Kopátsy Sándor
PH 2016 03 18
Nemzeti gyászünnepünk
IV.
Trianon
Nyolcvan éve tudom, hogy mi a határon
belül, és a magyarság négyötöde jól járt azzal, hogy végre a saját országunkban
élhetünk. Meg kellett élnem a kilencvenes éveim derekát, hogy ezt különösebb kockázat
nélkül leírhatom. Most sem azért, mert megértenének, hanem azért mert már
nagyon öreg vagyok, és veszélytelen.
Azt eleve nem fogadtam el, hogy az
országunk lakosságának nagyobb fele voltunk. Elsősorban mi számolunk.
Másodsorban ravaszon úgy rendelkeztünk, hogy a zsidó és a cigány nem etnikum, a
magyarok közé számítható. Nélkülük pedig még a mi jegyzőink sem tudtak volna
úgy számolni, hogy többségben lehessünk. A cigányokat nem vettük emberszámba, a
zsidókat pedig igyekeztünk kiirtani. De a számlálásunktól függetlenül, az
országunk területének nagyobb felén szigorú etnikai alapon nem voltunk
többségben. Ha Trianon „igazságos” és következetes, nagyobb lett volna a
trianoni ország, mert a győztesektől csak mi várjuk el a tárgyilagosságot.
Ezért aztán a Hitlernek köszönhető korrekciók többsége, ha nem is erkölcsös, de
indokolt volt.
Az Amerikába kivándoroltak többsége
ugyan csak a költők szerint volt magyar, de vitathatatlan, ők jártak a
legjobban. Ma is ötször jobban élnek, mint akik itt maradtak. Ráadásul, ahogyan
belépett azonnal titkos szavazati jogot is kaptak.
Azt se merte még leírni senki, hogy a
Burgenlanddal Ausztriához került magyarok lényegesen jobban éltek és szavazati
jogot is kaptak.
Azt csak sejtettem, amíg ott nem
jártam, hogy a Csehszlovákiához kerültek is jobban és szabadabban éltek.
A Romániához került magyarok minden
tekintetben rosszul jártak.
Jugoszláviához került magyarok
viszonylag gazdagok voltak, de egy még nálunk is szegényebb és etnikai téren
türelmetlenebb országban joggal veszteseknek érezték magukat. De a második
világháború után még mi is irigyelhettük őket, akik szabadon vállalhattak
munkát a gazdag Nyugat-Németországban, és nagyobb volt a politikai
szabadságunk, mint Rákosi alatt az őshazában.
Egészen a 90-es évekig, Jugoszlávia
széteséséig ott etnikai béke volt, de aztán elszabadult a pokol. Ekkor
döbbentem rá, hogy ezt mi sem ússzuk meg, ha nincs Trianon a magyarországi
etnikumok között lett volna véres leszámolás.
A magyar történelemben csak egyszer volt, a Szultán felügyelete alatti
Erdélyi Fejedelemségben vallási és etnikai béke. A magyar uralkodó osztály ugyan korán
felismerte, hogy nem ért a bányászathoz, az iparhoz és a kereskedelemhez, hát
behívta az idegeneket, döntően a germánokat, akik számára megkülönböztetett
önkormányzati jogokat adott. Ezek aztán a maguk törvényei szerint élték a maguk
izolált életét.
Az etnikai problémák élesen csak a
vasúthálózat kiépülése után jelentkeztek. Az egynapi járóföld tízszeresére nőtt
és kényelmes lett. Ezzel a városok vonzásköre százszoros területű lett. A
falvak árutermelő képessége, ezzel a társadalom kereskedőigénye
megsokszorozódott. Ezt a teret töltötték be a zsidók, és gazdagodtak meg
viharosan. Ezt lett a kiegyezés és az első világháború közti fellendülésünk
ideje.
A vállalkozásra, kerekedésre alkalmatlan uralkodó osztályunk, az
arisztokrácia és a nemesek helyére lépő úri középosztály úgy értelmezte, hogy a
zsidók elrabolták előlük a könnyű meggazdagodás lehetőségét, és azt hitték,
hogy a zsidóságtól megszabadulva, övék lesz a zsákmány.
Így került az első világháború után a feudális urak kezébe a magyar
társadalom. Azt már
elképzelni sem tudom, hogy a magyar történelem eljut odáig, hogy a Horthy rendszert,
mind a feudális viszonyok újraéledését leplezi le.
Trianon okozta tragédiánkat abban látom, hogy az ország szétesését nem
eredménynek, hanem olyan nagy tragédiának fogta fel a magyar közvélemény, hogy
a revíziót tekintette elsődleges feladatának. De ez nemcsak akkor érezte így a
magyarság többsége, de még ma is érdemein felül értékelik a két háború közti
társadalmi állapotunkat.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése