Kopátsy
Sándor PH 2013-11-05
Nem a vallás a döntő
Kevés tudós
hatott jobban közgazdasági személetemre, mint Max Weber. Annak is az a
zseniális felismerése, hogy a protestáns etikájú népek hatékonyabban működtetik
a kor társadalmát. Ez máig is az egyik iránytűm a világban annak ellenére, hogy
a protestáns helyett azonnal puritánt írtam. Az angolszászok, a germánok, a
skandinávok, a csehek és általában az alpi népek, ha nem is tértek át
valamelyik protestáns egyház vallására, puritán népek. Akkor is egyértelmű volt
a számomra, hogy ezek a népek sokkal korábban már puritánok voltak, minthogy
megjelent a római katolikus, vagyis a nyugat-európai mediterrán kereszténységgel
szemben kialakították a maguk puritán kereszténységét. Az történt, ami a 11.
században, amikor a kiscsaládos és a nagycsaládos kereszténység vált szét.
Mai fejemmel azt
mondanám, hogy a reformáció során a kiscsaládos, rövid és enyhe telű népektől
elváltak a keménytelűek. A tél hosszától függően a nyugati népek
takarékosabbak, beosztóbbak, szorgalmasabbak lettek, mint azok, akiknek nem
kellett a télre elkészülni.
Számomra az
államukban összegyűlt zsidóság a jelenkori példa.
A nyugat-európai
zsidók és utódjaik, a világ leggazdagabb, legiskolázottabb etnikuma. A közel-keleti
zsidók pedig szinte az ellenpólust képviselik.
Zsidó
környezetemben gyakran hallom, hogy a zsidók különbek, mint az államalkotó
fajok. Vagyis ők az isten választott népe. Ebből az ugyan igaz, hogy az európai
zsidóság joggal tartja magát az isten választott népének, de a közel-keleti és
az észak-afrikai zsidók nem lehetnek ilyen büszkék. Betegesen ortodoxok a
nyugati zsidók rendkívüli rugalmasságával szemben.
Azt is tudom,
hogy a sötét középkorban az arab kultúrában élő zsidók döntő szerepet játszottak
a Nyugat újjászületésében. Vagyis Andalúziában és Konstantinápolyban ók
jelentették Európa számára a modernséget. De akkor az arabok is előttünk
jártak.
Az európai
zsidóság akkor nőtt ki a környezetéből, amikor az ipari forradalom, mindenek
előtt a vasúti közlekedés Közép- és Kelet-Európában is elindította a
polgárosodást. Ebben a térségben gyakorlatilag nem volt az államoknak saját
etnikumú polgárságuk. A politikai hatalmat birtokló nemesség lenézte a
vállalkozó polgárt. Ebben a beteges polgárhiányságba léphettek be a keresztény
államok által kiközösített zsidók. A lendületük példátlan volt a történelemben.
Ezt irigyelték
meg a térség urai, és a fejlődés elől elzárt nép is.
A zsidóságot még
a saját ambícióinál is jobban a gazdaságra kényszeríttette az üldöztetésük. Ha
azonnal befogadják őket, talán nem is lettek volna ilyen példátlan sikeresek.
Sokszor leírtam,
hogy jelenleg a világ társadalmi élvonalába jelenleg csak a Nyugat puritán, és
a Távol-Kelet konfuciánus népei kerülhetnek. Ezek mindegyike a mérsékelt
égövben helyezkedik el. Két kivételt van Az egyik Izrael, a másik Szingapúr, az
egyiket a nyugati zsidó diaszpóra, a másikat a távol-keleti kínai diaszpóra
működteti.
Szingapúr a
szerencsésebb, mert politikai és kulturális semleges térségben működik. Izrael
a szerencsétlen, mert az arab darázsfészek közepébe, az őshazájába települt.
Nem tudok elképzelni olyan jövőt, amiben ott valaha nyugta lehet.
Nálam kevesen
csodálhatják jobban az európai zsidóság csodáját nemcsak Európában, de az
őshazájában is. A csodát nem az isten által választottságukkal, hanem a vasút
századában Európa keleti felén történtekkel magyarázom.
Néhány éve,
Koestler A tizenharmadik törzs
címmel megjelent könyve óta hiszek abban, hogy az európai zsidóság többsége nem
júdeai, hanem kazár eredetű. Ha őket is az isten választotta, az sem zavar.
Arról meg vagyok győződve, hogy az európai múltú zsidók óriási fölényt éleznek
a júdeaiakkal szemben.
Izrael annak
köszönhetően került az élcsportba, mert a Nyugaton élt zsidóság, a világ
legfejlettebb etnikuma alapította. A nem
nyugati zsidók ugyanis a közel-keleti szinten ragadtak.
Számomra a két
kultúrában élt zsidóság közti különbség nagyobb, mint köztem és zsidó barátaim
között. Az Izraelben hazát talált két szidóság közti óriási különbség a legjobb
bizonyítéka annak, hogy nem a vallástól
függ a kultúra, hanem a kultúrától függ a vallásis. A zsidóságból csak azok
lettek az isten választott nép, akik a Nyugatra kerültek. Akik ottmaradtak a
sémita kultúrában ott is ragadtak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése