Kopátsy Sándor EH 2016 03 06
Mit várhatunk a 21. századtól?
Ha ma visszamehetnénk száz évvel a
múltba, és bárkinek elmesélnénk, hova jutottunk ilyen rövid idő alatt, egyrészt
nem hihetné el, másrészt nem értené meg, hogyan tudtuk átélni ezt a roppant
változást.
Ötször annyian vagyunk.
Történelmünknek utóbbi mintegy
hatezer évében az osztálytársadalmak elsőleges feladata a túlszaporodásunk
elleni védekezés volt, amit csak két módszerrel, a halálozás fokozásával és a
tudásvágy üldözésével tudott megoldani. Ezt a két módszert ugyan minden az
osztálytársadalom eredményesen alkalmazta, de a tényleges okát vagy fel sem
ismerte, vagy tudatosan tagadta.
A halálozást fokozó nyomort, az embert és vagyont pusztító háborúzást
ugyan minden osztálytársadalom következetesen gyakorolta, de a szükségességére
senki nem mutatott rá. Nyomát sem találtam annak, hogy valaki felismerte volna, hogy az
osztálytársadalmak elsődleges feladata a túlnépesedés elleni védekezés, mert az emberi faj sokkal gyorsabban szaporodna,
mint az életterének eltartó képessége.
Először közel kétszáz éve egy angol,
az Malthus vetette fel, de egyrészt nagyon szakszerűtlenül, másrészt tanait
mindenki elutasította. Cáfolták a tények is. Ma tízszer többen, és lényegesen
jobban élünk. Kiderült, hogy nemcsak az iparban és a szállításban lehet
technikai forradalom, hanem az élelmiszerek termelésében is. Ma mintegy hússzor
annyi embert tud eltartani egy élelmiszertermelő, azaz mezőgazdasági és
élelmiszeripari munkás, mint Malthus idejében.
Először csak az 50-es évek elején
került a kezembe olyan közgazdasági szakkönyv, ami tudományos magyarázatot
adott arra, hogy miért kellene a lakosság létszámának növekedését alacsony, 1-2
ezrelékes szinten tartani. Ezt a könyvet Rácz Jenő és Bródy András írta. Akik
már akkor mások anyagai alapján bizonyítottak. Ezek a közgazdászok ismerték fel
először, hogy a lakosságot nemcsak élelmezni kell, hanem vagyonnal is ellátni.
Mivel az egy lakosra jutó vagyont az egy laksora jutó értéktermeléssel
arányosan kell növelni, és az utóbbi mintegy 3-4-szerese az előbbinek, a
lakosság számának minden százalékos növekedéséhe a vagyon 3-4 százalékkal kell
növelni a vagyont is. Azt azonnal ugyan nem ismertem fel, hogy ezek a
közgazdászok csak a fizikai nemzeti vagyon növekedésével számoltak, a lakosság
felnevelési költségével, a ma már szellemi vagyonnak nevezettel nem.
Arra még későbben jöttem rá, hogy a klasszikus közgazdaságtan a lakosság,
azon belül a munkaerő felnevelési költségét figyelmen kívül hagyta. Azt
ugyan nem tagadja, hogy a munkaerő is termelési tényező, amit elhasználódik, és
újra kell termelni, akárcsak a fizikai vagyon esetében ezt megteszi. A lakosság,
illetve a munkaerő növelése azonban felhalmozás, mégpedig nagyon jelentős. A
munkaképes korig történő felnevelés évente az egy lakosra jutó jövedelem
nagyobb fele. Ha fele is, 20 éves munkás felnevelési költsége az egy lakosra
jutó nemzeti jövedelem 16-szorősa, ha 80 százalékos foglalkoztatási rátával
számolok.
A Számokkal történő illusztráció
helyett azonban inkább vegyük a tapaszaltot. Fajunk történelmében aligha volt
olyan ezer év, amiben a 1 ezreléknél gyorsabb lett volna a népesség létszámnak
a növekedése.
A tudásvágy üldözése.
Azt a tény, hogy a zsidó, a
keresztény és a mohamedán vallás az ember természetes tudásvágyát az eredendő
bűnének tekinti, számomra is sokáig érthetetlen volt. Annál is inkább, mivel én
már a tudáshiányos fejlett társadalomban születtem. Ráadásul az én tudásvágyam,
kíváncsiságom a kortársaim sokszorosa.
Azt felismertem, hogy korunkban a
tudásvágy társadalmi kincs. Arra csak öreg koromban jöttem rá, hogy az
osztálytársadalmak tudásfeleslegesek voltak. Ezt azért volt nehéz megérteni,
mert amint fajunk elért, az a biológiai elődeinél sokkal fejlettebb agyának
köszönhette. Ma ezt úgy látom, hogy fajunk életének első mintegy 95
százalékában gyűjtögetésből élt. Ez az életroma még nagyon tudásigényes volt.
Sok évtizedes természetjáró tapaszalom megtanított arra, hogy a gyűjtögetés,
amit én a gombászás formájában éltem, a vadászat nagyon képességigényes
életmód. A gyűjtögetésben és a
kezdetleges fegyverekkel történő vadászatban az eredmény nagyon képességtől és
tapasztalattól függ.
Az osztálytársadalmakban azonban,
egészen a tudományos és technikai forradalom megjelenéséig, minél fejlettebb
volt a technika, annál kisebb volt azok hatékony működetéséhez szükséges
lépesség és tudás. Erre is a vadászatim során jöttem rá. A jelenkori modern
fegyverekkel ezrednyi ismertet és tapasztalat nélkül is lehet valaki sikeres
vadász. Ezzel szemen a kutya és a modern fegyverek nélkül a legkisebb eredmény
is reménytelen volna.
A technika történelmében az ipari
forradalom jelentette a legkarakterisztikusabban a munkaerő minőségével szemben
támasztott igény csökkenését. Előtte szinte minden ipari feladat sok tanulást
és képességet igényelt. A céhes iparossá válás sok éves emberpróbálást és
képességet igényelt. A háziipar is szinte a gyermekkortól kezdődő
felkészültséget követelt. Ezzel szemben a gyárakban, bányákban dolgozó szinte
pár hét alatt a többiek mellett teljes értékűvé vált.
Tehát megértettem, hogy a tudásvágy
csak az osztálytársadalmakban volt bűn, a jelenkorban azonban újra a legnagyobb
érték lett.
Vagyis a biblia paradicsomi jelenete
nem az emberré válás idejére, hanem csupán az osztálytársadalmak kezdetére
vonatkozik, csak az óta jelölte számunkra az utat. Ezt mutatja a zsidók
vallásának dátumozása is. Ez nem a sokszázezer éves gyűjtögető korunknak, hanem
csak a termelésre térésünk kezdetét jelzi, és az eredendő bűnünktől, a
tudásvágy elfojtásától való megszabadulásunkat, nem a megváltó eljövetele,
hanem a tudományos és technikai forradalom beköszöntése jelentette. Csak most
jött el a kor, amiben a társadalom elsődleges feladatává vált a képességek
fejlesztése, az egyre több évre terjedő oktatás.
Semmi sem méri jobban a tudásvágy bűnből értékké válását, hogyan nőtt az
oktatás társadalmi szerepe, költsége, az iskolában töltött évek száma.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése