Kopátsy
Sándor EH 2013-06-13
A KISCSALÁDOS FEUDÁLIS TÁRSADALOM, ÉS a
CSALÁDTERVEZÉS KÍNÁBAN
Az emberi faj
történetének egyik legnagyobb csodája az, ami Kínában történik. A csoda kulcsa a népszaporulat erőszakos lefékezése.
A keresztény Európa azonban ezen botránkozik. A botránkozása farizeus és
ostoba. Elég volna, ha ismerné saját felemelkedésének köszönhető módszert.
Európa akkor lett magas-kultúra, amikor az
agrártechnikai forradalom megteremtette ennek a gazdasági alapját. Tegyük
hozzá, hogy ez volt az első magas-kultúra, amelyik nem önözéssel termete a
gabonát, és egyúttal jelentős állattenyésztést is folytatott. Az eltartó
képessége kisebb volt, mint az öntözéses földművelésé, de sokkal nagyobb, mint
a pásztorkodásé. És ezzel jelent meg az a termelési forma, ami mára a
leghatékonyabbá vált.
A hármas
vetésforgó, amit a télállóvá szelektált búza és árpa, és újként a zab és a rozs
termelése, a talajforgató eke, a patkolt ló, az iga és a hám használata,
termelékenységi ugrást eredményezett a térségen jellemző nagyon kis
hatékonyságú, kettes vetésforgós gabonatermeléssel, és a pásztorkodással
szemben. Az eredi és pusztai pásztorkodásnál lényegesen hatékonyabb földművelés
következtében jelentősen megnőtt a térség lakosság eltartó képessége, javultak
az életviszonyok, és felgyorsult a népszaporulat. Rövid kétszáz év alatt kétszeresre nőtt az Alpoktól a lakosság, és megjelent
a túlnépesedési nyomás.
A túlnépesedésre
reagált az Alpoktól északra lévő térség társadalma. A megoldás ösztönös volt, hiszen nyomát sem találjuk a kiscsaládos
társadalom szerepe felismerésének, mégis zseniális megoldást hozott. A
világtörténelemben először sikerült megoldást találni a túlnépesedés hatékony
fékezésre.
Európa nyugati
felén sikerült kitalálni az olyan feudális rendszert, ami jelentős mértékben
lelassította a túlnépesedést. Éppen egy Amerikába kivándorolt magyar történész
hívta fel a figyelmet arra, hogy Európa
kulturális megosztottsága a kiscsaládos jobbágyrendszeren alapult. Az
ezredfordulóra két markánsan eltérő kultúra alakult ki, nyugton a
kiscsaládos, keleten és a Balkánon a nagycsaládos kultúra. Ennek első jele az
európai kereszténység kettészakadása volt. A különbség máig inkább erősödött,
mintsem gyöngült. Ma az egy főre jutó nemzeti jövedelem jó háromszorosa a
kelet-európainak.
A kiscsaládos
társdalom jelentőégéről mát tucatnyi alkalommal írtam. Ezt a különbséget a
második világháború után is jól érezhettük magunkon, amikor a nagycsaládos
orosz kultúra parancsai szerint kellett éltünk.
A világ minden kultúrája a nagycsaládra
épült. Vagyis több generációs, esetleg több tucat tagú családban éltek,
ahol a legöregebb személy volt a családfő, mai szóval az egyetlen jogi személy.
Az öreg, már alig munkaképes családfő volt a korlátlan parancsnok, mindenben
döntő. Akik az értéket, jövedelmet termeték jogtalanok voltak.
Közel hatvan éve
nem találok a nyomára annak, hogy kinek volt az ötlete a kiscsalád. A tudatos
bevezetésének jelét sem találtam, a nyugat-európai feudális rendszerben mégis
gyorsan és egységesen megvalósították.
Ebben érvényesült
a legjobban a földesurak érdeke, mert az állandó jobbágytelkeken mindig csak
annyian éltek, általában ketten, némi gyermeksegítséggel, képesek volt a telkük
megművelésére. Minden jobbágytelek egyetlen munkaképes házaspárt, és annak a
gyermekeit tartotta el. Ebből fakadóan a jobbágyszülők csak arra számíthattak,
hogy egy, a legidősebb, munkaképes fiú lehetett jobbágy, és egy a lányok közül
jobbágy feleség. A többi gyerekre nem várt családalapítási esély arra, hogy
jobbágy lehet.
Amíg a
nagycsaládos társadalmakban a földeket a családlétszám alapján időről időre
újra osztották, a kiscsaládos
jobbágyrendszer eleve csak két gyermek jövőjét biztosította. Még nem
találkoztam olyan társadalomtudósra, aki felmérte volna, hogyan hatott a
családtagok közti viszonyra, hogy csak a legnagyobb fiú, és a lányok közül egy
számíthatott arra, hogy jobbágyként élhet.
A rendszer
működését a földesurak azzal biztosították, hogy a jobbágygyerekek csak az
engedélyükkel köthettek házasságot, amit csak akkor engedélyezett, amikor ehhez
jobbágytelket is adhatott. Vagyis csak annyi gyermekvállaló család lehetett, amennyi
jobbágytelek volt. A földesúr számra az jelentette a maximális jövedelmet, ha
nincs kisebb jobbágytelek, mint amennyit egy házaspár képes megművelni, ezért a
jobb ágytelkek nagysága évszázadokig alig, és csak lassan nem változott.
A földesúr
érdekének védelmét az ugyancsak földesúri egyház is támogatta azzal, hogy csak
az egyházi házasságból született lehetett tagja az egyháznak, a nem ilyen
házasságból született gyereket nem keresztelték meg, nem temették el.
Nagy kár, hogy a
katolikus egyház illetékesei nem ismerik a középkori Nyugat-Európában játszott
családtervezési szerepüket. Ha ismernék, nem lennének olyan kényesen vigyázók
arra, hogy a családtervezés ne a szülők, hanem a gondviselő isten akaratán
múljanak. A középkorban tudomásul vették, sőt keményen betartatták, hogy a
házasság engedélyezése nem a párok, nem is a szülők, hanem a földesúr joga.
A kiscsaládos jobbágyrendszer lényege, hogy
csak annyi gyermekvállaló család jöhetett létre, ahány jobbágytelek volt.
Mivel többen
születtek annál, ahány házasság köthető volt, a felesleggel nem tudott mit
kezdeni a táradalom. Ennek a népességnyomásnak a levezetésére találták ki a
keresztes hadjáratokat. Ennek ugyan a tényleges célját soha nem vallották be,
de egyértelmű volt. Ezt tanúsítja. Hogy abba eleve csak az elsőszülött fiúknál
fiatalabbak, vagyis a reménytelen jövő előtt állók jelentkezhettek. Ezeket
később már kisgyerekkorukban is elvitték olyan hadjártba, amiből gyakorlatilag
nem lehetett hazakerülni. Vagyis, a
keresztes háborúk egyetlen célja a kívánatosnál több fiútól való megszabadulás
volt.
Megjegyzendő,
hogy sok kilátástalan helyzetbe került jobbágy fiút és lényt ilyen céllal
fogadtak be a szerzetesrendek. Ezzel a módszerrel azonban számos kultúrában is
találkozunk.
A kiscsaládos jobbágyrendszer azzal jelezte
a túlnépesedést, hogy a házasság egyre jobban kitolódott. Ma már feltárt,
hogy a középkorban a házasságkötők, főleg a férfiak, 26-28 évesek voltak. A nők
többsége is közel tíz évvel a nemi érettségen, a gyermekvállalási koron túl
volt. Ez azt jelentette, hogy a nők
legtermékenyebb korukban nem szülhettek, szemben a nagycsaládos társadalmakban
jellemzőre, ahol erre a korra már 3-4 gyermekük volt.
Érthetetlen,
hogy ez a nagyarányú gyermekvállalási
különbség máig nem tűnt fel a történészeknek. Sokszor leírtam, senki nem
cáfolta, de senki sem vette tudomásul.
Lényegében ugyanazt a Nyugat-Európában sok
évszázadon keresztül alkalmazott gyermekvállalási korlátozást vezette be a
80-es években Kína. A Nyugat azonban háborog. Pedig a kínai módszer azzal lett
sokkal humánusabb, hogy rendelkezésre áll már a fogamzásgátlás, a fogamzás veszélye nélküli szexuális élet
biztosított.
Ehhez magyarként
azt teszem hozzá, hogy a magyar parasztság, főleg a reformátusok, a
túlnépesedés elleni módszerként az egykével alkalmazták. A népi írók lényegében ez ellen az önként alkalmazott
népességszabályozás elleni tiltakozás hatására szerveződtek.
A katolikus
egyház pedig még ma is hisztérikusan tiltakozik a családtervezés minden formája
ellen. A vatikáni illetékesek képtelenek megérteni, hogy korunkban is legnagyobb probléma a túlnépesedés, ez ellen pedig
egyetlen humánus védekezési mód a gyermekvállalás korlátozása.
Szerencsére, a
túlnépesedést a Nyugat protestáns, és a távol-keleti fejlett konfuciánus
társadalmaiban megoldotta a fogamzásgátlás, a magasabb életszínvonal és
iskolázottság. Az emberisé négyötödében azonban fennmaradt az elviselhetetlen túlnépesedési
nyomás. A 80-as években a még nagyon szegény Kínában, ahol az emberiség ötöde
él, felismerték, hogy a népesség növekedés megállítása nélkül nincs gyors
fejlődés, be kell vezetni a gyermekvállalás erőszakos korlátozását.
A kínai
gyermekvállalási korlátozása a világtörténelemben először korszerű, nem
kegyetlen, hiszen nem korlátozza a szexuális élet szabadságát. Példamutató
abban a tekintetben, hogy megmutatja a világ lakosságának, hogy a perifériák és
fél-perifériák szintjén lévő társadalmakra is megoldható a népesség gyors
növekedésének megállítása. Ráadásul megoldja a fejlet világban is általánosan jellemző
kontraszelekciót. Ugyanis, jelenleg
minden társadalomban ott születik az átlagosnál több gyermek, ahol a szülők
társadalmi helyzete a felnevelésre kedvezőtlen, és ott kevés, ahol kedvező.
Ez a deformáció
ugyan a fejlett, gazdag társadalmakban elviselhető, hiszen ennek ellenére is
sokkal gyorsabb a fejlődés, mint valaha. De ez sem elegendő ok arra, hogy a
társadalom tétlenül nézze a munkaerő újratermelésének hatékonyságát súlyosan
korlátozó demográfiai tényt. Elkerülhetetlen, hogy minden társadalom olyan
gyermekvállalási támogatási rendszert működtessen, amiben nem a gyerekek
számát, hanem a felnevelésük hatékonyságát jutalmazzák. Mind a családi
pótlékot, mind az öregkori gondoskodást a gyermeknevelés hatékonyságához kell
igazítani.
A demográfia
farizeus kezelésére az is jellemző, hogy félremagyarázzuk a csúcsragadozókra
jellemző populációs kontrolt. Az általános tény, hogy a csúcsragadozók maguk szabályozzák a szaporulatukat.
Csúcsragadozók
azok az emlősök és madarak, amelyek húsevők és nincs méltó ellenfelük, vagyis a
világukban ők az erősebbek. Ilyenek a nagy ragadozók, mind az emlősök, mind a
madarak. Ezek mindegyike a saját fajuk természetes túlszaporulatát pusztítják,
megölik. Ennek valóságos okát ugyan a ragadozó madaraknál bevallják, az
emlősöknél ostoba indokkal magyarázzák.
Az önpusztítás az emberi fajnál is csak
akkor vált jellemzővé, amikor csúcsragadozó lett. Az ember akkor lett
csúcsragadozó, amikor a gyűjtögetésről átállt a termelésre, és korszerű
fegyverei lettek. Ettől kezdve, az ember
olyan társadalmakba szerveződött, amelyek fő feladata a létszámának
szabályozása.
Bármennyire
vitathatatlan, minden osztálytársalomra jellemző volt az emberpusztítás. Közvetve, nyomorral, közvetlenül fegyverrel
az ember volt az emberek fő halálokozója.
Amikor, és ahol
a túlnépesedés spontán megszűnt, az osztálytársadalom megszűnt, eltűnt a
szegénységet fokozó jövedelemelosztás, sőt általánossá vált a szegénység társadalmi
csökkentése, az erőszakos emberpusztító háborúk pedig elmaradtak.
A túlnépesedés a
világ szerencsés egyötödében megszűnt, de kontraszelekció marat. Egy másik
ötödében, Kínában erőszakkal megszüntették. A többséget jelentő háromötödben azonban
általánossá vált az elviselhetőn él tízszeres népszaporulat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése