Kopátsy
Sándor EH 2015 04 15
Mi lett volna, ha a magyar történelem másként
alakul?
Amennyire
értelmetlen a természettudományokban felvetni a Mi lett volna, ha… kérdést,
annyira izgalmas lehet néha a társadalomtudományokban. Most ezzel kísérletezem
annak ellenére, hogy materialista történész vagyok, aki azt tartja, hogy a
történelem nem is történhetett volna lényegesen másként, és az eseményeket
determináló okokat keresem. A magyar történelemfelfogással szemben is az a kifogásom,
hogy ezt nagyon elhanyagolják.
Most mégis
néhány esetben felvetem a kérdést.
Mi lett volna, ha első királyunk a császártól kéri a koronát?
Történészeink
fel sem vetik, hogy Szent István előtt volt választási lehetőség arra, hogy a
pápától, agy a császártól kérjen koronát. A cseh király a császárt választotta.
A magyar és a lengyel király pedig a pápához fordult.
Ez a király
személyes érdeke szempontjából érthető, hiszen jobb felettes az, akinek kisebb
a hatalma, befolyása. A magyar nép
jövője számára azonban nem a királya nagyobb mozgásszabadsága a fontosabb,
hanem az volt már akkor is, hogy a virágzó Nyugat-Európához, vagy a hanyatló római
pápához igazodjunk.
Azt ugyan nem
lehet állítani, hogy a császár választófejedelemsége esetében mi is ott tartanánk,
ahol Csehország, de azt be kellene látni, hogy a császári befolyás nagy, és nyugat-európai
volt, a pápáé kicsi, és mediterrán.
A reformáció idején melyik vallás képviselte a haladást?
A 16. század
újra választás előtt álltunk.
Arról még
mélyebb a hallgatás, hogy a 16.
században nemcsak a két kereszténység közti választásra volt alkalom, hanem a
jobbágyság nagyobb szabadsága vagy a még keményebb jobbágyság közti választásra
is. Ez volt az úgy nevezett második jobbágyság tudomásul vételének az ideje
is. Amíg Európa protestáns felén folyt a jobbágyok felszabadulása felé
indultak, addig a katolikus felén, a Kárpát Medencében is, nőttek a jobbágyok
kötöttségei.
A reformáció a mediterrán
és a puritán kereszténység közti választást jelentette. Vele párhuzamosan
Európa nyugati fele a jobbágyság nagyobb szabadsága, a keleti a második
jobbágyság megerősödése felé haladt. Aki a reformációt választotta Róma ellen,
aki ragaszkodott a római kereszténységhez a második jobbágyság mellett döntött.
A magyar
történelemoktatás arról is hallgat, hogy az
Oszmán Birodalomban nem volt a nyugat-európai értelemben vett jobbágyság.
Ezért a Hódoltságban sem. Minden föld a szultán tulajdona volt, amit
kisbérletekben osztottak fel a korábbi jobbágyok között. Ezek bérleti díját a
szultán apparátushoz tartozó szpáhik, a községi önkormányzatokkal együttműködve
állapítottak meg, és hajtottak be. A szultán
bérlői szabadon költözködhettek, kereskedhettek, ingatlant vásárolhattak és
vallást választhattak. Ráadásul megszabadultak a földesuraknak, az egyházi
vezetőknek adott szolgáltatásoktól. A Hódoltságban nem maradtak földesurak és
magasabb egyházi vezetők. Valami olyan történt, mint a szovjeturalom idején.
Ezzel szemben a jobbágyság, a nép a Hódoltságban maradt, sőt oda menekült.
Erről a
társadalmi mozgásról szinte semmit nem tudunk, pedig az isztanbuli levéltárban
részletes adatok vannak. Mint minden totális diktatúra, az oszmán is buzgó
adatgyűjtő volt. Ráckeve adatait nézhettem meg. Ennek a településnek a
lakossága Buda elfoglalása után többszörösére nőtt. A növekedés elsősorban a
Királyságból szökött jobbágyokból származott. A növekedését teleépülés kedvező
adottsága indokolta. Pest és Vác mellett Ráckeve volt a marhakereskedelem harmadik
fontos átkelőhelye. Létszámgyarapodását a királyi országrészből szökött
jobbágyoknak, és a tőzséreknek segédkező hajcároknak köszönhette.
A magyar társadalom egyetlen polgárosodása.
A Hódoltságban történt legfontosabb
társadalmi változásról, a városokban végbement polgárosodásról azonban szó sem
esik.
Az urbanizációt
az oszmánadózási rendszer erőltette. Minden adót a szultánnak fizetették, de az
adók kivetésében és behajtásában felelős szpáhival megállapodó lakóhelyi
önkormányzatok voltak a közvetve felelősek a behajtásért. Ez arra ösztönözte az
apró falvakban, pusztákon élő lakosságot, hogy, mint adófizetők a minél
népesebb településekbe költözzenek télre, ott legyenek az adófizetők. Rájöttek,
hogy a nagyobb település hatékonyabban
állapodhat meg az adójáról. Így alakultak a falvak, puszták tucatjaink
lakosaiból a városok. Ezek a városok önkormányzat
formájában működhettek. Függetlenek voltak az arisztokratáktól és
püspököktől. Ezt a folyamatot tárta fel a 20. században Erdei Ferenc. Debrecen,
Szeged, Szabadka, Kecskemét sok tekintetben a nyugat-európai városokhoz hasonló
politikai, gazdasági és vallási önállóságot élveztek, saját alkotmányuk alapján
működtek.
Az 1847-es első általános népszámlálás
adatai is világosan bizonyítják, hogy magyar nyelvű polgárság szinte csak a
Hódoltság térégében élt, magyar város szinte csak a Hódoltságban és a Székely-földön
volt. Ez bármennyire egyértelmű, nemcsak a magyar közvélemény, de még a
Hódoltságban létrejött városok lakossága sem tud erről.
A legmeglepőbb történelmi tudatlanságunk, hogy a magyar
protestáns egyházak sem hangoztatják, hogy létük az oszmán uralomnak
köszönhető. Nagyon másként alakult volna Magyarország történelme, ha az ország
területének kétharmadán nem az Oszmán Birodalom alakítja az eseményeket.
Mi lett volna, ha a Szultánnak sikerül Bécs ostroma?
Még annál is sokkal nagyobb változások történtek
volna Magyarország történetében, mint amit közel 400 évvel később a Jaltai
Szerződésből fakadóan, a Szovjetunió megszállása okozott.
Bécs eleste esetén
egészen másként alakul a reformáció nemcsak a Kárpát medencében, de
Közép-Európában is.
Ez kiderül Werbőczy naplójából. Neki
magyarázza Luther a Regensburgi Birodalmi Gyűlésen, hogy a reformáció sorsa
mennyire összefonódik az Oszmán Birodalom közép-európai hódításával.
Mi lett volna, ha megvalósul az Olmützi
Alkotmány?
Március 15. 167
éve nemzeti ünnepünk, és 165 éve gyászünnepünk október 6. Ez sem volt elég
arra, hogy a helyére tegyük ez a két félreértett ünnepünket. Senki sem merte
vállalni, hogy ez a nap a történelmi nemzeti helyzetünket, a történelmi
félreértésének szimbólumait.
1848. március 15.-én abban a hitben éltek a
pesti magyar fiatalok, hogy csak a magyaroké a Kárpát Medence, itt minden
jogunk megvan arra, hogy saját kedvünkre berendezkedjünk. Ez akkor az ébredő
nemzeti öntudatunk irreális álma volt. Nacionalizmusunk előbb ébredt, mint az
ország nem magyar lakóié. A Kárpát Medence egészét uralni akaró magyarság
irreális vágya robbant a budapesti magyar fiatalok szívében.
Amennyire
természetes volt a korban ébredő nacionalizmus számára a nemzeti függetlenség,
annyira naivitás volt ezt az országban élő etnikumok számára alaptalannak
tekinteni.
Az ország magyar
etnikumának érthető, ha nem is vitathatatlan, volt a Habsburg Osztrák
Birodalomtól való függetlenség. Azok
közé a kevesek közé tartozom, akik számára a nyugatosodásunk volt az elsődleges
társadalmi cél. Ennek érdekében ma is pozitívnek minősítem az osztrákokkal
és a csehekkel közös birodalmat.
A Habsburg Császárság tagságával járó
előnyöket történészeink utólag sem említik. Ahogyan a jelenünket, a
múltunkat is abban az értékrendben látjuk, hogy az állam szuverenitása minden társadalmi érdeket megelőz. Ez egy
nemzeti állam esetében még megengedhető, de mi, Trianon előtt, soha nem voltunk nemzeti állam. Ideje volna
bevallani, hogy az ország lakosságának a nagyobb felét soha nem értük el. Még
akkor sem, amikor mi számoltunk, hogy ki a magyar. Ennek ellenére, még nem találkoztam olyan magyar
történésszel, aki az ország érdekét nem a magyar etnikum érdekével tette azonossá.
A márciusi fiatalok 12 pontja között semmi
sem szerepelt, ami a kisebbségek érdekét érintette volna. Sőt a 12. pont
kimondja az Erdélyi Fejedelemséggel való uniót is, ami nemcsak a románok, de még
a sok évszázados államalkotó joggal rendelkező szászok megkérdezését is
figyelmen kívül hagyja. Horvátország megkérdezését sem említi, holott ez csak a
közös király jogán része az országnak. Akkor már a közvélemény is tudhatta,
hogy önállósulási törekvésüket Bécs is támogatja.
A márciusi 12 pont legfeljebb egy nemzeti
állam kívánságlistája lehet, de nem egy soknemzetiségű államé. Számomra
1848. március 15. világos bizonyítéka annak, hogy a magyarság semmit nem értett
meg abból, hogy a 19. század gyorsan
terjedő követelménye a nemzeti államok megalakulása. A soknemzetiségű
Magyarországnak csak akkor maradhatott esélye az egész Kárpát Medencét birtokló
országra, ha azon belül Horvátország, Erdély és a Felvidék önkormányzatként
működhet, és az állampolgári jogok nem függnek etnikai hovatartozástól.
Azt, hogy ezt
Bécs már akkor is világosan látta, amikor Horvátország önálló örökös
tartománnyá válását támogatta. Azt máig nem értjük meg, hogy Jellasics ugyanazt akarta Horvátország
számára, amit Kossuth Magyarországnak, nagyobb nemzeti önállóságot.
Az, hogy a császári
udvar felismerte a nagyobb nemzeti etnikumok önállósága a Monarchia fennmaradásának egyetlen feltétele, egyértelmű volt. Alig
egy évvel később, 1849 áprilisában, Olmützben, pedig bebizonyosodott. A Bécsi
Forradalom elől oda menekült Kancellária, egy modernizált Habsburg Monarchia
alkotmányát dolgozta ki, Ferenc József a tizenéves fiatal császár számára, amit
ő ott alá is írt. Ez a reform a Magyar
Királyság felosztását jelentette.
Az új alkotmányban fenntartották az Erdélyi
Fejedelemséget. Megtagadták a 12. márciusi pontot. Ők világosan látták,
hogy még az ország egészénél is etnikailag tagoltabb Erdély csak az ott élő
három legnagyobb etnikumnak, a magyarnak, a germánnak és a románnak közös
állama lehet. Erdély elvesztéséért elsősorban az unió kimondása volt felelős.
Kimondták Horvátország önállóságát. Tehát
teljesítették Jellasics követelését.
Temesvár székhellyel Szerb Vajdaságot
hoztak létre. Ennek a döntésnek nem voltak történelmi előzménye.
Ha valamit súlyos bűn volt elhallgatni az
ország, elsősorban a magyar közvélemény előtt, akkor az Olmützi Alkotmány az.
Ez ugyanis ismert volt mind Erdélyben, mind Horvátországban, mind a tervezett
Szerb vajdaságban.
Mi azzal bolondítjuk máig is a magyar
közvéleményt, hogy az ország trianoni felosztásával 1914-ben sem kellett
számítani. Pedig ez csak a magyar közvéleményt érhette váratlanul.
Trianon megelőzését csak az Olmützi
Alkotmány végrehajtása jelenthette volna. Minden ennél a magyarság számára
kedvezőbb rendezés ugyanis irreális volt. Ez még csak azt jelentette volna,
hogy Magyarország magyar lakosságának szinte egésze a saját országában
maradhat. Amennyiben az Erdélyi Fejedelemséget a magyarok, a germánok és a
románok közös országának tekintjük, ezzel az önálló Erdélyi Fejedelemségben a
magyarság is államalkotó nép marad. Horvátországban és a Szerb Vajdaságban
viszont kevés magyar élt.
Azt, hogy a
szlovák többségű Felvidéket Magyarország részének tekintette az Olmützi
Alkotmány, azzal magyarázom, hogy a Bécsi Udvar még a Szabadságharc alatt is
jobban bízott a magyarokban, mint a csehekben.
Megmagyarázhatatlan
politikai és történészi bűnnek tartom, hogy a Trianon feletti közel száz éve
tartó kesergésünk során fel sem vetette a politikai hatalom, és az azt szolgáló
történész szakma, hogy mi lett volna, ha
az Olmützi Alkotmány életbe lép.
Azt az epizódot is
elhallgatjuk, hogy már az Olmützi Alkotmány ismeretében kereste meg a kor három
legnagyobb magyarja, Széchenyi István, Deák Ferenc és Eötvös József a császári
hadak parancsnokát, Widischgaetz herceget, hogy a vesztésre álló Szabadságharc
befejezéséről tárgyaljanak.
Sokkal könnyebb
helyzetben lehettünk volna Trianonban, és még inkább a két háború között, ha megelégszünk olyan revízióval, ami az
Olmützi Alkotmányban rögzített állapot helyreállítását jelentette volna.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése