Kopátsy Sándor PG 2016 02 28
A korszerű kikötők nagyon közel vannak
Azt a
tervhivatali munkám során gyorsan felismertem, hogy a Szovjetunió szét fog
esni, mert olyan fegyverkezési versenybe fogott, nem csak az Egyesült Államokkal,
de a fejlett demokráciákkal szemben, amihez a gazdasági háttere tizede sem
volt. Ma is azt tartom, hogy a Szovjetunió széthullásának az elsődleges oka a
számára elviselhetetlen terhet jelentő fegyverkezési versenye volt. Ennek
belátásához az elmúlt negyed század is kevésnek bizonyult. Még a megmaradt
kommunisták sem tették fel a kérdést: Mi
lett volna, ha a Szovjetunió fegyverkezésre a nemzeti jövedelméből csak akkora
hányadot költ, mint az Egyesült Államok?
Fel sem lehet
utólag mérni, mi lett volna, ha ez történik. Minden esetre sokkal fejlettebb a
gazdaság, sokkal magasabb a lakosság jövedelme. Vagyis még ma is virágozhatna a
Szovjetunió.
1954-ben még az
európai bolsevik rendszerek legnagyobb hibájának abban láttam, hogy nem
piacosítják a gazdaságukat. Ez is elég lett volna arra, hogy ne omoljanak
össze. Nem a politikai diktatúra, hanem a gazdaság piacosodásának hiánya volt
az összeomlás másik alapvető oka.
Ezt mindennél
világosabban illusztrálja Kína lélegzetelállító sikere. Piacosította a
gazdaságát, és a fegyverkezését számára elviselhető szinten tarja. Érdemes volna feltárni azokat az okokat,
aminek köszönhetően az európai bolsevik rendszerek összeomlottak, ugyanakkor a
kínai kommunista diktatúra virágzik.
Azt azonban
figyelmen kívül hagytam, hogy a Szovjetunó és Kína között egy másik különbség
is van. Az előbbi szinte izolált és a szárazföldi szállításra épült. Az utóbbi
pedig ötezer éve az óceán partjára és a belvízi szállításra épült.
Történészként
ugyan korán felismertem, hogy a síkvidéki öntözéses növénytermelés azért volt
fölényben, mert egészen az üzemi szintig az anyagmozgatás az önöző csatornákon
történt. Európa legnagyobb akadálya az öntözéses kultúrákhoz, azért váratott
évezredekig magára, mert a termés betakarítása, a trágya kihordása tízszer
költségesebb volt, mint a síkvidéki öntözőcsatornákon. Ezt a hátrányt csak a
traktorok megjelenése csökkentette.
Amennyire
közismert, hogy az ipari forradalom, mint jelentett az ipar számára, annyira
csend van arról, hogy a természetes csapadékra épülő mezőgazdaságban mit
jelentett a gépesített talajművelés, a betakarítás és a behordás.
A Szovjetunióban
jellemző óriási szárazföldi távolságok megnehezítenék a vállaltok közti
együttműködést. Ettől aztán olyan okos lettem, hogy kiszámoltam, hogy a szovjet
méretekhez képest közelinek számító két város, Moszkva és Szentpétervár, a
szállítás költsége alapján sokkal messzebb volt egymástól, mint
Szentpétervártól a világ bármelyik kikötője.
Könyvtári
irodalma van annak, milyen politikai okai voltak a Szovjetunió összeomlásának,
de a kulturális és a gazdaságföldrajzi okokról szinte említést sem találunk.
A számok győztek
meg attól, hogy a világgazdaságban a
tengeri szállítás lehetősége minden kikötőt közel hoz. Akkori példám
szerint Rotterdamban többe kerül egy zongorát átvitetni a szomszéd házba, mint
egy konténert Tokióból elszállítani Rotterdamba. Ennek felismerése győzött meg arról,
hogy a tengereken minden közel van.
A szárazföldön pedig fontosabb a pontos időben a helyszínre érkezés, mint a
száz kilométerekben mérhető távolság nagysága.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése