Kopátsy
Sándor PH 2013-05-27
A magyar társadalom polgárosodása
Az ezer éves
történelmünket arra lehetne leegyszerűsíteni, hogy politikai és kulturális
tekintetben komp ország voltunk, és vagyunk. Mindit a Nyugathoz akartunk
tartozni, de úgy, hogy attól függetlenek, eléggé keleti társadalom
maradhassunk. Ezt úgy akarjuk megoldani, hogy polgárságunk saját, politikailag
és gazdaságilag erős polgárságunk azért ne legyen. Nem voltunk hajlandók
tudomásul venni, hogy polgárság nélkül,
nem lehetünk nyugati társadalom.
Ez most annak okán
vetődött fel bennem, hogy a magyarnak született zsidó John Lukács, a világhírű
amerikai történész, közel a kilencvenhez, eljött búcsúzni Budapestre. Minden
művéből tanultam. Ennek ellenére, ő is a politikától várja a beteljesülését
annak, hogy végre a Nyugat részévé váljunk. Ezzel nagyon nem értek egyet, mert
ez nem a politikán múlik.
Ezt ugyan a
politikai vezetés többször akarja, mint nem, de ezek is csak úgy, hogy nem
akarták tudomásul venni ennek az előfeltételét. A Nyugathoz tartozás feltétele az erős polgárság. Ez pedig a nem
polgári hatalom elhatározáson múlik, hanem azon, hogy politikai és gazdasági
tekintetben erős polgárság legyen. Nekünk pedig ilyen soha nem volt.
Lukacs is
felveti, hogy ez már az első királyunk célja volt.
Ideje volna, hogy első királyunk
nyugtosodását végre helyére tegyük. Elméleti jelentőséget tulajdonítunk
annak, hogy pásztorkodás helyett a földművelést, a pogányság helyett a nyugati
kereszténységet választotta. Ebben a kérdésben sem annyira a király döntött,
hanem a népe.
Mi szerencsés időpontban érkeztünk a Kárpát
Medencébe.
Mire mi
ideértünk keletről, nyugatról ideért agrárforradalom, leegyszerűsítve, hódított a pásztorkodásnál lényegesen
hatékonyabb földművelés. Ehhez a hunok sokkal, az avarok kicsivel korábban
jöttek. Ezért nem lettek sem keresztének, sem földművelők.
A honfoglalás
kori magyar történelmet csak akkor lehet megérteni, ha azzal kezdjük, hogy
előttünk a pásztor jobban élt, mind a földműves. Amikor mi megérkeztünk, már fordult a helyzet, a földművesek jobban
éltek, mint a pásztorok. A 10. században a Kárpát Medence lakosai ott éltek
jobban, ahol földművelőkké, és kereszténekké váltak. Nem az Alföldön, hanem
annak peremvidékén és a Dunántúlon. Ezek térségében mind az itt maradt avarok,
mind a szlávok már átálltak a földművelésre, és ezzel párhuzamosan megindult a
kereszténységre való áttérésük is.
Ez a folyamat
nemcsak a Kárpát Medencében, de a volt Római Birodalom északi határainak két
oldalán is megtörtént. Tőlünk nyugatra szarvasmarhát tartó erdei pásztorkodó
népek sora lett pásztor helyett földműves.
Velük egy időben lettek földművesek és
keresztények a dánok, a frízek, a szászok, a csehek, a lengyelek. A mi
esetünk csak abban különbözött a nyugati népekétől, hogy ők már letelepedett,
marhatartó, a magyarok pedig nomád, lovas marhatartók voltak. Mi voltunk az első olyan lovas-nomád nép
Európában, aki akkor érkezett, amikor ennek az életmódnak a kora lejárt.
A magyar
történészek kevés figyelmet szentelnek annak a ténynek, hogy patkolatlan lóval a magyar Alföldnél
nyugatabbra nem lehetett menni. A Kárpát Medence homokos, kontinentális alföldje
volt az utolsó olyan térség, ahol még elboldogultak a patkolatlan lovak.
Ezért aztán a
Honfoglalás után még hatszáz évig itt álltak meg a patkolatlan lovas népek, a tatárok,
az oszmánok, nem mentek, mert nem mehettek nyugatabbra.
Tanítani
kellene, hogy az Alpoktól északra, és a
magyar Alföldtől nyugatra a patkolatlan ló, haszontalan állat. A patkolt ló
azonban óriási kincs lett. A patkolt ló nemcsak a szarvasmarhánál lényegesen
gyorsabb igavonó, hanem a háborúban egyszerűen csodafegyver. A lovagi kor azért
lett Nyugat-Európában általános, mert a
patkolt lovas katona páratlan harcerőt jelentett. Ez azonban csak a
puskapor megjelenéséig tartott. Amíg a lovas által hordható páncélzat a
kézifegyverek ellen védelmet jelentett, a lőfegyverek megjelenése után haszontalanná
vált.
A magyar
történelem megértésének egyik kulcsa, hogy a lőfegyver előtt Magyarország
jelentős katonai közép-hatalom volt, azok megjelenése után a katonai ereje
jelentéktelenné vált. A könnyű a lovas
helyett a tüzér, és a puskás gyalogos lett a fontos, és hatékony. Ez azt
jelenti, hogy Mohács azért volt történelmi határvonal, mert ott vált világossá,
hogy a haditechnika dönti el a háborúkat, abban pedig az urbanizált országokkal
nem lehet eredményes. Mohácson, az
oszmán hadsereg volt az első, amelyikkel a lőfegyverek, mindenek előtt a
tüzérség fölényével találkoztunk.
De utánunk az
ukrajnai sztyeppéről érkező besenyők, kunok is lovasként érkeztek, hogy
földművelők legyenek.
Tanítani
kellene, hogy a honfoglalás után még évszázadokig a határőrvidékeken tiltani
kellett a földművelést. Márpedig tiltani csak azt kell, ami vonzó.
A honfoglalás
után, egészen a vasúthálózat kiépítéséig a magyar uralkodó réteg alapvetően
marhakereskedő volt. A honfoglalás előtt Konstantinápoly volt az egyedüli
piacuk. Más nem is lehetett. A Kárpát Medencéből azonban ez a piac elveszett,
ugyanakkor egy sokkal nagyobb piac indult növekedésnek. A sötét középkor után az
észak-itáliai városok újra növekedni kezdnek. A dél-német városok pedig sorra
születtek.
Az Alpokról északra, az agrártechnikai
forradalom hatására, felgyorsult a népszaporulat, és megindult a gyors
urbanizáció.
Amit a magyar
történészek kalandozásoknak titulálnak, az a szarvasmarha exportja volt. Az
ehhez szükséges infrastruktúrája, a keletről érkező élőállat csordáknak vonulási
útja nem volt még kialakítva a német városok felé. A magyarok számára sem
alakult ki ennek bonyolítási módja. A sokkal sűrűbben lakott, földművelő
térségben nem volt olyan egyszerű, és súrlódásmentes a csordák áthajtása. Ez
csak a következő évszázadok során, főleg az oszmán megszállás alatt, nyerte el
szervezett formáját. Akkor alakult ki, hogy a magyar marhakereskedők
Székesfehérváron, illetve Nagyszombaton adták át az olasz, illetve a német
nagykereskedőknek a csodákat úgy, hogy a hajcsárok végig maradtak, csak az
állatok tulajdonosa változott.
A honfoglalás
után, még generációkon keresztül, a vezérek voltak az eladók egészen a városok
piacaiig. A bajok már akkor jelentkeztek, amikor a térség tulajdonosaival nem
egyeztetve, kártérítést nem fizetve, idegen fegyveres hadként hajtották a piac
felé a csordát. Odafelé a károkozást még marhákkal ki lehetett fizetni. De
mivel a csordák tulajdonosainak fegyverük volt, nyelvtudásuk, tárgyalásra
alkalmas személyzetük nem, főleg az erőszak döntött. A nagy botrányok azonban
hazafelé keletkeztek. Ezt más az uralkodók sem nézhették tétlenül. A nehéz fegyverzetű lovagi seregekkel
szemben a hajcsárok nem jelentettek ellenerőt. Erről a magyar történelem. Mint
kalandozásokról regél. Pedig ez az ország egyetlen jelentős exportja, az urak
számára fontos jövedelemforrás volt.
Ekkor vált
világossá, hogy a kor „tankjai” ellen a húszárok kardjai semmit sem érnek.
A csehekkel való összevetés.
A magyar
történelem megértésének egyik jó kulcsa lenne a csehekkel való összevetés. Az ő nyugatosodásuk ugyanis mindig
lényegesen előttünk járt. Ezzel szemben mi azt tanítjuk, hogy mennyivel
okosabbak voltunk, mint a csehek.
A siker kulcsát kezdettől
fogva az jelentette, milyen erős politikai és gazdasági szálak kötöttek a
Nyugathoz. Tehát nekünk is olyan pályára
kellett volna lépni, mint a cseheknek, akik ugyan nyelvi alapon szlávok
maradtak, de a kultúrájuk, viselkedésük germán, azaz nyugat-európai lett.
Ezen túl is még
van bőven tanulnivaló a cseh és magyar történelmi párhuzamból. Csak kettőt
említek.
II. József reformjai.
Végre akadt egy
haladó császár, aki az egész Monarchiát meg akarta reformálni. Az összes örökös
tartományban, és Csehországban felszabadította a jobbágyokat, megnyirbálta a
katolikus klérus politikai hatalmát, és bevezette a közös német nyelvet. Ezek a
reformok csak a Magyar Királyságban nem valósultak meg. Erre mi büszkék
vagyunk, pedig szégyellni kellene. 1792 után Magyarország lett a Monarchia
feudális lába.
A jobbágyok felszabadás elszabotálása
további hatvan évre, nemcsak erkölcsi szégyen, de társadalmi tragédia volt,
amit máig nem tudtunk kiheverni. Ez bármennyire vitathatatlan tény, még a
marxista történészek sem merték leírni.
A hivatalos
német nyelv elutasítása is fontos lépés lett volna a nyugatosodás útjában. Azt, hogy ez nem fenyegette a nyelvünk
jövőjét, ahogyan állítjuk, bizonyítja, hogy a csehek nyelve, irodalma,
kultúrája nem veszett el, sőt előttünk maradt.
Máig nem akadt
olyan történészünk, aki leírta volna, hogy a
II. József reformjaival szembeni sikeres ellenállás nem dicsőség volt, hanem
máig hordozott nemzeti tragédiánk.
A Fehérhegyi Csata és Világos.
A magyar
történészek azon sopánkodnak, hogy micsoda megtorlást szenvedtünk a
Szabadságharc bukása után. Pedig az újkori magyar történelem megértésének
kulcsa a Szabadságharc enyhe megtorlása lenne.
Fél évvel
korábban a császár és a kancellária
Olmützbe menekülve olyan alkotmányt fogalmazott meg, amely nem a tábornokok
kivégzését, hanem a Magyar Királyság felosztását tartalmazta. Az azonban még
ebben sem merült fel, hogy a csehek ellen a Fehérhegyi Csata elvesztését követő
megtorlást alkalmazzanak. Abban a
megtorlásban lényegében felszámolták a cseh arisztokráciát, ezzel utat teremtve
a polgárosodásnak. Ezzel szemben a Szabadságharc leverése után nemcsak
érintetlenül hagyták a magyar arisztokráciát, hanem az Olmützi Alkotmányról, az ország felosztásáról is megfeledkeztek.
Természetesen nem feledékenységről volt szó, hanem a Monarchia sorsában beállt
alapvető változásról. Az
észak-olaszországi tartományok elszakadási törekvései hatása alatt felismerték,
hogy a feudális magyar társadalomra szükségletük lett. Ettől kezdve a
magyar uralkodó osztályt nélkülözhetetlen szövetségnek tekintették.
Az észak-olasz tartományok elveszése után gyorsan
a feudális Magyarországgal kötöttek perszonáluniót.
A vasúthálózat történelmi szerepe.
A magyar
történelem nem tekinti társadalmi történelműnk kiemelkedő jelentőségű
eseményének a vasúthálózat kiépülését
követő zsidó polgárosodást. Pedig azzal, hogy a zsidóság száma elérte a lakosság hat, a magyar etnikum tizenkét
százalékát, tettük meg a nyugatosodás felé tett legnagyobb lépést ezer éves
történelmünk során.
A 19. század
második felében a zsidóság markáns megjelenése jelentette először, hogy olyan már
polgárosult, vagy legalábbis arra hajlamos etnikum települt be, amelyik gyorsan
magyar nyelvűvé is vált, sőt magyarként akart beépülni a magyar társadalomba.
Ennek jelentőségét csak akkor tudnánk felmérni, ha volnának olyan adataink,
hogy mikor, hány százaléka volt a
lakosságnak polgárt, és ebből mennyien tudtak magyarul. Ebből nyilvánvalóvá
vált volna, hogy az ország lakosságában a polgárok, és a polgárosulók aránya
mindig nagyon alacsony volt, és különösen alacsony az államalkotó magyarságon belül.
A 20. század
elejére a magyar társadalomban a polgárok aránya elérhette a 10-15 százalékot,
aminek harmada nem tudott magyarul. Ráadásul ennek egyik harmada a zsidóság, és
harmada az alföldi városok magyar polgársága volt. Az utóbbi harmad pedig csak
a falujában volt polgár. A 20. század elején nyugat-európai érelemben vett
polgárságot csak a szászok, néhány kerekedő nép, és a zsidóság jelentettek. A társadalom magyarul beszélő gazdasági,
tudományos polgári elitjét szinte csak a zsidók jelentették.
Trianont ugyan nemzeti tragédiaként éltük
meg, de a megmaradt ország területen élő társadalom inkább nyugat-európai lett,
mint előtte az ország egésze volt.
Eddig csak az
ország társadalmi összetételét vizsgáltuk, az etnikait nem. Magyarország lakosságának nagyobb fele soha
nem volt a magyar etnikumú. Az oszmán megszállás végén az etnikumok között,
egészen a kiegyezésig csak a germánok jelentettek olyan jelentős etnikumot,
melyik a magyarságnál inkább nyugat-európai volt. Az oszmánhódítás előtt szinte
csak a szászok számítottak ilyennek. Aztán, a sváb telepítések után ilyennek
lettek a svábok. Majd a kiegyezés után a zsidóság.
A szászok izolált polgárok módján éltek,
a településekre még a magyarokat sem engedték beköltözni, de ők sem hagyták el
a sajátjukat.
A svábok viszont a paraszti életformát
folytatták, és kevesen hagyták ott. A parasztságon belül azonban ők jelentették
a puritán élcsapatot.
A zsidóság csak a vasúthálózat
kiépülésével kezdett gyarapodni, és polgárosodni, de példátlan gyorsasággal váltak magyar polgárokká. Azzal sem szívesen
foglalkozunk, sem mi, sem a magyar zsidóság, hogy a zsidóság magyarországi sikerük példátlan volt, annak ellenére, hogy a
zsidó etnikum egész Európában példátlan sikert ért el a 19. század közepe, és a
20. század első harmada között.
Máig nincs
feltárva annak a titka, hogy minek volt
köszönhető, hogy az európai zsidóság a vasút rövid századában példátlan
fejlődést ért el. A 20. század elején a zsidóság már a világ legfejlettebb
etnikuma lett. De csak itt, még Amerikában sem. Ez a siker nem a zsidóság
egészre, hanem csak az európaiakra terjedt ki. A közel-keleti és észak-afrikai
zsidók ezer éven keresztül stagnáltak, és nem léptek túl saját mohamedán
kulturális környezetükön. Ezzel szemben, az
európai zsidóság, amelyik a középkori Európában, csupán Andalúziában tartott
lépést az akkor fejlett mohamedán világgal, szinte aludt egészen a vasút
századáig. Ha volt is néhány kiemelkedő zsidó család, a zsidósság sehol nem
jelentett társadalmi élcsapatot.
Ezzel szemben a vasúthálózat kiépülésével
párhuzamosan mindenütt a zsidóság jelentette a társadalmi fejlődés élcsapatát. A
vasút rövid százada alatt számban is, de súlyukban még inkább robbantak. A 20.
század elején a világ legfejlettebb, leggazdagabb, és legjobban iskolázott
etnikuma lettek.
Ebben a népek
történetében ismeretlen sikerben is sok tekintetben a magyarországi zsidóság
járt az élen.
A magyarországi zsidóság a 20. század
elejére az országunkban minden más ország zsidóságánál nagyobb gazdasági és
kulturális részesedést ért el.
Az antiszemitizmus.
Az európai
antiszemitizmusokat a zsidóság siker által kiváltott ösztöni irigységet szülte.
Ami végül az európai zsidóság kilenctizedének elpusztításához, és
kitelepüléséhez vezetett.
Ezzel az európai zsidóság korábbi európai
hatalma örökre összetört. Kevesen maradtak, és felnőtt hozzájuk a
környezet.
A második
világháború utáni magyarországi zsidókérdés megértéséhez tarozik, hogy
megértsük, az egyik oldalon a zsidóság létszáma a tört részére zsugorodott,
másik oldalon a lakosság iskolázottság nagyon kiszélesedett.
A tört részére
zsugorodott zsidóság vidéken szinte eltűnt. Korábban szinte ők volt a vidéken
az egyetlen gazdagodó, iskolázott, azaz polgári réteg. Ezért a vidéki
lakosságot is heccelni lehetett a zsidóság ellen. Ugyanakkor a vidéki nép még a
feudális urak és úri középosztály befolyása alatt állt. Ez a két réteg mára
eltűnt, vele az úrtisztelet is. Ezzel a megmaradt zsidóság iskolázottsági
fölénye csökkent, a közelbe nőtt fel a magyar társadalom.
Az antiszemitizmus ellen, a második
világháború óta, a legnagyobb biztosítékot az európai környezet megváltozása jelenti.
Akkor a nácikkal való szövetkezés, vele az antiszemitizmus, előnyt jelentett a
revizionista törekvések szempontjából. Ez a jelenkori Európájában ez óriási
hátránnyá változott át. Az
antiszemitizmus olyan hátrány a nyugatosodás folyamatával szemben, amit még a
közép-jobb pártok sem engedhetnek meg maguknak.
Minden kűl- és
belpolitikai tényező biztosítékot jelent arra, hogy nem kell félni attól, hogy
a ténylegesen meglévő, néhány százalékos antiszemitizmus ne legyen jelentős
súlyú politikai erő.
A bolsevik megszállás.
A nyugati
társadalmakéhoz közel arányos polgárságunk soha nem volt. Ez is a második világháborút követő bolsevik rendszer
megjelenéséig alig tizedére zsugorodott. A háború után a maradék polgárságot az
ötödére csökkent zsidóság jelentette. Ezek többsége a diktatúra viszonyai
között nem is lehetett polgár, ezért a polgárpusztító diktatúrát kiszolgáló
értelmiségi elitté vált.
A polgárüldöző
bolsevik rendszer összeomlása után a magyar zsidóság gyorsan visszaváltott, és
a liberalizmus élcsapatává vált.
A rendszerváltás utáni első húsz évben a
kapcsolati tőkével rendelkező zsidóság a választási eredményektől függetlenül,
uralta mind a politikát, mind a gazdaságot. Hiába győzött az első
választáson a népi-nemzeti közép-jobb, vagy a másodikon a baloldal, mindkettő
politikáját a zsidó értelmiség uralta. A lényegen az sem változtatott, hogy a
harmadik választást az akkor már közép-jobb Fidesz nyerte. Utánuk két ciklust
ismét a szoclib koalíció uralta, amiben továbbra is a társadalmi
támogatottságánál sokkal nagyobb szerepet játszott a liberális zsidó polgárság.
Húsz év kellett ahhoz olyan választási
eredmény szülessen, amire a demokráciák történetében még nem volt példa. A 217
választási körzet 99 százalékban a közép-jobb Fidesz jelöltje nyert.
A bolsevik diktatúra érdemei.
A bolsevik
diktatúra évtizedeinek két történelmi érdeme volt.
- Széles munkás-paraszt gyökerű
értelmiséget nevelt fel. Már a két háború alatt az értelmiség folyamatosan
erősödött a paraszti társadalom anyagi és társadalmi elitjéből szelektált
értelmiséggel. Ezek nagy többsége azonban nem a polgárságot, hanem az úri
középosztályt gyarapította. Még a dzsentrik utódainál is konzervatívabb lettek.
- A falvak paraszt lakosságának a
kétharmadát városlakó munkássá tette. A második világháború után a földből
megélni akaró vidéki munkaerő többszöröse volt annak, amennyire akár a modern
nagyüzemnek, akár a korszerű farmergazdaságnak szüksége volt. Nagyon tévedtünk
mi parasztpártiak is azzal, hogy nem ismertük fel, a falusi lakosság foglalkoztatását a mezőgazdaságon belül akartuk
megvalósítani. Ezt azonban akkor lehetett elérni, ha a falusi lakosság
négyötödének a mezőgazdaságon kívül biztosítanak munkát. Ráadásul ezeknek
mintegy felét ennek során a városokba kellett vinni, a másik felét pedig bejáró
munkavállalkozóvá kellett tenni. Ezt a feladatot, ugyan erőltetett tempóban, de
megoldotta az erőltetett iparosítás.
Azt, hogy milyen jelentős pozitív hatása is
volt az erőltetett iparosításnak, bebizonyosodott a privatizáció során, amikor
néhány év alatt mintegy másfél millió vidéken élő dolgozó vesztette el a
munkát. Kiderült, hogy a vidéki
munkanélküliség sokkal több kárt okozott, mint az erőltetett iparosítás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése