Kopátsy Sándor EH 2016 03 24
A polgársághiányos magyar társadalom
Számomra hazám történelmét akkor
értettem meg, amikor az 50-es évek végén megismertem a fiatal marxista
történészek adatait arról, hogy a magyar társadalom eleve polgársághiányos
volt. Az ugyan természetes, hogy nomád pásztorokként nem volt polgárságunk.
Arról azonban mélyen hallgattunk, hogy ez önmagában kizárta annak lehetőségét,
hogy nyugat-európai típusú feudális, majd tőkés osztálytársadalom lehessünk.
Ezt első királyunk is legfeljebb érezhette,
de ő sem értette meg. Jó katonaként belátta, hogy a kor nyugat-európai
hadseregének erejét a nehéz lovagság jelenti, és velük szemben a magyar könnyű
lovasok szinte tehetetlenek bizonyultak. Ezért Intelmeiben idegen lovagokra,
nem városi polgárokra vágyott.
A magyar történészek korábban
figyelmen kívül hagyták, hogy az államalapításunk idején tőlünk nyugatra jelentős
urbanizáció ugyan csökkent, de fennmaradt. Jelentős volt az urbanizáció abban
az értelemben, hogy mintegy hatszor több városi polgár volt, mint földesúr.
Ennél ugyan magasabb urbanizáció voltak a Római Birodalom fénykorában, de a jelentős
városok fennmaradtak még a sötét középkorban is. Ismereteim szerint, a Római
Birodalom bukása után a római városok szinte csak a Kárpát Medencében szűntek
meg. Ide a Római Birodalom összeomlása után csak pásztornépek jöttek, akik
lenézték a kettes vetésforgóval kínlódó földművest. A birodalom összeomlása
után a Kárpát Medencében római provinciák városainak csak a romjai maradtak meg.
A honfoglalás idejére azonban már itt is elterjedtek az agrártechnikai
forradalom vívmányai, a sokkal hatékonyabb hármas vetésforgó, a talajforgató
eke, a patkó. Ez
azzal járt, hogy a betörő hunok,
avarok még lenézték az itt talált földműves népeket. A mi érkezésünk idejére fordulta a kocka. A pásztor megirigyelte a
falvakban élő földművest. Ezt László Gyula vette tudomásul először, felismerte,
hogy az avarok már előttünk áttértek a földművelésre. Ezért beszélt kettős
honfoglalásról. Az avatok már földművesek lettek annak ellenére, hogy már nem
volt saját államuk. Azt még ő sem hangsúlyozta, hogy a magyar nép spontán, az
uralkodóját megelőzve lett földműves, falvakba települt és keresztény. Ezt a
történészeink máig nem veszik tudomásul, a
lakosság földművelésre, és kereszténységre való áttérését felűről
kezdeményezettnek deklarálták. Ugyanakkor említést sem tesznek arról, ami
fent az állam szintjén történhetett. A
kiscsaládos jobbágyrendszer kialakítása, és a római kereszténység melletti
egyértelmű döntés. Pedig e kettő vált döntővé a következő 500 év magyar történelmében.
A kiscsaládos jobbágyrendszer.
A magyar történészek említést sem
tesznek arról, hogy az
államalakításunkkal párhuzamosan áttértünk a nagycsaládos pásztorrendszerről a
kiscsaládos jobbágyrendszerre. Ez a családforma váltás lényegében a
nyugat-európai agrártechnikai forradalom során vált Európa nyugati felében
általánossá. Ugyanakkor a nagycsaládos társadalom Európa keleti felén, és a
Balkánon a 20. századig fennmaradt.
E két családforma társadalomformáló
erejét alig érintik a történészek, pedig ennek jelentősége nemcsak a társadalmi
tudat, viselkedés, de még a kereszténység egységét sem tűrte meg. Nyugat-Európa népei csak akkor váltak
képessé arra, hogy magas-kultúrát hordozók legyenek, amikor a családformájuk
kiscsaládos lett.
A családforma szerepére már
középiskolás fokon felfigyeltem. A nagy
európai szellemi forradalmak, a reneszánsz, a reformáció, az ipari forradalom, a
felvilágosodás, a demokrácia, valamint a tudományos és technikai forradalom
csak a kiscsaládos társadalmak számára volt másoknál hatékonyabban befogadható.
Én abban az értelemben ugyanis
marxista, történelmi materialista vagyok, hogy minden társadalmi alépítményt csak az olyan felépítmény tesz sikeresé,
ami vele összhangban van. A
különböző alépítmények csak különböző felépítményekkel lehetnek hatékonyak. Ehhez
ugyan Marx sem tartotta magát, minden
társadalom számára az általa kitalált felépítményt tartotta üdvözítőnek.
Ez a tanulmány sem veti fel, hogy nem minden kultúrának, azok minden
szintre jutottságának más felépítményre van szüksége. Ezt jól bizonyítja a történelem. A
vallási és politikai próféták ugyan minden hívőjük számára azonos felépítményt
javasolnak, a történelem azonban éppen ennek az ellenkezőjét bizonyítja.
Európa történelmének ókorában csak
azok a társadalmak voltak fejlettek, amelyekben a rabszolgatartók és a vallás
papjai tartoztak az uralkodó osztályba. Ahol még erre a szintre sem jutottak
el, ott törzsi társadalmak voltak.
Aztán a középkori agrártechnikai forradalom
olyan társadalmi alépítményt hozott létre, amire a földesurak kiscsaládos jobbágytársadalmai
jöttek létre. Ezek azonban titokzatos úton két formában működtek. Európa
nyugati felén kialakult a kiscsaládos, a keleti felén pedig megmaradt a nagycsaládos
jobbágyrendszer. Ezzel Európa társadalmai az eltérő családformájuknak
megfelelően kettéoszlottak. A
kiscsaládos jobbágyrendszer lényegesen hatékonyabb alépítménynek bizonyult.
Nyugat Európa puritán népei rövidesen
fölénybe kerültek a latinokkal szemben. Egy
jó fél ezred után a puritán népek megreformálták a kereszténységüket.
A feudális alépítményre épült puritán
vallású Nyugaton az ipari forradalom gyorsan megszülte a kiscsaládos városi
társadalmat. A történészek is csak azt hangsúlyozzák, hogy az ipari forradalom
mennyi technikai újítást hozott, arról említés sem található, hogy az ipari forradalom a városok társadalmát
is kiscsaládossá alakította át. Pedig ez emelte aztán Európa nyugati felét
a kor többi magas-kultúra fölé. Az
iparosodott társadalmak lettek először a városi lakosság számára is kiscsaládosak.
Ugyanakkor a vasúthálózat olyan
hatékonysági ugrást hozott szárazföldi szállításban, ami lehetővé tette a
nemzetállamok létrejöttét. Majd a gőzhajózás a világgazdaság egészére kiterjedő
munkamegosztást.
A világgazdaság fejlődése
felgyorsult, de ennek során differenciálódása is nőtt. Az alépítményben megnövekedett különbségek a társadalmi alépítményben
azzal jártak, hogy a társadalmi felépítmények is differenciálódtak.
A munkaerő minőségével szemben támasztott igény csökkent.
A társadalmak fejlődésével együtt járt, hogy a munkafeladatok is egyre
egyszerűbbekké váltak. Még a gazdaságtörténészek sem vették tudomásul, hogy a fejlettebb
technika egészen a jelenkorig, a tudományos és technikai forradalom győzelméig,
a munkaerő nagy többségével szemben egyre alacsonyabb tudást és képességet
kívánt. Minél hatékonyabb eszközöket,
eljárásokat hozott létre a tudomány, annál kisebb képességet és kevesebb ismeret
igényelt a munkaerő egyre nagyobb többségétől. Ebből a társadalomtudományok
csak azt látták, hogy a társadalom ismeretvagyona egyre növekedett. Az nem
tudatosult, hogy a munkaerő többségével szemben egyre csökkent a minőségi igény.
Azt senki nem hangsúlyozta, hogy az
ipari forradalom tört részére csökkentette a dolgozókkal szemben támasztott
tudás és képesség igényét. A céhipar sok éves képzést követelt meg. De még a
háziipar is sokkal képességigényesebb volt, mint a gyári munka.
A munkaerővel szemben támasztott
igény csökkenésével ellentétben a
munkamegosztásban való részvétel azonban egyre magasabb igényt támasztott.
Ezért váltak a munkamegosztást szervező tőkések uralkodó osztállyá. Amíg a feudális
társadalmakban igen alacsony igény volt a földesurakkal szemben, a tőkés vállalkozók teljesítménye egyre
inkább a képességüktől függött. Ez volt az alépítményi oka annak, hogy a
tőkésosztály már nem épülhetett vérségi alapra. Ezt a változást szem előtt kell
tartani akkor is, ha a nagy tőkehiány mellett viszonylag könnyű volt a tőke
jövedelmezőségét biztosítani. Ezért hihette még a hisztérikusan tőkeellenes
Marx is, hogy a tőke profitja a tőkéstulajdonból származik. Tévedett, mert minden meg nem dolgozott jövedelem
forrása a hiány. Ebben a tekintetben nincs különbség a föld- és a
bányajáradék, a profit és a munkaerő érték feletti ára között.
Marxnak sem jutott az esszébe, hogy a
munkaerő ára is az értéke fölé emelkedik, ha nagyobb a kereslete, mint a kínálata.
Minden érték feletti jövedelem forrása a
hiány.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése