Kopátsy Sándor PH 2016 02 16
Nemzeti ünnepeink
I.
A legszebb nemzeti ünnep Március 15.
Középiskolás korom óta érzem, hogy
történelmünket ideje volna tárgyilagosabban tálalni. A Mohácsi Csatát, az Aradi
Tizenhármat, Trianont felnagyított nemzeti tragédiának, az operetti Március
15.-ét piros betűs örömünnepnek deklaráljuk. Egyiket sem tesszük a reális
helyére.
Most csak az utóbbival foglalkozom.
Mi volt 1848 márciusában a nemzet elsődleges feladata?
Mai szemmel az alig egy évvel későbbi Olmützi Alkotmány, vagyis a
történelmi Magyarország feldarabolásának megelőzése.
Ezzel szemben még azt is letagadjuk,
hogy 1849 áprilisában nem az első világháborúban győztes hatalmak osztották fel
először Magyarországot, hanem a tizenéves császár, Ferenc József a Habsburg
Monarchia modernizációja során.
Annak ellenére, hogy a Trianoni
Szerződést lassan száz év után sem vagyunk képesek a helyére tenni, azzal még a
történészek sem foglalkoznak, mi vezetett Trianonhoz. Pedig nagyon kézenfekvő a
magyarázat. Vagy a történelmi
Magyarország átalakul sok etnikum békés együttélését garantáló országgá, vagy
etnikai elemeire szedik szét. A nem magyar etnikumok számára is otthont
jelentő ország nélkül a Kárpát Medence nem lehet egyetlen nép országa, nem
maradhat fenn Magyarország.
Ezt a forrongó Bécsből a békés
Olmützbe menekült Habsburg Császári Udvar vezetői világosan látták, és ezért
akarták a soketnikumú, vallású, kultúrájú Habsburg Birodalmat egyenrangú
etnikai egységekre felosztani. Ez ugyan a történelmi Magyarország kivételével,
viszonylag meg volt osztva. Egyetlen kivételt a Habsburgoknak a nem római
katolikus vallásokkal szembeni türelmetlensége jelentett. Nem ismerem annyira
az osztrák történelmet, hogy akadt-e ott valaki, aki a Habsburg családnak a
római katolikus valláshoz való kötődéséből fakadó problémák jelentőségét
hangsúlyozta volna. Ezt a problémát a magyar történészek is óvatosan
kerülgetik. Pedig e nélkül a reformáció utáni századok magyar történelme sem
érthető. Erdély történelmének ugyanis
semmi sem ártott többet, mint a Bécsi Udvar türelmetlensége az erdélyi ortodox
keresztény románsággal szemben. Erdélynek a reformáció során szerencsésen
induló sorsa elsősorban a Habsburgok vallási türelmetlensége okán vált
katasztrofálissá. Erre mindenkinél jobban Móricz Zsigmond érzett rá. De ezt
nemcsak az erdélyi magyarság, de még a magyar történészek sem ismerték fel.
De még a jelenkori ukrán politikai
megosztottság mögött is a Habsburgok türelmetlen katolicizmusát kellene
keresni.
Térjünk azonban vissza 1848
márciusára, Budapestre.
Nincsenek adataim, de nehezen tudom
elképzelni, hogy a magyar arisztokráciának a császárhoz való szoros kötődése
ellenére nem voltak információi a Császári Udvarnak a Monarchia jövőjére
vonatkozó elképzeléseiről. Valamit tudni kellett arról, hogy a császárt félre
akarják állítani, és az ifjú császár mellett a Monarchia reformjával valami
újat kezdenek. Márpedig, ha volt információjuk, ez Kossuthhoz is eljutott. Ezt
mindennél jobban magyarázza, hogy Kossuth miért döntött a Habsburg ház
trónfosztása mellett.
Csak e körülmények adnak magyarázatot arra, hogy miért tartotta a magyar
közvélemény, de legalábbis a pesti fiatalok fontosnak a Habsburgoktól való
függetlenséget.
Mivel én nemcsak a Monarchiához
tartozásunk hátrányait, az előnyeit is látom, számomra az osztrákokkal és a
csehekkel közös államunk számára előnyök is származtak.
Elsősorban az, hogy ez a két nép
kulturálisan és gazdaságilag is sokkal közelebb volt Nyugat-Európához. Márpedig
az államalapításunk óta az elsődleges célunk a Nyugathoz való felzárkózás volt,
és maradt meg máig. Ez az utunk az osztrákokon és a cseheken keresztül vezet.
Ezzel azonban a magyar arisztokrácia, de még inkább a nemesség mindig szemben
állt. Márpedig a magyar nemesség érdekéhez a magyar közvélemény is igazodott.
Ez történt 1848 márciusán, Pesten. A magyar közvélemény ma is azt hiszi, hogy
Pesten ekkor már többségben magyarok éltek. Éltek ugyan magyarok is, de főleg
az iskolák diákjai között voltak már viszonylag zárt magyar közösségek is. Ezek
találkoztak az EMKE kávéházban. Azt ma is kevesen tudják, hogy minek a
rövidítése volt az EMKE, Erdélyi Magyar Közművelési Egyesület. Az egyik ilyen
társaságnak az adott rangot, hogy köztük két zseni, Petőfi és Jókai is a társaság
tagjai voltak.
Arra azonban a történészek sem
keresték a választ, miért kerülte el annyira ez a szép esemény a kor politikai
nagyjait. Nemcsak nem voltak szereplők, de még utólag sem tartották történelmi
jelentőségű eseménynek. A napi politikában nyakig elmerülő Kossuth, a
társadalom változásaira oly érzékeny Széchenyi, a politikai eseményeket követő
Deák említést sem tettek róla. Azt, hogy ez a nap legszentebb nemzeti ünnepünk
legyen, a nagyok közül senkinek nem jutott az eszébe.
Petőfit ugyan a magyar költészet
óriásának tartom, de a racionális politikára alkalmatlannak tartom. Számára
Magyarország csak a magyarok országa volt. Azt hitte világforradalmár, pedig
csak nemzeti forradalmár volt. Ezt jól jellemezte a szabadságharcban vállalt
szerepe. Hajlandó volt akár az életét is áldozni a magyar szabadságért.
Jellemző módon a lengyel Bem seregéhez csatlakozott annak érdekében, hogy
Erdélyt csatolják végre vissza Magyarországhoz. Méghozzá úgy, hogy nemcsak a
legnagyobb erdélyi etnikumot a románt tekintsék teljes jogúnak, de még a
szászok sok évszázados politikai jogait is számolják fel.
Bármennyire egyértelmű, hogy Erdély jövője csak akkor biztosítható, ha az
ott élő népek egyenrangú polgárai lesznek. Ezért tartom a márciusi pontok között Erdély számára
tragédiának az unió, a Magyarország szerves részévé válása is szerepelt. Nem az
a baj, hogy ezt nem látta Petőfi, hanem az, hogy ma sem valljuk be, hogy az unió követelésének teljesülése Erdély
elvesztéséhez vezetett.
Azt a tényt, hogy az oszmán megszállásnak köszönhetően,
Erdély számára megnyílt az út arra, hogy a Kárpát Medence keleti harmadában egy
másik Svájc lehessen. Amennyire ráérzett erre a maga korában Bethlen Miklós
erdélyi fejedelem, aki a Kárpát Medencében az etnikai és vallási türelmesség
legnagyobb alakja volt, annyira fogalmuk sem volt erről a márciusi fiataloknak.
Ezt igazán csak Móricz Zsigmond ismerte fel a két háború között. De ő is csak
akkor, amikor erre már semmi reális esély nem maradt.
De a magyar történészeknek azt kellene tanítani, hogy 1848 márciusában a
pesti fiatalok abban a naiv hitben ünnepelték a csak a magyarok számára lévő
Magyarországot, hogy az fennmaradhat. Nem az a baj, hogy ezt nem látták akkor a fiatalok, hanem az,
hogy ma sem látják ezt a politikusok, akiket nem világosítanak fel a
történészeink.
Azt kellene tanítani, hogyan jutottunk el a Trianont követő valóságba,
hogy mienk maradt a történelmi ország területének harmada, ahol a Kárpát
Medence magyarságának négyötöde él.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése