Kopátsy
Sándor PO 2015 05 22
A
francia oktatási rendszer
Mániákusan
hiszem, hogy a felnevelés és az oktatás eredménye a családi hozzáállásán múlik.
Ennek hazai bizonyításához nem találok adatokat, mert bűnnek számít a mérése
is.
A család hozzáállása két tényező eredője. A
család kultúráján és az anyagi érdekén múlik.
Ami a tanulás kulturális értékét illeti.
Nagyon leegyszerűsítve,
a Nyugaton a protestánsok, a Távol-Keleten a konfuciánusok járnak az élen. Az
előbbire Max Weber hívta fel a figyelmemet. Jó száz éve felismerte, hogy „a
protestáns népek hatékonyabban működtetik a társadalmat, mint a katolikusok és
az ortodoxok”. Ő akkor még csak azt láthatta, hogy a protestánsok puritánabba,
szorgalmasabbak, takarékosabbak, fegyelmezettebbek, tisztaságszeretőbbek.
Igazát bizonyítja, hogy a felismerését követő száz évben minden protestáns nép
eredményesebb volt, mint a másik két európai vallás hívei.
Az is kiderült, hogy a Távol-Keleten a
konfuciánusok még a protestánsoknál is puritánabbak.
Max Weber
felismerése a tudományos és technikai forradalom haladásával hatványozottan
igazolódott. Ennek hatására a társadalmi fejlődés szűk keresztmetszete a
kiművelt ember lett. Márpedig az emberek
kiművelése elsősorban attól függ, hogyan értékeli a társadalom a kiművelést.
Ez jól lemérhető
a PISA rangsoron, és a nemzetközi egyetemeken a különböző kultúrához tartozó
diákok szereplésén, és mindenekelőtt a szülők szerepvállalásán.
A szülők anyagi
és időráfordítása messze az első a távol-keleti országokban. A Nyugaton a
protestánsok jelentősen megelőzik a katolikusokat. A szülők, mindenekelőtt az
anyák iskolázottságával hatványozottan nő az anyagi és az időbeni ráfordítás.
Ezt az írást a
francia oktatás kudarcáról értek késztették ki belőlem. 2000 óta
katasztrofálisan romlott a francia oktatás az OECD országok átlagához képest.
Mivel a francia kultúra alig változhatott 15 év alatt, más okot kell keresni.
Támpontot mutat
a tény, hogy a felsőoktatás elitjének súlya mit sem csökkent.
Néhány tény. Európa
15 legjobb közgazdasági egyeteme között 5 francia van. Azok végzősei keresettek
az egész világon.
Ezzel szemben a
15 éves diákok olvasásmegértése terén Franciaország messze az átlag felett
volt, jelenleg pedig az átlag alatt van. Franciaország az elsők között volt, ma
az átlagon van.
Ebben a cikk
írója az oktatáspolitika hibáját látja. De megjegyzi, hogy a nagyon gyenge
eredmények a nyomornegyedek iskoláiban vannak. Ezért azt kellene nézni, hogy az
azonos szülői háttér mellett hogyan alakulnak az eredmények. Én a magyar
oktatás visszaesését elsősorban azzal magyarázom, hogy megnőtt a tartós
munkanélküli és az iskolázatlanok gyermekvállalása. Ebből világossá válna, hogy
a rendszerváltás óta mennyit romlott a születések mögötti családi struktúra.
Egy fiam
Franciaországban él, ezért volt alkalmam megismerni a francia kultúrát. Franciaország, mindenekelőtt Párizs
évszázadok óta a legalkalmasabb volt a kiemelkedő tehetségek befogadására,
ugyanakkor a saját népének felemelkedői elől elzárkózott.
A második világháború
óta azonban a felzárkózásra alkalmatlan észak-afrikai arabok legnagyobb
befogadója lett. Ha lenne olyan statisztika, ami a franciák és az arabok
tanulási eredményét külön is mérné, kiderülne, hogy Franciaországban az
oktatásuk színvonalának csökkenése elsősorban a betelepült arabok gyermekei
arányának növekedésével magyarázható.
Ez valamilyen
arányban szinte minden nyugati országról elmondható. Közép-Európában ez a
cigányság részarányának növekedésével és az iskolázottság általánossá válásával
magyarázható.
Magyarország
esetében mindkét tendencia hatása erős volt, de szemérmesen nem mutatjuk ki.
A 20. század
elején Magyarország a fejlett nyugati-európai országokhoz képest, még az alsó
fokú iskolázottságban is nagyon elmaradott volt. Ezért tartom ma is a revizionizmusával
a csúcson állók közé tartozó gróf Klebelsberg Kunót a legnagyobb
kultuszminiszterünknek, mert felismerte a magyar oktatási rendszer
elmaradottságát. Egyrészt a tanyai lakosság iskoláztatásának megoldatlanságát,
másrészt a közép és felsőoktatás alacsony arányát. Óriási anyagi áldozatok árán
kiépítette a tanyai rendszerhez igazodó iskolahálózatot, egyetemeket,
főiskolákat alapított.
Azt, hogy a jó
iskolai eredmény elsődleges feltétele a jó családi háttér, akkor ismertem fel,
amikor a Fasori Evangélikus Gimnázium példátlan világsikerének az okát
kerestem, és rádöbbenhettem, hogy ebben a középiskolában a történelmi helyzet
összehozta a magyar társadalom két élcsapatát, a világpolgár magyar zsidóságot
és a puritán protestánsokat.
Az elmagyarosodott
pesti zsidó polgárok felmérték a Horthy rendszerben azonnal bevezetett numerus
clausus hatását a gyermekeik iskoláztatásában, ezért azonnal keresték az olyan
egyházi középiskolákat, amelyek helyet biztosítanak a gyermekeik számára. Erre
jó alkalomnak bizonyult a Fasori Evangélikus Gimnázium építése, amit
támogattak. Ebben tehát találkozott a gazdag, nyelveket beszélő, még világot
járt zsidóság a lutheránus magyarsággal. Ezek egymást formálva alkották a világ
egyik legjobb diákközösségét. Ez az iskola mutatta meg az utat oda, ahova
államalapításunk óta törekedtünk, a nyugat-európaiságra.
Ezt azonban
Klebelsberg sem értette meg. Trianon után, megszabadulva a nemzetiségekkel való
együttélés gondjától, hozzáfoghattunk volna ahhoz, amire a Fasori Gimnázium
sikere tanított. A magyar zsidóság és a magyar reformáció társadalmi súlyának
növeléséhez. Trianon óta evvel éppen az ellenkező utat járunk. Kipusztítottuk a
zsidóság öthatodát, és kitelepítettük a svábok többségét.
Ugyanakkor a cigányság súlya mintegy
tízszeresére növekedett és bevonultak az oktatásba. Ez nem azt jelenti,
hogy a cigányokkal kell úgy bánni, mint ahogyan a százszor értékesebb zsidókkal
és svábokkal bántunk, de azt igen, hogy lássuk, hogyan tudjuk a cigányságot
integrálni a magyar társadalomba. Semmi esetre úgy, hogy becsukjuk a szemünket
a cigánykérdés előtt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése