Kopátsy Sándor PG 2013-11-14
Kína lakosságának fele közelebb került
egymáshoz
Kína egészen a
vasút megjelenéséig a lefejlettebb közlekedési hálózattal rendelkező kultúra
volt. Az egyetlen folyóvölgyes kultúrák lényegében csak a fő folyamukon
hajózhattak, az önöző csatornák lényegében csak az ember, vagy a szamár
termékeit gyűjtötték a házhoz. Kína azonban a folyamokat összekötő, hajózható
hálózatot épített ki. Vagyis a Birodalom szinte egészéről hajózható vízi úton
lehetett a termékeket szállítani. Ennek a gerince volt a Nagy Kínai Csatorna,
ami nélkül létre sem jöhetett volna a Kínai Birodalom, és mintegy 300 millió
lakost ellátó térség vált öntözhetővé, a birodalomba beágyazhatóvá. Ezért ezt
tartom az emberiség legnagyobb jelentőségű építményének. A sokkal jobban
méltatott Nagy Fal jelentősége eltörpül mellette.
Ezért a vasúti,
majd a közúti hálózat kiépítése nem is jelentett akkora fejlődést, mint ott, ahol
a termékeket nem lehetett vízi úthálózaton szállítani.
Kínában a gazdaság
piacosítása azonban olyan intenzitásváltással járt, aminek már nem felt meg a
korábbi vasúthálózat. Az ország területének keleti negyede, ahol a lakosság
négyötöde él, olyan nagy a lakosság sűrűség, miben az autópályák is csak
részben képesek a személy és az áruforgalmi igényt kielégíteni. Szükségessé
vált a nagysebességű vasúti szállítás hálózatát is kiépíteni. Szerencsére, az
ezredfordulóra a technika megoldotta a kétszer, háromszor, négyszer gyorsabb
vasúti szállítást. Ehhez azonban nem elég a régi pályák korszerűsítése, egészen
új nyomvonalakat és alépítményt igényel.
A kínai vezetés
a korszerű vasúti hálózat kiépítése mellett döntött. Ezen belül két hálózati
fok építését kezdték el. A fejlettebb 300-350 kilométeres, a másik 200-250
kilométeres sebességre alkalmas. Az elmúlt 15 évben 10 ezer kilométer
gyorsvasút épült, több mint egész Európában létezik. Ennek legfontosabb vonala
a Pekinget Hong-Konggal összekötő 2.400 kilométeres vonal. Talán ez a
leghosszabb távolság, amire még kedvező a 300 kilométernél is gyorsabb vonat.
Ha figyelembe veszzük a reptér megközelítését, az indulás előtti és utáni
készülődést, az ilyen gyorsvasút már kisebb időigényű utazást jelent. A
sokmilliós városok közti személyforgalom igényének is jobban megfelel.
Az új gyorsvasúton
naponta más most is 2 millió ember utazik. Csak a Peking Hong-Kong vonal közel
száz nagyvárost von be a gyors személyszállításba. Ezt a feladatot nem lehetne
repülőkkel megoldani. Ez azt jelenti, hogy az érintett száz város negyed olyan
távolságra van egymástól, mint korábban volt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése