Kopátsy
Sándor PE 2013-12-06
Marx történelmi helye, az európai bolsevik
rendszerek összeomlás után, rendezetlen maradt. Nyugaton szinte
megfeledkeztek róla, ugyanakkor Kínában lélegzetelállító sikert arat. Nyugaton
a zseniális tudós egy megbukott világvallás alapítója lett, a Távol-Keleten
pedig az elmélete példátlan sikerű gyakorlattá vált. Ott sem rá hivatkoznak,
csak a gyakorlatban alkalmazzák az elméletét.
Vitathatatlan,
hogy Nyugaton Marx a társadalomtudomány egyik legnagyobb gondolkodója maradt.
Mégsem mint tudós, hanem mint vallásalapító forradalmár fejtette ki
történelemformáló hatását.
A legnagyobb dialektikus materialista gondolkodó
volt, mégis elsősorrban a valóságtól elszakadt forradalmárok vallásává süllyedt
a tanítása.
Ebben elsősorban
ő maga, de főleg a kor forradalmárainak elvárása volt a hibás.
Zseniális tudományos felismerése volt a
történelmi materializmus. Ő ismerte fel először, hogy minden társadalomnak alépítménye, alapja, és felépítménye van, amit az
alapja determinál. Ehhez a felismeréséhez azonban képtelen volt
ragaszkodni. Rengeteg munkával a felépítmény működését vizsgálta, és végül oda jutott, hogy lehet olyan
felépítményt létrehozni, ami megváltoztatja az alapokat. Ezzel a filozófiai felismerését a feje tetejére
fordította. A társadalom „bűneinek” megváltását ígérő vallás alapítója
lett.
Nem vette
tudomásul, hogyha az átlagosan jellemző társadalom az alépítménytől
determinált, akkor objektív adottság, amit a tudomány nem minősíthet
elhibázottnak, hiszen szükségszerű.
Elméletéből, ha
ragaszkodik hozzá, az következik, hogy a társalom felépítése, működése
determinált, azon a politika erőszakkal sem hozhat létre lényeges, tartós
változást.
Mivel Marx
elsősorban a társadalmat javító forradalmár akart lenni, gondosan
megfeledkezett a saját elméletéről. Az életét a társadalom általa kívánatos
felépítményének szentelte.
Nem vette
tudomásul, hogy a korában a társadalom
alépítménye még olyan volt, amire csak tőkés osztálytársadalom épülhetett.
Az elméletéből éppen az fakadt, hogy ami
általános a társadalom életében, az objektív szükségszerűség. Ennek
ellenére az objektív szükségszerű megváltoztatására ajánlhatott boldogító
megoldást, és ezzel lett vallásalapító a tudós Marxból.
Marx nem követte saját zseniális
felismerésnek a logikáját.
Ha igaz, hogy a
társadalom felépítménye az alépítménytől determinált, akkor nem lehet a spontán kialakuló tőkés
osztálytársadalmakat elhibázott felépítménynek tekinteni. Ha az ipari
forradalom által létrehozott új alépítményre tőkés osztálytársadalmak épültek,
akkor azok létezése objektív szükségszerűség, amit politikai eszközökkel nem
lehet megváltoztatni. Aki más, jobb
társadalmat akar, annak először annak az alapjait kell megépíteni.
Marx azzal nem
is foglalkozott, hogy a társadalmak történetében mikor, mi volt az alépítmény.
A logikai úttévesztését próbálta elrejteni azzal, hogy a tőkés
osztálytársadalom azért rossz, mert abban a tőkés magántulajon a szervezőerő.
Magával is elhitette, hogy a tőkések kisajátítása, tehát a felépítmény egy
fontos elemének erősszakos megváltoztatása elegendő lesz ahhoz, hogy létrejöhessen
az olyan társadalom, amiben a dolgozók lesznek a politikai hatalom birtokosai. A dolgozók politikai hatalmán már szinte
spontán létrejön az általa elképzelt, tökéletes társadalom. Ezzel a tudós
materialista átalakult idealista vallásalapító profétává.
Tudományos felismeréséből az következett
volna, hogy először bebizonyítja, hogy az ipari forradalom után miért alakult ki
szükségszerűen, spontán a tőketulajdonosok gazdasági, majd politikai osztályuralma.
Azt nemcsak
Marx, de a társadalomtudományok máig sem ismerték fel, hogy a tőkés
osztálytársadalom maga sem volt valami egészen más, mint általában az
osztálytársadalmak. Köztük a különbséget csak az jelentett, hogy más volt a fő
gazdasági profilja, és más kulturális alapra épült.
Az elsődleges
gazdasági profiljuk alapján voltak földművelő, állattenyésztő, illetve iparos
és kereskedő társadalmak. Mindegyik gazdasági profil előfordult, ennek
megfelelően más volt az uralkodó osztály, a rabszolgatartó, a földesúr vagy a
tőkés.
Azonban minden
osztálytársadalomnak négy közös jellemzője volt.
3. Az elvont jövedelem jelentős hányadát
luxusra, kincsképzésre, egyházi vagyonra pocsékolták el. Szinte az
elpocsékolt jövedelem aránya fordított volt, a megtermelt jövedelemhez viszonyítva.
4. Üldözték az emberek tudásvágyát. Ebben
a vallások jártak az élen. A zsidó – keresztény - mohamedán vallás ezt
tekintette az emberiség eredendő bűnének.
Az osztálytársadalmak fenti négy közös
funkciója leleplezi az osztálytársadalmak közös célját, a népszaporulat
fékezését, elsősorban a halálozás növelését.
Részletes bizonyítás
helyett elég arra gondolni: Hogyan
alakul a népszaporulat, ha nem működik a négy fék?
Még az is
egyértelmű, hogy a négy fék ellenére az osztálytársadalmak hatezer évét az
állandó túlnépesedés jellemezte.
Marx alépítmény
elméletéből az fakad, hogy az
osztálytársadalmak felépítményét elsősorban a túlnépesedés elleni védekezés
szükségessége hozta létre. Aki túl akar lépni az osztálytársadalmakon,
annak a túlnépesedési nyomást kell megszüntetni. Százötven éve még senkinek sem
lehetett fogalma arról, mivel, hogyan lehet megszüntetni a túlnépesedési
nyomást a halálozás mesterséges fokozása nélkül.
Ma már
tapasztalatból tudjuk.
A népszaporulat megszűnt,
ahol.
2. Az egy lakosra jutó nemzeti jövedelem
túllépte a 10 ezer eurót.
3. Az iskolázottság átlaga meghaladta a 12
évet.
Ahol a három
feltétel mindegyike létrejött, megszűnt a túlnépesedési nyomás. Ahol nem, ott
fennmaradt az osztálytársadalom.
Egyelőre a három
feltétel csak a Nyugat és a Távol-Kelet már gazdag, puritán erkölcsű
országaiban jött létre. A társadalmi átalakuláshoz nem volt szükség politikai
erőszakra.
Ezért kell a fenti
három előfeltételhez hozzátenni a negyediket-
Jelenleg az
emberiség mintegy hetede él olyan társadalmakban, ahol létrejött az
osztálytársadalmon való túllépés alépítménye. Az elmúlt 30 évben Kínában a
politikai diktatúra állította le a gyermekvállalást, és ennek hatására
példanélküli gyors fejlődés indult el a jólét és az iskolázottság megkívánt
küszöbértéke felé.
Az emberiség
nagyobbik felén azonban hiányzik a népszaporulat leállását biztosító gazdasági
és kulturális előfeltétel. Nemcsak hiányzik, de meg sem teremthető.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése