Kopátsy
Sándor PO 2013-11-12
Képzési reform
Száz év múlva az
oktatás elmaradottságával, a pedagógusok szelekciójával, és a fizetésével
fogjuk a jelenkor butaságát illusztrálni. Azt ugyan nem vonják kétségbe, hogy a
nemzeti vagyonon belül, annak a fontosabb eleme, a tudásvagyon növelésében a
pedagógusoknak fontos szerepük van, de azokat mégis a teljesítményüktől
független azonos és alacsony bérrel fizetjük.
Azt sem vitatja
senki, hogy ezzel iszonyú kárt okozunk, mert a következő generáció
teljesítménye elsősorban a tudásvagyontól függ. Mégis minden marad a régiben.
Ha egy mondatban
kellene jellemezi az elmúlt ötven év társadalmi változását, azt mondanám: Évezredeken keresztül a társadalom egyik
alapvető feladata volt a tudásvágy elfojtása, most az elsődleges feladat ennek
gerjesztése, gyarapítása. Ezt ugyan nem vitathatja senki, mégis az oktatási
rendszerünk ezzel ellentétes módon működik. A klasszikus érelemben vett
vállalkozói szektorban spontán és következetesen meg valósult a teljesítménnyel
arányos bérezés. Ennek következtében a munkajövedelmek olyan m értékben
differenciálódnak, hogy a társadalom progresszív adózással kénytelen mérsékelni
azok differenciáltságát.
Ezzel szemben a
legfontosabb értéktermelést, az oktatás, a társadalom tudásvagyonának növelését
nem értéktermelésnek, hanem fogyasztásnak minősítik. Az oktatást a fogyasztási
szférába sorolják. A pedagógus, és a munkaképes korú tanuló nem értéktermelő,
az utóbbi még foglalkoztatottnak sem minősül.
Mindez azonban
csak a jelenkorban, a tudományos és technikai forradalomnak következtében vált
anakronizmussá. Az osztálytársadalmak működését még meg lehetett érten akkor
is, ha a szellemi vagyon alakulását figyelmen kívül hagyták. Még az sem
tudatosult, hogy az osztálytársadalmakban
tudásfelesleg volt. Sőt az a technika fejlődésével párhuzamosan egyre
nagyobb lett. Vagyis minél fejlettebb lett a technika, a foglalkoztatott
munkaerő nagy többsége esetében, annál alacsonyabb szellemi vagyon, képzettség
kellett annak működtetéséhez.
Ez a nyilvánvaló
tény azért nem derült ki, mert a technika fejlődése során egyre nőtt a
társadalom ismeretanyaga. Egyre fejlődött a tudomány.
Ezt látva nem
tűnt fel, hogy a fejlettebb technika működtetése egyre kevesebb képzettséget
igényelt. Észrevételen maradt, hogy fajunk történetében az életképességhez
egyre kevesebb tudásra volt szükség. Az életrevalósághoz a legalacsonyabb
tudásigénye az ipari forradalom utáni tőkés társadalomban volt szükség. A
gyűjtögetéshez az egész életen keresztül szerzett tapasztalatokra volt szükség.
A 20. század elején a munkaerő nagy többsége pár heti munkavégzés után már
munkaképessé vált. A kor hadseregében az analfabéta katonák is harckések
voltak.
Az oktatásra
először a vallásnak, aztán a közigazgatásnak volt szüksége. A gazdaságban elég
volt a munkaerő néhány százalékának képzettsége.
Mivel minden osztálytársadalom
tudásfelesleges volt, szükséges volt az ember rendkívül fejlett agyának féken
tartása. Azért üldözte minden vallás a tudásvágyat.
A
keresztényégben, a Nyugat vallásában ez volt az eredendő bűn. Senki sem volt
kíváncsi rá, miért. Azon sem akadtak fenn, hogy ugyanakkor a vallás volt a
tudás fő terjesztője, igaz csak a dogmákat tanították, a kételkedést, mint
eretnekséget, üldözték. De nemcsak a
kereszténység, minden kultúra minden vallása betegesen vigyázott arra, hogy a
dogmák, a tradíciók sértetlenek maradjanak.
A tudományos és technikai forradalom
azonban a társadalom tudásigénye tekintetben mindent megfordított. A
tudásvágy, a kíváncsiság pozitív tulajdonság lett. Ennek ellenére, a tudásvagyon gyarapítóit teljesítményüktől
függetlenül kezelik.
A fordulatot sem
a közgazdaságtudomány, sem a politika, de még a pedagógia sem, a szülők azonban
annál érzik. Gondot fordítanak arra, hogy a gyerekeik minél jobb képzést
kapjanak. Gondosan válogatják az iskolákat. Ehhez azonban az állam nem ad
segítséget, sőt magának tartja fenn a jogot arra, hogy ki, hol, milyen
iskolában tanulhat.
A mi államunk
még azt is jónak tartja, ha a tanulócsoportok képesség, adottság, minőség
tekintetben minél kevertebbek legyenek. Ezzel akarják kiegyenlíteni a családi
háttérből fakadó különbségeket. Azt
azonban nem veszik tudomásul, hogy szülői háttértől és a tanulócsoportok
összetételétől hogyan függ a képzés hatékonysága.
A pedagógia
addig sem jutott el, hogy felismerje, mitől függ a tanulás eredménye. Pedig szerintem:
A vele született képességtől, a szülői
háttértől, a tanulócsoport színvonalától, a pedagógus teljesítményétől.
Ezekhez képest az oktatási módszer, az oktatott anyag, az iskola
felszereltsége, másodlagos.
A tudásvagyon nagysága
Jó negyven éve az egyének társadalmi értékét, mint a
tehetség, a tudás és az erkölcs szorzatát határoztam meg.
Tehetség
Látszólag ezzel
van a legkisebb probléma. Vagy van, vagy nincs. Ez velünk születik. Ez is
tévedés. Az ugyan igaz, hogy velünk születik, de ha nem nagyon korán veszik gondozásba, hamar meghal.
Ez a sportban
derül ki a legmarkánsabban. Van néhány fizikai képesség, ami csak akkor
fejleszthető ki magas szintre, ha korán kezdik.
- Úszás esetében
ma már az van, hogy az élet első néhány hónapjában kell megszerezni a vízben
való otthonosságot.
- A labdaérzést
is már kora gyermekkorban kell elkezdeni fejleszteni. Az egyensúlyérzék, a
tériszony, a tapintóképesség is hasonló korai fejlesztést kíván. Ezek
fejlesztését nem lehet elég korán kezdeni.
- A zenei
tehetség már a magzati korban fejleszthető.
Felnőtt korban az
ösztönös képességek fejleszthetősége már nagyon kicsi.
A magzati korban
való felkészítés jelentőségét jól fel lehet mérni Finnországban, ahol nyolcvan
év óta rögzítik a születéskori fizikai méreteket, vagyis a magzat kihordásának
fizikai minőségét. Ezek életútját rendszeres időszakokban ellenőrzik. Kiderült,
hogy a születéskori fizikai állapot jelentősen kihat az életteljesítményekre. A
jobban kihordott gyerekek magasabb iskolázottak, jobban keresők, több adót
fizetők, kevesebbet betegek lettek.
Ezért elemi társadalmi feladat lenne az
anyák jutalmazása, nemcsak nem szülés ténye, de a kihordás minősége alapján
történő jutalmazása is.
A
hívatásos művészek és a sportolók képzési rendszere.
A modern
társadalom oktatási igényét a hívatásos művészek és sportolók esetében
megoldották. Ekét területen ugyanis már az osztálytársadalmakban is egyértelmű
volt az öröklött képességhez igazított képzés. A társadalomnak csak át kellene
venni az ott alkalmazott módszert.
Nem véletlen,
hogy e két képzés sokkal eredményesebb, mint az oktatási rendszerünk általában.
Magyarország a zenében és a sportban a világ élvonala közelében van, sokkal
előbb, mint az ország gazdasági fejlettsége.
Tanuló csoport
Szinte említést
sem teszünk arról, hogy a tanulás eredményében milyen szerepe van a
tanulócsoport színvonalának.
A kelet-ázsiai
oktatási rendszer fölényének egyik kulcsa: A
hasonló képességűek minél homogénebb tanuló csoportja. A képesség
tekintetében homogén tanulócsoportot sokkal könnyebb oktatni, és a képességhez
igazodó követelmény jobb eredménnyel is jár. A konfuciánus kultúrában ez
természetes követelmény. Szinte évenként alakítják a homogén képességű
csoportokat. Ez a négy angolszász, tengerentúli országban erősen terjed.
Ennek a világszenzációt
jelentő példájával találkoztam a Fasori Evangélikus Gimnáziumban, ahol a
kikeresztelkedett zsidó nagypolgárok, és a vidéki lutheránus értelmiség
gyermekei alkották a tanulóközösséget. A nagyvárosi zsidó értelmiség
találkozott a vidéki, nemzeti értelmiséggel. Az eredmény: A világ azt tartja,
hogy a századfordulón ott születtek a Mars lakók, a Nobel-díjasok.
A homogén csoportok kialakítása a hívatásos
művészek és sportolók oktatásában is következetesen megvalósul.
Erkölcs
A tudomány és
technika forradalma olyan mértékben felértékelte az erkölcs társadalmi
szerepét, hogy száz éve fejlett ország már csak az lehet, ahol a lakosság
viselkedése puritán, vagyis a Nyugaton protestáns, a Távol-Keleten konfuciánus.
Ez markánsan bizonyítást nyer abban, hogy mind
a világ legfejlettebb, mind a leggyorsabban fejlődő húsz országában a lakosság
vagy puritán, vagy konfuciánus erkölcsű. Ezzel szemben nincs felzárkózóban
egyetlen olyan ország, amiben a lakosság viselkedését nem a puritanizmus
jellemzi.
Tehetség, tudás és erkölcs
A lakosság
társadalmi értékét kifejező szorzat, első két tagja a tudás és a tehetség
természetüknél fogva csak pozitív szám. Ezzel szemben a szorzat harmadik tagja,
az erkölcs lehet negatív is. A rossz
erkölcs tehát eleve negatív társadalmi értéket eredményez.
Szülői háttér
Annak ellenére,
hogy minden pedagógus tudja, hogy milyen jelentős szerepe van a szülők hozzáállásának,
az oktatáspolitika tudomást sem vesz róla.
Ez korábban
megengedhető volt, hiszen a társadalom, főleg a gazdaság nagyon szerény
tudásigényt támasztott, a középfokon és azon felül a tanulók szülei az úri
középosztálya, a polgárságba tartozók voltak. Az én időben az osztály
kilenctizede ezekből került ki, és tizedét alkották a parasztok és munkások felső
harmadából szelektált legjobbak. Ma, nyolcvan évvel később, tízszer annyian
tanulnak a középiskola után, mint akkor a középiskolában. A képzés minden szintjén jelen van a társadalom egésze. Ebből kell
minél homogénebb képességű tanulócsoportokat szervezni.
Kiből lesz pedagógus
Száz éve még a generáció legjobb egyetlen százalékából
lett pedagógus. Ma a többségük a gyengébb feléből kerül ki. Elég egyetlen
adat. Jelenleg a világ három legeredményesebb iskolarendszere Szingapúrban,
Finnországban és Dél-Koreában működik. Ezekben a pedagógiai pályára az
érettségizettek felső harmadából mennek. Az Egyesült Államokban az
érettségizettek gyengébb feléből lesznek pedagógusok. Nálunk sem sokkal jobb a
helyzet. De mi nem készítünk ilyen felméréseket. Pedig indokolt volna.
A tehetséges fiatalok nem mennek olyan
pályára, ahol nem lehet sem anyagi, sem erkölcsi diadalt aratni. Aki bízik
magában, nem szívesen megy olyan pályára, ahol nem mérik a teljesítményt.
Márpedig a pedagógusok teljesítményét nem mérik, ezért őket nem is lehet ezért jutalmazni.
A két
legfontosabb szakmában, az orvosok, és a pedagógusok estében életre szól a
diploma. Az előbbiben legalább van lehetőség a szakmai és az anyagi
kiemelkedésre. A pedagógus fizetése legfeljebb a szolgálati idejétől függ.
Nem csoda, hogy
ebben a szakmában szinte teljes a szakszervezeti tagság. A jövedelmük nem a munkájuktól, hanem a szakszervezeteik erejétől függ.
Ezzel szemben, ahol a jövedelem a teljesítménytől függ, szinte kihalnak a
szakszervezetek.
Egy nyugati
közgazdasági lapban olvastam: A pedagógus szakmának három jellemzője van: Rövid munkahét, nyári szabadság és a
felelősségre nem vonhatóság. Ezért a jogokért azonban súlyos árat kell
fizetni: Nincs anyagi és erkölcsi sikerük.
A
legjobb pedagógust a legtehetségesebb tanulókhoz.
Annak még nyomát
sem találtam, hogy a legjobb tanuló csoportot a legjobb pedagógusokra kell
bízni. Pedig a művészetek és hivatásos sportolók esetében ez már régen
elfogadott. Vagyis az adott tanulók
közössége akkor ér el legnagyobb összeredményt, ha a tanulócsoportok, és a
tanárok azonos rangsora van összeállva. A kiváló képességű diákokat, kiváló
képességű pedagógusokra kell bízni. Világsikerek csak akkor kerülhetnek ki az
oktatásból, ha a nagyon tehetséges diákok közösségét a legtehetségesebb
pedagógusok tanítják. Ezért minden megyének, városnak koncentrálni kell a
legjobb tanulókat és a legjobb pedagógusokat.
Szingapúrban ez
a rendszer szinte folyamatosan működik. Jelenleg ott vannak a világ legjobb
középiskolái, ahol a legjobb tanárok fizetése eléri a tanári fizetések
tízszeresét is. Ezek előtt a diákok
előtt nyitva állnak a világ legjobb egyetemei, és a tanulásokat az állam
fizeti. Mind a tanárok, mind a nyertes diákok a sajtón keresztül közismertekké
válnak.
A
versenysportokban és a zenei iskolákban a világ legjobb tanárok, trénerek a
szakmában közismertek. Az országok legjobbjai áramlanak ezekbe, a nemzetközi közösségekbe.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése