Kopátsy
Sándor EH 2013-11-19
A kiegyezéstől a jelenkorig
I.
A kiegyezéstől Trianonig
Annak ellenére,
hogy a jelenlegi és a várható közép-jobb kormány nem lesz a támogatója annak,
hogy megszülethessen a két háború közti magyar történelem reális ábrázolása,
ennek érlelődésének látom a jeleit. A reális kép annyira egyértelmű, hogy a
politika támogatása nélkül is létrejöhet.
A 20. század
magyar történelme csupa deformációra épül.
A 19. századnak
a kiegyezés utáni része kitartott az első világháború elvesztéséig. Erről azért nem születhetett tárgyilagos
kép, mert egyrészt a nemzeti önállóságnak aránytalanul nagy szerepet adunk,
másrészt a sikerben a magyar zsidóság szerepét nem vagyunk hajlandók tudomásul
venni.
A félrevezetés a
kiegyezés értelmezésével kezdődik. Ennek ugyan kétségtelen előny volt a magyar
királyság korábbinál nagyobb önállósága, de sokkal nagyobb volt a hátránya.
A Habsburg
császár már a szabadságharc bukásakor azon a politikai fonalon állt, hogy a
császári hatalom szempontjából előnyös, ha a
magyar királyság a birodalom konzervatív bástyája marad.
A magyar
történészek elhallgatják a változás tényét, ami tavasztól őszig történt. Tavasszal, Olmützben a Császári Tanács még
a modernizálás híve volt, a. Habsburg Monarchiát át akarta alakítani a
viszonylag egyenrangú örökös tartományok közös államává, októberben pedig már
csak a széteséssel fenegetett Birodalom stabilizálása volt a szempont.
Áprilisban még
olyan alkotmányt írt alá a császár, amiben felosztotta a Magyar Királyságot.
Ebben leválasztotta nemcsak Erdélyt és Horvátországot, de létrehozta a
Temesvári Szerb Vajdaságot is. Vagyis maga a császár írta alá az ország
felosztását. Októberben pedig már szó sem volt a történelmi Magyar Királyság
felosztásáról, sőt Erély is az ország része maradt.
Annak ellenére,
hogy a császár startijának fordulat nélkül nehéz megérteni már a kiegyezés
előtti, de főleg azutáni helyzetet, erről mélyen hallgat a magyar történelem.
Ebben
közrejátszik az is, hogy Trianont nem lehetne ennek ismeretében váratlan
eseményként tálalni.
Véleményem
szerint, a következő százötven év magyar történelme megértésében fontos
szerepet játszott, hogy a Habsburgok, 1849 ősze után a feudális arisztokrácia
támogatására építettek. Megijedtek a gyors polgárosodástól. Fogalmuk sem volt
arról, hogy semmi sem gyorsíthatja jobban a Monarchia szétesését, mint a
polgárosodás, és az etnikai jogok érvényesülésének elnyomása.
A vasút százada.
Annak ellenére,
hogy a Kárpát Medence történetének a legfontosabb eseménye a vasúthálózat
kiépülése volt, amit a közúti szállátás fokozott még jelentősebbé, szinte
nyomát sem találjuk annak, hogy a 19.
százazd végére a Kárpát Medence tizednyi távolságra került Nyugat-Európához.
A magyar
történelem tanítását azzal kellene kezdeni, hogy a Kárpát Medence elérhetetlen messzeségben volt a világ társadalmi,
gazdasági és kulturális éllovasához, Nyugat-Európához. Ezt jól illusztrálja a tény, hogy Csehország azért lehetett a leginkább nyugat-európai
állam, mert vízi úton volt összeköttetése a Német-Római Birodalomhoz.
A másik még
meggyőzőbb példa. A lengyel, a román és az ukrán búza sokkal olcsóbban
juthatott el Nyugatra, mint a magyar.
A nyugatra
vezető vízi út hiányából következett az is, hogy a Magyar Királyság számára
miért volt olyan fontos a Balkén felé történő terjeszkedés.
A vasút előtt a
nyugati piacok gyakorlatilag elérhetetlenek voltak, oda csak a lábon elhajtható
állat és lovas kocsin utazó ember juthatott el, de az is csak nagyon drágán és
keservesen hosszú idő alatt. Vagyis
Nyugat-Európa gyakorlatilag elérhetetlen volt.
A vasút azonban
tizedénél is rövidebbé tette az utazás idejét és költségét mind az ember, mind
holt áru számára, nemcsak nyugatra, hanem az országon belül is.
Elképesztő
hibának tartom, hogy a történészek mennyire figyelmen kívül hagyják mind az
emberek, mind az áruk szállítása forradalmának társadalmi következményeit. Ez
talán egyetlen másik ország, nép számára nem volt fontosabb, mint a Kárpát
Medencét uraló magyaroknak. Ebből következett az, hogy végre megindulhatott a
magyar társadalom polgárosodása.
Már számos alkalommal kifejtettem a hálám
azoknak a magyar történészeknek, akik végre megmutatták, hogy a magyar
történelem sajátos karaktere döntően abból fakadt, hogy alig volt polgársága,
és a kevés között nagyon kevés volt a magyar etnikumú. A magyar társadalom
polgárhiánya az ipari forradalom után vált még tragikusabbá.
A vasúthálózat kiépítése óriási lendületet
adott a szárazföldi bel- és külkereskedelemnek, de nem volt olyan polgárságunk,
amelyik élhetett volna ezzel a frissen megnyílt lehetőséggel.
A szállítás
nehézsége következtében a mezőgazdaságból a belkereskedelembe csak olyan
termékek kerültek, amelyek a városi piachoz nem voltak 10-15 kilométernél
messzebb, fejükön az asszonyok piacra vihették. A mezőgazdasági lakosság
számára legfontosabb pénzforrást a gabona és az élő számosállat jelentette.
Ezek értékesítése számára elég volt az évi néhány vásár. A potenciálisan áruvá
válható termékek, a tej, a baromfi, a zöldség, gyümölcs, és az olyan
melléktermékek, mint a tojás, a toll, a bőrök nagy többsége nem is vált a vasút
előtt, áruvá. A vasút azonban azonnal potenciális lehetőséget jelentett szinte
minden termék áruvá válására.
Megszületett a
lehetőség, de nem volt olyan réteg, amelyik ezzel élni tudott volna. A vasút
előtt ugyan voltak vándorkereskedők, akik gyalog, szamáron, vagy egy lovas
kordélyon vitték el a falusi lakosságnak a kevés iparcikket, a gyufát, a tőt,
cérnát, gombot cserébe olyan, és annyi áruért, amit el tudtak szállítani.
A vasúton
azonban egyrészt a lakosság árujával többször nagyobb távolságra képes volt a
piacra vinni az árut, a kereskedők pedig a felvásárolt árut szállíthatták a
városi raktáraikban. Mivel nem ismerek a falú-város kereskedelmére vonatkozó
adatokat, csak becsülni tudom, hogy a parasztság árutermelése
megsokszorozódott.
Arról még
kevesebb szó esik, hogy különleges szerencsénk volt, hogy a térség zsidósága
gyorsan felismerte, hogy a legkedvezőbb anyagi lehetőségek éppen a Kárpát
Medencében vannak.
Annak sincs
nyoma a magyar történészek munkáiban, hogy a lakosság számához viszonyítva
melyik országban mennyi polgárosodó zsidó élt. Ugyanis a lengyel és
kelet-európai zsidóságnak nagy többsége akkor még nem lépett, léphetett a gyors
polgárosodás útjára. Azt a tényt, hogy Magyarországon a zsidóság viharos
ütemben polgárosodott, azért tartom fontosnak, mert csak az ad magyarázatot
arra, hogy a magyar, mindenek előtt a
budapesti zsidóság itt érezte a legjobban magát. Budapest, nemcsak a legnagyobb
zsidólakosságú, de talán a legsikeresebb zsidóságú város volt a világon.
Budapest sikere
elsősorban a nagyon dinamikus zsidó lakosságával magyarázható. Vitathatatlan,
hogy az első világháború előtt Budapest volt a legközelebb a fejlett, modern
Nyugathoz, sőt annak szerves részét alkotta.
Akkor a budapesti irodalom, zene,
festészet, tudomány a világ élvonalába tartozott. Mi azóta is csak azon
sírunk, hogy mekkora területet veszített el a háború után Magyarország. Az
azonban fel sem merül, hogy a háború előtti Budapesthez képest, mint vesztett a
színvonalából a fővárosunk.
Azt a tényt,
hogy az első világháború előtt volt az országunk legközelebb az
államalapításkor kitűzött célhoz, a nyugat-európaisághoz. Azt azonban, hogy európai polgári társadalom felé gyorsan közeledtünk,
nem a magyar társadalom elitjének, az arisztokráciának, és az úri
középosztálynak, köszönhettük, hanem elsősorban a magyar asszimilálódni akaró zsidóságnak.
Amíg ezt nem
fogadjuk el, nem érthetjük meg mindazt, ami az óta történt.
Az ugyan tény,
hogy a magyar társadalom legértékesebbjei közt nem zsidók is voltak, de azok
sem lehettek volna örök nemzeti büszkeségeink, ha nem fedezi fel, ha nem
támogatja őket a zsidó polgárság.
Ady Endre számomra a századforduló legnagyobb magyarja. Belőle sem
lehetett volna ekkora óriás, ha nem fedezi fel a zsidó polgárság. Zsidóknak
íródott újságnál dolgozott, majd főleg szidó által olvasott újság vette meg, és
közölte írásait. A magyar úri középosztály szinte semmit sem értett meg belőle.
Bartók Béla sem érhetett volna a
csúcsra, ha koncertjei hallgatóinak, kottáinak vásárlóinak nagy többsége nem
zsidó.
A magyar
operaház színvonala is ekkor volt a csúcson. , vezetői,
A magyar
festészet legnagyobbjai számára a megértő közönséget és a vásárlókat a magyar
zsidóság adta.
A tudományok
legnagyobb magyar alakjainak a többsége zsidó volt.
A magyar
zsidóság hatalmának alapja azonban a magyar ipar volt. A bankok, a tőzsde, a
bányászat, az ipar szinte minden ágazatában ők voltak többségben.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése