Kopátsy Sándor PH 2016 03 17
Nemzeti gyászünnepünk
II.
1526. Mohácsi csatavesztés
A történelmi tudatunk nemzeti létünk
temetőjének tekinti a Mohácsi csatát. Mivel a történészek a nemzet érdeke
szempontjából elsődleges feltételének az állami szuverenitást tekintik, jogos e
felfogásuk.
Az én mércém egészen más, mivel azt mérem, mikor mennyire jutottunk ezer
éves történelmi feladatunk teljesítésével, mennyire lettünk nyugat-európai
társadalom. Ennek
több mutatója van.
Mekkora volt az egy laksora jutó jövedelmünk.
Államalakításunk elsődleges célja a
nyugat-európai társadalmakhoz való igazodás volt. Ezt azzal mérhetjük, hogy
mikor volt az egy lakosra jutó jövedelmünk a legközelebb a nyugat-európai
társadalmakéhoz. Érdekes módon, nyomát sem találtam annak, hogy valaki ezt a
mutatót megnézte volna. Tudom, hogy ez nem volna egyszerű feladat. Ezért
elégednék meg két másik mutatóval, a várható életkorral és az átlagos
testmagassággal. Ez a két mérce sem könnyen alkalmazható, de legalább gyűjteni
kellene az erre fonatozó adatokat.
Ami az átlagos testmagasságot illeti.
Véletlen hozta, hogy középiskolás
koromban az egészségügyet egy orvos tanította, akiről ötven évvel később tudtam
meg, hogy ő volt a világon az első, aki az életviszonyok változását a sorozásra
kerülő újoncok testmagasságának változásával mérte. Ma már könyvtárnyi irodalma
van ennek a módszernek. Csalhatatlan adatokat adnak az életviszonyokról.
Ezzel a mércével mérve, egyértelmű,
hogy fajunk életében a legnagyobb javulás az elmúlt száz évben történt. Ez
Magyarország történetében is így volt.
Számomra a legnagyobb tanulság, hogy az életviszonyok javulása szinte független
attól, mennyire szuverén államban él a lakosság. Tehát hamis úton járnak
azok a történészek, akik a társadalom érdekének érvényesülését a szuverenitás
mértékével mérik.
A mohácsi csatavesztés ugyan azt
jelentette, hogy a következő négyszáz évben az osztrák császárok lettek az
uralkodóink. Ennek aztán voltak előnyei és hátrányai is. Máig előnyének tartom,
hogy közös államban éltünk a mienkénél lényegesen polgáribb, gazdagabb osztrák
és cseh néppel. Az sem vitatható, hogy a Bécsi Udvar inkább nyugat-európai volt,
mint Pozsony vagy később Buda.
Az sem vitatható, hogy az osztrák és
a cseh piac elérhetőbb távolságra volt a vasút előtt is, a magyar gabona és
élőállat számára, mint Nyugat-Európa. Ennek ellenére a magyar köztudat azon a
véleményen volt, hogy kártékony számunkra a Monarchia közös piaca. Én az
ellenkezőjéről vagyok meggyőződve.
Ami az oszmán megszállást illeti.
Azért a történészek felelősek, hogy a
150 éves megszállásunkat iszonyú veszteségként tartjuk számon. Szinte senkinek
nem jut eszébe, hogy ezt a megszállást mérlegre tegye. Az ország főleg magyarok
által lakott térsége és Erdély valóban megszállt terület volt 150 évig. De
ennek mi lett a következménye.
Erdély helyzetének a megítélése a könnyebb.
Tagadhatatlan, hogy ez volt Erdély
aranykora. Mivel az Erdélyi Fejedelemség csak a szultán provinciája volt, hogy
a feudális viszonyok nem változtak. A fejedelmet gyakorlatilag a magyar etnikum
arisztokráciája választotta, de az csak a szultán bizalmát élvező személy lehetett.
A jobbágyrendszer zavartalanul tovább működhetett. Azt is hangsúlyozni kellene,
hogy a hisztérikusan katolikus Habsburg Monarchiával szemben, Erdély a
protestáns Nyugattal is együttműködhetett. Azt máig sem tudatosítjuk, hogyha Erdély a Monarchiához tarozott
volna, szó sem lehetett volna a vallásszabadságról.
Ami a Hódoltságot illeti.
Ennek területén élt a magyarság nagy
többsége. Itt alakult ki a jelenlegi magyar társadalom alapja. Annak a gyökereit, hogy ma milyenek társadalom
vagyunk, a Hódoltságban töltött 150 év alatt alakítottuk ki. A nagy
többségében magyar lakosság itt tanulhatta meg, hogyan lehet földesurak és főpapok
nélkül, önállóan élni. Itt egy egészen más társadalom működött 150 éven át,
mint előtte.
A magyar történészek ugyan azt
százszor leírják, hogy a földesuraknak és a főpapoknak el kellett menekülni, de
a jobbágyság ott maradt. A jogi
helyzetükben azonban óriási változás következett be. Megszűnt a földesúrhoz
való személyes kötődésük, a robot, a szultán bérlői lettek. Az valószínű, hogy
a bérleti díjuk nem lett kevesebb, de a földesúri szolgáltatások megszűntek.
Szabadon költözhettek, kereskedhettek, vásárolhattak ingatlant, választhattak
vallást, az egyházi adót maguk szabták ki, és használták fel.
Itt kell hangsúlyozni, amint a
protestáns egyházak sem hangsúlyoznak, hogy a reformáció nemcsak
vallásválasztást jelentett, hanem példátlan adóreformot is. E nélkül aligha
érhette volna el a népszerűségét. Amennyi teológiai különbséget hangsúlyoznak,
érthetetlen módon meg sem említik a katolikus és a protestáns egyházak
adóztatását.
A katolikus egyház a beszedett
adóinak harmadát Rómába, harmadát a nemzeti egyházfőnek, harmadát a püspökének
juttatták. Az adó a termés kilencedik tizede volt. Ezzel szemben a protestáns
egyház adóját a gyülekezet állapította meg, és abból felfelé viszonylag kevés
ment. Csak akkor értenénk meg a hívők lelkes vallásváltását, ha a puritánabb
dogmák, a nemzeti nyelvű szertartások, a hívők részvétele a zsoltárok
éneklésében mellett, az új vallással
lényegesen kisebb adóztatás is járt.
Érthetetlen módon a magyarországi
protestáns egyházak sem hangsúlyozzák, csak azért maradhatott meg legalább
részben a reformáció, mert az oszmán megszállók nem térítettek, a
vallásszabadság hívei voltak.
A parasztpolgárosodás.
A bolsevik megszállás alatti viszonylag sikeres szereplésünket annak
köszönhetjük, hogy az Oszmán Hódoltság alatt a magyar társadalomban virágzásnak
indulhatott a polgárosodás.
A magyar társadalom nyugatosodásának
a magyar etnikumú polgárság szinte teljes hiánya volt a fő akadálya. Ezt a
nagyon fontos tényt, először a bolsevik rendszerben nevelkedett marxista
történészek ismerték fel. Ők mutattak rá, hogy a magyar társadalom ugyan
viszonylag következetesen végrehajtotta a feudális társadalmi viszonyok
megvalósítását, kiépítette a kiscsaládos jobbágyrendszert, de nem volt és nem
is lett városi polgársága. Ennek következtében, amíg a nyugat-európai feudális
társadalmakban a földbirtokos osztály csak a lakosság egyetlen százaléka volt,
de hatszor annyi városi polgár maradt vissza a Római Birodalom városiban. Ezzel
szemben az általunk elfoglalt Kárpát Medencében nemcsak eleve alacsony volt az
urbanizáció, de ebből szinte semmi sem maradt a honfoglalásunk idejére.
Ezért aztán a honfoglalás után városi
lakosság nélkül kellett a szántóföldi földművelő, feudális társadalmat
létrehozni. Amíg Nyugat-Európában a lakosság egyetlen százaléka volt
földtulajdonos nemes, a magyar társadalomban hatszor ennyi nemes volt.
Természetesen ezek többsége nem lehetett gazdag. Ezzel szemben Nyugat-Európában
a kevés nemes gazdag volt, de hatszor többen voltak a városi polgárok.
A magyar társadalom beteges polgársághiányát pótolta a Hódoltság
társadalma. A
szultánnak járó bérleti díjat az apparátusa vetette ki, és hajtotta be.
Méghozzá nem a bérlőktől közvetlenül, hanem a lakóhelyi közösséggel kötötte a
szerződést, azok vetették ki a bérlőkre. Ez a behajtási rendszer hatott arra,
hogy egyre nagyobb települések legyenek, mert azoknak nagyobb esélyük van a
szpáhival való megállapodásra. Így alakultak ki a sok száz tanyából, pusztából,
faluból az óriás falvak. Tőlünk nyugatra ismeretlen településforma a városnyi
falu. Erre a viszonylag könnyen járható homokos sík terep adott lehetőséget.
Nyáron a lakosság többsége a földjén, tanyáján élt, és csak télre,
bérletfizetőként költözött a városokba, ahol az erősebbek lettek a hangadók, a
büszke polgárok.
Az oszmán megszállók kiüldözése után ezek az alföldi települések voltak
az első polgárban gazdag társadalmi közösségek. Kevés megdöbbentőbb dokumentumot
olvastam, mint az 1847-es népszámlálás adatait. Kiderült, hogy a vasúthálózat kiépülése előtt csak ott
éltek többségben magyar polgárok a városokban, ahol az Oszmán Hódoltság volt. Az
már meg se lepett, hogy csak ott voltak álszövetkezetek, fóliás kertészetek is.
Tehát Magyarország nagyon más társadalom lett volna 1848-ban, ha nem
kerül az ország kétharmada, a magyar etnikum négyötöde nem kerül 150 évre az
Oszmán Birodalom felügyelete alá. Nem lett volna a magyar etnikumon belül
polgárság, nem lennének jelen országunkban a protestáns egyházak, ha nincs
Mohács.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése