Kopátsy Sándor PG 2016 02 27
Repedezik az Európai Unió
Egyre inkább nyilvánvalóvá válik, hogy az Európai Unió vagy szétesik,
vagy alapvetően megváltozik. Vagy szétesik, vagy tudomásul veszi, hogy Európa nem lehet
egyesült államok, hanem csupán az áruk és a személyek mozgása számára lebontott
határú szuverén államok közössége. Olyan közösség, aminek a bürokratikus
hivatala szabályozza nemcsak mekkora legyen a költségvetési hiány, mekkora az
infláció, mennyire liberális a törvényhozás, a sajtószabadság, stb. Európa
nyugti fele számára nem lehet működőképes. Ilyen közösség sehol nem fordult
elő.
Ilyen vélt csak a vallások prófétái
tűztek maguk elé. De nekik sem sikerült soha. Minden kultúrának, minden
fejlettségi szinten külön szuverén államra, Marx fogalmaival. külön szuverén
álamra, vagyis politikai felépítményre van szüksége.
Márpedig az Európai Unió három
alapvetően különböző kultúrájú és nagyon eltérő gazdasági szinten álló államok
közössége akar lenni. A közös felépítmény pedig a Németország bevált felépítménye
legyen. Ez azt jelenti, hogy az eltérő kultúrák és gazdasági szintek ellenére
legyen minden tagállamban közös a felépítmény. Ezt a bevándorlóktól meg lehet
követelni, de a kitalált közösség tagjaitól nem.
Ezen túl az EU feladata az is, hogy a
tagállamok között szűnjenek meg a fejlettségben mutatkozó különbségek is. Az
alapítók eleve egy a meglévőnél homogénebb Európát álmodtak meg. Ennek
érdekében még azt is vállalták, hogy a szegényebbeket a gazdagabbak pénzével
támogatni kell.
Az Európai közösség megálmodói abban
nem tévedtek, hogy bőven lesz a tagságra jelentkező. Csábítók voltak a
tagsággal járó ígéretek. A gyengébbek a tagsági díjuknál lényegesen nagyobb
pénzügyi támogatást kapnak, stabil lesz a pénzük, elfelejthetik az inflációt,
nemcsak szabadon utazhatnak az országok között, de ott munkát is vállalhatnak,
munkát. Az a mediterrán, a közép-európai és a balti államoknak eszükbe sem
jutott, hogy mi lesz az ígért kedvezmények ára, és mi a realitásuk.
A vámhatárok eltörlése és a személyek
szabad mozgása valódi vívmány volt.
A munkaerő szabad áramlása.
Az első, már az európai egység felé
vezető úton problémát jelentett a munkaerő szabad áramlásának a biztosítása. Az
emberek javának vonzódása a fejlett világ felé, a fejlődés legnagyobb motorja,
de az emberiség kétharmada számára a lemaradásuk növekedésével jár. Ez is olyan
társadalmi jelenség, aminek ugyan a fajunk számára pozitív az egyenlege, de a
gyengébb kétharmad számra viszonylagos lemaradását fokozza. Ez talán sehol nem
olyan világosan jelentkezik, mint az Európai Unióban.
Ez csak azért nem válik
nyilvánvalóvá, mert nem meri senki kimutatnia, hogy az EU alapítói Európa a
felzárkózását akarták, és akarják ma is. Ezért nem merik a tényeket felmutatni.
Az Európai Unió működése során nőtt a
tagországok közti fejlettségi különbség. Ennek az elsődleges oka az volt,
hogy az EU vezetés bürokratái,
Németország nyomására az ott sikeresen működő felépítményt erőszakolják a nem
puritán és a hozzájuk hasonló fejlettségi szintet elért tagországokra.
Mivel történelmi materialista vagyok,
hiszem, hogy minden társadalom
elsődleges érdeke az olyan felépítmény, ami a kultúrájának és fejlettségének
megfelel. Mivel a tudományos és technikai forradalom egy nagyságrenddel
megnövelte a világ társadalmai, államai közti különbséget, a felépítmények
között a különbségek is nőnek. Ezért eleve irreális cél az európai egység
víziója. A fejlődés nem a közös színvonal felé való haladást, hanem egyre nagyobb
társadalmak közti különbség szükségszerű növekedését eredményezi.
Ezért alapvetően tévedtek a vallások prófétái, beleérte Marxot, amikor az
emberiség számára egységes boldogító ideológiát, felépítményt képzeltek el. Ez az alapvető tévedés addig nem
sokat zavart, amíg lassan változott a világ, de lelepleződött, amikor a
tudományos és technikai forradalomnak a hatására nagyságrendekkel gyorsabb
fejlődés következett be. Száz év alatt
többet változott, és ezen belül jobban differenciálódott az emberiség élete,
mint előtte összesen.
Ezt a legkevésbé a
társadalomtudományok veszik tudomásul. A műszaki tudományok egyértelműnek
tartják, hogy az igazságaik teljesen elévültek. Az senkinek nem jut eszébe,
hogy a tíz éves telefonja, számítógépe még nem avult el. Ezek javítása többe
kerül, mint a sokkal nagyobb kapacitású újdonság.
Nem tudatosítjuk, hogy száz évvel ez
előtt a mesteremberek a nagyszüleik szerszámaival dolgozhattak, ma pedig néhány
év után kényetlenek vagyunk lecserélni a szerszámaikat. Ösztönösen ugyan
mindenki így cselekszik, de nem vonjuk le az ebből a következményeket.
Azt, hogy minden kultúrának más
vallásra van szüksége, a marxizmusban megtanultam. Erről jöttem rá, hogy ez már
a kereszténység kétezer éves történelmében is így volt.
Krisztus még csak
a zsidó vallást modernizálni akaró volt.
Szent Pál már
felismerte, hogy az egy istenhitre a mediterrán kultúrának is szüksége van.
Ezért hozta létre azt a teológiát, ami számos engedményt tett a görög-római
kultúra felé. Feloldotta a kemény egy istenhitű zsidó vallást. Ez a vallás,
mivel megfelelt a görög-római kultúrának gyors sikert aratott a Római
Birodalomban.
Mohamed
azonban azt ismerte fel, hogy az a vallás, ami jó a mediterrán népeknek, az nem
lehet jó keményebb egy istenhívő szemitáknak. Ezért aztán a Közel-Keleten és
Észak-Afrikában nemcsak a pogányokat, de a keresztényeket is gyorsan
meghódította a mohamedán vallás keményebb egy istenhite.
A középkor derekán bekövetkezett agrártechnikai forradalom hatására az Európában eddig egységes
kereszténységet is kettéhasította. A
kontinens nyugati fele áttért a kiscsaládos jobbágyrendszerre, a keleti pedig
nagycsaládos maradt. Kiderült, hogy a két családforma olyan eltérő alépítmény,
amire közös vallás sem épülhet. A
nagycsaládos társadalom a kiscsaládoshoz képest konzervatív. Ezért a
nagycsaládos Kelet-Európa és a Balkán keresztényei a kereszténység ortodoxabb
formájánál maradtak, Nyugat-Európa azonban
a kiscsaládos feudális viszonyokhoz igazodott. Európának nem maradhatott
egyetlen a keresztény vallása, ha két eltérő családformára osztódott.
A reformáció
pedig azt jelentette, hogy Európa észak-nyugati puritán népeinek, az
angolszászoknak, a germánoknak és a skandinávoknak, a latin kereszténység már
nem volt elég puritán. Nem is egy, hanem több protestáns, azaz puritán
keresztény egyházat alakítottak. A
puritán kereszténység akkor igazolta igazán önmagát, amikor az ipari forradalom
a tőkések uralkodó osztályát hozta létre. Véleményem szerint, ugyan a
puritán földbirtokosok is hatékonyabbak voltak, mint a latinok, de a különbség
csak akkor lett nagy, amikor már a társadalmak közti verseny a tőkések vezetése
alatt folyt. A puritán és a latin tőkés
hatékonysága között naggyá nőtt a különbség. Ezt a nagy hatékonyságbeli
különbséget a társadalomtudomány sokáig fel sem ismerte. Senki sem a tudati
különbséggel magyarázta a tényt, hogy a
tőkés polgárok ipari forradalmának a nagyobb eredményessége elsősorban a
puritán népek, tőkések és munkások nagyobb értékével magyarázható. Senki
sem mutatott rá arra, hogy miért volt az ipari forradalom ott sikeresebb, ahol
a lakosság puritán volt.
A puritánok fölénye azonban az
óceánokon túl még inkább egyértelmű lett. Csak
az angolszász gyarmatok emelkedtek nemcsak a latinok gyarmatainál, de még az
anyaországukat is megelőzték.
Ezt először Max Weber ismerte fel, rámutatott
arra, hogy a lakosság puritanizmusa a társadalmi fejlődés szempontjából a
legjobb alépítményi feltétel. A
társadalomtudományok azonban még addig sem jutottak el, hogy Weber felismerését
tudomásul vegyék.
A Nyugat társadalomtudományát máig az jellemzi, hogy idealista módon, egy
felépítményi elemet, a politikai demokrácia maximumát tekinti kultúrától és
fejlettségtől független sikert biztosító alépítménynek. Ezzel szemben a jelenkorban győztes
tudományos és technikai forradalom korábban elképzelhetetlen mértékben
differenciálta a társadalmak alépítményét, ezért a felépítmények is egyre differenciáltabbak lesznek.
Ennek első felismerhető jele a
puritán erkölcsű társadalmak sikere. Ma az ENSZ fejlettségi listája alapján a
húsz legfejlettebb, illetve a leggyorsabban fejlődő tagállama kivétel nélkül
vagy a Nyugat protestáns, vagy a Távol-Kelet konfuciánus lakosságának a viselkedése
puritán.
Ebbe a természetes folyamatba nyúlt
be a két legnagyobb nyugat-európai nép nagyformátumú vezetője, Adenauer és De
Gaulle, hogy a maguk mintájára szabják az európai államok többségét. Nem vették
tudomásul, hogy ezek az államok három nagyon eltérő kultúrára oszlanak, és a
gazdasági fejlettségük 5:1 arányban szóródik.
A három európai kultúra.
Jó ötszáz éve a három kultúrához három
keresztény vallás igazodott.
A fejlődésben leginkább lemaradt kelet-európai és balkáni népek feudális
társadalmai nagycsaládosak maradtak. Ennek megfelelően a kereszténységük is ortodox maradt.
A nyugat-európai kereszténység ugyan kiscsaládos lett, de görög-római,
vagyis latin maradt. Egy
fél évezreden keresztül Európának
két kereszténysége volt.
A reformáció
győzelme Északnyugat Európában azt jelezte, hogy a puritán népeknek, az
angolszászoknak, a germánoknak és a skandinávoknak, a mediterránnál puritánabb
kereszténységre van szükségük.
A Nyugat élettere tízszeresére nőtt.
Az óceánok meghódítása lehetőséget adott a Nyugat számára, hogy az
életterét tízszeresére növelje. A gyarmatosítás hasznából azonban csak a két nyugat-európai
kultúra népei részesültek. A történészek
sem magyarázzák, hogy ebből miért maradtak ki az ortodox keresztény európai
népek. Az Újvilágba vándorlók között ők is szép számmal szerepeltek, de ott
hangadók nem lettek. Azt már viszonylag korán felismertem, hogy a nagycsaládos
kultúrájú népek alkalmatlanok voltak az új befogadására. Európa nagy szellemi
forradalmainak befogadása náluk elakadt. A reneszánsz, a reformáció, a
felvilágosodás modern szellemének sikerrel ellenálltak.
Ugyanez történt meg a marxizmus
esetében is. A három marxizmus fedte a
három kereszténységet. A protestáns népek szociáldemokraták, a katolikusok
euró-kommunisták, az ortodox keresztények, ortodox marxisták pedig, bolsevikok
lettek.
Az Európai Unió célja kezdettől fogva az volt, hogy egységes Európát
hozzanak létre. Ráadásul olyant, ami egységesen felveszi a puritán és fejlett
Németországban bevált felépítményt.
A bolsevik Szovjetunió azt képzelte
el, hogy nemcsak az egész Európát, de az egész emberiséget bolsevik rendszer
egységes bevezetése fogja boldogítani. A náci Németország a fasizmus tekintette
az egyetlen boldogító felépítménynek.
Az Európai Unió pedig a Németországban sikeres demokráciát tartotta és
tarja ma is minden európai ország számára az egyedül boldogító felépítménynek. Ezt ugyan nem fogalmazzák meg ilyen
nyíltan, de annál következetesebben erőltetik a bevezetését.
Az áruk és a személyek határok
nélküli mozgása még nem okozott válságot. De
a maastrichti követelmények már válságokozók voltak, azzal, hogy a tagországoktól
a németeknél bevált pénzügyi fegyelmet követelték. Ez figyelmen kívül
hagyta az elmúlt évtizedek tapasztalatait.
A nagyobb infláció.
A maastrichti pénzügyi fegyelem is a német politikusok és közgazdászok találmánya
volt. Németországban
volt az első világháborút követő legnagyobb infláció. Ezért az óta az
inflációtól való félelem jellemzi nemcsak a német politikusokat és
közgazdászokat, de még a közvéleményt is.
A latin országokban azonban csak a nagyobb inflációval tudták biztosítani
a költségvetési egyensúlyt. Ez azért volt számukra szükségszerű, mert a lakosság adófizetési morálja
alacsony, nemcsak a vállalkozók, de a közvélemény is virtusnak tekinti az adócsalást.
Hiába volt szükségszerű a mediterrán országokban lényegesen nagyobb az
infláció, a közvélemény annak csak a rossz oldalát érezte, de nem értette meg,
hogy a nagyobb infláció számukra a szükségszerű rossz, ami nélkül a
teljesítményük még gyengébb volna.
A történészek sem hívták fel a brüsszeli
bürokraták figyelmet arra, hogy a gazdaság és a pénzügyek is a felépítmény, ami
determinált. Ahol gyengébb az adómorál,
ott nagyobb inflációra van szükség. Szerencsére, ami óta az állam a
pénztemető, a gyenge adómorálú társadalmak is képesek betömni a pénzhiányt
azzal, hogy a hiányzó pénzt fedezet nélkül is megteremthetik.
Elég lett volna, ha az EU brüsszeli
bürokratái megnéznék, hogy a tagok országaiban a belépés előtt mekkora volt az
infláció. A mediterránokban többször nagyobb, mint a puritánoknál. Az pedig már
a tőkés társadalmak történelmében kiderült, hogy kisebb a baj, ha a keletkezett
pénzhiányt fedezet nélküli pénzkibocsájtással tömik be, mintha szabad utat
engednek a gazdasági válságnak.
Erre az első világháború után már
Keynes figyelmeztetett, majd az Egyesült Államokban Roosevelt, Európában pedig
a fasiszta diktatúrák sikerrel alkalmazták.
A második világháború után a mediterrán országok viszonylagos sikereiket
annak köszönhették, hogy bátran alkalmazták a fedezet nélküli pénzteremtést.
A nemzeti valuták értékének alakítása.
A vámhatárok megszüntetése során senki sem vetette fel, hogy ez csak
akkor nem növeli a tagországok fejlettségi színvonala közti különbségeket, ha a
kevésbé fejlettek leértékelten tartják a valutájukat. A második világháború után már
rendelkezésre álltak a nemzeti valuták hazai vásárlóerejére vonatkozó adatok.
Ezek azt bizonyítják, hogy minél
gyengébb egy ország nemzetközi versenyképessége, annál jobban leértékelve kell
tartani a valutáját, különben menthetetlenül eladósodik a gazdagabbak felé.
Vagyis illett volna tudni, hogy a
vámunió csak akkor nem növeli a meglévő fejlettségi különbségeket, ha a
tagországok szuverenitása biztosítja a valutájuk leértékelt szinten tartását.
Az
EU válságának okairól a brüsszeli vezetőknek, és Merkel kancellárasszonynak
fogalmuk sincsen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése