Kopátsy Sándor EH 2016 02 24
A munkaerő a legfontosabb áru
Azt ugyan nem lehet vitatni, hogy a
jelenkori fejlett társadalmak teljesítménye elsősorban a munkaerő minőségén
múlik, mégis ennek az áruként kezelése mindmáig késik. Minden fejlett társadalmakban a foglalkoztatási feltételeket nem a
munkaerő áru jellegének megfelelően a piachoz, a kereslet és kínálat
egyensúlyához igazítják, hanem a kormány és a szakszervezetek között kötött
feltételekhez igazítják. Vagyis nem áruként kezelik, hanem politikai alku
alapján hatósági döntés alapján adják, veszik.
Nekünk, reformereknek sem jutott az
eszünkbe, hogy a munkaerő is áru, amikor a hatóságilag irányított gazdaságot
piacosítani akartuk, hogy a munkaerő is. Megelégedtünk azzal, hogy nem lesz
áru, de azért igyekezzünk áruként szabályozni.
A rendszerváltás után azonban
kiderült, hogy még a túlzottan liberális
privatizációval létrejött viszony sem kezeli áruként a munkaerőt. A
foglalkoztatást, a munkaerő árát továbbra is hatósági eszközökkel szabályozzuk.
A bolsevik rendszer ugyan dogmájának tekintette a teljes foglalkoztatást,
ami ugyan több a társadalom érdekének megfelelőnél, de sokkal kevesebb
társadalmi kárral jár, mint a nagyon alacsony, az olyan is, ami a liberális
rendszerváltás után kialakult, és korrekciójára az óta sem került sor.
Én is azok közé tartozok, akik akkor
a túlfoglalkoztatásnak csak a hibáit látták, most átélve a botrányosan alacsony
foglalkoztatás következményeit, inkább az előnyeit látom. Azt is tudom, hogy nem
azért működött számos előnnyel a túlzott foglalkoztatás, mert látták az
előnyeit. Az előnyei ugyanis a túlzott ütemű iparosításból, a nemzeti jövedelem
minél gyorsabb növekedését célzó politikából fakadtak.
Az ugyan már a két háború között
megéltem, hogy a liberális tőkés
osztálytársadalommal szemben a fasizmusok népszerűek, hatékonyak lettek annak
köszönhetően, hogy felszámolták a munka nélküliséget. A céljuk, a mások
rovására történő terjeszkedés, a politikai erőszak, az imperializmusok ugyan
kártékony volt, de élvezhették a tömegek támogatását. Ha ezt nem valljuk be,
nem érthetjük meg a fasizmus népszerűségét. A liberálisoknak tanulniuk kellene abból, hogy a tömeg számára
fontosabb, vonzóbb a teljes foglalkoztatás, mint a nagyobb politikai szabadság.
Ez a magyarázat arra, hogy a németek soha nem tapasztalt többsége még a
fékeveszett terror, és az iszonyú áldozatokkal járó háború során is kitartottak
a történelmük talán legostobább vezetője, Hitler mögött. Az is csak így érthető
meg, hogy az osztrák nép miért fogadta kitörő lelkesedéssel a nácik
megszállását.
De csak ez ad magyarázatot arra is,
hogy Sztálint a Szovjetunó népei miért támogatták lelkesen.
Ebből az volna a logikai
következtetés, hogy aki politikai
sikerre vágyik, a magas foglalkoztatás híve legyen. Nincs a többség számára vonzóbb cél, mint a munkából való megélés biztonsága.
Miért volt viszonylag elfogadható a
bolsevik rendszer, és miért lett a privatizáció óta még népszerűbb?
Azért, mert mindenkinek munkát adott.
Azt, hogy a vele egyet nem értőket brutálisan üldözte, elfelejtik.
A szocialista rendszer foglalkoztatáspolitikája.
A történészek feladata volna
megmutatni, hogy Magyarországon, ezer
éves történelmünk során először, mindenkinek volt munkája. Tegyük hozzá,
még azoknak is, akik szívesen megéltek volna munka nélkül még akkor is, ha
szegényebben. Ez a megjegyzést azért teszem hozzá, mert a társadalom érdeke még
azokat is munkára fogni, aki szívesebben élnének segélyeken. Ezek egyrészt nem
sokan vannak, de a foglalkoztatásuk nemcsak azért társadalmi érdek, mert sokba
kerülnek, hanem azért, mert a munkanélküliség kártékony hatással van még az
érintettekre is. Ezt a közvélemény sokkal jobban megérzi, mint amennyire a
politikai megérti.
A társadalmi érdeknek megfelelő foglalkoztatási szint csak a
mesterségesen létrehozott munkaerőigénnyel érhető el. Ezért nem is jöhetett létre magas foglalkoztatás az osztálytársadalmak mintegy
hatezer éve alatt. Az uralkodó osztályok
mindegyike a munkaerő túlkínálatában volt érdekelve. Csak e mellett
lehetett a munkaerőt kizsákmányolni. Még Marx is abban a hitben élt, hogy a
munkások kizsákmányolásának az oka a tőkéstulajdon volt. Pedig a kizsákmányolás
csak akkor történhet, ha a munkaerő kínálata meghaladja a keresetét. Ő is
megfeledkezett arról, hogy a tőkés társadalomban a munkaerő is áru, aminek az
ára attól függ, hogyan aránylik a kereslete a kínálatához.
Ezt először Keynes ismerte fel. Ezért
tanácsolta a nagy munkanélküliség esetén a munkaerő keresletének mesterséges
növelését. Ezt a tanácsot a szélső-jobb és a szélső-bal politikusok jobban
megfogadták, mint a társadalomtudományok képviselői. Az egyetlen demokrata
Roosevelt amerikai elnök volt, aki Hitlerrel párhuzamosan autópályákat
építetett.
A második világháborút követő húsz
évben a háborús pusztítások helyreállítása biztosította a magas
foglalkoztatást. Ezért lehetett szinte egész Európa sikeres a gazdaság
növelésében.
A Jaltában a Szovjetunió övezetébe
sorolt országok pedig a bolsevik dogma alapján valósították meg a teljes
foglalkoztatást.
A hidegháború megszűnése után azonban győzött a liberális
gazdaságpolitika, és létrejött a gyenge minőségű munkaerő alacsony
foglalkoztatása.
Visszatérve Keynesre, aki megadta az
elméleti tanácsot a munkanélküliség csökkentésére. Mesterségesen növelni kell a
munkaerő keresletét. Ezt viszonylag könnyű az óta megoldani, amióta a
pénzteremtés az állam joga. Ha nincs elegendő kereslet a munkaerővel szemben, keresletet,
pénzt kell teremteni akkor is, ha annak nincs fedezete.
Ezt tették a bolsevik kormányok is.
Mesterségesen teremtették a pénzt. Ezt mi, magyarok, hozzá nem értés hiányában
olyan mértékben tettük, hogy talán soha nem ismételhető inflációt teremtettünk.
Mikor ez már tarthatatlanná vált, bevezettük az új pénzünket, a forintot.
Azonban az erőltetett iparosítás hatására annak a vásárlóerejét sem lehetett
tartani.
Először a lakossághoz jutott pénzt
igyekeztük csökkenteni. Az erőszakkal terjesztett államkölcsönökkel akarták a
pénzfelesleget csökkenteni, de a bérek kiáramlása nem csökkent. Ez ellen
vezettük be az állami bérszabályozást, az átlagbér ellenőrzést. Ez ugyan a
várakozásoknak megfelelően csökkentette a munkaerő javának érdekeltségét, de
volt egy nem várt, nem tervezett jó hatása is. Mesterséges keresletet teremtett a gyenge minőségű munkaerő felé. A
jó munkaerőt kereső vállalatok ugyanis ezeket csak akkor tudták kellően
megfizetni az átlagbér emelkedése nélkül, ha vele párhuzamosan felvettek két
alacsony keresettel is megelégedőt.
Annak ellenére, hogy az átlagér
ellenőrzése évtizedeken keresztül biztosította a képzetlen munkaerő, még a
gyenge munkaerkölcsű cigány etnikumunk magas foglalkoztatását is, nem tanultunk
belőle. Tehetetlennek érezzük magunkat arra, amit az „átkosban” megoldottuk. Ugyan nem az átlagbér ellenőrzését kell
bevezetni, de csökkenteni kell a gyenge munkaerőt foglalkoztatók számára azok
alkalmazását. Tekintettel arra, hogy a munkaadó nemcsak bért fizet, hanem
az egészség biztosító és a nyugdíjalapok szára bérjárulékot is, ennek nagyságát
nem kell a szakszervezetekkel egyeztetni. Vagyis
a munkaerő alkalmazásával járó költség viszonylag jelentős hányadát a
költségvetésnek kell fizetni. Ezt a járulékot nem kell a szakszervezetekkel
egyeztetni, az állam, ha érdeke, módosíthatja. Márpedig érdeke. A tartósan
munkanélküliek után nincs bevétele, de van kiadása. Ezért, ha a tartós
munkanélküliek alkalmazása esetén elengedi a bérjárulékot, többet nyer, mint
veszít a költségvetés, a társadalom pedig óriásit nyer.
A másik engedmény, hogy az ilyen alkalmazottak felmondását úgy lehet
kezelni, mint a próbaidőre felvetteket. Ez is jelentős ösztönzést jelentene, mert a tartós
munkanélküliek között gyakori, hogy a felmondását a bíróságon megtámadja.
Amikor a tartós munkanélküliség rendezésére
irányuló javaslatomat megfogalmaztam, jutott eszembe, hogy a bolsevik
rendszerben ezt is megoldották a nélkül, hogy tudatosan felismerték volna.
A szövetkezetek megkülönböztetett kezelése.
Azzal nem is értettem egyet, hogy a
termelőszövetkezetek dolgozói nem munkások, hanem tagok voltak, nem előre
megállapított bért kaptak, hanem az éves eredményből részesültek a teljesített
munkaegységek arányában. Felmértem, hogy a szövetkezet tagjai nem érettek arra,
hogy az év végén várható eredményből részesülnek. Én még az iparban bevezetett
havi fizetést is korainak tartottam. Nem
véletlenül volt évszázadokon keresztül a fizikai munkások heti fizetése. Azt
pedig megtanultam, hogy a cigányság többségét érdemes naponta fizetni.
Azt mégis csak utólag mértem fel,
hogy az erőltetett iparosítás viszonyai között a bérkiáramlás fékezése
elengedhetetlen. Hasznos volt egy olyan jelentős ágazat, amiben a többség nem
bért kapott, hanem a jövedelemben való részesüléssel kellett megelégedni. Ez
adta a mai helyzetben az ötletet, hogy a
szövetkezeti szektor számára alkalmazási könnyítéseket lehetne biztosítani. A
munkanélkülieket a szövetkezetek alkalmazhatnák, vagy kiközvetíthetnék a
bérjárulék fizetés kötelezettsége nélkül.
Azt kellene tudomásul venni, hogy az alkalmazás esetén nincs akkora
kedvezmény, ami nemcsak a társadalom, de az állam számára nem előnyösebb, mint
a tartósan munkanélküli segéllyel való dologtalan ellátás.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése