Kopátsy
Sándor EH 2013-11-20
A kiegyezéstől a jelenkorig
II.
A két háború között
A felelőtlenül
elindított világháború elveszése jelenetős mértékben a magyar kormány és
törvényhozás bűne. Ez ugyan nem azt jelenti, hogy nem is lett volna
világháború, ha mi elzárkózunk, örülök, hogy az ország vélt érdekét fenyegető
trónörököst meggyilkolták. A magyar arisztokrácia és az úri középosztály
számára az agg Ferenc Józsefnél nem lehetett jobb király. A fiai azonban a
fél-feudális magyar úri világnak túl modernek, meggondolatlan reformerek
voltak. A magyar történészek azonban erről is mélyen hallgatnak.
Azon azonban
elmélkedni sem érdemes, mi lehetett volna, ha Rudolf nem lesz öngyilkos, Ferenc
Ferdinándot pedig nem ölik meg. Ellenben szükség volna olyan tudományos
felmérésre, ami helyére tenné a Monarchiában való tagságunkat. Ezt egyelőre
elintézik azzal, hogy nem foltunk tejesen függetlenek. Ez azonban csak akkor
volna jogos, ha bizonyított volna, hogy a nagyobb függetlenség jobban szolgálta
a magyar társadalom érekét, fejlődését, mint a függés. Ez aligha igaz. Van
olyan függés, ami hasznosabb lehet, mint a függetlenség.
Ennek ellene
szólnak a történelmi tények.
Sokkal gyakoribb
eset, amikor ennek ellentmondanak a tények. Különösen Európában.
Európa két és
félezer éves történetben mindig a kisebb államok voltak a leggazdagabbak. Az
ugyan előfordult, hogy egy-egy birodalmi főváros, más térség kizsákmányolásából
csilloghatott, de a nép többsége még ezekben is szegényebb volt, mint a városállamokban.
Ha végiggondolnánk, hogy mikor, hol élhettünk volna a legszívesebben nagy rang
nélkül, minden bizonnyal a városállamokra esik a választásunk. Ma is azok a
leggazdagabbak még akkor is, ha nem adóparadicsomok, vagy szerencsejátékból
élnek.
Elég volna
megnézni, hogy hol a leggazdagabb, és a legszabadabb az élet, a kicsik vezetnék
a sort. Európában a leggazdagabb állam Luxemburg, és ha ennél egy kicsivel
nagyobbakat nézzük, akkor is kiderül, hogy a hat leggazdagabb állam lakossága
tíz millió alatt van. A Távol-Keleten is hasonló a helyzet. A leggazdagabb a
két városállam, Szingapúr és Hong-Kong. Az államok között ma már Tajvan
megelőzi Japánt, és Japán négyszer gazdagabb, mint Kína.
A közelmúltban
azt kerestem, mikor, kinek az idejében közeledtünk a legjobban a fejlett
Nyugathoz, három időt találtam a legjobbnak.
Szent Istvánt, aki a népét kénytelen
volt a német lovagok erejére támaszkodva, nyugtosítani. Nem volt szinte semmi
belső társadalmi támasza.
Bethlen Gábor, akinek a szultán fegyveres
erejére kellett támaszkodni, hogy Erdély fejelme lehessen. Erdélyt akkor
emelhette történelme csúcsára, amikor a szultán és a császár hatalma között
kellett tartani a kényes egyensúlyt.
Kádár János, akinek hatalmát a szovjet
tanok biztosították a lakosság óriási többségével szemben. Csak ezzel lehetett
elkerülni, hogy az ország megőrizhesse azokat a társadalmi változásokat, aminek
köszönhetjük, hogy megértünk az önállóságra.
Vagyis
történelmünk három legnagyobb sikerét akkor értük el, amikor nem lehettünk
szuverének.
Ehhez azt teszem
hozzá, hogy az utóbbi félszázad legnagyobb kudarca akkor történt, amikor végre
visszanyertük szuverenitásunk.
Az ugyan az én
személyes történelemfelfogásom, hogy első királyunk akkor döntött volna a
legjobban, ha a császár választófejedelem rangját választja. Akkor talán nem
maradunk ezer évre ilyen messze Nyugat-Európa mögött. Abban hiszek, hogy az állami függetlenség sem öncél, az is
csak akkor a legjobb megoldás, ha nem lehetünk egy nálunk fejlettebb néppel
közös uralom alatt.
Csak ennek az
elvnek alapján lehet vizsgálni a Habsburg Monarchiában vállalt szerepünket.
Ausztria ugyan soha nem állt annyival előttünk,
mint jelenleg, de az osztrákok viselkedési kultúrája mindig előttünk járt.
Tárgyilagosan nem lehet tagadni, hogy jó hatással volt ránk. Tehát a közös
uralkodóval inkább jól, mint rosszul jártunk.
Ezt legjobban
akkor éreztem, amikor tizenéves koromban Marczali Henrik könyvében a
jozefinizmusról, annak magyarországi kudarcát olvashattam. Rádöbbentem, hogy
mennyi előnyünk származott volna abból, ha a császár akarata érvényesül.
Sajnos, a
császárok többsége nem annyira osztrák volt, mint egy jelentős, de nagyon
heterogén birodalom ura. Ennek ellenére az osztrák befolyást mindig
egyenlegében pozitívnak tartottam.
Már sokszor
leírtam, hogy a trianoninál jobb megoldás lett volna, ha 1849-ben megvalósul az
Olmützi Alkotmány. Szerencsétlenségünkre, a császár hamar arra jött rá, hogy a
személyes hatalma érdekét jobban szolgálja a fél-feudális magyar társadalom,
mint annak az osztrákhoz, és a csehhez hasonló szintre emelt modernizációja.
Ennek lett aztán a következménye az olmützinél szigorúbb trianoni megcsonkítás,
és a két háború közti operett Magyarország.
Az első
világháború elvesztése után történtek, a polgári köztársaság, a bolsevik
diktatúra és az úri középosztály fél-fasiszta társadalma.
A polgári köztársaság esetében fel sem
vetik a történészek, előnyös volt-e a trónfosztás, a Monarchiából való kiválás.
Pedig érdemes ezen is elgondolkodni.
Azt senki sem
mérte fel, hogy a Magyarország és Csehország nélküli Monarchia léte
értelmetlen. Arra, mint Oroszország és Németország közti közép-hatalomra csak
addig volt szükség, amíg elég erőt jelentett ahhoz, hogy számítson, melyik
oldalra áll. Márpedig, ha a Monarchia nem lehet középhatalom, akkor a
történelmi Magyarország fennmaradása értelmetlenné válik.
Ezt Károlyi és
kormánya nem mérte fel. Ha felmérte volna, akkor sem maradt realitása, hiszen
Csehország már önállósult, és a magyar közvélemény nacionalizmusa elsődlegesnek
tekintette az állami önállóságot. Annál is inkább, mert arról fogalma sem volt,
hogy az önállóság egyúttal felosztást jelent. Csak olyan politika számíthatott
a közvélemény jelentős hányadának a támogatására, aminek elsődleges célja az
állami önállóság volt. Ezt tehát nemcsak a közép-jobb polgári, hanem a
szélsőbal bolsevik, és a fél-fasiszta közép-jobb kénytelen volt elfogadni.
Trianon után nyolcvan
évvel még mindig az olyan közép-jobb politika áll a legközelebb a győzelemhez,
amelyik az állam szuverenitását tartja mindent megelőzőnek. Ezzel szemben más
politikai irányzatnak nincs győzelmi esélye. Ezért bukott el mind a polgári
köztársaság, mind a proletárdiktatúra. Egyiknek sem volt kellő társadalmi
támogatottsága. Ezt nemcsak a történészek, de a jelen szoclib pártjai sem
veszik tudomásul.
A háborúveszés
után természetes volt, hogy az arisztokráciát, és az úri középosztályt követi a
társadalom.
A történészek
sem hangsúlyozzák annak jelenkori jelentőségét, hogy mi ezer éve lényegében
nemesi társadalom voltunk és politikai reflexeinkben azok is maradtunk.
A háborút
megelőző mintegy negyven évben ugyan nagyon erősödött a polgárság, de ereje még
csak a kultúra és a gazdasági felső szintjén győzött. A háborúvesztés a Trianon
traumájában azonban gyengének bizonyult. Ezt ismerte fel a Trianonnal legtöbbet
vesztett arisztokrácia és az úri középosztály. Ezek képviselői gyülekeztek
össze Szegeden, a proletárdiktatúra idején, és győzött a befolyásuk.
Politikai
tapasztalata csak ezeknek volt.
Hamar felismerték, hogy két jelszó
kell a győzelmükhöz.
- Mindent megelőz a teljes revízió. Amíg
azt nem érjük el, nincs helye a társadalmi reformoknak.
- A háborúvesztés és minden bajnak az oka a
zsidóság.
Mindkét cél
katasztrófához vezetett annak ellenére, hogy eredményes volt a magyar
közvélemény többségének megnyerésére. Ezért tekintem a két háború közt
politikai szerepvállalókat nemzetüknek katasztrofális károkat okozó politikai
karrieristának.
Revizionizmus
Az, hogy a
Kárpát Medence egészét birtokló történelmi Magyarország szétesett, darabjaira
hullott szét, elsősorban a magyar uralkodó réteg bűne. Ugyan ezer éven
keresztül nem voltunk képesek a Kárpát Medence egészét benépesíteni, ennek
ellenére az egész térségre igényt tartottunk. Lényegében minden jelentős etnikumtól megtagadtuk az egyenrangú
állampolgárság jogát.
Természetes és
jogos igény volt, hogy a horvátoknak saját államuk legyen, hogy az erdélyi
románok Romániához, a felvidéki szlovákok Csehországhoz, a ruténok Ukrajnához
tartozónak érezzék maguk. Ez az elvágyódás megvalósult az első világháború
elvesztése után. Velük együtt elvesztettük az egyik legértékesebb etnikumukat,
a szászokat teljesen, a zsidóságnak felét is. Velük együtt elveszett a magyar etnikum
negyede is.
Trianon ugyan nem igazságosan, számunkra
hátrányosan, de felszámolta a Magyar Királyság sokkal nagyobb
igazságtalanságát. A Trianoni csonkítást máig nem tettük helyre. Nem
ismerjük el, hogy a Trianon előtti helyzetért mi voltunk a felelősek. Az ország
lakosságának nagyobb felét kitevő, nem magyar etnikumokat nem tekintettük
egyenrangú állampolgároknak, de még egyenrangú lakosoknak sem. Még addig sem
jutottunk el, hogy bevallanánk, az ország etnikai összetétele nem pontosan az
volt, amit mi publikálunk. A nagyrészt analfabéta lakosság etikumi
hovatartozását magyar hivatalnokok rögzítették, a zsidót és a cigányt nem
tekintettük etnikumnak, hanem a nyelve szerint, magyarnak.
Az elcsatolt
területek négyötödében kisebbségben volt a magyar etnikumú lakosság. A határ
közeli magyar többségű területek elcsatolása alapvetően igazságtalan volt. A
háborút kezdő, és vesztő azonban nem számíthat igazságos rendezésre. Ezen túl a
székelyek jelentettek jelents elcsatolt magyar térséget, de ezt csak más etnikumok
rovására lehetett volna Magyarországnál hagyni.
Az elcsatolt
területek négyötöde szegényebb volt, mint a megmaradt ország. Ehhez azt is
hozzá kell tenni, hogy az átlagnál, gazdagabbak a szászok és a svábok térségei
voltak, amik nálunk is elvesztek volna, a kitelepítések során. Szinte nyomon
sem követjük a Kárpát Medence olyan területeinek a sorsát, amelyek Trianon
előtt fejlettek és gazdagtok voltak. Ezek többsége mára viszonylag
elszegényedett. De ez már a Trianon utáni történet,
Máig nem akadt
történész, aki ki merte volna mondani, hogy mi, a megmaradt ország lakossága
nemcsak lényegesen szegényebbek lettünk volna, ha megmarad a történelmi ország
területe. Az elcsatolt területek lakosságeltartó képessége, eltekintve a
Bácskától, a Bánáttól és a Kis Alföld északi fele volt. Ebből gazdagon csak a
Kis Alföld marat meg. Az elveszett bányakincsek között alig van olyan, ami a
jelenkorban is érték. A legbőbb értéket már száz éve is, az ott lakók értéke
jelentette. A szászok, a svábok nélkül az ő térségük is viszonylag értéktelenné
vált.
Még azt sem
merte leírni senki, hol, hogyan alakult az elszakított terülten a magyarság
sorsa.
- Az Ausztriához
került kevesek ma háromszor jobban élnek, mintha velünk maradtak volna. Sopront
dicsérjük, mivel a lakosság többsége ragaszkodott az országához. Azt azonban
nem valljuk be, hogy háromszor gazdagabbak lettek volna, ha Ausztriában
maradnak.
- A
Csehszlovákiához csatolt magyarság a két háború között jobban, sokkal több
polgári szabadsággal élt ott, mint a magyarországiak.
- Az Ukrajnához,
Romániához, Jugoszláviához csatolt magyarok azonban vesztettek.
Ebből következik
a kimondhatatlan igazság: Jobb egy
gazdag demokráciában kisebbségnek lenni, még akkor is, ha elkerülhetetlen a
beolvadás, mint egy szegény és kevésjogú országban államalkotónak.
A vegyes etnikumú és kultúrájú országok
felbomlásának polgárháborús körülményei arra figyelmeztetnek, mi lett volna a
történelmi Magyarország sorsa, ha nincs Trianon.
Történészeink
egyik mulasztása, hogy még ma is siratjuk a Trianon előtti Magyarországot, de nem mutatunk rá arra, mi lett volna a
sorsunk, ha nincs Trianon.
Nemcsak a
szélsőjobb Gömbös, de a nagyon művelt arisztokraták, köztük gróf Telei Pál,
gróf Bethlen István, gróf Klébelsberg Kunó, megszállott antiszemiták voltak. Jellemző
módon az egyik első törvényükben a magyar zsidóság létszámát korlátozták a
felsőoktatásban.
Hisztérikusan
hirdették azt a primitív ostobaságot, hogy a háborút nem az urak és a nép,
hanem a zsidóság miatt vesztettük el. Annyi eszük sem volt, hogy a háborút az
első évében elveszettük volna, ha nem áll a hadseregünk mögött a zsidóság által
felépített és üzemeltetett ipar. Nem a háború végére fogyott volna el a front
élelmezése, ruházása, hadianyaggal való ellátása, hanem kezdetben sem lett
volna felszerelt hadseregünk. Már az első világháborúban beigazolódott, hogy a
hadsereg ereje bizonyos idő után már szinte csak a mögötte álló gazdasági erőn
múlik.
A történészeknek
kellene kimondani, hogy a háborút az úri Magyarország nacionalizmusa kezdte el,
és a front mögött álló gazdaság gyengesége okán vesztettük el. Ez nemcsak ránk,
hanem a sokkal jobban felszerelt német hadsereg esetében is igaz.
A
trianoninál nagyobb veszteség.
A háború végén, Szegeden összegyűlt
konzervatív arisztokraták és a nacionalista úri középosztály élcsapatát jelentő
katonatisztek legnagyobb bűne azonban az antiszemitizmusuk volt.
A teljes revízió
ugyan kártékony agyrém volt, de nem évszázadokra kiható nemzeti tragédia. Az
antiszemitizmusuk azonban a magyar társadalom fejlődését évszázadokra kiható
fejlődési fékünk lett. Az első világháború előtt egymilliós zsidóságunk volt a
polgárosodás, a társadalmi haladás motorja. Ennek a megcsonkított országban
mára a tizede marad, de azok kötődése, asszimilálódó szándéka, bizalma a
magyarághoz is nagyrészt elolvadt. Trianon után mintegy hatszázezer zsidónk
maradt, vagyis az ország korábbi területének harmadán a zsidóság kétharmada
élt. Ezeknek is közel a fele Budapesten. Nagyon buta, vagy erkölcstelen
politikai karrierista volt az olyan arisztokrata, vagy katonatiszt, aki nem
látta be, hogy a magyar társadalom legértékesebb tizedének legalább fele a
magyar zsidóságból kerül ki. És ennek a zsidóságnak köszönhetjük annak az
eredménynek jelentő részét, amit a kiegyezés óta elértünk.
Azon nem tudok
vitatkozni, hogy a magyar zsidóság nagy többségének mi lett volna a sorsa, ha a
magyar politikai elit, a magyar közvélemény széles többsége nem örömmel adja át
megsemmisítésre a náciknak. Egyáltalán nem lehet azon vitatkozni, hogy a magyar
zsidóság többsége akkor is elveszik, ha ebben nem liheg a nácik mellett a
magyar politikai elit. Még azt sem vitatom, hogy volt realitása az olyan magyar
politikai erőnek a hatalomra kerülni, amelyik zsidóbarát. Mert bizony ez még ma
sem reális, pedig ebben semmiféle külső erő támogatására nem számíthatnak.
A zsidóság
feladata lenne annak feltárása, milyen magatartásuk segíthetett volna az Európa
keleti felét meghódító antiszemitizmus ellen.
Európa történetét aligha lehet úgy
feltárni, ha nem tártuk fele lőtte a fasizmusok, és az antiszemitizmus
létrejöttének okait. Mindkettő mögött
ugyanis ott áll Európa keleti felén a közvélemény többsége. Sőt az
antiszemitizmus nemcsak a bolsevik Szovjetunióból, de a csatlós
Lengyelországból és Romániából is kiűzte a maga értékes zsidóságát. Ennek
ellenére ez volt a magyar társadalom történetének legnagyobb értékvesztesége.
A mintegy 6-6 százalékos zsidó és germán
etnikummal lényegesen közelebb volnánk a nyugat-európai szinthez, mint nélküle.
Nemcsak ma, de akár száz év múlva is.
Nincs sok
értelme a történelmünk tanításának, ha elhallgatjuk, hogy mit vesztettünk
azzal, hogy a nálunk értékesebb két etnikumuk nélkül kell járnunk a társadalmi
fejlődés útját.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése