Kopátsy
Sándor EE 2013-11-03
Foglalkoztatási válság
Az elmúlt
harminc évben a Nyugat, ezen belül az Európai Unió, azon belül is a nem puritán
kultúrájú államok, a történelemben példanélküli mértékben lemaradnak a Távol-Kelettel
szemben. Történik ez annak ellenére, hogy a Nyugat is lényegesen gyorsabban fejlődik,
mint a világ összes többi kultúrája.
Ennek az
emberiség sorság lényegesen befolyásoló jelenségnek az okait nem keresi a
társadalomtudomány, mindenek előtt a közgazdaságtan.
Az alábbiakban
csak azzal foglalkozom, ami a két sikeres kultúrában, a nyugati puritánban, és
a távol-keleti konfuciánusban történik. A
két kultúrában jelentkező igen jelentős sebességkülönbségnek a legbőbb oka a
foglalkoztatásuk mértékében keresendő.
Ugyan a puritán
Nyugaton is lényegesen magasabb a foglalkoztatás, mint a Nyugat mediterrán és
kelet-európai társadalmiban, mégis óriási az EU lemaradása a távol-keleti
országokhoz képest.
A lemaradásnak egyik oka, hogy Európa
nyugati felén aránytalanul kevesen, és keveset dolgoznak. Nemcsak a
foglalkoztatási rátákban van lényeges különbség, de az egy foglalkoztatatott
évi ledolgozott óráiban is.
A
foglalkoztatási ráta ugyan sokkal jobb mutató, mint a munkanélküliségi százaléka,
de az sincs összhangban a jelenkorra jellemző képzésnek a munkaképes korba
terjedésével. A foglalkoztatási ráta azt mutatja, hogy a 15-65 éves korúak hány
százaléka dolgozik, vagyis munkavállaló, vállalkozó és kisárutermelő. Nem
dolgozókként veszi figyelembe a 15 évesnél idősebb diákokat, akik a modern társadalom
legfontosabb vagyonigényét növelik. Ez fakad abból, hogy a közgazdaságtan még
mindig a tőkés osztálytársadalom cipőjében jár, amiben elenyésző volt a
munkaképes korban tanulók aránya. Ma, aki 15 éves korában már nem tanul, hanem
dolgozik, ritkán lehet a társadalom számára használható munkaerő.
A munkaképes kor
65 éves felső határa sem általános. A mediterrán országokban a nyugdíjba
vonulás tényleges ideje jóval a 65 év alatt van. Ezzel szemben Japánban a
nyugdíjkorhatár is 68 év, tehát 65 felett van, a tényeges nyugdíjba menők
átlagkora pedig 71.5 év.
Még több
torzulás fakad abból, hogy nagy
különbség van a munkavállalók által tényegesen ledolgozott órákban. Ebben
az EU tagországai 20 százalékos lemaradásban vannak a távol-keletiektől, és 10
százalékos lemaradásban a négy puritán kultúrájú, volt angol gyarmattól. Ha azt
számolnánk ki, hogy az EU mediterrán országaiban egy munkaképes lakosra mennyi
tanulással és munkával töltött óra jut, mielőtt nyugdíjba megy, fele sem jönne
ki, mint a Távol-Keleten. De még annál is lényegesen kevesebbet dolgozunk, mint
a négy tengerentúli angolszász országban. Vagyis Európa, azon belül az EU
tagországok, de még a kontinensünkön legtöbbet dolgozó skandinávok sem dolgoznak
annyit, mint a világgazdasági versenytársaik.
A Nyugat igazi foglalkoztatási válságát
azonban a gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatásnak nagyon alacsony aránya
jelenti. A feni átlagokon belül a munkaerő felső minőségi harmadának a
foglalkoztatása szinte teljes. A középső harmadáé még elviselhető. A munkaerő alsó harmadában azonban
katasztrofális a foglalkoztatás alacsony szintje.
Ez azért jelent
társadalmi katasztrófát, mert a gyermekvállalás fordítottan arányos a szülők
munkaereje értékével. Ez pedig azt jelenti, hogy a jövő munkaerejének újratermelési
kontraszelekciós módon történik.
A jelenkori
társadalmakban a legértékesebb
társadalmi igény, a munkaerő minél jobb minősége. Ezzel szemben ennek
újratermelése kontraszelekcióval termelődik újra.
Az ugyan
általánosan elfogadott tény, hogy a jelenkorban a társadalmak szűk
keresztmetszete már nem a fizikai, hanem a szellemi tőke, vagyis a munkaerő
minősége. Az pedig, hogy milyen munkaerő lesz a következő nemzedékből,
elsősorban attól függ, milyen szülői környezetben nevelik fel. Ezzel az elsődleges társadalmi igénnyel
szemben a gyermekvállalás nagysága fordítottan aránylik a felnevelés
kilátásaival. Ezt ugyan senki sem vitatja,
mégis minden társadalom a gyermekvállalás számát, nem a gyermeknevelés
minőségét támogatja. A gyermekek száma
alapján történő családtámogatás azonban nem a minősségre, hanem a létszámra
ösztönöz, vagyis minél alacsonyabb a szülők anyagi helyzete, annál nagyobb
anyagi érdekük a több gyermekvállalás. A társadalom érdeke a minél
eredményesebb gyermeknevelés, ezzel szemben azokat teszik a minél több gyermek
vállalásában inkább érdekletté, akik gyermeknevelésétől a legkevesebb várható.
Az államnak kell szabályozni a munkaerő árát.
A tőkés
társadalomnak és az államának nem kellett a munkaerő árát szabályozni, mivel
abból több és jobb volt, amennyit és amilyent a technikai fejlődés adott
szintjén a társadalom igényelt. Ezért a tőkésállam nem avatkozott be a
munkaerőpiac spontán működésébe. Aki nem talált munkát, arról nem gondoskodott
az állam, annak elvesztése nem okozott gazdasági kért a társadalom gazdasági
teljesítményében.
A tudományos és
technikai forradalom azonban fordulatot hozott azzal, hogy a munkaerő minőségével szemben kielégíthetetlen igényt támaszt. Ezért a jó munkaerő ára az értéke felett
van. Ennek ellenére nem gond a jó munkaerő számára az elhelyezkedés. Ezzel
szemben a munkaerő alsó harmada nehezen, a tizede pedig az állam által
megállapított minimálbérért egyáltalán nem talál munkát. A jó munkaerő drágán is olcsó, a gyenge minőségű pedig a hatóságilag
megállapított áron drága. Ezért az államnak kell a munkaerőpiacon kialakult
bérek nagyságát módosítani.
Abba az állam ne szóljon bele, hogy a
piacon milyen bérarányok alakulnak ki, de a munkaadó által fizetett bérek
terhét és dotálását úgy alakítsa, hogy a foglalkoztatási ráta a munkaerő minden
képzettségi, minőségi szintjén közel azonos legyen. Ez csak akkor érhető
el, ha az állam a bérjárulék és a foglalkoztatási támogatás nagyságát ennek
érdekében állapítja meg.
Ennek az első
formája, a progresszív jövedelemadó, spontán létrejött. A fejlett világon
szinte minden államban a jövedelemadó progresszív. Súlyos hibát követtünk el,
amikor bevezettük az egységes jövedelemadót. A jelen kormányzat számára fel sem
merült, hogy a spontán kialakult progresszív jövedelemadó a társadalom érdekét
szolgálta. Pedig a társadalom működésének hatékonyságát szolgálta. A
progresszív jövedelem elvonás mérsékli a jövedelmek differenciálódását.
A liberális
közgazdaságtudomány csak azt látja, hogy a jövedelmek differenciáltsága
optimális a társadalom adott kapacitásának hasznosítására, de ezt szem elől
tévesztik, hogy ellene hat a munkaerő minősége javításának.
Az elméleti
bizonyításnál nyomósabb érv a tapasztalat. Az
elmúlt száz évben a jóléti államok, vagyis azok, amelyekben kisebb a jövedelmek
differenciáltsága, lényegesen gyorsabban fejlődtek, mint a liberálisok.
A tartós
munkanélküliségből fakadó társadalmi kár elsősorban nem az, hogy nem vesznek
részt a termelésben, de még az sem, hogy az államnak kell eltartani őket. A
legnagyobb kár abból származik, hogy a tartósan munkanélküliek nagyon alacsony
hatékonysággal, de gyorsan termelik újra a gyenge minőségű munkaerőt, és
rontják a társadalom erkölcsét.
A társadalom jövője elsősorban attól függ,
milyen minősége és erkölcse lesz a következő nemzedéknek.
Ennek érdekében
minden társadalom egyre nagyobb költséggel igyekszik az oktatás mennyiségét növelni,
és minőségét javítani. Ez az állami igyekezet azonban csak a távol-keleti
konfuciánus és a nyugati puritán társadalmakban vált hatékonnyá. Ez a tény
bizonyíja, hogy az iskolai oktatás eredménye elsősorban a családi háttértől, a
szülőknek a nevelésben való anyagi és pénzügyi részvételétől függ. Ez a
tanulási eredményre, az erkölcsére és a viselkedésére van nagy hatással. Az
oktatás eredményessége elsősorban attól függ, hogy a szülők mekkora figyelmet,
mennyi időt, anyag áldozatot fordítanak a gyermekeik minél jobb iskolai
eredményre.
Ezt mindennél
jobban bizonyítja az ENSZ felmérése az iskolai oktatás eredményéről. Ebben a
rangsorban a távol-keleti konfuciánus és a nyugati puritán államok uralják a
mezőnyt. Nincs egyetlen más kultúrájú ország, amelyik e két kultúra közé
beférkőzne. Ez a tény is igazolja Max Weber jó száz éves felismerését, hogy a
társadalom működésének hatékonyságában a protestáns etikájú népek fölénye
érvényesül. Azt akkor még nem vehette észre, hogy a kedvező hozzáállás nemcsak
a Nyugat puritán, hanem a Távol-Kelet konfuciánus népeit is jellemzi.
Az
iskolarendszer hatékonyságában fokozottan igaz azzal, hogy a konfuciánus
erkölcs legalább annyira puritán, mint a nyugati protestáns népeké.
Nem
lehet a bérarányokat a munkaerőpiacra bízni.
Azt már
tizenévesen megtanultam, hogy a 20. században már nem lehet a foglalkoztatás
politikát tejesen a tőkésosztályra bízni. Az általam ösztönösen elutasított
fasizmus annak köszönhette példátlan népszerűségét, hogy az állam felszámolta a
katasztrofális munkanélküliséget, hogy jogot ugyan nem, de munkát adott az
embereknek. Szerencsénkre, ezek a népszerű fasizmusok megbuktak, de nem azért,
mert fasizmusok voltak, hanem azért mert fékevesztett imperialisták lettek.
Ezek a
benyomásaim újra feléledtek a rendszerváltás óta. Ha csak a munkahelyek
sokaságának eszetlen felszámolása volna az elmúl 25 esztendő egyetlen hibája,
akkor sem számíthatnak arra, hogy népszerűek, tartósak lehetnek.
A tőkés
osztálytársadalmak a háború után megtanulták, hogy a kor társdalában is magas foglalkoztatást kell biztosítani. Ebben
nem is annyira a bölcsességük, hanem a háborús károk helyreállításának gondja
segített. Nemcsak a hazai munkaerőt hasznosították, hanem még importáltak is.
Abban ugyan ráfáztak, hogy nem a jó munkaerőt válogatták, hanem az olcsót
keresték.
Máig nyomát sem
látom a német sajtóban annak, hogy a felismerték volna a munkaerő behozataluk
során elkövetett hibát. Pedig, ha valahol, Németországban könnyű volna látni. A
legnagyobb bevándorlást az egyetlen batyuval haza telepített németek
jelentették. Akkor elképzelni sem tudta senki, hogyan lehet ezek számára az
életfeltételeket biztosítani. Ennek ellenére nyoma sem volt beépülésükkel járó
nehézségeknek. A keletről betelepített germán etnikumok ma már szerves részei a
gazdag germán etnikumnak. Néhányszor jobban élnek, mintha otthon maradhattak
volna. Ezzel szemben az olcsó törökök és balkáni etnikumok beépülése ma is
reménytelen.
Ennek ellenére alig van nyoma a
szakirodalomban annak, hogy a megfelelő kultúrájú etnikum betelepítése az
elképzelhető legjobb import. De még kevésbé ismerték fel az érintett
országok, hogy mit vesztettek a két legjobb etnikumok, a zsidók és a germánok
elvesztésével. Ebben a tekintetben a legtöbbet Lengyelország és Magyarország
vesztett. De erről lapítunk, mert az országunk minőségi megcsonkítása a mi
bűnünk.
Arról azonban egyre
hangosabban panaszkodunk, hogy az értelmiségi elitünkből egyre többen külföldre
mennek. Addig azonban még nem jutottunk el, hogy ezt nem lehet megállítani,
ezzel számolni kell.
Azt ugyan egyre
kevesebb politikus és társadalomtudós nem vonja kétségbe, hogy a nemeztek
legnagyobb kincse a munkaerő elitje, és ennek elvesztése elleni védekezést
eladtuk azzal, hogy az EU munkaerőpiaca szabad. Főleg a munkaerő legjava
számára. Ez különösen nagy veszteség a kevésbé fejlett EU országok számára. Még
egyetlen károsult ország sem mutatta ki, hogy mit veszített azzal, hogy a
legjobbak ott hagyták.
Az elmúlt száz
év legnagyobb veszteségéről még nem készítettek mérleget a magyar történészek.
Pedig az ország lakói számára sokkal nagyobb veszteség, mint a Trianon.
Csak becsülni
tudom a veszteség mértékét. Ha megmarad a Trianon utáni magyar zsidóság, ha megmaradnak
a kitelepített svábok, ha megmard az 56-os forradalom után kitelepült százezer
főleg egyetemi fiatal, ma legalább 50 százalékkal magasabb lenne az egy lakosra
jutó jövedelmünk. Nemcsak azoké, akiket elvesztettünk, hanem azoké is, akik ott
maradtak.
A
tartósan munkanélküliek és pályakezdők foglalkoztatása.
Fentebb már
leszögeztem, hogy e két réteg számára csökkenteni kell a munkaadóknak a
foglalkoztatással járó költségét.
Azt ugyan nem
vitatom, hogy a semmittevésnél is jobb a közmunka, de az sem jelenthet
kielégítő megoldást. A pályakezdőket a
vállalkozói szférában kell foglalkoztatni. A munkaadók számára kell olcsóbbá
tenni a foglalkoztatásukat.
Ezt a csökkent
munkaképességűek esetében szinte minden országban, nálunk is alkalmazzák.
Megoldást jelentene, ha a pályakezdőket három évig, az egy évnél hosszabb ideje
munkanélkülieket és a háztartásban élőket, három évig, úgy kell kezelni, mint a
fizikai képességükben korlátozottakat. Ezzel a munkaadó számára olcsóbbá tenni
a munkaerejűket.
Foglalkoztatáspolitikai célnak kell
tekinteni, hogy a csökkentett munkaképességet úgy kell az államnak támogatni,
hogy azok foglalkoztatási arányuk ne legyen sokkal rosszabb, mint az átlag.
A
foglalkoztatáspolitika kulcsa
A munkaadónak a
munkaerő annyit ér, amennyit neki termel. A minőségi munkaerőre szorult
társadalomnak azonban annyit, amennyi a társadalom számára a nettó értéke. Ezért
a foglalkoztatása a munkanélküli segély elmaradását, jobb erkölcsi magatartást,
eredményesebb gyermeknevelés is jelent.
Ezért sokkal
többet, mint amennyit a vállalkozónak.
Ebből
következett, hogy a rendszerváltás előtt nem volt olyan vállalat, ahol a veszteség
nagyobb volt, mint a foglalkoztatásából származó költségvetési nyereség. Ma
sincs olyan munkaalkalom, ami nem javítaná a társadalmi teljesítményt.
Ezt ösztönösen
megoldotta az átlagbér előírása. A vállaltok csak úgy juthattak jó, igényes, az
átlagnál nagyobb bért követelő munkaerőhöz, hogy egyúttal felvettek két
igénytelen, a bérénél is kevesebb jövedelmet termelőt, mert a jó többet hozott
a számára, mint amennyit elvitt a két gyenge munkaerő.
Ez ugyan nem
volt ilyen tudatos, de biztosította a tejes foglalkoztatást, ami hatékonyabb
volt, mint a rendszerváltást követő magas munkanélküliség.
Összefoglaló.
A jelenkori Nyugat-Európa legsúlyosabb
betegsége a gyenge minőségű munkaerő foglalkoztatásának megoldatlansága. Amíg
ezt meg nem oldjuk, nemcsak a Távol-Kelettől, de a négy tengerentúli angolszász
országhoz képest is vészesen lemaradunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése