Kopátsy
Sándor PP 2015 04 18
A
jogalkotóknak nem lehet lelkiismeretük
Diákkoromban
felismertem, hogy nem lehetek pap vagy katona. Ebben a két szakmában a parancs
értelmét nem szabad vitatni, teljesítés szakmai kötelesség. Történelemtanár
akartam lenni, mert szükségét éreztem az olyan történelmi tudatnak, ami az
igazságot tekinti az egyetlen iránytűnek. Az csak az egyetemválasztás idejére
mértem fel, hogy a lelkiismereti függetlenségnek
anyagi előfeltételei vannak. Csak az lehet független, aki nincs másoknak
anyagi okokból elkötelezve.
Azt megértem,
hogy a politikai rendszer eleve kizárhatja a lelkiismeretre való hallgatást.
Ezért olyan politikai rendszer létrehozásán kell dolgozni, amiben lehetséges a
lelkiismeretei szabadság.
A Rákosi
rendszer azonban gyorsan meggyőzött arról, hogy abban a politika is vallás,
amiben az egyéni vélemény eretnekség.
Ennek ellenére,
Nagy Imre megjelenése után felismertem, hogy a politikai diktatúrában olyan
centralizált a párthatalom, ami csak a párton belüli reformok számára biztosít
lehetőséget. Ekkor lettem párttag. Sajnos, az 56-os forradalom megmutatta, hogy
a párton belüli reform lehetséges keretein belül még a párttagok többsége sem
képes megmaradni. Megtanultam, hogy a
realitáson belül kell maradni, még akkor is, ha ez a többség számára
elfogadhatatlan.
A rendszerváltás
után hamar megtanultam, hogy a pártfegyelem nem sokkal lazább Nyugton, mint
keleten. Csak az a különbség, hogy Nyugaton van több párt, amik között
válogatni lehet. De a választható pártokon belül bolsevik fegyelem van. A
frakciófegyelem a több pártrendszerben is működik. Azt, hogy a képviselők
hogyan szavazzanak, a frakció dönti el. A frakcióvezető megbüntetheti, ha
valamelyik képviselő másként szavaz. Szó sem lehet a lelkiismereti
szabadságról, egyéni véleményről. Ez a logika még valahogy érthető a listáról
bekerült képviselők esetében. Azoknak még lehet azzal érvelni, hogy őket nem a
választók, hanem a pártvezetés tisztelte meg azzal, hogy listára kerültek.
Ezért ők nem a választók, hanem a pártjuk bizalmából lettek a törvényhozás tagjai.
Nekem ezért van
bajom a listás szavazatokkal. Ezeket ugyanis nem a szavazók választják, hanem a
pártok. Ezek választását a bolsevik és a fasiszta diktatúrák találták ki. De ez
sokkal régebbi találmány. A felsőházak tagságát vagy származásuk, vagy az intézmények
képviselői alkotják. Az egyházi vezetők felsőházi tagságát nem a hívek
választják, hanem az egyházi vezetői állásukból fakad. Vezetői megbízásuk az
egyházak felső ügyek.
A listán
bekerült képviselőket a pártjuk vezetése választja, nem a szavazók. Ez nem
sokban különbözik a pápaválasztástól. A pápákat az általunk kinevezett
bíborosok választják. Abba senkinek nincs beleszólása, hogy kiket nevez ki a
pápa bíborosnak. De a katolikus egyház sem hirdeti azt, hogy a pápákat a nép,
vagy akárcsak a papok választják.
Ahol a
törvényhozók jelentős hányada a listák alapján került be, nincs is demokrácia,
hanem az párturalom, azzal a különbséggel, hogy nem egy párt van, hanem több.
Az egyetlen és a
tucatnyi párt között nincs nagy különbség.
A választók által választott kormányzat csak
ott érvényesülhet, ahol két párt küzd a hatalomért, és amelyik több egyéni
körzetben nyer, az a cikluson belül nem váltható le.
A
törvényhozásban csak olyan törvények születhetnek, amint a képviselők többsége
titkosan megszavaz. Képviselő csak az lehet, akit a körzetében a választók
többsége támogatott. Titkos csak az olyan szavazás, amelyikben nem állapítható
meg, ki, hogyan szavazott. Ez nemcsak a választások, de a törvények feletti
szavazásra is vonatozzon.
Márpedig ilyen
választási és törvényhozási rendszer csak az angolszász országokban működik.
A második
világháború után a pártok gyorsan felismerték, hogy az ő hatalmuk csak a listás
törvényhozók magas arányától, és a frakciófegyelemtől függ. Tekintettel arra,
hogy ez minden párt közös érdeke, ne reménykedjünk, nem fog megváltozni,
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése