Kopátsy Sándor EH 2016 03 05
A legfontosabb alépítményi alap a viselkedési kultúra
A 20. század közepén a német
politológus, Max Weber fogalmazta meg először, hogy a kor társadalmai csak ott
lehetnek másokénál hatékonyabban működtethetők, ahol a lakosság viselkedését a
protestáns puritanizmus jellemzi. Azt nem tudom, Weber mennyire ismerte Marxot,
de az biztos, hogy ezzel a felismerésével túllépett rajta. Marx történelmi
érdeme, hogy elméleti alapot teremtett arra, hogy a társadalomtudomány tudomány
lehessen. Amíg valamely szakterület működésére nincs tudományos magyarázat, nem
tudomány.
Marx azzal, hogy a társadalom
alépítménye determinálja a felépítményét, a társadalmak osztálytagozódását,
jogrendjét, vallását nem a tagjai találják ki, hanem az alépítménye
determinálja megteremtette annak a feltételét, hogy a társadalmak működését
tudományosan vizsgálhassuk. Felismerése azonban annyira fellelkesítette, hogy
tudósból vallásalapító próféta lett. A helyett, hogy a saját elméletéből fakadó
feladatot végezte volna, a materialista tudós idealista forradalmár lett. A
figyelmét arra fordította, hogy kitaláljon egy számára ideálisnak tartott
felépítményt, és annak erőszakos megvalósítására bíztassa híveit. A század
legnagyobb materialista tudósából vallásalapító próféta lett. A követőiből
ezerszer annyian lettek a marxista vallása klérusának papjai, mind történelmi
materializmusának tudósai.
A fiatal Marxnak az lett volna a
feladata, hogy keresse meg a társadalom felépítményét meghatározó alépítmény fő
elemeit. Erről azonban prófétai buzgalmában megfeledkezett. Kitalált egy
felépítményt, amint kommunista társadalomnak nevezett. Végül már azt hirdette,
hogy ez a felépítmény mindenütt, akár erőszakkal is, de megvalósítható.
Azzal nemcsak ő, de a tanítványai sem
foglalkoztak, hogy milyen az a társadalmi felépítmény, amire a kommunista
társadalom felépül, függetlenül attól, hogy kik, milyen céllal építik.
Weber volt az első, aki felismerte a
társadalmat determináló alépítmény talán a legfontosabb elemét, a lakosság
viselkedési kultúráját. Azt a felismerését követő száz esztendő bizonyítja,
hogy felismerése rátalált az igazságra. Ha a protestáns helyett puritán
mondunk, fején talált a szövet.
Először tisztázzuk, miért volt téves
Weber fogalmazása.
Marxnak abban igaza volt, hogy a
vallás is felépítmény. Márpedig, ha ez igaz, akkor hibás Weber véleménye, mert
egyet a felépítmények közül nem lehet a felépítményt meghatározó alépítménynek
tekinteni.
Weber tudományos tévedését azonban
korrigálhatjuk azzal, ha a logikáját a talpára állítjuk. Az ugyan igaz, hogy a
protestáns vallás a puritán keresztények vallása, de az azért lett puritán
felépítmény, mert Európa puritán népei, ahogyan magas-kultúrává emelkedtek, a
latin népek nem puritán vallását puritán kereszténységé változtatták. Vagyis a
más okokból eleve puritán angolszászok, germánok és skandinávok a latin népek
kereszténységét puritán vallássá alakították át.
Abba most ne menjünk bele, hogy
Európa északnyugati részén élő népek puritanizmusát mi alakította ki, mert ez
még nem feltárt. Azt mégis mondhatom, hogy ennek nem faji, hanem éghajlati,
gazdaságföldrajzi okai voltak. Elégedjünk meg azzal, hogy az alépítmény létrehozó
okokat még nem ismerjük. elégedjünk meg azzal, hogy a vallások is a lakosság
kultúrájához igazodnak.
Kereszténység is annyi van, ahány
kultúrában gyökeret vert. Azért tudott több kultúrában gyökeret verni, mert
rugalmasan alkalmazkodott azokhoz. Ezt más alkalmakkal bizonyítottam. Maradjunk
annyiban, hogy Európában azért van három kereszténység, mert ennek a kis
kontinensnek eleve három kultúrája volt.
Weber ott tévedett, hogy nem a
protestáns egyházak formálták puritánokká az angolszászokat, a germánokat, a
skandinávokat, mert a protestáns vallás puritánságot hirdetett, hanem a
protestáns vallásalapítóknak azért volt sikerük, mert puritán kereszténységet
terjesztettek a puritán erkölcsű népek között.
Az elmúlt száz év történelme
egyértelműen bizonyítja, hogy nem csak a protestáns népek sikeresek, hanem a
puritánok akkor is, ha nem protestánsok. Mára már egyértelműen bebizonyosodott,
hogy Európában a puritán népek akkor is sikeresek, ha latin katolikusok
maradtak. Hollandiában, Ausztriában, általában az Alpokban a katolikusok a
protestánsokkal tartják a versenyt.
A másik példám, a finnek skandinávok
bóján élnek és teljesítenek, annak ellenére, hogy alig száz év előtt még
Oroszországban.
A másik kedvelt témám, hogy nem az
erőszak, a háborúk alakítják a népek, országok sorsát.
Kevésbé tudatosult, hogy a század végére a második világháborút
követő ötven évben a háború két legnagyobb vesztese, Japán és Németország
javított a helyzetén. Ezzel szemben a legtöbbet pedig Nagy Britannia
veszett, holott a háború hősének a vezetőjét, Churchillt tartják.
A háború győzteseinek számító Nyugat európai demokráciái, a gyarmattartók
lettek a legnagyobb vesztesek.
Ennek ellenére a két világháborút
tartják a 20. század legfontosabb politikai eseményének. Pedig a fajunk
történetének a legfontosabb eseményei csak évtizedekkel a háború után valósultak
meg, de ez még az ezredfordulóra sem tudatosult.
Ezzel szemben a 20. század második
felének, de az egész századnak a legfontosabb eseménye, a gyarmatok
felszabadulása, és a kínai reform alig kapnak említést.
A gyarmatok felszabadulása, az Egyesült Államok példátlan szuperhatalommá
emelkedése a Jaltai Egyezményből fakadt. Ez pedig Roosevelt zseniális terve volt, aki a második
világháború során már egyre inkább a gyarmattartók vereségére játszott. Ez
aztán a Jaltai Egyezményben valósította meg azzal, hogy a háború megnyerésért a
Szovjetuniót jutalmazta azzal, hogy Németország harmadáig neki adta Európa
jelentős részét. Bölcsen veszélytelennek minősítette az imperialistává váló
Szovjetuniót, de a hadseregét elég erősnek arra, hogy a háborúban megfáradt
Nyugat-Európát katonai téren veszélyeztethesse.
Még egyetlen történész nem írta le, hogyha Németország és Japán nem lett volna
kiszolgáltatva a Szovjetunió katonai erejének, soha nem lettek volna az
Egyesült Államok csatlósai, Franciaország és Németország egymással baráti
szövetséges. Ez bármennyire nyilvánvaló, nem beszélnek róla.
Az sem vált nyilvánvalóvá a
történészek előtt, hogy a Szovjetunió ma is fennállna, ha nem kapja be a
Roosevelt által felkínált csalit, nem ugrik be az Egyesült Államokkal
folytatott fegyverkezési versenybe. A Nyugat történészi máig is azt tanítják,
hogy a szovjetunió azért bukott meg, mert bolsevik marxista rendszere
életképtelen volt. De még senki sem bizonyította, hogy hol tartana, ha nem áll
be az Egyesült Államokkal szemben folytatott fegyverkezési versenyve, ha
nincsenek erőszakkal világhódító céljai.
Pedig egyértelmű, ha a Szovjetunió
megelégszik azzal, hogy fegyverkezésre csupán a nemzeti jövedelmének 2-4
százalékát költi, hogy ne legyen teljesen védtelen. Annak azonban semmi reális
oka nem volt, hogy féljen a tőkésállamok támadásától.
Márpedig, ha a Szovjetunió nem költi
fegyverkezésre a nemzeti jövedelmének harmadát, sokkal erősebbé tehette volna a
gazdaságát, jobban élővé a lakosságát.
Ezzel ugyan nem állítom, hogy a
Szovjetunió népei a fejlett nyugatiakkal azonos színvonalon élhettek volna,
mert erre a kelet-európai és a balkáni, ortodox kultúrájú népek eleve
képtelenek. De azt állítom, anélkül, hogy bizonyíthatnám, hogy lényegesen
jobban élhettek volna a piacosított bolsevik diktatúrában, mint ahogyan élnek
amióta nem egy párti diktatúrák. A kelet-európai és a balkáni népek a politikai
rendszerük milyenségégtől függetlenül éppen úgy képtelenek úgy élni, mint az
európai puritánok.
A Szovjetunió nem azért omlott össze,
mert kommunista diktatúra volt, hanem azért mert a lakosságának viselkedési
kultúrája eleve, a politikai felépítményétől függetlenül alkalmatlan arra,
amire a puritán kultúrájú népesek képesek. De arról meg vagyok győződve, hogy a
kelet-európai és a balkéni népek többre mehetnek egy diktatúrában, mint a
politikai demokráciában. Ezt most a Szovjetunió utódállamai bizonyítják. Annak
ellenére, hogy a nemzeti jövedelmüknek a negyedét sem költik fegyverkezésre, és
egészen a múlt évid a magas nyersanyagáraknak köszönhetően óriási
bányajáradékot élvezhettek. Oroszország és a közép-ázsiai utód országok fogják
illusztrálni, hogy szegényebbek, mint a Szovjetunióban voltak.
Érdekes módon, az európai liberálisok
a lemaradó mediterrán és ortodox keresztény államok gyenge teljesítményét azzal
magyarázzák, hogy nem elég demokráciák. Az azonban eszükbe sem jut, hogy
Amerikában miért él a két észak-amerikai puritán ország lakossága négyszer
magasabb életszínvonalon, mint a latin-amerikai államok bármelyike. Pedig
egyszerű a magyarázat, az, amire Max Weber rámutatott, a puritán erkölcsű népek
társadalmai hatékonyabbak.
Európa tragédiája azonban az, hogy a
puritanizmus fölényét a két legnagyobb háború utáni politikus, a német
Adenauer, és a francia De Gaulle nem vették tudomásul, és a három eltérő
kultúrájú és a jelenősen eltérő fejlettségű európai országokból lehet a
németeknek beváló felépítményen szoros közösséget szervezni.
A háborút követő rendezés során az Európai Unió gondolatának két bajnoka
azt már érezte, hogy egyikük sem lehet a világpolitikában és a világgazdaságban
ismét főszereplő, de elhitték, hogy az Egyesült Európa élén még lehetnek azok. Elhitették az európai államok
összefogva méltó partnerei lehetnek mind Észak-Amerikának, mind a
Távol-Keletnek. Elhitték, mondom, mert semmiféle nyoma sincs annak, hogy
felmérték volna az egyenrangúság feltételeit.
A hibás ítélet abból született, hogy
Európát csak földrajzi és vallási dimenziókban látták. Nem értették meg, hogy korunkban már, és a jövőben egyre inkább,
nem a földrajzi közelség köt össze, hanem a kulturális rokonság. Európa
csak földrajzi fogalom lett, kulturálisan és gazdasági téren, azaz
alépítményében heterogén. Európa három
egymástól nagyon eltérő kultúrájú és gazdasági fejlettségű országok térsége.
Ezen belül csak a puritán észak-nyugati harmada
lehet versenyképes Észak-Amerikával és a Távol-Kelettel.
Az fel sem merült, hogy a Nyugat már
régen nem csupán Európa, hanem Amerika és Óceánia is. A Nyugaton belül csak a
puritán Nyugat-Európa és a négy volt angol gyarmat, az Egyesült Államok,
Kanada, Ausztrália és Új-Zéland alkalmas a versenyképességre.
Európa déli, mediterrán és keleti, pravoszláv része, valamint
Latin-Amerika ugyan a Nyugat része, de nem versenyképes, mert erre nem alkalmas
a kultúrájuk. Még
mindig nagyon általános, hogy a múlt
történelmi és földrajzi fogalmaival gondolkozunk. Volt idő, amikor a mediterrán
kultúra lényegesen jobban megfelelt a kor követelményeinek, és a Földközi
Tenger medencéje volt a Nyugat centruma. A második ezre derekán azonban a reformáció,
majd az ipari forradalom után csupán Európa északnyugati, protestáns harmada
lett a társadalmi fejlődésnek leginkább megfelelő. Ez a pozíciója lényegében a
20. század közepéig tartott. Eztán az új centrum az Atlanti óceán északi
medencéje és a Távol-Kelet vált azzá.
Európa jövőjét tervezőinek azt kellett volna szem előtt tartani, hogy a
jövő a puritán és a konfuciánus népeké. Csak azok a népek számíthatnak az átlagnál gyorsabb
fejlődésre, amelyek puritánok, vagy konfuciánusok. Azok a népek melyeknek a
viselkedése ilyen, azok bárhol élnek, számíthatnak a sikerre, amelyek pedig nem
ilyenek, egyre jobban lemaradnak. A
kulturálisan rokon népek, az a távolságuktól függetlenül közel vannak,
hatékonyan együttműködhetnek. A máskultúrához tartozók pedig hiába vannak
közel, hiába közös volt a múltuk, képtelenek a hatékony együttélésre. Ezért
nemcsak a volt gyarmattartó, Anglia, de a puritán európai államok mindegyike
közelebb van a négy tengerentúli, angol nyelvű, puritán országhoz, mint a
mediterrán, illetve a kelet-európai szomszédokhoz. Európa puritán nyugat-európai népei csak az óceánon túli puritán
kulturális rokonokkal, az Egyesült Államokkal, Kanadával, Ausztráliával és
Új-Zélanddal tudnak kooperálni, a szomszédos mediterránokkal és kelet-európaiakkal
nem. Ez annál is könnyebb, mivel a fejlettségük szintje is ma már szinte
azonos. Egyformán gondolkodnak és egyformán élnek.
Ezt nemcsak akkor nem értették meg,
hanem ma sem, amikor már az EU egységének csődje nyilvánvaló.
Magas szellemi magaslatra sem kellett
volna felemelkedni ahhoz, hogy a Nyugat egyben is lényegesen kisebb potenciális
erőt jelent, mint a Távol-Kelet. Az
egész puritán Nyugat lakossága alig negyede a konfuciánus Távol-Keletének.
A puritán Nyugat nagy előnye, hogy a
tengerentúli Nyugat, vagyis a négy volt angol gyarmat, óriási még mindig
jelentősen alulnépesedett és erőforrásokban gazdag térség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése