Kopátsy Sándor EE 2015 05 02
Társadalomszemléletem
A gyermeknevelést is piacosítani kell
Hatvan éve
ismertem fel, hogy a gazdaság alakításában a piac szerepe nélkülözhetetlen. Ma
reggel ébredtem arra, hogy ez fokozottan vonatkozik a lakosság újratermelési folyamatára
is.
A bolsevik
évtizedek alatt annak köszönhettük viszonylag sikeres szereplésünket, hogy
teret engedtünk a piaci mechanizmusnak. Ezt ugyan a kelet-európai marxisták nem
értették meg, bele is buktak. Nem annyira azért, mert marxisták voltak, hanem
sokkal inkább azért, mert a gazdaságot
is alárendelték imperialista céljaiknak.
1990-ben aztán
Kínában következetesen bebizonyították, hogy a politikai diktatúra is lehet versenyképes, ha a gazdaság
működését a piacra bízzák. De nekik volt még egy ennél sokkal nehezebb
problémájuk is, a lakosság gyors
növekedését is meg kellett állítani. Ezért a piacosítással párhuzamosan
bevezették a születéskorlátozást is. A két reform a világtörténelem legnagyobb
sikerét hozta, annak ellenére, hogy az egy család egy gyermek politika csak a
népszaporulatot állította le, de a
következő nemzedéknek a társadalom érdekéhez történő igazítást nem oldotta meg.
Ez a hiányosság
azonban nem fékezte úgy le az eredményt annyira, hogy a növekedésük nem lett
négyszer, ötször gyorsabb, mint a másoknál sikeresebb puritán társadalmaké.
Ennek két oka volt.
Egyrészt a távol-keleti, konfuciánus népek tudatában évezredes
rangja van a lakosság tudatában az oktatásban elért sikernek. A mandarin
rendszer ugyanis a császár akaratának megvalósítását az oktatási rendszerben
szelektálódott mandarinokra bízta. Az uralkodó osztály tehát nem vérségi vagy
vagyoni alapú, manem érdemi alapon szelektált volt.
Másrészt minden jelenkori társadalomra jellemző
a születések családi hátterének a társadalmi érdekkel ellentétes megoszlása. A felnevelés szempontjából jó
gyermeknevelési adottságú családokban viszonylag kevés, és a kedvezőtlen
adottságúakban viszonylag sok gyermek születik. Ezzel szemben Kínában ugyan
nincs jó irányú szelekciója a születéseknek, de rossz sincsen. Ráadásul a kedvezőtlen családban is több
gondot fordíthatnak, de fordítanak is az egyetlen gyerekre, mint a sokra.
Ez
Magyarországon is bebizonyosodott. Az egykéző református parasztok nagyobb
arányban tanítatták a gyermeküket, mint a sok gyerekes katolikus parasztok. Ezt az egyetlen gyerekkel nemcsak
jobban megtehették, de meg is tették.
Sajnos, még nem találkoztam olyan szociológiai
felméréssel, ami megmutatta volna a gyermekszám és az iskoláztatás közti
összefüggést. A sokgyerekes család előnyeit hangsúlyozzák, de a hátrányát,
az egy családtagra jutó kisebb jövedelmet és kevesebb szülői figyelmet meg sem
említik.
Nemcsak
Széchenyi, de a bolsevik rendszer is hangoztatta, hogy a legfőbb érték az
ember. Széchenyi zseniálisan felismerte, hogy a kiképzett ember a fő társadalmi értek, annak ellenére, hogy a kor
társadalma ezt nem bizonyította. A bolsevik marxisták ugyan nem értették meg,
és nem is célozták meg, mégis megvalósították a munkások felértékelődését. Az erőltetett iparosítás létre hozta a
túlfoglalkoztatást, az pedig a dolgozók hiányából fakadó társadalmi hatalmát.
A jelenkori
kormányok ugyan biztosítják a dolgozók jogállását, de a nagyon alacsony foglalkoztatás mégis kiszolgáltatja őket.
A két háború
közti időben a munkaalkalom hiánya, a bolsevik rendszerben a munkaerőhiány, a
rendszerváltás óta ismét a munkaalkalom hiánya hozza létre a munkaerő
kiszolgáltatottságát. Megtanulhattuk, hogy nem
a jogálláson, hanem a munkaerő feleslegből fakad a munkaerő kizsákmányolása.
Ezt sem Marx, sem a liberálisok nem értették meg. Ahol alacsony a
foglalkoztatás, ott hiba vannak a jogok, mert a munkaerőnek, végső soron a
lakosságnak nem lehet hatalma. Ahol munkaerőhiány van, ott a diktatúrákban is a
lakosság az úr. Vagyis a társadalmi
hatalom is a kereslet és a kínálat viszonyától függ.
Ebből fakad,
hogy a túlnépesedő társadalmakban a nép kifosztott, a munkaerőhiányosban pedig
úr. A jelenkor minden fejlett társadalmában a minőségi munkaerőben van hiány,
ezért azokban a munkaerő minőségével arányos a hatalom és a jövedelem
elosztása. Az ilyen társadalmakban az elsődleges feladat a minőségi munkaerő
termelése. Ez azonban csak akkor érhető el, ha ez a társadalom elsődleges
célja.
Ez már jó száz
éve markánsan jelentkezett. Ezt mutatta
a Nyugaton a zsidó, a Távol-Keleten a kínai diaszpóra sikere. Mindkettő a
társadalmi fejlődés élcsapata lett, annak ellenére, hogy a befogadó nép üldözte
őket. A vasút és a gőzhajózás azonban olyan technikai forradalmat okozott a
szállításban, amit a társadalomtudományok ugyan nem értettek meg, annál jobban
reagált az új helyzete Nyugaton a zsidó, a Távol-Keleten a kínai diaszpóra.
Mindkettőt üldözték az államalkotó etnikumok, mégis anyagi és iskolázottsági
szinten az élcsapatot jelentették.
A gőzgépek
forradalma mégsem okozott a világgazdaságban megfelelő változást. Ezt hozta meg
a közúti közlekedés és a kommunikáció forradalma, valamint az iskoláztatás
magas szintje. A 20. század derekára szétestek az imperialista gyarmati
birodalmak. Nemcsak azok, amelyek demokrata felépítménnyel működtek, hanem azok
is, amik politikai diktatúrák voltak.
A 20. század végére a fejlett tőkés
osztálytársadalmakban megszűnt a túlnépesedési nyomás, felszámolta a jólét, az
iskolázottság és a fogamzásgátlás. A puritánok mind a Nyugaton, mind a
Távol-Keleten a fajunk történetében példátlan fejődést értek el. Hozzájuk
képest még a fejlett, de nem puritán lakosú társadalmak is viszonylag
lemaradnak.
A század végére egyetlen
szegény, de puritán nép maradt, a kínai, de ennek létszáma elérte a már gazdag
puritán népekét. A kínai kommunisták felismerték, hogy a felzárkózásuknak két
akadálya van, a gazdaságot nem a piac irányítja, és elviselhetetlenül gyors a
népszaporulatuk. Mindkét akadályt lebontották. A gazdaságot piacosították, a
gyermekvállalást pedig drasztikus módszerekkel csökkentették. Ezzel a korábban elképzelhetetlen
gyorsaságú fejlődés előtt szabadították fel az utat.
Kína sikerével lényegében be is zárult a
fejlettekkel felzárkózhatók köre. Ma minden puritán nép, az emberiség
kétötöde sokkal gyorsabban növekszik, mint a nem puritán kultúrákhoz tartozó,
többségében túlszaporodó háromötöd. A jelenkor kétötöde a túlnépesedés
leállásával és a gazdaság piacosításával soha nem tapasztalt tempóban fejlődik.
Valamint azonban egyetlen társadalom sem
vett tudomásul, hogy elmaradt a minőségi munkaerő újratermelését is piacosítani
kell. A lakosság értékének
bővített újratermelése ugyanis kontraszelekcióval folyik. Ezt a
társadalomtudományok ugyanúgy nem veszik tudomásul, mint a túlnépesedési
katasztrófát.
A lakosság minőségének javulása ugyanis
soha el nem képzelt tempóban folyik. A tudományos és technikai forradalom ugyanis olyan mértékben megnövelte a
munkaerő minőségével szemben támasztott igényt, hogy a társadalom spontán
reagált a megváltozott igényre, sokszorosára építette ki az oktatás, az
egészségvédelmet, megfordította a nemzeti jövedelem újraelosztását. Amíg minden
osztálytársadalom elsősorban a szegényeket adóztatta, és a gazdagoknak osztotta
vissza, ma minden társadalom progresszíven von el, és nivellálóan oszt vissza.
Kínán kívül nem ismerünk olyan társadalmat,
ahol a társadalmon belül nem kontraszelekcióval történik a gyermekvállalás. Ott
ugyan nem kontraszelekciós, de ez sem a társadalmi érdekre szelektálja a
gyermekvállalást. Ennek az oka, hogy a gyermekvállalásban ott sem a piac
működik, hanem a társadalmi érdekel ellentétes állami támogatás.
Az ötvenes
években a piacosítás alatt még csak az értettem, hogy a világpiaci árakhoz kell igazodnia termékek árarányát. Ez a
világpiachoz való igazodás az áruk világában egyet jelenthet azzal, hogy az
árak aránya a világpiaci árarányokkal egyezzen meg. Az fel sem merült, hogy ez a szolgáltatásokban már nem ilyen
egyszerű. Azt pedig csak most értettem meg, hogyan, és miért kell a gyermekvállalásban és felnevelésben
piacosítani. Piacosítás alatt azt kell érteni, hogy a gyermekvállalás hatékonyságát sem a költsége, sem a világpiaci
ára, hanem a piac értékítélete alapján
kell mérlegre tenni.
A piacosítás a
gyermeknevelés esetében azt jelenti, hogy
a gyermeknevelés értékét a munkaerőpiacon a kereslet-kínálat aránya
határozza meg. A szülők a gyermeknevelését
azok munkaerőértéke alapján kell jutalmazni. Nem előre, nem a ráfordítás,
hanem a felnevelés eredménye arányában utólag kell megtéríteni.
Tekintettel
arra, hogy a felnevelés, mindenekelőtt a képzésük költségeihez, az egészségük
védelméhez az állam is hozzájárul, annak eredményéből az állammal kell
osztozni.
A szülőknek a
felnevelésért járó jutalmat az öregkori ellátás formájában kell megadni. A folyósításig a nyugdíjalap követelésként
lehet számon tartani. Ez lehetőséget ad arra, hogy a munkaerő vándorlást az
országok között elszámolhatóvá váljon. Ez a nyugdíjak jelenlegi rendszerében már
megindult.
A közgazdaságtan
nem számol azzal, hogy a munkaerő vándorlás értéke ugyan egyre inkább
meghaladja a fizikai tőke nagyágát, és szinte csak a szegényebb, a
felnevelésüket vállaló országot sújtja, ezt azonban figyelembe sem vesszük. Még nem találkoztam olyan felméréssel, ami
megmutatta volna, hogy mekkora munkaerőérték megy át a kevésbé fejlett
országokból a fejlettebbekbe, a gazdagabbakba. Ezen a vesztes országok
ugyan sírnak, de a megoldhatóság még fel sem merült.
A gyermeknevelés piacosítását kezdettől
fogva csak úgy tudtam elképzeli, ha az érte járó jutalmat a szülők öregkori
ellátáson keresztül fizeti meg a társadalom.
A gyermekvállalás nemcsak a
szülők számára teher.
Fajunk eddigi
életében, a 20. századig a gyermekvállalás csak a szülők számára jelentett gondot,
munkát és költséget. Ennek ellenére a családok két okból vállaltak gyermekeket.
Egyrészt azokban öregkorára eltartásuk
biztosítást látott. A nagy gyermekhalandóság miatt erre csak több gyermek
esetében volt kellő biztosíték. Erre a vallások is rásegítettek.
Másrészt nem volt egyszerűen megoldható
a nem kívánt fogamzás elleni védekezés. Ezt a történészek álszent módon
elhallgatják. Bizonyítéka csak a fogamzásgátlás megoldása óta van. Minden
társadalomban, még a gazdagokban is, az állami támogatás ellenére, mindenütt jelentősen csökkent a
gyermekvállalás, ahol biztosított a fogamzásgátlóval való állami ellátás.
A
gyermekvállalással járó költségekhez az államok mindenütt hozzájárulnak a gyermekszámhoz kötődő családi pótlékkal, bölcsődei,
óvodai és iskolai támogatásokkal, gyermekeknek nyújtott kedvezményekkel. Ezeknek a támogatásoknak közös hatása a
gyermekvállalási kontraszelekció. Ezek a fent már kifejtett okokból nem annyira
a gyermeknevelés hatékonyságát, hanem sokkal inkább a számát ösztönzik.
Minden fejlett társadalomban a növekedés
legnagyobb fékje a következő nemzedék kontraszelekciós újratermelése. A
következő nemzedék értéke ugyan a kontraszelekció ellenére is nő, de megközelítőleg
sem annyira, mint akkor, ha a szülőket az állam nem a vállalat gyermekek
számban, hanem a felnevelésük minőségében tenné érdekeltté. Az államok ugyan
nagyon sokat tesznek a jobb felnevelés, képzés érdekében, de a szülőket nem a
felnevelés minőségében, hanem a felneveltek számában teszi érdekeltté. Ez az
érdekeltség ellentétes a társadalom érdekével. Az ugyanis nagyságrenddel jobban
érdekelt a felnevelés minőségében, mint a felneveltek számában. Ez a társadalmi
érdekkel ellentétes érdekeltség alig hat a jómódú iskolázott családokra, de
annál inkább a szegény és iskolázatlanokra. Ennek következménye, hogy az állami
támogatások többsége a szegény és iskolázatlan családokban jelent
gyermekvállalási ösztönzést, több, de kevésbé eredményesen neveltet
Ezért hangsúlyozom
újra és újra, ha a családok felső
harmadában születne annyi gyermek, mint az alsóban, és az alsó harmadban csak
annyi, mint a felsőben, ötven év múlva háromszor gazdagabb lenne az ország,
mint a jelenlegi struktúrája mellett.
A
gyermeknevelés piacosítása.
A gyermeknevelés
piacosítása azt jelentené, hogy az
állami nyugdíjalap köt szerződést a szülőkkel a gyermeknevelés eredményessége
érdekében. Ennek a szerződének a teljesítését a szülők nyugdíjba
menetelekor mérik fel.
Az alábbi mérési
mód csak az én egyéni, előzetes koncepcióm.
A felnevelt
gyerekek, a szülők nyugdíjazásakor már kereső felnőttek, akiket az adózott
jövedelmük alapján öt csoportban legyenek beosztva. Ez azt jelenti, hogy a felnevelés
minőségét kifejező szorzószámok felfelé növekedjenek.
Az alsó ötöd szorzója
0.5, a másodiké 1, a harmadiké 1.5, a negyediké 2, az ötödiké 3. Vagyis
egyetlen magas jövedelmű gyermek felnevelése 6 az alsó ötödbe tartozó
felnevelésével azonos öregkori ellátást biztosítana.
Az alsóbb rétegekből
történő felemelkedés jutalmazását biztosítaná, ha a szülők szintjénél magasabb
eredményt elérő gyerekek fenti szorzóját minden szintemelkedés után 10
százalékkal jutalmaznánk. Ez megközelítőleg azt jelentené, hogy az alsó ötödbe
tartozó család egyetlen felső ötödbe került gyermeke után 4 feletti szorzót
érne el, vagyis nagyobb nyugdíjat kapna, mint az a szegény család, amelyik 8
gyermeket nevelt fel, de iskolázatlanul, esetleg csak a segélyekből élőt.
A gyermeket nem vállaló családok öregkori
ellátásukról a nyugdíjalapba fizetéssel gondoskodjanak. Számukra azonban a
legjobb megoldás, ha gyermeket fogadnak, és eredményesen felnevelnek. Ez különösen azoknak a családoknak vonzó
megoldás, akik jómódúak és iskolázottak. A tények ugyanis azt bizonyítják,
hogy az ilyen családok nagy valószínűséggel a felső ötödbe kerülő gyerekeket
nevelnek.
Ahogyan a tőkés osztálytársadalom a
nyugdíjalapokba fektette a megtakarítását, a jelenkori fejlett társadalomban a
legjobb befektetés az eredményes gyermeknevelés legyen.
A fejlett társadalmak
számára a meggazdagodás elsődleges feltétele a következő generáció minőségének
javítása. A jelenkori társadalmakban
olyan gyermeknevelési támogatásra van szükség, amiben a családok öregkori
jövedelme a hatékony gyermekneveléstől függ.
Az ugyan köztudott,
hogy az országok számára a leghatékonyabb import a felnevelt kiváló munkaerő
befogadása, de az nem, hogy az országok számára azok a családok a
legértékesebbek, akik a leghatékonyabb gyermeknevelőknek bizonyultak. Aki ezt belátja, annak a gyermeknevelés
piacosítása az első feladat. Ahogyan a csak a piacosított gazdaság lehet
hatékony, a gyermeknevelésre ez még sokkal inkább igaz.
A gyermekevés
piacosításának első feltétele annak felmérése, hogy milyen családokban milyen a
felnevelés várható eredménye. Ezért az első feladat olyan felmérések elvégzése,
amikből reálisan felmérhető, hogy milyen
családtól, milyen felnevelési eredmény várható.
A kevés erre
vonatkozó adat, de a pedagógusok és a szülők véleménye egyértelműen azt
bizonyítja, hogy a felnevelés eredménye
elsősorban a család társadalmi helyzetétől függ. Annak ellenére, hogy a veleszületett
képességek szóródása ugyan a társadalmi helyzettől független. Nemcsak a
fizikai, de a szellem képességek is elsősorban genetikai mutációkon alapulnak.
Ez a művészetek és a hivatásos sportok esetében egyértelműen igazolható. De már
ott is jelentkeznek a társadalmi, családi előnyei.
A finn példa
alapján ma már vitathatatlan, hogy a magzati kihordás eredménye az egészéletre
kihat. Mivel a magzati kihordás minősége
is függ a család anyagi és iskolázottsági szintjétől, már itt is egyértelmű a
társadalmi hatás.
A közelmúltban
publikált adatok alapján egyértelmű, hogy az
első négy évben elsajátított szókincsben 1:4 szóródás van a szülők
iskolázottságától függően. Pedig ennek a mutatónak is életre szóló hatása van.
Két területen, a művészetekben és a hivatásos spotokban
sok évszázados tapasztalat bizonyítja, hogy a kora gyermekkori képesség
felismerés nagyon fontos. Ezen a két
területen az oktatási rendszer a minél korábbi képesség felismerésre, és a
képesség tekintetében minél homogénebb tanulócsoportokban történő képzésre koncentrált.
Sajnos, az oktatáspolitika képtelen
megérteni, hogy a jelenkor nem általános műveltséget, hanem szakmai kiválóságokat
igényel. Ennek a társadalmi igénynek kellene alárendelni az
oktatáspolitikát. Ez sokkal egyszerűbb volna, mint gondolják. Magyarországon a
művészek és a sportolók képzése világszínvonalon van. Elég volna az ott
alkalmazott módszereket az oktatás egészére átültetni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése