2013. november 4., hétfő

Az állam szuverenitása

Kopátsy Sándor EH 2013-10-29

Az állam szuverenitása

A magyar történelem alapvető hibája, hogy túlértékeli az

állami önállóság jelentőségét. A történelmi szereplőket szinte

kizárólag annak alapján ítéljük meg, hogy mennyire tartották

mindent megelőző feladatuknak az ország szuverenitását. Azt

senki sem merte felvetni, hogy az állam önállósága csak akkor

előny, ha a saját vezetőink a legalkalmasabbak az ország

vezetésére, másoknál helyesebben látják a sorsunk befolyásoló

körülményeket.

Ennek ellenére nem akadt olyan történelmi személy, olyan

történész, aki felvetette volna a kérdést: Mikor, milyen

politikai hatalom volna alkalmasabb az ország lakossága

érdekének képviseletére?

Ez ugyan végigvonul szinte a történelműnk egészén, de talán

soha nem volt jellemzőbb, mint a két világháború között. Az

úri világ képviselőinek sikerült elhitetni a közvéleménnyel,

hogy nincs olyan belső társadalmi feladat, amit a Trianoni

Szerződés revíziója elé lehetne helyezni. A magyar közvélemény

óriási többsége elhitte, hogy míg nem szerezzük vissza a

háború előtti országunk területeit, addig várjunk türelmesen

a belső társadalmi reformokkal, a hárommillió koldus

foglalkoztatásával, a földreformmal, az általános szavazati

joggal, stb.

A népünk félrevezetése olyan sikeres volt, hogy a kormányzat

zavartalanul folytathatta ostoba kalandjait.

A második világháborút követő szovjet meg szállás évtizedeit,

és a szuverenitásunk visszanyerése utáni időt is, annak

alapján értékeljük, hogy mikor mekkora volt a politikai

önállóságunk. Fel sem merül a kérdés: Mikor történt több a

társadalmi és gazdasági felzárkózásuk érdekében.

Minden társadalomnak az elsődleges célja, hogy a tagjai minél

jobban, és tovább éljenek. Nem az, hogy a vezetőinek minél

nagyobb legyen a politikai mozgásszabadsága. Márpedig nemcsak

a politikus célja a minél nagyobb hatalmuk legyen az akaratuk

érvényesítése érdekében. A közgazdászok és a történészek is

csak azt nézték, hogy minél erősebb legyen az államuk.

Az egyébként nagyon vérszegény politikai befolyással

rendelkező ENSZ az úttörő abban, hogy az országok társadalmi

fejlettségét végre nem a szuverenitásuk nagysága alapján

méri, hanem azzal, mit értek el a polgárai. Ezt három tényező

eredőjével méri.

1. Mekkora az egy lakos jutó nemzeti jövedelem, fogyasztói

áron.

2. Mekkora a lakosság várható élettartama.

3. Mekkora a felnőtt lakosság iskolázottsága.

Még ezt a mércét is lehetne jelentősen javítani, de az ennek

alapján felállított rangsor is minőségi javulást jelent

ahhoz képest, ha az ország nemzeti jövedelmének nagyságával

mérnek. Az ENSZ rangsorát azonban még a szaksajtó, de még a

történészek sem igen használják. Pedig az országok közti ez

a rangsor alakulása volna a jelenkori történelmi értékelés

legjobb mutatója. Elég volna az országok teljesítményét annak

alapján megállapítani, hogyan alakul a térség országainak

helye a rangsorban.

Még azzal sem találkoztam, hogy valaki idézte volna a tíz

legfejlettebb társadalmú ország rangsorát. Pedig az elmúlt

száz év történelméről ez mondana a legtöbbet. A jelenlegi tíz

legfejlettebb ország között hat európai kis ország van. (A

törpe államok nem szerepelnek a rangsorban, pedig az is mond

valamit, hogy az első hatot ezek közül számos megelőzné.)

Ugyanakkor Európa történelmének fő szereplői közül egyik sem

tagja a tízeknek. A másik négy Kanada, Ausztrália, Új-Zéland

és az Egyesült Államok, ami csak a tizedik.

Jó hatvan éve örömmel tapasztaltam, hogy végre találtak

egy jó mércét a társadalmi fejlettség mérésére: Az átlagos

testmagasság. Ez a mutató ugyan az utóbbi évtizedek átlagos

állapotát mutatja, tehát a közeli múlt folyamatát nem lehet

vele mérni. Az előnye azonban, hogy a múlt társadalmai is

mérhetők viszonylag jól mérhetők. A csontmaradványok ugyanis

lehetővé teszik a testmagasság megállapítását.

De nem elég tudni, hogy mikor, milyen magasak voltak az

emberek, hanem azt is meg kell mutatni, hogyan változott ez

az időben, milyen volt a nőké és a férfiké, mekkora különbség

volt az osztályok között.

Számomra sokat mond, amit gyermekkoromban láthattam: az

arisztokraták jó húsz centivel magasabbak voltak, mint a

kubikusok. A magyar cigányság helyzetéről is sokat mondana az

adat, hány centivel alacsonyabbak a cigányok, mint az átlag.

Tegyük hozzá, hogy még az is titok, hogy mennyivel rövidebb az

életük.

Annak ellenére, hogy a nemzetközi szakirodalomban általánosan

ismert, hogy a testmagasság mérésében az úttörő, egy

kaposvári, zsidó magyar orvos, Véli György, aki az egészségügy

tanárom volt, magyar történész még nem használta a módszerét,

pedig a sorozási adatok jó száz éve rendelkezésre állnak.

A legnagyobb meglepetés azonban akkor ért, amikor negyvenévi

türelmetlen érdeklődésem után megszereztem a sorozási

adatokat. Kiderült, hogy a legnagyobb növekedés a Rákosi-
kor évtizedében születettek esetében volt. Bennem ugyanis

úgy maradt meg ez az évtized, mint a rossz élelmezés kora.

A megdöbbenésem után jött a megértés. A munkások ízetlen

kosztja sokkal egészségesebb volt, mint nyomorban éhezőké, de

még a padlásukat kisepert szegényparaszti koszt is, mint a

hárommillió koldus és szegényparaszt tradicionális kosztja.

Vagyis az átlagos élelmezés a szegény egyenlőség mellett

is jobb volt annál, ahogyan mint a fél-feudális magyar

társadalomban táplálkozott. Megtanultam, hogy még a saját

tapasztalataimnak se higgyek.

A szuverenitás értékéről az első nagy leckét Móricz

Zsigmondtól kaptam. A kelet népe címlapján fejbe ütött

a jelmondata: Ne politizálj, építkezz! Ezt aztán jobban

megmagyarázta az Erdély regénye. Az tanított megtanított

arra, hogy adott körülmények között az idegen befolyás

tudomásulvétele járhatóbb út lehet a nagyobb jóléthez és

szabadsághoz, mint a kurucos szabadságharc. Erdély csak

akkor lehet tündérkert, ha a szultán bizalmát élvezheti.

A bölcs fejedelem inkább visszaadja a szultánnak a nemrég

visszafoglalt Lippát, csak lehessen nagyobb a vallásszabadság.

Akkor ugyanis ez volt az első szabadságcél.

Még később, a rendszerváltás után Fejtő Ferenc Monarchia

visszavágyása, és Habsburg Ottó naiv reménykedése emésztette

velem meg, hogy milyen nagy hibát követett el Károlyi Mihály,

amikor kilépett a Monarchiából.

- Egyrészt nem ismert fel, hogy milyen előnyt jelent az

osztrákokkal és a csehekkel közös állam.

-Másrészt az egész Kárpát Medencét uraló, önálló

Magyarországnak nincsen már létfeltétele, legfeljebb az

etnikai, kulturális és vallási téren tarka Monarchiában.

Ma is az a meggyőződésem, hogy az osztrákokkal, csehekkel,

szlovákokkal és a horvátokkal közös állam volna az optimális

megoldás. Ebben az esetben lenne számunkra is üdvös az EU

tagság. Tudom, hogy ez már egy örökre elszalasztott alkalom

feletti elmélkedés, de a tudata így sem ártana.

Az számomra az is rejtély, hogy a kiegyezés utáni politikai

elit mért volt a csehek bevonása ellen. A bölcs Deák is

hisztérikusan ellenezte az osztrák császár cseh koronázását.

Nem tudott minőségi különbséget tenni a nyugati keresztény és

az ortodox szlávok között. Még azzal sem találkoztam, hogy

magyar történész felvetette volna a Monarchia szétesésében

milyen szerepet játszott a csehek kirekesztése.

Móricz legnagyobb regénye azt bizonyította, hogy az ország

függetlenségénél fontosabb a lakosságérdeke.

A legjobb bizonyíték azonban az, ami velünk a második

világháború után történt. Évszázadok óta visszatartott

reformok történhettek meg néhány év alatt.

A politikai elitben azok lettek a leghasznosabbak, akik

tudomásul vették, hogy a Szovjetunió akarata ellen nem

fognak bennünket függetleníteni, tehát nekünk az érdekünk, a

Szovjetunióval való jó viszony.

A 17. század első felében Bethlen Gábor Erdélye állt hasonló

helyzet előtt. Az Oszmán Birodalom hadereje volt a legnagyobb

Európában. Vele szemben legfeljebb a Habsburg Birodalom

hadereje állhatott szembe. Az Erdélyi Fejedelemség hozzájuk

képest jelentéktelen erő volt. Tegyük azonban hozzá, hogy

a lényegében már protestáns keresztény Erdély léte csak

annak volt köszönhető, hogy köztük állt az Oszmán Birodalom

Hódoltsági Területe. Ha ez nem lett volna, Erélyre zúdul az

ellenreformáció. Az, hogy a protestáns egyházak a Kárpát

Medencében fennmaradhattak, az Oszmán Birodalom 17. századi

hatalmának és jórészt Bethlen Gábor bölcsességének köszönhető.

Hasonló helyzetben volt a második világháború után

Magyarország. Ahogy a 17. században a reformációnak

szüksége volt a reformáció türelmetlen ellensége, a Habsburg

Birodalom sakkban tarásához az oszmán Birodalomra, úgy volt

szüksége az Egyesült Államoknak a gyarmattartókkal szemben a

Szovjetunióra. A szovjet hadsereg túlerejétől való félelem

kényszeríttette ki a gyarmatok felszabadításának tudomásul

vételét, az Egyesült Államokkal való szövetséget, és a néhai

egymással háborúzó nagyhatalmak közösségét, az Európai Uniót.

A két szuperhatalom közé szorult országoknak elveszett a

függetlensége. Tudomásul kellett volna venni, hogy nincs

más politikának realitása, mint a Szovjetunió uralmának

tudomásulvétele. Amíg Sztálin élt, ez durva uralom volt, a

halála után is fennmaradt, csak enyhébb formában működött.

Nagy Imre feladata lett volna a Szovjetvezetés, Mao és Tito

támogatásával könnyíteni a sztálinista merevségen. Ő azonban

megszédülve a magyar forradalom lendületétől, rálépett a

polgári demokrácia útjára, ami minden támogatóság maga ellen

mozgósította. Kádárnak köszönhettük, hogy vállalta a szinte

vállalhatatlant, a már bevonuló szovjet haderő behívását.

A történészek még ma sem veszik tudomásul, hogy ilyen

feladatot rajta kívül csak a sztálinisták vállaltak volna,

ami sokszorta nagyobb megtorlással, és a forradalom előtti

módszerek visszaállításával járt volna. Kádár százszor nagyobb

feladatot vállalt, mint Bethlen Gábor, amikor a szultán

bizalmát keresve, visszaadta a nemrég elfoglalt Lippát.

Ahogy Bethlen nagyságát máig nem értik meg, Kádárban is csak a

megtorlás végrehajtóját látják.

Tanulság: Csak a legnagyobbak képesek arra, hogy a végcél

érdekében megalkudjanak.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése