Kopátsy Sándor PP 2016 03 07
Két, három pártnál több nemzeti tragédia
Az elmaradt, gyorsan szaporodó, szegény polgárságú társadalmakban az
egyetlen párt a leghatékonyabb megoldás. Büszkén mondom, hogy már 1954-ben az Új mechanizmus kidolgozása
idején is ez volt a véleményem. Az ilyen társadalmakban az egynél több párt
uralma anarchiához vezetett. Ezt sem a politikusok, sem a társadalomtudósok nem
értik meg.
Ami a fejlettséget illeti.
A Szovjetunió által megszállt Magyarország
a fejlett Nyugathoz képest elmaradott ország volt, az egy lakosra jutó
jövedelem a fejlettekének a negyede sem volt. A 20. században az alól egyetlen
kivételt ismerek, Finnországot, amelyeik a mienkével azonos szintről az
élvonalba emelkedett a nélkül, hogy egy párti diktatúra lett volna. Ezt annak
köszönhette, hogy lakosságát a skandináv népekre jellemző kemény puritánizmus
jellemezte. Ez volt az utolsó protestáns vallású ország, amelyik a 20. század
elején már volt az élvonalban.
Szerencséje volt az is, hogy az első
és a második világháború során független állam maradt. Finnország volt az
utolsó kivétel Max Weber állítására, hogy a protestáns népek a többinél
hatékonyabb társadalomműködtetők. De az sem mellékes, hogy a finnek voltak az
egyedüliek, akik megértették, hogy a Jalta Egyezmény mire kötelez.
Ami a túlnépesedési nyomást illeti.
A Jaltában a Szovjetuniónak
odaajándékozott, csatlós sorsra ítélt országok között a közép-európaiaknál már
nem volt túlnépesedés, inkább a társadalomnak kellett támogatni a
gyermekvállalást. Nem úgy, mint Kínában, ahol a népszaporulat elviselhetetlenül
gyors, a az ebből származó felhalmozás a gazdaságfejlesztéssel
összeegyeztethetetlen volt. A Nyugat liberális közgazdászai képtelenek
megérteni, hogy Kínában addig szó sem lehetett az egy lakosra jutó nemzeti
vagyon növeléséről, a foglalkoztatási tárta javításától, amíg nem képesek a
népszaporulatot a néhány ezrelékes szintre csökkenteni. Márpedig a politikai
demokrácia és a gyermekvállalás csökkentése egymást kizárja. Lásd India gyors
lemaradását Kínához képest, pedig az ország nemzeti jövedelme hasonló mértékben
növekszik.
Azoknak a politikusoknak és társadalomtudósoknak, akik háborognak a kínai
gyermekvállalást csökkentő módszereken, azt tanácsolom, mondják meg hogyan
lehetett volna a kínai gyermekvállalást a társadalmi érdekhez igazítani.
A Nyugat liberálisait az jellemzi,
hogy a liberális politikát akkor is elsőleges követelménynek tartják, ha a
gyakorlatban eredménytelen. Indiát dicsőítik annak ellenére, hogy az egy
laksora jutó jövedelme negyed úgy nő, mint Kínáé, az egy laksora jutó vagyona
pedig inkább csökken, mint nő.
Ami a polgárság erejét illeti.
Egyelőre nem ismerünk példát arra,
hogy a Nyugat országai közül felemelkedett volna olyan, amelyiknek gyenge volt
a polgársága. Ebben a tekintetben egyetlen változást az jelentett, hogy amíg az
ipari forradalom eredményeit a görög-római kultúrából megmaradt urbánus
polgárok hozták létre, a reformáció, majd a tudományos és technikai forradalom
óta a jobb eredményt a parasztok polgárosodása hozta. Svájc és Dánia, majd a
skandinávok előzték meg az urbánusokat. Jellemző, hogy jelenleg a világ tíz
legfejlettebb társadalmai, az ENSZ tagállamok sorrendjében, az egy laksor jutó
jövedelem, a várható életkor és az iskolázottság alapján, Norvégia, Dánia
Kanada, Finnország, Új-Zéland, Ausztrália, Svájc, Hollandia és az Egyesült
Államok. Mind a tíz többségében protestáns, azaz puritán.
A második világháború óta a legtöbbet
növekedettek húsz ország között csak a Nyugat protestánsai és a Távol-Kelet
konfuciánusai vannak.
Nehezen érthető, hogy már jó száz éve
Max Weber megállapította, hogy a Nyugat társadalmaiban a puritánok fölényt
jelentenek. Ez a Nyugaton, nemcsak Európában, hanem az óceánokon túl
egyértelműen bebizonyosodott. Max Weber csak azt nem vette észre, hogy a
Távol-Keleten a protestánsoknál is puritánabb népek élnek, a konfuciánusok. Még
nem láttam olyan statisztikát, ami a világgazdaságon belül a protestáns
Nyugatot szembe állította a konfuciánus Távol-Kelettel. Ebből kiderülne, hogy
az egy lakosra vetített mutatók alapján csak ez a két puritán kultúra fejlődik,
ezek adják e mutatók alapján a növekedés 90 százalékát. Ezen belül a
távol-keletiek kétszer gyorsabban fejlődnek, mint a nyugatiak.
Pedig, aki a világgazdaságban történő
változásokat feltárni akarja, annak ezek a mutatók mondanak a legtöbbet.
A most felvetett téma, a pártok
optimális száma alapján is megállapítható, hogy a nagyobb eredményt azok a
társadalmak érték el, ahol kevesebb a párt.
Csak két példát idézek, a
nyersanyagok és a mezőgazdasági árak zuhanása Brazíliát válságba kergette. Ott
18 párt van a parlamentben. A tegnapi szlovákiai választáson nyolc párt került
a parlamentbe, és még a két legerősebbnek együtt sem volna parlamenti többsége.
Tehát garantálva van, hogy legalább három pártos koalícióra lesz szükség. Nem
ismerem annyira a szlovák pártok programját, mégis állítom legalább a nyolcból hatnak jobb volna a programja, mint
akármelyik három között kötött kompromisszum.
Számomra az Egyesült Államok
választási törvénye a legjobb, de az is csak a fejletteknek. A kevésbé fejlett,
demokratikus tapasztalatokban, szegény országokban azonban hosszabb ciklust
tartanák jónak. Talán tíz évenkénti választás volna jó. Az a jó választási
ciklus, amelyik elegendő időt ad a győztes párt számára, hogy bizonyítson. Ostoba
felfogás, hogy a törvényhozók választása nem a pártok közti választás, hanem
bizonytalan döntés arról, hogy mely pártok mely pártokkal kötnek alkut, milyen
programot valósít meg a közös kormány. Ha nem sikerül egymást vádolják, fel sem
merül, hogy rossz kompromisszumot kötöttek.
Az a jó választás, amin egy ciklusra történik döntés arról, melyik pártra
bízzák a szavazók négy évre a kormányzást. Az olyan választást, aminek alapján
egyetlen párt nem kap annyi törvényhozói helyet, kormányozzon, egy ciklusra
felhatalmazást arra, hogy egyedül kormányozzon, érvénytelennek minősül. Vagyis meg kell ismételni, méghozzá
úgy, hogy csak a három legerősebb maradjon versenyben. Erre már kitaláltak más
megoldást is. Ezzel először Renzi olasz miniszterelnök állt elő. E szerint a
legerősebb párt listájáról annyi törvényhozói helyet kap, hogy meglegyen a
többsége. Ezt azzal egészíteném ki, hogy ezekkel az utólag adott listás
helyekkel a legkisebb párok mandátumait kell csökkenteni. Tehát csak annyi
törvényhozó legyen, mint amennyit a választási törvény megenged.
Ezzel az elképzeléssel is egyetértek,
mert ez eleve kiírtja a kis párokat, megszünteti a pártalapításokkal
játszadozókat. Mégis az a véleményem,
hogy az Egyesült Államokban bevált módszernél kellene maradni. Csak az lehet
törvényhozó, akit a körzetében megválasztottak, a kormányhatalomért csak két
párt versenyezhet, de ez egy ciklusra államfő és kormányfő marad. Ennek a
rendszernek az is előnye, hogy a választás előtt olyan előválasztások vannak,
amely során a két párt tagjai döntik el, hogy ki lesz a jelöltjük. A pártoknak
tehát már abban sincs jogkörük, hogy ki legyen a jelöltjük.
Az éppen most folyó előválasztások bizonyítják,
hogy a két párt még abban sem dönt, kire szavazhatnak a szavazók, hogy egy
ciklusra elnökük legyen. Jelenleg a törvényhozás két házában az ellenzék van
többségben, a Köztársasági Párt. Neki fél tucat elnökjelöltje indult, ezek
között egyik mögött sem áll egységesen a saját pártja. Sőt eddig a
legsikeresebben szereplőt nem is szívesen látnák elnökként.
A Demokrata Párt adja a jelenlegi
elnököt, de mivel annak ez már a második ciklusa, nem maradhat. Ennek a pártnak
is két jelöltje van, hogy ezek közül melyik lesz a jelölt, abba csak az
előválasztásokon részvevők dönthetnek.
Ráadásul az is nagy előny, hogy az Egyesült Államokban, de a többi
angolszász országban nincs sem szélsőjobb, sem szélsőbal politikai erő.
Lehet azonban bármilyen választási törvény, csak a puritán kultúrájú
lakosság társadalma lehet sikeres. Az elmúlt száz év azt bizonyítja, hogy csak a puritán népek
társadalmai emelkedhetnek az élvonalba. Ez alól nem fordult elő kivétel. Jelenleg a világon nincs a sikeres államok között olyan, amelyik lakossága
nem puritán. Az ENSZ tagállamai között a legjobb helyezett ország a katolikus
és latin Franciaország a 23. helyen áll. Az sem versenytársa sem a Nyugat
protestáns, sem a Távol-Kelet konfuciánus államainak.
Magyarország Lengyelországhoz,
Szlovákiához, Horvátországhoz, és a balti országokhoz hasonlóan komp ország,
amelyik vágyódik a nyugati partra, de azért meg akarja őrizni keleti és
katolikus karakterét.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése