Kopátsy
Sándor EG 2013-11-17
AZ EURÓPAI UNIÓ KRITIKJA
III.
Foglalkoztatás
Az Európai Unió
legnagyobb hátránya közé tartozik, hogy kevesebb
munkával, alacsonyabb foglalkoztatással is elképzelhetőnek tartja az élvonalhoz
való felzárkózást.
A brüsszeli
bürokrácia apró, lényegtelen formai követelményekkel irritálja a szegényebb
tagországokat, a lényeges problémáknak még a felvetését is gondosan kerüli.
Ebben a fejezetben az alacsony foglalkoztatásból származó hátrányt elemzem. Az Unió tagországai általában, a
fél-perifériához tartozók különöse, alacsonyabb foglalkoztatással, kényelmesebb
tempóval akarják utolérni a fejlettebbeket, és tartani a tempót a sokkal többet
dolgozó távol-keletiekkel. Még azt sem veszik tudomásul, hogy a tagországok
között a foglalkoztatás fordítottan arányos a fejlettséggel. A közösségen belül fejlettek többen, és
többet dolgoznak, mint azok, akiknek a lemaradásukat kellene behozni.
A brüsszeli
adminisztrátorok azonban erre oda sem figyelnek. Nem tudatosítják, hogy a
felzárkózni akaróknak többet kellene dolgozni, hogy csökkenjen a lemaradásuk.
A Nyugat közgazdászainak általános hibája,
hogy a fejlettekre szabható feltételeket, felépítményt általánosítják, a
kevésbé fejlettekben is működőképesnek tartják. Vonatkozik ez az emberi
jogokra, a foglalkoztatási feltételekre, a kívánatos inflációra egyaránt.
Az ENSZ is
megfogalmazta a minden államra kötelező emberi jogokat. Ezt még a vallások
dogmái megtehették, de az élet csak ott alkalmazta, ahol a kultúra azok
betarthatóságát lehetővé tette. A
történelem egyértelmű tanulsága, hogy a meg valósítható emberi jogok nem
függetlenek a társadalom fejlettségétől. Azok határa csak a társadalom
gazdagságához igazítható.
A fejlett
világban a ma már indokolt emberi jogokról a múltban álmodni sem lehetett, és
azok biztosítása ma is csak a legfejlettebb társadalmakban reális követelmény.
Ugyanakkor bohóckodás ezek tiszteletben tartását az elmaradt világban
megkövetelni. Ez olyan, mintha a történész a középkori Angliában számon kérné a
jelenleg már biztosított emberi jogok betartását.
Elég a jelen
témánk tükrében illusztrálni az azonos jogok abszurditását. Az ipari forradalom
után a hatnapos munkahét és a 12 órás munkanap volt Nyugat-Európában általános.
Általános volt a semmiféle korlátozást nem ismerő gyermekmunka is. Most az
Egyesült Államok bojkottálja az olyan termékek importját, aminek előállításában
gyermekmunka is van. Az nem jut eszükbe, hogy nálunk meddig volt rabszolgaság,
és gyermekmunka.
Visszatérve a
jelenbe, a szakszervezetek azonos heti
munkaidőt, nyugdíjkorhatárt követelnek az olyan országokban is, ahol az egy
lakosra jutó nemzeti jövedelem, és az órabér tizede sincs a fejlettekben
elértnek.
Az EU apparátus
nem akad fenn azon, hogy a tagországokban, a fejlettségüktől függetlenül,
azonos a munkaidő, a nyugdíjkorhatár, azonosak a munkavédelmi előírások. Sőt a gyakorlatban néha fordítva
arányos azzal.
A foglalkoztatás
tekintetében elképesztők a különbségek. A
foglalkoztatási ráta a gazdasági fejlettséggel arányos. Akik felzárkózni
akarnak, kevesebben dolgoznak, előbb mennek nyugdíjba, több a fizetett ünnepük,
mint a sokkal gazdagabb skandinávoknak, vagy távol-keletieknek. Számos esetben
hivatkoztam arra, hogy Dél-Koreában a háború után katonai diktatúra volt, és az
öt évre bevezette az évi 2.500 órás munkaidőt. Vagyis közel ezer órával többet
dolgoztak évente, mint a mediterrán országokban. Az ugyan köztudott, hogy az
elmúlt 60 éven Dél-Koreában nőtt a leggyorsabban az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem,
de azt nem teszik hozzá, hogy ezt a kemény katonai diktatúrának köszönhetik,
polgári demokráciával nem sokra mehettek volna.
Itt meg kell
állnom. Ha valami, a liberális politika a fejlettek számára előnyös, én ugyan
még ott sem tartom a legeredményesebbnek, a jóléti államok eredményesebb úron
járnak, a távol-keletiek még inkább. Az elmarat országokban azonban maga a
pestis, pusztító a tényleges kulturális szintjüket meghaladó liberalizmus. Ha
valahol, a rendszerváltás utáni Magyarországok, ez bebizonyosodott. A magyar
társadalom kultúrájánál, és gazdasági fejlettségénél erősebb liberalizálás
nemcsak a liberális pártokat pusztította el, hanem az ország teljesítményét is
lefokozta.
De nemcsak a
foglalkoztatás botrányosan alacsony, a foglalkoztatottak ledolgozott óráinak
száma is alacsony. A munkaviszonyban
ledolgozott éves munkaórák száma az EU tagországokban lényegesen kisebb, mint
az Egyesült Államokban, és sokkal kisebb, mint a Távol-Keleten. A jó mutató
azonban az volna, ha az egy munkaképes lakosra jutó ledolgozott órákat vetnénk
össze. Ebből kiderülne, hogy még nagyobb a különbség.
Japánban nemcsak
magas a foglalkoztatás, kevés a munkaszüneti nap és az éves szabadság, de a
legmagasabb a hivatalos nyugdíjkorhatár. Tegyük hozzá, hogy az is csak a
Távol-Keleten fordulhat elő, hogy a gyakorlatban a korhatárnál is három és fél
évvel később mennek nyugdíjba. Ezzel szemben az EU mediterrán országibban, az
alacsonyabb korhatár ellenére, a különböző kedvezmények következtében, 5-7
évvel előbb megy az átlag nyugdíjba.
Az EU tagországokban, minél szegényebbek, a
munkanélküliek száma annál magasabb. Ez sem tűnik fel a brüsszeli
bürokratáknak. Ráadásul katasztrofális a tartós munkanélküliség az alacsonyan
képzettek és a pályakezdők esetében. Ebben súlyos szerepet játszik a minimálbér
megállapítása is. Ez ugyanis minél magasabb, annál több pályakezdő, képzetlen álláskereső
nem talál munkát. Pedig a társadalom
érdeke azt kívánja, hogy azok is dolgozzanak, akiknek a munkájuk hatékonysága
még nem lépi túl a minimálbéren történő alkalmazásukkal járó normatív költséget.
A Nyugat egészét
jellemző hiba, hogy a közgazdaságtan nem vette tudomásul, hogy a jelenkorban,
amikor a következő generáció minél jobb felnevelése az elsődleges társadalmi
feladat, szinte megengedhetetlen a
tartós munkanélküliség.
Márpedig minél fejlettebb a gazdaság, a
munkaerőnek annál nagyobb hányada nem foglalkoztatható a munkaerő
foglalkoztatás normaköltségén. Ugyanakkor a tartós munkanélküliség
fenntartása annál költségesebb, és a hatása annál károsabb.
A vállalti
szektor számára törvény határozza meg a munkaerő árát, de ez magasabb, mint a
munkaerő alsó minőségi tizede, a képzetlenek és a pályakezdők munkájának
hatékonysága. Ezért az államnak kell a képzetlen és a pályakezdők
alkalmazásával járó költséget megkülönböztetetten csökkenteni. Ezt a csökkentést
addig kell fokozni, amíg gyakorlatilag meg nem szűnik a tartós munkanélküliség.
Nincs akkora támogatás, ami ne javítaná a
társadalom teljesítményét, és pénzügyi egyensúlyát. Ez ugyan önmagában is
indokolja a tartós munkanélküliség felszámolását. Pedig az okozott kár nagyobb
része nem is közvetlen gazdasági, illetve pénzügyi, hanem erkölcsi, a következő
generáció minőségének romlásában jelentkezik.
A társadalomtudományok, farizeus módra,
hallgatnak arról, hogy mekkora kárt okoz a tartós munkanélküliség demográfiai
hatása. A tartós munkanélküliség kontraszelekciós demográfiai hatású. A
jelenlegi gyermekvállalási támogatás mellett ugyanis a tartós munkanélküliek
vállalnak az átlagosnál több gyermeket. Ezért ott születnek aránylag többen,
ahol szinte reménytelen az eredményes felnevelés. Semmi sem árt jobban a következő generáció várható teljesítményének,
mint a gyermekvállalási struktúra rossz családi háttere.
A közvélemény ugyan tudja, de a társadalomtudomány nem hajlandó tudomásul
venni, hogy a gyermeknevelés
hatékonyságának az átlaga elsősorban a szülői háttértől, a szülők
iskolázottságától, és anyagi helyzetétől függ. Ennek ellenére nem hajlandók
a kormányok feltárni az erre vonatkozó adatokat, sőt még a tények felmérését is
akadályozza
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése