Kopátsy
Sándor PP 2013-05-28
Az egyik elment, a másik csak elbúcsúzott.
Egy nap alatt
két magyarnak született, két zsidó kortársam hír érintett meg. Vermes Géza
meghalt. John Lukacs még egészségesen, de már úgy érezte, hogy el kell
búcsúzni, hát eljött.
Vermes Gézáról
nagyon kevesen tudnak, Lukacsot sokan ünnepelték.
Vermes halála
engem érzelmileg különösen érintett. Én, olyan keresztény vagyok, mint ő,
amilyen zsidó volt.
A szüleivel
együtt 1930-ban zsidó létére katolikus hitre tért. Akkor még a szülők
reménykedhettek abban, hogy ez talán majd az üldöztetéstől mentességet
jelenthet a keresztény valláshoz tartozás. Ezt fokozták azzal, hogy a fiúk papi
szemináriumba ment, és el is végzete a teológiát. Ez mentette meg, amikor a
szüleit kitelepítették, és elpusztították.
Én az ilyen
kikeresztelkedést óriási szülői hőstettnek tarom. Ábrahám az istenhez való
hűségét azzal bizonyította, hogy a fiát is hajlandó feláldozni. Vermes szülei nagyobb
hősök voltak azzal, hogy megtagadták istenüket, hogy gyermekük megmenthessék.
A szemináriumban
minden bizonnyal mindenki tudta, hogy Vermes zsidó, de elrejtették. Erről
nyilván Mindszenti Józsefnek, aki akkor még csak zalaegerszegi plébánosként
agitált a zsidóság ellen, nem volt tudomása, hogy neki olyan paptársai is
vannak, akik nem gyűlölik a zsidókat, és a zsidóból kitért Vermest nemcsak annak
ellenére is felvették, hogy nem tudott énekelni, hanem még az üldözéstől is
megvédték. Ha a már püspök, Mindszentin múlik, fel sem veszik a szemináriumba,
nemhogy bújtatják.
Nekem
szimbolikus jelentése van annak, hogy a zsidógyűlölő Mindszentit nemzeti
hősnek, és a kereszténység szentjének tartjuk. Ennek érdekében lapítunk arról,
hogy ő már a harmincas években aláírást gyűjtött a vezető papság körében, hogy
korlátozzák a zsidók jogait.
Vermesnek a
valláshoz való kötődése megmaradt akkor is, makor a háború után Belgiumba, majd
Angliába menekült. Oxfordban lett a Holttengeri Tekercsek elismert tudósa.
Számomra azért
vált fontossá, mert írásaiban Jézus zsidóságát méltatja. A vallásának egyik
kiemelkedő, talán a legkiemelkedőbb rabija volt, aki a vallását akarta
megreformálni. A zsidó Jézus tanításából született meg, Szent Pálnak
köszönhetően, a keresztény világvallás.
Tőle függetlenül,
ez volt az én meggyőződésem is. Ezért aztán rá úgy tekintettem, mint egy magyar
zsidóra, aki előttem rájött arra, hogy a kereszténységre még vár a feladat,
hogy tudomásul vegye a tényt, Jézus bölcs zsidó rabi volt, aki nem új vallást,
hanem a saját zsidó vallását akarta jobbítani.
Nem akarok
teológiai vitát, de a kereszténységnek egyszer tudomásul kell majd venni a
gyökerét, és gyökerestől felszámolni antiszemitizmusát. Ehhez nem elég a
bűnbánat, el kell fogadni, hogy a
kereszténységet a zsidóságnak köszönhetjük.
A zsidók nem
azért ölték meg Jézust, mert új vallást akart alapítani, hanem azért, mert a
saját vallását akarta megreformálni. Ilyen vallásukat jobbítók ezreit ölte meg
a kereszténység is.
Vermes Géza
meghalt, és nem jött haza.
John Lukacs még
szellemileg fiatalon, de tetében öregnek érezve magát, eljött búcsúzni.
Megható, hogy
egy hazámból elmenekült, világhírű történész, közel a kilencven évéhez, eljön
elbúcsúzni ahhoz az országhoz, amelyben született.
Ezen a két zsidó
kortársamon gondolkodtam. Ők azért mentek el, hogy életben maradjanak. Utánuk
száz évvel már jellemező lesz, hogy azért hagyják el sokan a legjobbak közül az
országot, mert nagyobbra törnek. Ehhez nekik már nem kell, hogy az életüket
féltsék.
Vermes halálát
tudva olvastam John Lukacs interjúját a tegnapi Népszabadságban.
„Nem látok sok
úri felfogást a mai magyar politikában.” Ezt mondta Lukacs, és ezt adta az
interjú címének az újságíró.
Én inkább azt
tartom, hogy ilyen volt kétszáz éve az úri világ. Egymás közt betartották az
úri világ szabályait, de abban az értelemben, ahogy Lukács gondolja, a nem
körükbe tartozók felé soha nem voltak urak.
Ha valaki, ő
igazán azok közé tartozik, akik azért igazodtak el a magyar történelemben, mert
mindig úgy kezelték, hogy ez az ország szükségszerűen úgy viselkedik, mint akik
uraknak jók voltak, de polgároknak soha.
Számomra, a
magyar társadalom polgársághiányában Győrffy György az útmutató. Ő írta le
előszór, hogy már a középkori magyar
társadalom is krónikus polgársághiányban szenvedett.
Minden magyar
történelemkönyvet azzal kezdenénk, hogy tartsuk szem előtt, soha nem volt
polgárságunk. A középkori Franciaországban a lakosság 1 százaléka volt nemes,
és 6 százaléka polgár, és a polgárok is franciák voltak. Ezzel szemben nálunk
már akkor is, a lakosságnak 6 százaléka volt nemes, és 1 százaléka polgár.
Ehhez azt kell hozzátennem, hogy a nemesség 99 százaléka volt magyar. Tehát a
magyar etikumnak mintegy 12 százaléka. Ezzel szemben az 1 százaléknak talán
csak 1 százaléka volt magyar. Tehát a magyarságban tízezerből egy volt polgár.
Ez az utóbbi arány csak az oszmán megszállásnak köszönhetően javult meg azzal,
hogy a Hódoltságon a parasztokból polgár is lehetett. Sőt lett is. De csak
otthon, a városban. Ezek a parasztpolgárok az országos politikának nem voltak
befolyással rendelkező szereplői.
Lukács a
Nyugattal való kapcsolatunkat arra egyszerűsíti le, hogy a politika mikor
akarta ezt. Jellemzően szent Istvánnal kezdi.
Lukács a magyar
társadalom nyugatosodását politikai feladatnak tartja. Én sokkal inkább
társadalminak. Számomra a nyugatosodás erős polgárságot jelent. Ebben az
értelemben soha nem voltunk nyugati társadalom. Polgárság nélkül a középkorban
sem lehetett nyugati társadalom, amiben nincs sokkal több polgár, mint nemes.
Szent István sem
polgárosítani akart, hanem keresztény, földműves lovagi társadalmat. Nála fel
sem merült, hogy polgárokat kell behozni, és elmagyarosítani, városokat kell
építeni, azoknak politikai és gazdasági önállóságot kell adni. Neki a német
lovagok kellettek, akikre a belső ellenségeivel szemben támaszkodhat a király
központi hatalma.
De erről a
következő írásomban.
Lukácstól azt
várnám el, hogy a hatalom politikai lózungjai helyett a tényleges
polgárosodásról beszéljen. Az elmúlt
száz év magyar történelmében csak az lehet az iránytű, hogy mikor, hogyan
polgárosodtunk.
Ezer éves
történelmünk során egyszer volt olyan jelentős polgárosodás, amitől azt
lehetett volna várni, hogy magyar polgársága lesz. Ehhez a lendületet a kiegyezés
utáni zsidó polgárosodás adhatta volna. A gazdaságot, a tudományt és a
művészetet el is foglalta a magyarosodni akaró zsidóság. A politikai hatalom
azonban az arisztokrácia és az úri középosztály kezében maradt. Azok a polgárok
hatalma ellen, maguk mögé állították a nacionalista közvéleményt. Végül
sikerült elpusztítani, illetve kiüldözni a zsidóság öthatodát. Ezzel helyre
állt polgárok nélküli az úri társadalom hatalma.
Ezt akarta
stabilizálni a bolsevik rendszer hisztérikusan polgárellenessége. A maradék
zsidó polgárság beállt a diktatúra elitjébe, megszerezte a politikai hatalmat.
De elvesztette a polgárság gazdasági és a kulturális szerepét. Diktatúrában
ugyanis nincs levegője a polgárságnak.
A bolsevik
diktatúra ugyanis felszámolta a parasztok polgárosodását is.
Volt azonban
néhány történelmi érdeme is.
- A
kisárutermelő parasztok többsége munkás, alkalmazott lett, és felnőtt egy
nagyon széles munkás és paraszt hátterű diplomás réteg.
- A falusi
lakosság fele városlakó lett. A többségében falusi lakosságot felváltotta a
városlakók többsége.
Ezzel éppen a hisztérikusan polgárellenes
bolsevik évtizedek alatt, az ezer éves történelmünk legnagyobb társadalmi
nyugatosodása számára létrejött a társadalmi alap.
Lukacs interjúja
arról győzött meg, hogy ő még mindig a politikát tartja a társadalmat formáló
erőnek. Számomra a politika csak felépítmény, aminek előbb-utóbb a társadalmi
alaphoz kel igazodni.
Ennek ellenére ő
is azok közé a kevés közé tartozik, akiktől sokat tanultam, és örültem, hogy
eljött búcsúzkodni.
Most csak azt
ragadom ki, amit Szent Istvánról mondott.
„Az államalapító
Szent István a Nyugatot választotta, ami nagy döntés volt.”
Ez addig igaz,
hogy első királyunk bölcsen tudomásul vette, hogy a népe nem akart pásztor
maradni, hanem földműves lesz, akárcsak az itt élő népek, köztük a megmaradt
avarok is azt tették. Ezzel együtt járt az is, hogy falvakba települnek, és a
pogányságról áttérnek a kereszténységre.
Ezt a folyamatot
nem Géza és István találta ki, ez sepert végig, az uralkodók akaratától
függetlenül a volt Római Birodalom északi határtérségén. A dánok, a frízek, a
szászok, a csehek, a lengyelek akkor lesznek földművesek és keresztények,
amikor mi is. Ezek közül csak a lengyel és a magyar fejedelem kéri a pápától a
koronát. Azon azonban egyetlen történész sem akadt meg, hogy ezek közül csak
annak a két népnek nem sikerült beépülni a Nyugatba, amelyik a pápától kérte a
koronát. Tudom, hogy mi voltunk a legmesszebb, de a csehektől azonban
tanulhatunk.
Szent István
akarata csak abban számított, hogy nem Konstantinápolyból, hanem Rómából kérte
a koronát. De ez is a tényekből fakadt. A honfoglalás előtti magyarság urai a
Konstantinápolyban eladott marhából voltak gazdagok, a Kárpát Medencéből
azonban csak Nyugatra volt piac.
A katonai erő is
áttolódott Nyugatra. A 10. század küszöbén már a nehéz lovakon harcoló páncélos
lovag jelentette a katonai fölényt. A magyar történészek nem adnak magyarázatot
arra, hogy miért volt Szent István számra olyan katonai érték a német lovag.
Pedig ezt a kor embere látta. Ezt bizonyítja, hogy az itáliai szerzetes Szent
István és Koppány csatáját a német lovagok és a magyarok közti csatának látta.
Szent István
világosan látta, hogy itthon is csak a német lovagokra számíthat. A magyar
felső társadalmi réteg nem volt lelkes híve sem a földművelésnek, sem a
kereszténységnek. Velük szemben szüksége volt a nagyobb katonai erőt jelentő
német lovagokra.
Amennyit
magyarázzuk, hogy első királyunk milyen bölcs volt, amikor a nyugati
kereszténységet választotta, nem a germán császártól, hanem a római pápától
kérte a koronát. Az ő érdekének ez felelt meg. A belső ellenzékével szemben a katonai
erőt ugyan a német lovagok jelentettek. Az országot azonban könnyebb volt
kormányozni a távoli, és fegyvertelen pápa koronájával, mint a közelebbi és
óriási katonai halommal rendelkező császár vazallusaként.
Ez ugyan jó
választás volt a hatalmát maximalizáló magyar királynak, de nem jó a magyar
királyságnak, az országnak és népének. Ezer
év után, ideje volna belátni, hogy jobban járunk, ha Szent István megelégszik
azzal, hogy a császár vazallusa lesz, az adja a koronát. De ezzel a
hatalmas császárság legnagyobb választó fejedelemsége. Nagyobb lehetett volna,
mint a cseh királyság.
Ennyi is elég
annak bizonyítására, hogy John Lukacs nem tanult a marxi történelmi
materiaizmusból.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése