Kopátsy
Sándor EH 2013-11-21
A kiegyezéstől a jelenkorig
II.
A második világháború után
A második
világháborúba lépésünk még sokkal nagyobb bűn volt, mint az első. Az előző
fejezetben nem említettem, hogy a két háború közti politikai rendszer egyik
betegsége volt a hisztérikus kommunista ellenesség.
Ez nemcsak
Horthy és az őt körülvevők érdekéből fakadt, hanem a magyar társadalom
közép-jobb politikai beállítottságából is. Ezt mindennél jobban mutatták a
háború utáni, még viszonylag demokratikus választások. Bármennyire egyértelmű
volt, hogy a Jaltai Egyezményben minket a Szovjetunió befolyási övezetébe
tartozónak minősítettek, kezdettől fogva nyilvánvaló volt a szovjet megszállók
berendezkedése, az először általános és titkos választásokon a szavazók nagy
többsége sokkal inkább a Horthy rendszer folytatása, mint az azzal való
következetes felszámolása mellé állt.
Annak ellenére,
hogy a bolsevik rendszer sokkal több lakosnak adott, mint amennyitől elvett, és
üldözött, a nagy többség a terrorját elutasította.
- Sokszor
annyian kaptak földet, mint amennyi kulákot üldöztek, és internáltak, mint a
rendszer ellenségét.
- Sokszor
annyian kaptak végre állást, mint amennyi úrtól azt elvették.
- A földigénylők
földhöz jutottak Mégis csak a padlások felseprését emlegették.
A falusi lakosság nagy többsége mégis a
hatalom ellen szavazott.
Ez jellemezte a
városi lakosság szavazatarányát is.
- Felszámolták a
munkanélküliséget, mindenki munkát kapott. Tized annyi tisztviselő vesztette el
a rangos, jól fizetett állását.
- Megteremtették
a nők számára az önálló keresés lehetőségét.
- A lakosság
jövedelmének felháborító különbségei szinte megszűntek, a közétkeztetés olcsó
és elérhető volt.
A munkások többsége
mégis a terrorról beszélt, ellene szavazott.
Engem is
meglepett, amikor a kedvenc életszínvonal mutatóm, a testmagasság növekedése,
ami mögött elsősorban a jobb táplálkozás áll, gyorsabban nőtt akkor, mint
előtte valaha. A legmegbízhatóbb mutató utólag azt bizonyította, hogy a
lakosság átlagos élelmezése a háborús pusztítások ellenére javult.
Most, közel hetven év távlatából látom,
hogy ezer éves történelmünk során soha nem történt néhány év alatt annyi társadalmi
előrelépés, mint 1945-1956 között. Az ugyan igaz, hogy annyi sérelem sem, de
az egyenleg nagyon pozitív volta ellenére, ez maradt történelmünk legjobban
elutasított évtizede. Én már
belátom, de nemcsak a közvélemény, de még a történészek is, szinte csak a
negatívumokat látják. A pozitív
eredményeket természetesnek, a rendszertől függetlennek tartják, csak a vele
járó hibák alapján mondanak ítéletet.
Meggyőződésem
szerint, száz év múlva tényként vesszük tudomásul, hogy a második világháborút következő évszázad legfontosabb társadalmi
reformjai ebben a tíz évben történtek.
Az 56-os
forradalom első napja mégis egyértelműen azt bizonyította, hogy a lakosság példátlan
többsége ezt a rendszert elutasította.
Az pedig Kádár János
érdeme, hogy ezt a példátlanul elutasított rendszert a lakosság többsége, ha
nem is elfogadta, de tudomásul vette. Még büszke is volt rá, hogy a
világpolitika által ránk kényszerült rendszert minden sorstársunknál jobban
működtettük, hogy a szocialista országokból ide érkezők azt hiszik, hogy itt
már nem is bolsevik rendszer van.
Az is történelmi
érdemünk, hogy mi nyitottuk meg először a vasfüggönyt.
Az 56-os
forradalmunkat sem tettük máig a helyére.
1953.-ban,
Sztálin halála után hamarosan elindult a gazdaság irányításának piacosítása
felé történő reform előkészítése. E reform centruma a Szovjet Belügyminisztériumban
volt. A világgazdaság helyzetéről legjobban tájékozott és legjobb káderek úgy
ismerték fel először, hogy a reformokat valamelyik csatlós országban, abban is
elsősorban a mezőgazdaságban kell kezdeni. Ebből következett, hogy a kísérletet
Magyarországra, azon belül Nagy Imrére bízták.
Mivel a reformra
Rákosi Mátyás és csapata alkalmatlan, háttérbe akarták állítani. Egyértelműen a
lecserélése azért maradt felemás, mert a kemény sztálinizmusnak a kádderei még
erősek voltak Moszkvában is.
Arról is kevés szó esik, hogy a gazdaság
fokozatos piacosításának ellenzői a csatlós országokban maradtak a
legerősebbek. A sztálinizmus reformálásának támogatói csak Lengyelországban
és Magyarországon voltak a kommunista párt vezetésén belül.
Érdekes módon,
ezt Moszkvában Sztálin is tudta. Gyilasz publikálta erről a véleményét.
Gyilasznak már a 40-es évek végén azt mondta, hogy csak két ország,
Lengyelország és Magyarország estében vár nehézségeket, mivel mindkét országban
nagyon erős marad a volt nemesség, (azaz az úri középosztály) társadalmi
befolyása. Gyanúja beigazolódott. Csak ebben a két csatlós országban voltak
lázadások, végig működött pártjaikban a reformer ellenzék.
Kádár azzal, hogy vállalta a szovjet
csapatok behívását. Ezzel azt, hogy az ország lakosságának kilenctizede
hazaárulónak tartsa.
Ide kívánkozik
az időszerű párhuzamállítás, István, a király, Bethlen Gábor a fejedelem, és
Kádár az első-titkár között.
István, a király, amikor a népe a
kereszténység és a feudális viszonyok kiépítése ellen lázadt, vállalta, hogy
német lovagokkal verje meg saját népének seregét. Ezer és sem volt elég, hogy
belássuk, értünk tette.
Bethlen Gábor, a fejedelem a szultán
seregeivel választatta magát fejedelemmé, hogy Erdélyből tündérkertet
építhessen. Máig nem fogadjuk el egyértelműen az érdemeit.
Kádár János, az első-titkár, amikor látta, hogy irrealitásba fut Nagy Imre és
csapatának engedékenysége, vállalta, hogy ő hívta be a forradalmat letipró
szovjet csapatokat, amelyek tőle függetlenül már bevonultak, elérte, hogy mi
lehettük a legvidámabb barakk. A vidám barakk ugyan nem a legkellemesebb, de a
lehetőségek között messze a legkevésbé rossz volt.
E három legnagyobbtól mégsem tanultuk meg,
hogy a nagyon nehéz helyzetekben a legkevésbé rossz is lehet a legjobb
megoldás.
Kádáron a hazaáruló
és a bosszúálló bélyege máig rajta maradt, holott a szovjetcsapatok már jöttek,
és az ő vállalása csupán a tények formai szépítését szolgálta. A bosszú pedig
minden más variáció esetében kegyetlenebb lett volna.
A jelen
politikusai és történészei neki tulajdonítják a megtorlásokat. Pedig nélküle
azok sokkal nagyobbak lettek volna. A párszáz kivégzés, és a párezer
bebörtönzés a bolsevik történelem legenyhébb megtorlása volt. Ha Sztálin nem
hal meg, vagy Rákosit hozzák vissza, mivel más variáció nem kínálkozott, ennek
sokszorosa történik.
A Kádár neve alatt történt megtorlás
azonban azt jelentette, hogy jó tíz év alatt a kivégzett Nagy Imre minden
forradalom előtti álma megvalósulhatott. Nálam talán nincs jobb élő tanúja
annak, hogy október 23. előtt Nagy Imre, és közvetlen csapata, elképzelni sem
tudott többet, mint amennyit Kádár megvalósított. A forradalom előkészítői, és felelősségre vont vezetői csak egy a pártjukon
belüli reformot akartak. Ráadásul, ennél többnek nem is volt semmi világpolitikai
esélye.
A történészek
máig nem vallják be a tényt, hogy 1956-ban
semmi világpolitikai lehetőség nem volt a rendszerváltoztatásra. Ezt a
hidegháború mindkét frontján egyértelművé tették.
A sztálinizmust
felszámolni akaró kommunisták erők előtt fel sem merült más, mint az emberarcú
kommunista rendszer. Ennél többnek nem is volt realitása. Ez bebizonyosodott
1968.-ban Csehszlovákiában, és a század végén Kínában.
Rendszerváltás csak a Szovjetunió
összeomlása után történhetett. Ezt megelőzően az Egyesült Államok is érdeke
volt a hidegháborús feszültség.
Még az sem igaz.
Hogy a hidegháborút az Egyesült Államok nyerte meg. Azt a Szovjetunió vesztette
el. Legfeljebb tény az, hogy 1990-ben már nem is volt rá szükség. A hidegháború
addig volt világpolitikai érdek, amíg az
Egyesült Államok alapvető érdeke volt, hogy a szövetségesei féljenek a
Szovjetunió katonai erejétől.
A fegyverkezési
verseny azonban a Szovjetunió számára akkora terhet jelentett, ami alatt
összeroppant. Ennek veszélyét jóval előbb felismerték a Szovjetunióban, mint a
Nyugaton.
1956 után egészen másként alakulhatott
volna a magyar történelem, ha a magyar forradalom első hete után megáll, és
valami olyan történik, amit Kádár 1968 után megvalósított. Ezt a folyamatot
azonban éppen Csehszlovákiában hiúsították meg azzal, hogy ők is átlépték az
átléphetetlen határt. Ha a csehszlovák párt és kormány megelégszik azzal, amit
Kádár megvalósított, talán Európa előbb indul el a későbbi kínai úton.
A Prágai Tavasz azt bizonyítja, hogy a
realitás határán való megállásnak még a sokkal polgárosultabb cseh
társadalomban sem volt meg a feltétele. Pedig ott fel sem merült az úri
középosztály fél-feudális társadalmának a restaurációja. Nálunk bizony reális
volt az ellenforradalom veszélye. Erről is mélyen hallgatunk.
A magyarországi,
lényegében az orosz kultúrára szabott, és Sztálin által deformált bolsevik
rendszer megreformálására ugyan már Sztálin idejében elindult Jugoszláviában.
Tito személyének köszönhetően, szinte harmadik utas szerepet kapott. Sztálin
halála után pedig azonnal megindult a jugoszláv kommunistákkal való kapcsolat,
és tapasztalatcsere.
Az is
nyilvánvalóvá vált, hogy Mao Kínában hasonló reformokon gondolkodnak.
Mindkét kommunista vezető reformjának
stratégiája nagyon hasonló volt. A politikai diktatúra töretlen marad. A
gazdaságra és a külpolitikára kell a reformokat korlátozni.
A magyar
forradalom, majd a csehszlovák Tavasz Maot arról győzte meg, hogy nem szabad
addig reformokkal kísérletezni, amíg a politikai diktatúra ellenzéke erős. A
kínai Kulturális Forradalomnak az ellenzék gyökeres felszámolása volt a
feladata. Ezt Kínában ma is megértik, ezért nem bírálják a Kulturális
Forradalommal járó borzalmakat, és a kulturális kincsek pusztítását. Tudják,
hogy az elmúlt harminc év csodálatra méltó eredményeinek az is az ára volt, de
megérte. Lehet, ha nincs a Kulturális Forradalom, a reformok megjelenését
követően ők sem tudtak volna megállni. Még így is a tankok bevetésére volt
szükség.
A Nyugat társadalomtudósai
és politikusai tanulhatnának a távol-keletiektől abban, hogy a társadalmi fejlődés legeredményesebb útja
soha nem a leghumánusabb, az optimális megoldást mindig jelentős áldozatok árán
lehet sikerre vinni.
Az elmúlt
százötven év magyar történelmét is azért fejtegetem, mert bizonyítani akarom,
hogy nagyon rossz tanácsadók azok, akik a minimális veszteség melletti utat
javasolják. Nagy bajból, nagy
elmaradottságból csak súlyos áldozatok árán lehet kijutni.
A háborút követő,
a szuverenitásunk visszanyeréséig, 1990.-ig tartó időszakot történelmünk
legsűrűbb fejlődési szakaszának tartom.
Polgárosodás.
Először jött létre olyan társadalmunk,
amelyik struktúrája már korszerű. Ezer évig ettől mindig nagyon messze voltunk.
Történészeink ezt ugyan már a hatvanas években felismerték. Az államalapítás óta nagyon elért
társadalmunk osztályszerkezete a nyugati társadalmakétól. Sokan voltak a
nemesek és kevesen a polgárok. Ráadásul a sok nemes szinte teljesen magyar
etnikumú, a kevés polgár pedig szinte csak idegen etnikumú volt.
Ezen a
deformáción egészen az Oszmán Hódoltságig nem is történt lényeges változás. A Hódoltságban azonban megindult a
parasztpolgárosodás. Az 1847-es népszámlálás adatait olvasva derült ki,
hogy a jobbágyfelszabadulás küszöbén, szinte csak a Hódoltság területén volt
magyar etnikumú polgárság. Erre először Erdei Ferenc hívta fel a figyelmet.
A magyar
liberalizmus csak a klasszikus városi polgárság fogalmát ismerte, figyelmet sem
fordított arra, hogy Nyugat-Európában, elsősorban a skandináv és az alpesi
társadalmakban, is a parasztpolgárság jellemző, vagyis nemcsak olyan polgárság
van, akik városi kerekedők és iparosok voltak.
Amíg a
nyugat-európai parasztpolgárság lényegében az árutermelő parasztgazdaságok
elitje volt, a magyar parasztpolgárok az oszmán uralom alatt megszüntetett
jobbágyokból lettek. Igaz, ezek elitje a nyugati exportra dolgozó
marhakereskedőkből lett.
A magyar
történelem csak közvetve említi a Hódoltság alatt, az élő marhát felvásárló, és
exportáló tőzséreket. Pedig a Hódoltság
idején fellendült élő marha exportja volt az első jelentős gazdasági
kapcsolatunk a Nyugattal. A parasztpolgárok autonóm városainak társadalmi
szerepéről a történészek alig tesznek említést. Pedig a magyar történelemben a büszke parasztpolgárok önkormányzatai
voltak az első autonóm, a lakosság által irányított városok.
Ezeknek a
városoknak, községeknek a múltja villant fel a bolsevik rendszerben is. Ezek
tudtak ekkor is a legjobban a megszállás tényéhez igazodni, és ennek
következtében az átlagosnál nagyobb szabadságot szerezni. Ők alakították ki a
fél-szövetkezetteket, amelyek lényegében az egyéni gazdák gazdasági közösségei
voltak, Ezek térségékben voltak a legjelentősebbek a szabadidős, fóliás
kertészkedő, zöldséggel, gyümölccsel kereskedő törpe vállalkozások.
A polgárosodás felé a lakosság legszélesebb
rétege azonban a szabadidejében indulhatott el.
A háztáji
gazdaság, a saját erővel történő lakásépítés, a maszekolás a vállalkozás óvodái
voltak. Nem ismerek a társadalmak történetében hasonlót, amikor a lakossági jövedelem jelentős hányadát a
szabadidőben termelték meg.
Ezek voltak a
vállalkozási tudatra nevelés óvodái. Ebben tanulhatta meg a lakosság a pénzzel
való gazdálkodást, a szükséges technikai kultúrát.
Sajnos a
rendszerváltást követő gazdasági liberalizmus alatt ezek szinte kipusztultak.
Foglalkoztatás.
Nem kisebb
társadalmi érdeme volt a bolsevik rendszernek a teljes foglalkoztatás. Ezt
ugyan az optimálison mi is túlhajtottuk, de a társadalom számára ezerszer
hasznosabb volt, mint a rendszerváltást követő, ki tudja meddig tartó tartós
munkanélküliség.
A liberális
politikusok és közgazdászok képtelenek megérteni, hogy a megoldatlan
foglalkoztatás a létüket fenyegeti. A két háború közt a munkanélküliség felszámolása
tette a liberalizmus legnagyobb ellenségét népszerűvé. Most is azért szenvedett
a liberalizmus súlyos vereségeket, mert közömbös a gyenge minőségű munkaerő
katasztrofális munkanélküliségével szemben.
A Kádár rendszer
túlélő népszerűségének is a foglalkoztatás az alapja.
A nők egyenrangúsága
A magyar társadalom mindig gyenge volt a
nők egyenrangúsága terén. Ebben is nagy érdemei vannak a bolsevik
rendszernek. A nők foglalkoztatása ez egyetlen hatékony eszköze az egyenjogúság
felé. Ez volt a kollektivizálás egyik nagy érdeme a családi parasztgazdasággal
szemben. Ezt csak az tudja megérteni, aki átélte a falusi társadalmak háború
előtti életét.
A tanulás mindenki előtt megnyílt
A Horthy
rendszernek sokszor és joggal bűnéül hozzák fel a numero clausus törvényt, a
zsidóság korlátozását a felsőképzésben. Ezzel párhuzamosan mindig hangsúlyozom,
hogy a lakosság négyötödét, a munkások és a parasztság gyermekinek kizártságát
nemcsak a felső-, de a középiskolákból is. A zsidóság hat százaléka volt a lakosságnak,
és hat százalékra korlátozták őket a felsőoktatásban. Ezzel szemben a lakosság
négyötödének fiúgyermekei 3-4 százalékban voltak jelen a középfokú és 1
százalékuk a felsőfokú képzésben. Ezek az adatok is sokkal szomorúbak, ha a
papok és pedagógusok nélküli adatokat vetjük össze. A legszomorúbb azonban a
leányok társadalmi összetétele. Egy százalékuk sem érettségizett, és egy
ezrelékük sem lett diplomás.
Ezen még
egyetlen történészt sem hallottam háborogni. Ez ezzel szemben, hangos volt az
ország, amikor a bolsevik rendszer első tíz évében erősen akadályozták az úri
középosztályból származók egyetemre jutását.
A bolsevik
rendszer nemcsak képzést biztosított a nép gyermekinek, hanem ezek lettek a
vidám barakk építőinek az élcsapata is.
Azt is
megtapasztaltam, hogy végső soron még a néhány megmaradt szerzetesrendi
iskolában végzett úri gyerekek is sikeres diplomások lettek. Ezek a kizárásuk
okán elmentek nagyvállatokhoz dolgozni, ahol a párttitkárok és hivatali vezetők
felismerték bennük az értéket, a nyugti nyelv ismeretét, és munkásaikként
támogatták az egyetemi felvételüket. Az egyetemeken is kiválóan szerepeltek,
hiszen jó iskolákból kerültek ki, jó volt a családi hátterük. Az egyetem után
is tartották egymással a kapcsolatot, közös szervezetet alakítottak ki. 2000-ig
tartottam velük a kapcsolatot, állítom, hogy az átlagosnál sokkal többre
vitték.
Esetükben is
bebizonyosodott, hogy az erősek akkor mennek még többet, ha akadályokat is
állítanak eléjük. Erre mondja a közmondás: Teher alatt nő a pálma.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése