni, de meg is lehet fordítani a folyamatot, hogy az áramszolgáltató vásárol
a gépkocsik áramtartalékából.
A szélturbinák
és a napelemek esetében még nagyobb jelentősége lesz annak, hogy a kétirányú
áramforgalmat biztosítsa a kommunikációs automatizmus.
Jelen
világunkban már olyan gyorsan fejlődik a technika, hogy az áruk és a
szoláltatások forgalmazása nem tart vele lépést. Akik erre jobban odafigyelnek,
a leggyorsabban gazdagodók lehetnek.
A klasszikus
közgazdaságtan még csak azzal foglalkozott, hogyan igazodjon a termelő és a
kerekedő a piac várható igényeihez. Jelenleg ott tartunk, hogyan tudnak a vevők
igazodni az eladók igényéhez.
Tapasztaltból
tudom, hogy a háziasszonyok, feleségek vásárlási képességei között mekkora
különbségek lehetnek. Ezért az oktatásnak a fogyasztói viselkedést is tanítani
kellene. A technika ezen a téren is nagyon gyorsan fejlődik.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése