Kopátsy Sándor EE 2016 03 26
A társadalom alépítménye
A dialektikus materialista társadalomtudománynak
ösztönösen lelkes híve voltam. Ebben én is Marxtól tanultam a legtöbbet. Óriási
előrelépést adott a társadalomtudományoknak azzal, hogy a társadalmak politikai
felépítményét az alépítményük determinálja. Adós maradt viszont azzal, hogy azt
is megfogalmazza, mi a társadalmak alépítménye.
Ebbe az irányba segítséget először
Max Weber adott, amikor a múlt század küszöbén megfogalmazta felismerését. A
tőkés osztálytársadalmak felépítménye csak ott működik másoknál hatékonyabban,
ahol a lakosság viselkedését a protestáns erkölcs jellemzi. Ezt az elkövetkező
száz év azzal igazolta, hogy a megállapítása nemcsak a Nyugat protestáns, hanem
a Távol-Kelet konfuciánus népeire is igazak. Mára bebizonyosodott, hogy a két
sikeres magatartást közös definíciója a puritánság. Weber nyomán jutottam el
odáig, hogy az alépítmény pillára a lakosság puritanizmusa. Ma nincs olyan fejlett társadalom, amelyik
lakosságát nem a puritanizmus jellemzi.
Addig a bolsevik diktatúrák reformjainak
a keresése jutatott el, hogy a politikai diktatúra csak ott lehet hatékony,
ahol nemcsak a lakosság viselkedése puritán, de a gazdaságot a piaci
mechanizmus irányítja. Ezt a követelményt is igazolta a gyakorlat. A puritán tőkésállamok sikeresebbek voltak,
mint a piacot elnyomó diktatúrák. Ezzel a felismeréssel reménytelennek
minősítettem a bolsevik Szovjetuniót. Ott a siker mindkét feltétele hiányzott.
Egyrészt a lakosság viselkedése, erkölcse nem volt puritán, az európai népek
között a legkevésbé az, másrészt a gazdaságukat nem a piac, hanem a párt
irányította.
Ezzel eljutottam az alépítmény két pilléréig.
A harmadik pillért, a kor legnagyobb
problémájára, a túlnépesedésre Rácz Jenő és Bródy András könyve hívta fel a
figyelmemet. Ők bizonyították be, hogy az 1-2 ezreléknél gyorsabb népszaporulat
olyan nagy vagyonigényt támaszt, amit a puritán és piacos tőkés társadalmak sem
képesek elviselni. Ez a könyv hívta fel a figyelmemet arra is, hogy nemcsak a
marxista, de a klasszikus közgazdaságtan sem foglalkozott a lakosság
növekedésével járó vagyonigénnyel. Tőlük tanultam, hogy a többlet lakosság
felnevelésének költségével, és a hasznosításukat biztosító vagyonigénnyel is
számolni kell. A felnevelési költséggel ők sem számoltak, pedig az egyre
hosszabb időbe és költségbe kerül.
A hatásuknak köszönhetem azt is, hogy
a társadalmi fejlődést nem a társadalom
egészére, hanem az egy lakosra jutó mutatókkal kell mérni. Csak ezek
mutatják meg, hogy a társadalmi fejlettséget csak az egy lakosra jutó
mutatókkal lehet mérni. Eddig már az ENSZ eljutott azzal, hogy a tagországok
fejlettségi rangsorát három mutatóval, az egy laksora jutó jövedelemmel, a
várható életkorral és az átlagos iskolázottsággal, méri. Már ez is óriási
előrelépés, de hiányzik az egy lakosra jutó fizikai vagyon figyelembevétele. Az
egy laksora vetített mutatók tették nyilvánvalóvá, hogy a népesség 1-2 ezreléknél gyorsabb növekedése is kizárja a sikeres
felzárkózást.
Ezzel eljutottam a társadalmi siker
hármas alépítményéig: A lakosság
erkölcse legyen puritán, a gazdaságot a piacra kell bízni és ne legyen
túlnépesedés.
Ez a három feltétel a Nyugat
protestáns, azaz puritán társadalmaiban és Kínát kivéve a Távol-Kelet már a hidegháborúban
meggazdagodott konfuciánus országaiban megvalósult. Kína pedig 1990-ben
megvalósította. Ezzel a 21. század közepére mind a Nyugat protestáns, mind a
Távol-Kelet piacosított országai még jobban ki fognak emelkedni az emberiség
nagyobb fele pedig egyre jobban le fog maradni.
A túlnépesedés veszélyére ugyan
néhányan, közöttük az angol Malthus, rámutattak, de ezek is csak az élelmezés
korlátozott kapacitására hivatkoztak. Ismereteim szerint, a túlnépesedés megállítását először és egyelőre utoljára az 1990-es
kínai reform oldotta meg. A hatósági születéskorlátozással egy negyed
századra egyetlen gyermek vállalását engedélyezték. Ez ugyan túlságosan
szigorúnak bizonyult, ezért elkezdték a két gyermek vállalására való áttérést.
A népesség gyors növekedésének
megállítása Kínában ugyan példátlan sikert hozott, a Nyugat azonban csak a
korlátozás negatív hatásait látja. Nem ismerik fel, hogy a munkaképes lakosság
számának tartásához szükséges utánpótlás, a kevesebb gyermekvállalás
munkaerőhiányt okoz, ami a reálbérek indokoltnál gyorsabb emelkedést
eredményezi. Azon ugyan érdemes vitatkozni, hogy mekkora volna a nők társadalmi
érdeknek megfelelő termelékenysége, de azon nem, hogy kisebb baj a lakosság
csökkenése, mint az elviselhetetlen mértékű növekedése. Márpedig Kínában a
reform előtt elviselhetetlen volt a népesség növekedése. A reform óta pedig
példátlanul gyorsan nőnek az egy laksora jutó mutatók.
Az máig nem vált tudatossá, hogy
1990-ben még az emberiség kevésbé fejlett négyötöde olyan gyorsan szaporodott,
ami a tizedére való csökkentés nélkül eleve kizárja számukra a felzárkózást.
Az emberiség azért élt a halálozást fokozó és a tudásvágyat üldöző
osztálytársadalmakban, mert különben sokkal gyorsabban szaporodott, mint
amennyivel képes volt növelni életterének eltartó képességét. Vagyis azt kell látni, hogy az osztálytársadalom a túlnépesedés
fékezésének egyetlen reális módja a halálokozás és a tudásvágy elnyomása volt. A
klasszikus közgazdaságtan fel sem vetette a túlnépesedés elleni védekezés
szükségszerűségét.
Az osztálytársadalmak ellenzői, élükön Marxszal, pedig csak olyan
módszereket javasoltak, amik nemhogy csökkentették, hanem gyorsították az eleve
elviselhetetlen túlnépesedést.
A tudományos és technikai forradalom
azonban a Nyugat protestáns, vagyis puritán társadalmait olyan színvonalra
emelte, amin a spontán, a politikai hatalom akaratától függetlenül, megállt a
túlnépesedés. Kiderült, hogy az olyan
társadalomban ahol az egy laksora jutó jövedelem meghaladja a tízezer dollárt,
az iskolázottság átlaga a 12 évet, és általánossá vált a fogamzásgátlás
használata, spontán, a politikai hatalom akaratától függetlenül megszűnik a
túlnépesedés. Ezt a szintet a Nyugat protestáns és a Távol-Kelet kisebb
konfuciánus erkölcsű társadalmai a 20. század végére elérték. Már pedig a
túlnépesedési nyomás megszűnte és a lakosság puritán viselkedése mellett
megszűnik a túlnépesedés, ezzel a halálozást fokozó és a tudásvágyat üldöző
osztálytársadalom szükségszerűsége. Ezek a társadalmak spontán, a tudatosság
minden jele nélkül átalakultak össznépi társadalmakká. Ezekben a társadalmakban már a marxisták sem akarták a társadalom
erőszakos alkalmazását, de kezdeményezői voltak a békés átalakulásnak. Ezeket a
marxistákat szociáldemokratáknak nevezzük.
Azokban a társadalmakban, amelyek
lakossága nem volt puritán, a tőkésosztály sem volt elég erős ahhoz, hogy
legalább az osztályán belül demokrata legyen, a marxisták megmaradtak az
erőszak alkalmazása mellett, még a hatalmat megragadók között is csak az
erőszakot alkalmazták. Ilyen marxista forradalom győzött az első világháború
megpróbáltatásai után Kelet-Európában a Szovjetunió állami formájában. Ebben
egyrészt a túlnépesedés nem szorított, mert a térsége eleve nagyon
alulnépesedett volt, másrészt a halálokozást is buzgón alkalmazták. Erre
kényszerítette a Szovjetuniót a politikai diktatúra elfogadásának a hiánya is.
Még a Szovjetunió történésze sem
ismerik el, hogy a bolsevik rendszer létét csak az erőszak garantálta. Sztálin
csak azért győzhetett a leninisták ellen, mert a lenini módszerek nem voltak
alkalmasak a társadalmi stabilitásra. Ezt jól igazolja a tény, hogy a
Szovjetunó szétesése után az utódállamok a magas bányajáradéknak és a katonai
kiadások drasztikus csökkenésének köszönhetően javíthattak a lakosság életviszonyain.
Ahol ezek a források nem voltak, vagy fennmaradt a politikai diktatúra, vagy
egyre inkább anarchikus társadalmi viszonyok jöttek létre.
A szovjetunió nem azért esett szét, mert bolsevik diktatúra volt, hanem
azért, mert erejét messze túlhaladó fegyverkezési versenyt folytatott a
sokszorta erősebb, gazdagabb Egyesült Államokkal. Európa keleti felén a bolsevik
diktatúra összeomlása sem hozott létre annál hatékonyabb társadalmi
viszonyokat. A Szovjetunió azért esett
szét, mert a lakossága nem puritán viselkedésű volt. Be kellene látni, hogy
eddig még csak azok az államok
kerülhettek be a társadalmi fejlődés élvonalába, amelyekben a lakosság
viselkedését a puritanizmus jellemzi, elég gazdagok és iskolázottak voltak, a
gazdaságukat pedig a piac szabályozta.
A második világháború után azonban a
kelet-ázsiai puritánok közül azok, a melyek a hidegháború demokratikus oldalán
voltak, gyorsan meggazdagodtak, mert a szorgalmas és fegyelmezett
munkaerejükkel hatékonyan exportálták a termékeiket. De azt a Nyugat liberálisai
nem veszik tudomásul, hogy előbb lettek
gazdagok és csak utána demokraták.
A Szovjetunió támogatásának
köszönhetően a Távol-Keleten Kína és Észak-Korea marxista diktatúra lett. Amíg
az utóbbi a marxista rendszer a sztálinizmust is messze túllépő, elrettentő
példája lett, Kína pedig negyed százada
azt bizonyítja, hogy a gazdaságát piacosított, a túlnépesedését megállító
marxista diktatúra minden múltbeli világgazdasági sikernél nagyságrenddel
nagyobb sikert mutat.
Kína bebizonyítja, hogy a puritán erkölcsű népnek előbb kell
meggazdagodni, és csak aztán lehet demokrata, de csak akkor, ha a gazdasága
piacosított, a lakossága pedig legfeljebb néhány ezreddel szaporodik.
Fajunk történelmében a 20. és a 21.
század úgy fog bevonulni, hogy a 20. században a világ egyötödén spontán leállt
a túlnépesedés, a századfordulón pedig egy másik ötöde, Kína erőszakkal
leállította. A 21. század végére az emberiség kettészakad, a stagnáló lakosságú
kétötöde korábban elképzelhetetlen mértékben meggazdagodik, a túlnépesedő
háromötödében pedig a halálozás okozása az osztálytársadalmak korábbi mértékét
is meghaladó mértékben halálokozó lesz. Ez még csak azért nem vált
nyilvánvalóvá, mert a fejlett társadalmak igyekeznek a túlnépesedő világ
emberpusztításait féken tartani. Képtelenek a már gazdag, iskolázott, puritán
erkölcsű népek megérteni, hogy minden túlnépesedő társadalom szükségszerűen
halálokozó és tudást üldöző osztálytársadalom. Ez korábban elképzelhetetlen
mértékben igaz Afrikára, a Közel-Keletre és Dél-Ázsiára. Ebben a három
térségben a fejlett társadalmak feladata elsősorban az legyen, hogy a
gyermekvállalás csökkentésében adjanak segítséget. Ennek jelenleg az
ellenkezőjét teszik, segítik a halálozás elleni feladataikat, a szegény
világban a betegségek legyőzését. Ezzel szemben csak két segítségnek van
hatása, a fogamzásgátlás általános biztosítása és az iskolázottság növelése.
Ugyanakkor a társadalom belüli és a társadalmak közötti háborúzást rájuk kell
hagyni.
Azt a Nyugat történészei sem tudatosítják, hogy ők sem lettek volna
gazdagok, ha nem háborúznak. A történelemtudomány feladata nem az, hogy a múltunkon botránkozzon,
hanem az, hogy azt magyarázza meg, hogy milyen okokból alakult a társadalmak
sorsa úgy, ahogyan alakult, hogy idáig
azért juthattunk el, mert hatezer éven keresztül fokoztuk a többség nyomorát,
egymást öltük és üldöztük a tudásvágyunkat. A múltat nem kritizálni kell,
hanem megérteni, megmagyarázni, hogy miért kellett úgy történi, ahogyan
történt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése