Kopátsy
Sándor EG 2013-11-19
TEENDŐK AZ EURÓPAI UNIÓBAN
II.
Agrártámogatás
Azt, hogy az EU
forrásainak aránytalanul magas hányadát fordította a mezőgazdasági termékek
dotációjára, abból fakadt, hogy a közép-jobb Adenauer volt a levezénylő.
- Mint minden
közép-jobb konzervatív pártnak, Adenauer pártjának is a vidék volt az erejének
alapja. Otthon csak olyan, Németország számára viszonylag sokba kerülő Unió
volt elfogadható, ami a vidék, a mezőgazdaság támogatására koncentrált.
- Az Európai
Unió realitásénak feltétele volt Franciaország megnyerése. Ez csak akkor volt
lehetséges, ha nemcsak az ország, de a latin tagországok is, igen jelentős
mezőgazdasági támogatáshoz jutnak. Franciaország ugyanis egyrészt csak a
mezőgazdaságban kaphatott a németeknél lényegesen nagyobb támogatást, és
viszonylagos gyengeségét azzal csökkenthette, ha maga mögött érezheti a négy
mediterrán országot.
- A
túlméretezett agrártámogatás az Egyesült Államok ellen is irányult. Ebben
egységes volt a két ország törekvése. Ha valami, az európai mezőgazdaság
ugyanis támogatás nélkül nem lehetett versenyképes az amerikai importtal
szemben. Márpedig, ha valamit nem akart ez a két nemrégen még nagyhatalom, az
Egyesült Államoknak való kiszolgáltatottságot volt az. A németek eleve német
dominanciájú Európáról álmodoztak, a franciák pedig minél nagyobb
függetlenséget az Egyesült Államok túl-hatalmával szemben.
Németország
stratégiájának fenti három pontja érthető a német dominancia szempontjából. A
baj ott van, hogy az Egyesült Államokkal
szemben a német dominancia eleve irreális. Németország csak olyan Európában
lehet meghatározó, amelyik izolálódik az Egyesült Államoktól. Az ilyen, német hegemóniájú európai
közösség azonban eleve nem lehet versenyképes.
Az első feladat annak
megértése lett volna, hogy Európa nem
lehet unió. Ehhez mind kulturálisan, mind gazdasági fejlettségben túlságosan
tagolt. Eleve csak a háromszintű Unió lett volna a reális megoldás.
I. A felső
szintjét a gazdag, puritán országok, az angolszászok, a germánok és a
skandinávok jelentik. Ezek azonban eleve kevesen vannak Európában. Súlyuk csak
a tengeren túli angolszászokkal közösen van. Ehhez az első lépés az angolszászokkal közös vámunió, angol nyelv, majd
valuta, és a székhelye az Egyesült Államokban lenne.
Sokakat
meglepnek a nagy távolságok. Figyelembe kell venni, hogy a tömegáruk és a
konténerek felszerelt kikötők közti szállítsa bármekkora távolságon olcsóbb,
mint a szárazföldön a párszáz kilométeres árumozgatás. A világ felszerelt
kikötői, a szállítási költséget tekintve, közelebb vannak egymáshoz, mint a
kontinensen belüli városok.
II. A másik
közösségi szint a latin népeké. Ezek lényegében megmaradnak a vámunió szintjén.
Már a munkaerő áramlása is csak a maguk közösségén belül lehet szabad.
Tudomásul kell fenni, hogy a szabad
munkaerő áramlás a világgazdaság szempontjából ugyan előnyös, de súlyosan
károsítja azokat az országokat, amelyektől elvándorol a munkaerő elitje. A
kiváló munkaerő áramlása ugyan nem akadályozható meg, de a liberális szabadsága
fékezendő.
Amennyire hátrányosnak bizonyult a
puritánok és a latinok közös valutája, annyira segítené őket a vámunió a
latin-amerikai országokkal.
Ahogyan a
puritánok befogadják a tengerentúli puritánokat, ugyanúgy üdvös volna az
európai és az amerikai latin országok, a fél-perifériás szintjüknek megfelelő
vámuniójuk, erősebb rokonságtudatuk.
III. A közép-európai
és a baltikumi országok közössége lényegében a latinokéval azonos szintű, de
csak európai országokból állna. Ezek későbbi csatlakozását a puritánokhoz fenn
kell tartani azok számára, akik megfelelnek.
A balkáni és a
kelet-európai államok tagágáról le kell mondani. Az ő beépülésük lehetősége még
a közé-európai és a balti országok közösségébe is nagyon kétséges.
Az EU apparátusa tanulhatna a 20. század
példáiból. Minden olyan ország etnikumaira esett szét, amelyik eltérő
etnikumokból állt. Sorolhatnám az Osztrák-Magyar Monarchia szétesésétől a
Szovjetunió széteséséig. De még az sem lesz meglepetés, ha katalánok és a
skótok is önálló államot alkotnak, ha Észak-Olaszország önállóvá válik.
Tudomásul kell venni, hogy csak a nagyon
hasonló kultúrák és fejlettségi szintek férhetnek meg egy államban. A közös
államisághoz még a közös nyelv sem elég. Lásd Olaszországot.
A brüsszeli
bürokraták számára tisztázni kell, hogy a közösségben minek, mik az
előfeltételei.
Vámunió, azaz az áruk szabad mozgása
szinte minden kultúra és fejlettségi szinten előnyös.
A személyek szabad utazására szinte
ugyanaz vonatkozik, mint a vámunióra.
A munkaerő szabad mozgása, mivel nagyon
differenciálja a fejlettségi különbségeket, csak olyan országok között
liberalizálható, ahol a bérszínvonalban néhány tíz százaléknál nem nagyobb a
különbség. Fékezni kell, de megállítani nem lehet.
A közös valutánál a viszonylag csekély
fejlettségi különbségen kívül feltétel a közös kultúra is. Ellenkező esetben
nagyon hátrányos a kevésbé fejlettek számára. A közös valuta közös inflációt
jelent, ami nemcsak az eltérő fejlettség, hanem az eltérő kultúra estében is
irreális követelmény. A gyengébbek súlyosan, de az erősebb is károsodik.
Ha az EU vezetői szem előtt tartották volna
ezeket a követelményeket, sok veszteségtől megkímélhették volna a közösséget.
Ezzel szemben az EU nem foglalkozott számos olyan problémával, aminek a
megoldása minden tagját érinti.
A foglalkoztatás.
A világgazdaság egészét, de különösen a
Nyugatot súlyosan érinti a gyenge minőségű, és a pályakezdő fiatalom
foglalkoztatása. Ezt a kérdést ugyanis egészen másként kell kezelni, mint a
tőkés osztálytársadalmakban.
Ráadásul, a
foglalkoztatás kultúrától, és fejlettségtől független probléma, tehát minden
tagállamot érinti.
Oktatás.
A tudományos és technikai forradalom
hatására a tudásfelesleges osztálytársadalmakat felváltották a tudáshiányosak. Annak
ellenre, hogy a társadalomtudományok még azt sem ismerték fel, hogy az
osztálytársadalmakban a lakosság több tudással rendelkezett, mint amennyit a
társadalom hasznosítani tudott. Az sem vált tudottá, hogy a jelenkori
társadalmak tudásvagyona ugyan sokkal nagyobb, és sokkal gyorsabban nő, mint
valaha, mégis a tudásvagyon lett a
társadalom legszűkebb keresztmetszete.
Ma a tudásigény
kielégíthetetlen.
Annak ellenére,
hogy a keresztény kultúrában az eredendő bűn a tudásvágy, ennek okát és
szerepét elhallgatták. Az osztálytársadalmak mintegy hatezer éves történetében ugyan
nemcsak technikai fejlődés, de technikai forradalmak is voltak. Ezek során
azonban az adott technikai működtetetése
nem több, hanem kevesebb munkaerőt és tudást igényelt.
Ezzel szemben a
tudományos és technikai forradalom teljes fordulatot hozott. A munka hatékonysága egyre inkább a
munkavégző tudásától, képességétől és erkölcsétől függővé vált. Száz éve a
munkaadó még a minél olcsóbb munkavállalót kerete, jelenleg már a minél jobbat
akkor is, ha sokkal drágább. Mind a
társadalmakon belül, mind azok között jellemző, hogy a jövedelméhez képest a
drágább munkaerő a hasznosabb. Általánossá vált, hogy a munkaerő ára a
minőségtől függően egyre differenciálódott, a jó lett aránylag drágább, a
gyenge minőségű pedig olcsóbb. Ennek ellenre, csak az olcsó munkaerőben van felesleg, és a drágában hiány.
A társadalom várható hatékonysága egyre
inkább attól függ, milyen minőségű munkaerőt termel. Ebből fakadóan a
modern társadalmak jövője egyre inkább azon múlik, milyen minőségű munkaerőt nevel
fel. Ezért lett a felzárkózás elsődleges
feltétele a minél jobb oktatási, nevelési rendszer.
Ezt egyértelműen
bizonyítja, hogy az elmúlt hatvan év
során azok az országok javítottak a helyzetükön, amelyek oktatási rendszere
jobban igazodott a megváltozott követelményekhez.
Ezzel szemben,
az EU munkájában százszor akkora figyelmet fordítanak a politikai liberalizmus
elvének érvényesítésére, mint az oktatási rendszerek javítására.
Ha valamivel,
elsősorban az oktatással lehet csökkenteni az EU tagok közti kulturális és
tudás különbségeket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése