Kopátsy
Sándor PD 2013-07-03
Kínában bevezették az egykét
Középiskolás
koromban éledt virággá a népi írók mozgalma. Engem is magával ragadott. A
magyar társadalom fő problémájának tartottuk a falvak népének politikai és gazdasági
nagykorúsítását. Azt hittük, hogy ha a falak sorsa megoldódik, meg fog oldódni
a magyar társadalom sorsa. Az eszünkbe sem jutott, hogy a városok, az ipar nélkül a parasztpolitika nem oldható meg. Narodnyikok
voltunk.
A népi írók
mozgalmának az egyik szellemi tűzgyújtója Fulep Lajos zengővárkonyi református
tiszteltes volt. Aki a háború előtt Ady barátja, kocsmázó cimborája, majd
Firenzében egyetemi tanár volt.
Azt nem
tudhatta, hogy választott faluja, Zengővárkony, a tudomány ma állása szerint a
Kárpát Medence első földművelő települése. Ez számomra közel ötven évvel később
derült ki, amikor a British Múzeumban egy Európa térképen azt ábrázolják,
hogyan terjed el a földművelés a kontinensünkön. Anatólián keresztül jelent meg
a Balkán észak-keleti síkságain jelent meg először. A Kárpát Medencében az első
dátum mellett Zengővárkony, így magyarosan írva jelent meg a földművelés.
Mivel ötven éve
ismertem a falút, nem ért véletlenül. Talán a legenyhébb éghajlatú falu a
Mecsek déli völgyében, ahol egy nagyon bővizű forrás található. Néhány ezer
évvel később, pár kilométerrel lejjebb, a bizánci szerzetesek Pécsváradon
alapítottak kolostort.
Az egykézés
problémájával a földosztás során ütköztem össze először. Ugyan életem
legnagyobb örömöt okozó munkája volt a földosztás, az első döbbenet mégis ott
ért. Együtt örültem a földhöz juttatottakkal, akiknek évezredes vágyuk
teljesedett be, amikor saját földjük határcövekét leverhették. Nekem azonban,
huszonévesen, azt jutott eszembe, hogy akik ma örülnek, 5-10 éven belül legfeljebb
tizedének lehet egypár lova, kosija, ekéje. Azt ugyanis tudtam, hogy tíz hold
felett kezdődik az, amikor már lovat is lehet tartani. De még ehhez is sokat
kell nyomorogni, hogy elérhessék. A földosztás ugyan csodálatos volt, de
megtanított arra, hogy a falvakban ötször annyian akarnak, helyesebben annyinak
kell a földből megélni, ahányan ott laknak. Vagyis többszörösen túlnépesedettek
a falvak.
1946-ban aztán a
Parasztpárt megyei titkára lettem. Ott találtam magamat szembe az egykéző
református falvakkal. Az első benyomásom az volt, hogy ezek az egykéző falvak
lényegesen gazdagabbak voltak, mint a sok gyerekes katolikus, vagy rácoké.
Majdnem elérték a svábok szintjét. Ez a tény, az egykézők mellé állított.
Ugyanakkor a
megyében élő Pülep Lajos, az egyik ikonunk, az egykézés esküdt ellensége volt.
Márpedig minden parasztpárti vezető, ha lejött Pestről, nem mulasztotta el,
hogy meglátogassa Lajos-bátyánkat a közeli Zengővárkonyban. Mint házigazda, én
volta a kísérő. Fülep tekintélye, és modora nem volt alkalmas, hogy felvessem
neki a falvak túlnépesedését, és az egykézés előnyét.
A kevés
gyermekvállalás azonban életemen végig kísért. Kiderült, hogyha hat évvel
tovább élnénk, mert a csehek létszáma ugyanilyen termékenység mellett gyarapodott.
Tehát a falusi lakosság gyorsan nőtt volna, ha kisebb a falvakban a nyomor, és
jobb az egészségügyi ellátás. Azt is beláttam, hogy nincs értelme az olyan
falupolitikának, ami nem azzal kezdi, hogy a falusi nép többségének a mezőgazdaságon
kívül, nagyrészt a városokban kell munkát adni. Amíg erre nem kerül sor, addig
a falusi lakosságnak egyetlen hatékony fegyvere marad az egyke.
Arra azonban
előbb ráálltak a városi értelmiségeik, de még a munkások is. Ebben segítségükre
volt mindenek előtt a könnyebben elérhető fogamzásgátlás, és a magasabb
iskolázottság.
Azt pedig társadalomtudósként megtanultam,
hogy nemcsak a magyar falvak, de az emberisiség öthatoda is túlnépesedett.
Fajunk számára sincs más kiút, mint az egykézés.
Ezért aztán
szívemnek tetsző hír volt, hogy Kínában bevezették az egykézést. Ez volt az
elmúlt évezrede legnagyobb forradalma. A fejlett Nyugaton, és a Távol-Keleten a
kisebb, a hidegháborúban a demokratikus oldalra került országokban spontán
megvalósult, a bolsevik Kínában pedig a diktatúra bevezette, hogy a
gyermekvállalás az újratermelési szintre, illetve az alá süllyedt.
Az emberiség
háromötöde azonban továbbra is önpusztítóan szaporodik. Addig nem is nyílik meg
előtte a menekülés útja, amíg nem nyúlnak a kínai módszerhez. Erre azonban a
politikai kultúrájuk eleve képtelen, csak egy reményük lehet, hogy olyan
vallási erő ébred, ami a reformáció volt a túlnépesedett magyar falvakban.
Sajnos, a
nyugati kereszténység legerősebb két egyháza a római és az ortodox, erre
képtelen.
Azok a magyar
politikusok, akik a minél több gyermek vállalását szorgalmazzák, tanulhatnának
az egykéző református parasztoktól.
Máig értetlenül állok a népi írók
mozgalmának rövidlátása előtt, hogy nem ismerték fel a magyar falvak túlnépesedését.
Ennek következtében csak azok maradhattak hatékonyak, akik elfogadták a
túlzott iparosítást és a tejes foglalkoztatást a fél-ázsiai módszerei ellenére.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése