Kopátsy Sándor EE 2016 03 23
Miért nem zárkóztunk fel 1989 után a Nyugathoz?
Éber Márk Áron írása az ÚJ
EGYENLÍTŐBEN
Aligha lehet aktuálisabb témát
felvetni napjainkban. Hiszen ezer éve ezt akarjuk. Ez volt ezer éve is a
célunk, ennek hatására lettünk a pásztorból földműves, a nagycsaládosból
kiscsaládos, pogányból latin szertartású, római katolikus vallású társadalom.
Igyekezetünkből azonban csak arra tellett, hogy komp-ország lettünk, mert nem
volt polgárságunk.
Ezer év kellett ahhoz, hogy legalább
a magyar történészek felismerjék a kudarc igazi okát: Nem volt polgárságunk. Erre a szovjet megszállás alatt döbbentek rá
a fiatal marxisták, amikor éppen lezuhantunk a sikeres polgárosodás csúcsáról.
Az kiegyezés előtt a magyarul beszélő polgárság aligha érte el a lakosság 1
százalékát, negyven évvel később pedig már meghaladta a 6-ot. A városokban
ennek is a kétszeresét. Igaz, hogy a magyar polgárok főleg zsidók voltak, de
otthon érezték magukat, igyekeztek magyarnak lenni. Nagy-Budapest volt a világ
legnagyobb zsidó város a világon a lakosságának ötöde volt zsidó. Budapest nemcsak az európai zsidóság, de
talán Európa legdinamikusabb tudományos és kulturális nagyvárosa lett.
Ezt az ezer éves történelmünkben
példátlan fejlődést törte meg az általunk elkezdett világháború. Ennek
elvesztését követte a Kárpát Medence egészét felfoglaló országok etnikai
elemeire való felosztása. Megmaradt a terület harmada, rajta a magyarság
négyötöde. Ezt tragédiaként élte meg nemcsak az arisztokrácia és a nemesség
szerepét öröklő úri középosztály, de a magyar nép is. Nem akadt senki, aki
rámutatott volna arra, hogy Trianonnak köszönhetően, végre nemzeti állammá
váltunk.
A magyar történelemtudomány is
felelős azért, hogy nem hangsúlyozta, hogy a polgárhiányunk mellett a másik
társadalmi fogyatékosságunk, hogy az ország lakosságának felét kitevő
kisebbségeket nem tekintettük velünk egyenrangúnak. Azok nem érezhették
magukénak is az országot, amelyben éltek.
A magyarnál nyugatiasabb két etnikumot, a germánokat és a zsidókat
kárunkra gazdagodóknak tekintettük. A nálunk is szegényebbeket, kevésbé
iskolázottakat pedig alacsonyabb rendűnek tekintettük.
Máig nem találtam még utalást sem
arra, hogy nemzetállamként jobban élhettünk volna, mint az egész Kárpát Medence
uraiként. Ezt kellett volna megérteni, élni azzal a lehetőséggel, hogy magunkra
maradtunk. Máig nem tudatosítjuk, hogy hatékony
államot csak egyenrangú, és rokon kultúrájú népek alkothatnak. Nem az a
baj, ha eltérő a nyelvük és a vallásuk, csak a viselkedésük legyen azonos.
Svájc, és általában az alpi népek éppen abban mutatnak példát, hogy öt nyelven
beszélnek, protestánsok és katolikusok, de egyformán élnek.
Az ugyan érthető, hogy az utolérés
reális lehetősége a hidegháború végével tárult fel előttünk. A magyar társadalom modernizációjának a
megakadása azonban a második világháború végén történt azzal, hogy Magyarország
elvesztette a társadalmi motorját, a zsidó és a germán etnikumát. Ez
azonban velük párhuzamosan érintette az összes Jaltában a Szovjetunió
felügyelete alá rendelt minden országot. Talán a legjobban Lengyelországot és
Magyarországot, de a század végére a zsidósságát kiárusító Szovjetuniót is.
Az európai zsidóság kiirtását még
mindig csak erkölcsi bűnnek, embertelenségnek minősítjük, nem tesszük hozzá,
hogy Európa keleti felének lemaradása évszázadokra is felgyorsult. Mi, magyarok
is azt már elismerjük, hogy bűnt
követtünk el a zsidóságunkkal szemben, de senki sem teszi hozzá, ezért a
bűnünkért még generációk során is bűnhődni fogunk. Magyarország a második
világháború óta lényegesen gazdagabb ország lett volna, ha megmaradt a zsidó és
sváb etnikumunk. Többször leírtam, hogy a
velük közös országban mintegy 50 százalékkal nagyobb lenne az egy laksora jutó
jövedelem, és sokkal több nyugati tőke jött volna az országba, ha félmillió
zsidóval és 200 ezer svábbal többen lennénk.
Ezzel el is jutottam mondanivalóm
lényegéhez. A rendszerváltás azért lett
ilyen kudarcos, mert olyan mértékben liberális vágányra vitték, mintha
félmillióval több zsidó polgár élne az országba. Talán az sem lett volna
elég, de sokkal előbbre lennénk.
A rendszerváltást követő két választás után olyan liberális
gazdaságpolitika érvényesült, ami a polgárhiányos magyar társadalom képtelen
volt hatékonyan működtetni. Az első választáson két liberális párt került a parlamentbe,
köztük az SZDSZ akkor Európában a legerősebb liberális párt volt.
Talán ennél is nagyobb liberális
politikai erőt képviselt a MSZP-n belüli liberális szárny. Csak ezzel
magyarázható, hogy szuper liberális volt a privatizáció. Ugyanakkor nem volt a
közép-jobb magyar társadalomnak közép-jobb pártja, mert az MDF élére ültetett
Antall József lényegében az úri középosztály kormányaként működtetett. A
második választást fölényesen megnyerő MSZP pedig a gazdaságpolitikát az
SZDSZ-re bízta.
Azt, hogy a közép-jobb magyar társadalomnak nem volt közép-jobb pártja, a
Fidesz elnöke, Orbán Viktor ismerte fel, és a kis liberális Fideszből a
demokráciák történelmében példátlan támogatottságú közép-jobb Fideszt formált. 2010-ben a körzetek 99, 2015-ben
pedig a 90 százalékát nyerte meg.
Ébernek azt kellene látni, hogy polgárság nélkül nem lehet a demokrácia
hatékony. Mivel mi olyan rendszerváltást hajtottunk végre, mintha a magyar
társadalomban a liberalizmus nagyon erős volna, a privatizáció eleve kudarca
lett ítélve. Van ugyan egy kis liberális pártunk, de annak csak a listás
szavazati rendszerünknek köszönhetően van parlamenti képviselete.
Ami pedig Éber ihletőjét, Arrighit
illeti. Neki illett volna felismerni, hogy az Európai Unió, és még inkább az
euró övezet a latin országoknak csapda. Azt tették számura kötelezővé, ami jó a
puritán és gazdag társadalmaknak, kettőnél több párt, felértékelt valuta, kis
infláció, kemény pénzügyi fegyelem, kis infláció. Ezzel a négy mediterrán
ország olya adósságcsapdába került, amiből képtelen lesz kimászni.
Neki arra kellene magyarázatot
keresni, miért maradnak le egyre jobban Amerikában a latin népek országai.
Azokban még a katonai diktatúra sem olyan gyengén teljesít, mint a sok párti
demokrácia.
Ez a tanulmány sem veti fel, hogy nem minden kultúrának, azok minden
szintre jutottságának más felépítményre van szüksége. Ezt jól bizonyítja a történelem. A
vallási és politikai próféták ugyan minden hívőjük számára azonos felépítményt
javasolnak, a történelem azonban éppen ennek az ellenkezőjét bizonyítja.
Európa történelmének ókorában csak
azok a társadalmak voltak fejlettek, amelyekben a rabszolgatartók és a vallás
papjai tartoztak az uralkodó osztályba. Ahol még erre a szintre sem jutottak
el, ott törzsi társadalmak voltak.
Aztán a középkori agrártechnikai
forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amire a földesurak
kiscsaládos jobbágytársadalmai jöttek létre. Ezek azonban titokzatos úton két
formában működtek. Európa nyugati felén kialakult a kiscsaládos, a keleti felén
pedig megmaradt a nagycsaládos jobbágyrendszer. Ezzel Európa társadalmai az
eltérő családformájuknak megfelelően kettéoszlottak. A kiscsaládos jobbágyrendszer lényegesen hatékonyabb alépítménynek
bizonyult.
Nyugat Európa puritán népei rövidesen
fölénybe kerültek a latinokkal szemben. Egy
jó fél ezred után a puritán népek megreformálták a kereszténységüket.
A feudális alépítményre épült puritán
vallású Nyugaton az ipari forradalom gyorsan megszülte a kiscsaládos városi
társadalmat. A történészek is csak azt hangsúlyozzák, hogy az ipari forradalom
mennyi technikai újítást hozott, arról említés sem található, hogy az ipari forradalom a városok társadalmát
is kiscsaládossá alakította át. Pedig ez emelte aztán Európa nyugati felét
a kor többi magas-kultúra fölé. Az
iparosodott társadalmak lettek először a városi lakosság számára is kiscsaládosak.
Ugyanakkor a vasúthálózat olyan hatékonysági
ugrást hozott szárazföldi szállításban, ami lehetővé tette a nemzetállamok
létrejöttét. Majd a gőzhajózás a világgazdaság egészére kiterjedő
munkamegosztást.
A világgazdaság fejlődése
felgyorsult, de ennek során differenciálódása is nőtt. Az alépítményben megnövekedett különbségek a társadalmi alépítményben
azzal jártak, hogy a társadalmi felépítmények is differenciálódtak.
Ez a tanulmány sem veti fel, hogy nem minden kultúrának, azok minden
szintjén más felépítményre van szüksége. Ezt jól bizonyítja a történelem. A vallási és
politikai próféták ugyan minden hívőjük számára azonos felépítményt javasolnak,
a történelem azonban éppen ennek az ellenkezőjét bizonyítja.
Európa történelmének ókorában csak
azok a társadalmak voltak fejlettek, amelyekben a rabszolgatartók és a vallás
papjai tartoztak az uralkodó osztályba. Ahol még erre a szintre sem jutottak
el, ott törzsi társadalmak fennmaradtak.
Aztán a középkori agrártechnikai
forradalom olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amire a földesurak
kiscsaládos jobbágytársadalmai épülhettek. Európa
nyugati felén kialakult a kiscsaládos, a keleti felén pedig megmaradt a
nagycsaládos jobbágyrendszer. Ezzel Európa társadalmai az eltérő
családformájuknak megfelelően kettéváltak. A
kiscsaládos jobbágyrendszer lényegesen hatékonyabb alépítménynek bizonyult.
A közékor végére Nyugat Európa
puritán népei fölénybe kerültek a latinokkal szemben. Egy jó fél ezred után a puritán, kiscsaládos népek megreformálták, a
viselkedési módjukhoz illesztették a kereszténységüket. Ezt követően a feudális alépítményre épült
puritán vallású Nyugaton az ipari forradalom gyorsan megszülte a kiscsaládos
városi társadalmat is. A történészek is csak azt hangsúlyozzák, hogy az ipari
forradalom mennyi technikai újítást hozott, arról említés sem található, hogy az ipari forradalom a városok társadalmát
is kiscsaládossá alakította át. Pedig ez emelte aztán Európa nyugati felét
a kor többi magas-kultúrája fölé. Az
iparosodott társadalmak lettek a történelemben először a városi lakosság számára
is kiscsaládosak.
Ugyanakkor a vasúthálózat olyan
hatékonysági ugrást hozott szárazföldi szállításban, ami lehetővé tette a
nemzeten belüli munkamegosztást, a nemzetállamok létrejöttét. Majd ezzel szinte
párhuzamosan a gőzhajózás a világgazdaság egészére kiterjedő munkamegosztást is
megoldotta.
A világgazdaság fejlődése
felgyorsult, de ennek során a felépítmények is differenciálódtak. Az alépítményben megnövekedett különbségek hatására
a társadalmi felépítmények is differenciálódtak.
A munkaerő minőségével szemben támasztott igény csökkent.
A társadalmak technikai fejlődésével együtt járt, hogy a munkafeladatok
egyre egyszerűbbekké váltak. Még a gazdaságtörténészek sem vették tudomásul, hogy a
fejlettebb technika egészen a jelenkorig, a tudományos és technikai forradalom
győzelméig, a munkaerő nagy többségével szemben egyre kevesebb tudást és
képességet kívánt. Minél hatékonyabb
eszközöket, eljárásokat hozott létre a tudomány, annál kisebb képességet és kevesebb
ismeret igényelt a munkaerő egyre nagyobb többségétől. Ebből a
társadalomtudományok csak azt látták, hogy a társadalom ismeretvagyona egyre
növekedett. Az nem tudatosult, hogy a
munkaerő többségével szemben egyre csökkent a minőségi igény.
Azt senki nem hangsúlyozta, hogy az ipari forradalom tovább csökkentette a
dolgozókkal szemben támasztott tudás és képesség igényét. A céhipar még sok
éves képzést követelt meg. De még a háziipar is sokkal képességigényesebb volt,
mint a gyári munkamegosztás.
A munkaerővel szemben támasztott
igény csökkenésével ellentétben a
munkamegosztásban való részvétel azonban egyre magasabb igényt támasztott.
Ezért váltak a munkamegosztást szervező tőkések uralkodó osztállyá. Amíg a
feudális társadalmakban igen alacsony igény volt a földesurakkal szemben, a tőkés vállalkozók teljesítménye egyre
inkább a képességüktől függött. Ez volt az alapja annak, hogy a
tőkésosztály már nem épülhetett vérségi alapra. Ezt a változást szem előtt kell
tartani akkor is, ha a nagy tőkehiány mellett viszonylag könnyű volt a tőke
jövedelmezőségét biztosítani. Ezért hihette még a hisztérikusan tőkeellenes
Marx is, hogy a tőke profitja a tőkéstulajdonból származik. Tévedett, mert minden meg nem dolgozott jövedelem
forrása a hiány. Ebben a tekintetben nincs különbség a föld- és a
bányajáradék, a profit és a munkaerő érték feletti ára között.
Marxnak sem jutott az esszébe, hogy a
munkaerő ára is az értéke fölé emelkedik, ha nagyobb a kereslete, mint a
kínálata. Minden érték feletti jövedelem
forrása a hiány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése