Kopátsy
Sándor EG 2013-11-15
AZ EURÓPAI UNIÓT KRITIKÁJA
II.
Mekkora az optimális infláció
Az Európai Unió
vészesen lemarad nemcsak a Távol-Kelet, de a négy tengerentúli puritán ország
mögött. Ezen belül különösen lemaradnak a mediterrán tagországok.
A lemaradásnak
több oka van, de kettő a legfontosabb. Keveset dolgoznak, és alacsony az
inflációjuk. Mindkét hibában a mediterrán országok járnak az élen. Hozzájuk
képest a fejlettebb, puritán országok jól vizsgáznak. De csak hozzájuk képest,
mert ezek is lemaradnak.
Azt most nem
boncolom, hogyan lehetne az európai országokat arra kényszeríteni, hogy többet
dolgozzanak, a foglalkoztatásban zárkózzanak fel a versenytársaikhoz. Most csak
arról írok, hogy a kevésbé fejlett tagországok számára a kívánatosnál sokkal
kisebb az infláció.
Az ugyan nem
vitatható, hogy az elmúlt száz évben az infláció szinte minden országban
nagyobb volt a kívánatosnál, csak azt állítom, hogy most az EU tagországaiban
általában, az átalagnál kevésbé fejlettekben pedig különösen, alacsonyabb az infláció,
mint amekkora kívánatos volna.
Ideje volna
feladni azt az általános felfogást, hogy minél kisebb az infláció, annál jobb.
Az ugyan tény, hogy a történelem során százszor annyiszor a kívánatosnál
nagyobb, mint kisebb volt az infláció. De az is igaz, hogy infláció nélkül szó
sem lehetett volna az elmúlt száz év gyors fejlődéséről. A második világháború
óta, a gyakorlatban nem emlékszem olyan esetre, amikor az infláció nem volt
nagyobb, mint optimális lett volna, de arról is meg vagyok győződve, hogy
infláció nélkül ennyire sem mentünk volna.
Mitől függ az infláció kívánatos mértéke?
Ezért nem szabad közös inflációt, közös
pénzügypolitikát, különösképpen pedig megkövetelni olyan közösségben, ahol
eltérő kultúrájú, különböző fejlettségű, és foglalkoztatottsági szintű országok
alkotják a közösséget. Mivel az Európai Unióra a differenciáltág jellemző,
már a Maastrichti Követelmények eleve elhibázottak voltak. A közös valuta pedig
példátlan ostobaság volt. Ez ilyen közösségben a közös pénzügyi követelmények
eleve rosszak, a közösség egészének a fejlődési tempóját fékezik, és növelik a
fejlettek és a felzárkózni vágyók közötti különbséget.
Ez vált
nyilvánvalóvá a 2010-es pénzügyi vállság óta. A fejlettek fölénye nagyobb, mint
a közösségbe lépésük előtt, a kevésbé fejlettek pedig hozzájuk képest
gyengébbek lettek. Ennek jele, hogy a puritán tagországok viszonylag jól
állnak, de csak az egyre rosszabb teljesítményű tagországokkal szemben, de azok
is lemaradnak az Egyesült Államokhoz, Kanadához, Ausztráliához és Új-Zélandhoz,
és gyászos a növekedésük a Távol-Kelet országai teljesítményéhez képest.
Ezt jól
bizonyítja a tény, hogy az elmúlt tíz évben az EU országokban a fogyasztói árak
emelkedése az Egyesült Államokkal azonos szinten alakult, jelenleg csupán 1
százalékkal emelkedik, annak ellenre, hogy az EU országok három lényegesen
különböző kultúrát, képviselnek, a puritánt, a latin, és a balkánit, az átlagos
fejlettségük legfeljebb fele azénak, a foglalkoztatási szintje is lényegesen
alacsonyabb. Az Egyesült Államokkal azonos inflációt, csak a fejlett puritán
tagországok engedhettek volna meg maguknak. A kevésbé fejlett latin és
közép-európai országokban mintegy kétszer, a balkániakban mintegy háromszor
akkora inflációra lett volna szükség. Körülbelül ekkora inflációs különbségek
voltak jellemzők a tagságuk előtt is.
Sajnos a
brüsszeli vezetésnek minderről fogalma sem volt. Naivul elképzelték, hogy
segélyekkel a kevésbé fejletteket fel fogják zárkóztatni akkor, ha azonos
pénzpolitikát kényszerítenek rájuk. Nem gondoltak arra, hogy a közösség olyan,
mintha a két észak-amerikai állam a latin-amerikaiakkal és Oroszországgal
alkotott volna nemcsak közös gazdaságpolitikát, hanem még közös valutát is. Amit az EU vezetés erőltet, az olyan
ostobaság, amit nem mert volna kitalálni senki, arra csak a naiv ostobaság volt
képes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése